Pagina 15 van 16
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 15 jun 2025, 20:55
door Daniel
BasGeluk schreef: ↑zo 15 jun 2025, 12:42
Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet.
Alleen maakt het daarvoor niks uit welke lijn er naar Bovenduist gaat rijden. Als lijn 15 naar Bovenduist zou gaan dan komt 'ie ook niet meer bij het station. De geplande route is dat hij vanaf de ring links afslaat Bovenduist in.
Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Is dan ook wel een wens om niet meer alle paarden op een bus naar CS te zetten. Zeker uit de noordelijke wijken mis je inderdaad een bus richting Hilversum (of bijvoorbeeld naar station Baarn, da's ook al in de juiste richting). Dat zat ook al in een verkenning van de gemeente over het OV in Bovenduist.
Dionysusnu schreef: ↑zo 15 jun 2025, 18:31
Behalve op de Laakboulevard tussen (Laan van) Bovenduist en het station, dan toch? Dat lijkt me een onwenselijke verslechtering.
In het huidige plan van Keolis voor de bediening van Bovenduist zouden er ook al minder bussen over de Laakboulevard gaan rijden omdat de 15 dan vanaf de Bergenboulevard zou gaan afbuigen naar Bovenduist.
Per 2026 gaat echter lijn 3 in de spits 6x/uur rijden en in de avond en het weekend 4x/uur waarmee de frequentie die 3 en 15 nu samen bieden dan door 3 alleen wordt geboden. Dat is uiteindelijk een verbetering want 3 is immers de snelle bus naar centrum en station en de 7 (de voorganger van 15) deed het juist relatief slecht ten noorden van Schothorst.
Dat de 15 daar nu wel heen rijdt is omdat er nu eenmaal wel een bus op de Valutaboulevard moest blijven rijden en er een bus moest zijn die naar Bovenduist kon gaan afbuigen.
Lijn 45 schreef: ↑zo 15 jun 2025, 19:41
De 103 was vroeger niet voor niets opgeheven (en reed in de laatste jaren vaak met een midibusje).
Lijn 103 was ook wel een beetje een sterfhuisconstructie: eerst alleen een tergend langzame verbinding (door Corlaer, Hooglanderveen, Zielhorst, Schothorst) en later eerst een inkorting tot een plek waar de reizigers niet moesten zijn (station Schothorst) en later een plek waar ze nog minder moesten zijn (station Vathorst). Dat trekt natuurlijk niet bepaald reizigers.
De snelle verbinding Nijkerk - Amersfoort is bij een bezuiniging in 2012 al gesneuveld (de oude 101) wat destijds wellicht wat minder opviel omdat 'ie door een gebied kwam waar eigenlijk vrijwel niks was (ja, wat lintbebouwing langs de Hogeweg en zelfs de oude halte Schuilenburg lag destijds nog in the middle of nowhere).
Wat betreft de huidige 101 is het verhaal heel anders: die is veel kansrijker met zijn huidige route en schijnt het ook behoorlijk goed te doen voor een "nieuwe" verbinding.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 10:15
door Meltrain
BasGeluk schreef: ↑zo 15 jun 2025, 12:42
Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet. Dat zal heel goed gecommuniceerd moeten worden aan de potentiële bewoners van Bovenduist. Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Zouden er veel potentiële reizigers zijn tussen Bovenduist en station Vathorst?
Normaliter willen reizigers eerder naar het centrum of het Centraal Station. Vanuit Bovenduist kan men ook op de fiets naar station Vathorst.
nvdw schreef: ↑zo 15 jun 2025, 19:51
Meltrain schreef: ↑za 14 jun 2025, 18:52
Het plan van ROCOV m.b.t. lijn 326 in Mijdrecht/Wilnis vind ik wel interessant.
De huidige 126 is een paar jaar terug juist van de Padmosweg gehaald na een succesvolle klaagcampagne van de (of in elk geval: enkele) aanwonenden. Door de ruil met de 121/123 rijdt daar ‘s avonds geen bus meer.
Maar dan lijkt het me juist beter als daar weer een bus gaat rijden, zodat de reizigers mee vervoermogelijkheden hebben.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 10:20
door Milco
Dan komt er wellicht weer een klaagcampagne

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 17:39
door Jonkervoort
Meltrain schreef: ↑di 17 jun 2025, 10:15
BasGeluk schreef: ↑zo 15 jun 2025, 12:42
Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet. Dat zal heel goed gecommuniceerd moeten worden aan de potentiële bewoners van Bovenduist. Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Zouden er veel potentiële reizigers zijn tussen Bovenduist en station Vathorst?
Normaliter willen reizigers eerder naar het centrum of het Centraal Station. Vanuit Bovenduist kan men ook op de fiets naar station Vathorst.
Ik zat even wat meer in te lezen, en die lastige positie van Bovenduist is best een dingetje inderdaad. Met lijn (2)15 moet je eerst helemaal naar het Centraal Station voor je op een trein richting Amsterdam kan stappen, dat is nogal een ommetje. Een verbinding naar Vathorst zou dat deels kunnen ondervangen, maar die trein rijdt ook nog dat hele eind om.
In de eindsituatie (met het definitieve Bovenduist inclusief aansluiting naar de N199 en A1) vraag ik mij af of er niet eerder kansen zouden liggen voor een U-liner naar Hilversum. Je zou dan de 215 door kunnen trekken vanaf Bovenduist over die nieuwe verbindingsweg naar de A1 - waarmee je nog langs de Carpoolplaats boven Nieuwland komt, waar je een mooie hun kan maken voor fietsers uit die wijk en overstappers uit de 75.
Na een stukje over de A1 zou je daar na Baarn weer afkunnen en dat rare "overgebleven" stompje van lijn 9 overnemen. In Hilversum kan je dan aansluiten op de Intercity Direct. Als je in een kwartiersdienst zou rijden, maar misschien is dat wat ambitieus, kan je ook nog aansluiten op de IC naar Amsterdam CS.
Dat lijkt mij een mooi product dat in Bovenduist beter kan concurreren met de auto dan een verbinding met station Vathorst of Amersfoort CS (al blijf je met die laatste natuurlijk ook verbonden, wel belangrijk voor binnen de stad én richting Utrecht), ook omdat je de A1 weer afgaat vóór de filegevoelige aansluiting op de A27. Om het hoogwaardige karakter nog iets te verhogen zou je de haltes in Zielhorst kunnen vervangen door één halte aan de Rondweg Oost.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 17:43
door RW2104
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 21:02
door Daniel
Meltrain schreef: ↑di 17 jun 2025, 10:15Vanuit Bovenduist kan men ook op de fiets naar station Vathorst.
En als je echt met de bus wilt kan je altijd nog met overstap. Ik zat overigens nog te twijfelen aan de infra, maar een blik op Google Streetview leert dat bij de aansluiting van de Laan van Bovenduist zowel vanaf de Bergen- als Laakboulevard rechtstreeks vanaf de busbaan kan worden afgeslagen Bovenduist in. Andersom kan je vanuit Bovenduist alleen de autorijbaan op, maar ligt er op beide boulevards een doorgang de busbaan op net na de kruising.
En voor de liefhebbers: ik hoorde dat komende week de Zweedse geledes in dienst zouden moeten komen.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 22:08
door omaylie
En wat ik ook heb ontdekt: blijkbaar gaan er ook vijf ex-BVG Citea's in Syntus Utrecht huisstijl rijden (met nummers 1891-1895). Dat is voor mij in ieder geval nieuwe informatie.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 22:18
door Daniel
Ik heb alleen gehoord dat er nog wat extra bussen van Pouw Vervoer zijn overgenomen, maar ik zie dat de 1891 op busposities bij Pouw Vervoer staat dus dat zal om dezelfde bussen gaan. Die had ik niet direct verwacht, maar aangezien Pouw Vervoer geen Setra's meer over blijkt te hebben die niet dagelijks al ingezet worden moest het natuurlijk wel wat anders zijn.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 22:29
door Lijn 45
Of heeft Pouw nu zelf te weinig wagens omdat ze er 7 naar Qbuzzconcessies hebben verplaatst?
En voor de liefhebbers: ik hoorde dat komende week de Zweedse geledes in dienst zouden moeten komen.
Ze moeten nog wel kentekens krijgen, ik zie bij de RDW nog niets wat lijkt op 'nieuwe' MAN's

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 17 jun 2025, 22:36
door Daniel
Lijn 45 schreef: ↑di 17 jun 2025, 22:29
Of heeft Pouw nu zelf te weinig wagens omdat ze er 7 naar Qbuzzconcessies hebben verplaatst?
Er rijdt vrijwel dagelijks een touringcar op de tweede rit 680 's middags, dus ze komen wel ergens wat te kort blijkbaar ja. Maar wat ik hoorde was toch echt dat Keolis 12-meterbussen van Pouw heeft overgenomen.
Ze hebben zelf immers ook een tekort aan vooral rijvaardige bussen, afgelopen weken ook al weer een aantal keer een Amersfoortse MAN op de 80 gezien.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 13:22
door dennistd
De route in Wijk bij Duurstede wordt toch aangepast: lijn 341 gaat het hele rondje rijden, maar gaat wel 2 haltes overslaan vanwege de langere rijtijd die hiervoor nodig is.
https://www.wijksnieuws.nl/lokaal/polit ... -past-rout
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 13:40
door ThatPCDude
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:27
door Daniel
Bekende route op dat kaartje

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:39
door sirvinniei
Is dat inclusief frequentie
verhoging?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:44
door Dionysusnu
Gelinkte nieuwsartikel schreef:Aangezien dit haltes zijn met minder instappers, zal de frequentieverhoging van lijn 341 overeind blijven.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 17:05
door BasGeluk
Als de boel toch op de schop gaat wellicht eens overwegen of de halte Busstation niet een andere naam moet krijgen. Er is weinig busstation van deze halte over zo.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 17:29
door Daniel
Dionysusnu schreef: ↑do 19 jun 2025, 16:44
Gelinkte nieuwsartikel schreef:Aangezien dit haltes zijn met minder instappers, zal de frequentieverhoging van lijn 341 overeind blijven.
Dat is een wat rare conclusie in het artikel, want die frequentieverhoging heeft niet zoveel met de bediende haltes te maken. Des te meer met de rijtijd en die is met deze lus gelijk aan de lus uit het vervoerplan, zeker met het overslaan van twee haltes. Ik stelde 'm natuurlijk niet voor niks zo voor in het ROCOV advies.
En als de rijtijdwinst blijft kan de frequentie dus omhoog, want daar kwamen de benodigde DRU vandaan.
BasGeluk schreef: ↑do 19 jun 2025, 17:05
Als de boel toch op de schop gaat wellicht eens overwegen of de halte Busstation niet een andere naam moet krijgen. Er is weinig busstation van deze halte over zo.
Dat was al de bedoeling, want het busstation zelf wordt ook vervangen door een halte langs de doorgaande weg.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 20:18
door Gartlin9
Mooi om te zien dat de bediening van het dorp zo goed als gelijk blijft
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: do 19 jun 2025, 21:51
door nvdw
Bijzonder dat de halte Engk/Frankenhof blijkbaar terugkeert, die juist net was opgeheven, en dat terwijl halte Engdijk voor een betere verdeling zorgt nu ook halte Kempenaar eraan geloven moet.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 20 jun 2025, 20:59
door Tom024
Berichten over bussen met een speciale bestickering verplaatst naar het Utrechtse alledaagse gebeurtenissen topic
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 15:10
door Kopri
Er was afgelopen week een consultatienota gestuurd naar de mensen die de vervoersplan enquête hadden ingestuurd. Ik mag helaas de inhoud niet delen omdat in dat mailtje expliciet gevraagd is om dat niet te delen, maar er waren zeker wat interessante antwoorden gegeven door Keolis.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 15:14
door Hainje
Is er wel een datum waarop dat wel gedeeld mag worden? Of loop je ons nu blij te maken met een dooie mus?

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 15:18
door ThatPCDude
Als je niks mag delen, deel dan ook niet dat je een mailtje hebt gehad. Om op deze manier zo interessant te gaan lopen doen heeft niemand wat aan.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 15:54
door Kopri
Mijn excuses, ik wist niet dat ik er mensen boos mee zou maken. Maar ik lees wel: "In september zullen GS een besluit nemen over de vervoerplannen. Vanaf dan zullen de wijzigingen ook gecommuniceerd gaan worden richting de reizigers." om terug te komen op Hainje's punt.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 17:13
door Dionysusnu
Laat je niet tegenhouden, hoor. Ik vind het best een noemenswaardige ontwikkeling.