Heel Nederland kijkt mee op `D-Day`
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Een brigade van tientallen studenten gehuld in witte jassen, talloze medewerkers in het rood die rondrijden op opvallende karretjes en dan ook nog de in het geel gehulde RET-‘presentatoren’ die het publiek uitleg geven over de ov-chipkaart.
Wie dezer dagen op een van de 49 metrostations in Rotterdam en omgeving rondloopt, treft daar een veelkleurig circus aan.
Voeg daarbij de ongekende reclamecampagne met miljoenen folders en duizenden posters en spotjes op radio en televisie. Zou er nog iemand zijn die het helemaal is ontgaan dat de strippenkaart nu echt uit de Rotterdamse metro verdwijnt en daar wordt vervangen door de ov-chipkaart?
Over een week is het zover, dan kan niemand meer met het papieren vervoersbewijs de metro in. De toegangspoortjes zijn dan alleen nog met de ov-chipkaart te openen.
Al weken bereidt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zich voor op D-Day. 29 januari staat bij iedere werknemer met rood in de agenda gemarkeerd. Met als codewoorden ‘van strip naar chip’.
Begin deze week leidde de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu op station Zuidplein in Rotterdam-Zuid de aftelcampagne in. Met nog tien dagen te gaan was zelfs een fanfarekorps ingehuurd, dat zag dat Baljeu onder massale media-belangstelling het allereerste stempelapparaat ontmantelde. De resterende 150 gele bakjes volgen deze en volgende week.
„Heel Nederland kijkt met ons mee,’’ zei Baljeu, in de Stadsregio Rotterdam verantwoordelijk voor het verkeer en vervoer in het Rijnmond-gebied. „Maar het is nog geen feest,’’ voegde ze eraan toe, wijzend op de fanfare, „we zijn volop bezig met een proces. Den Haag, de Tweede Kamer en de rest van het land volgen dat op de voet. En dat is goed. Rotterdam is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart. En gelukkig houdt de reiziger ons scherp.’’
Want waarschijnlijk weten de meeste van de circa 150.000 dagelijkse metropassagiers – die goed zijn voor 300.000 ritten – wel dat die ov-chipkaart eraan komt. Maar het oplaadbare pasje aanschaffen en ook gaan gebruiken, is nog niet bij iedereen vaste prik geworden.
RET-baas Pedro Peters liet eerder deze week weten dat het gebruik nu op 40 procent zit. Ofwel 120.000 van de 300.000 dagelijkse ritten wordt gemaaakt met de ov-chipkaart. Belangrijker vindt hij het bezit van de veelbesproken pas, dat ligt nu op 70 procent. „Het moet naar 90 procent. Immers, 10 procent van de metroreizen is incidenteel van karakter.’’
Peters deed maandag opnieuw een beroep op de groep van bijna 20.000 abonnementhouders die de ov-chipkaart nog niet hebben of nog niet gebruiken. Verder rekent hij op circa 15.000 passagiers die nu nog de strippenkaart hanteren. „Het wordt kort dag, maar het moet lukken,’’ zegt Peters, zoals altijd optimistisch.
Voor zijn vervoersbedrijf is het een ‘gigantische’ operatie, die de RET nog niet eerder meemaakte. Ook het personeel moet eraan geloven. Inmiddels hebben ruim 2100 werknemers een opfriscursus ov-chipkaart gehad. Vanaf volgende week woensdag – een dag voor D-Day – zal het grootste deel van het personeel ‘op straat’ zijn. „Alles wat niet rijdt, is op de stations te vinden.’’ De circa 650 RET’ers en assistenten krijgen zelfs nog hulp van hun collega’s van de NS en het GVB uit Amsterdam.
Bij de hulptroepen zit ook Lieuwe van Tright, een gepensioneerde RET- medewerker, die graag helpt bij de introductie van de ov-chipkaart. „We krijgen allerlei uiteenlopende vragen,’’ legt de in het geel gehulde man uit. „We hangen dan ook geen algemeen verhaal op, maar leveren informatie op maat. Wat we merken, is dat het voor iedereen wennen is.’’
Volgens Pedro Peters, die medio 2005 aantrad en al dan niet gewild uitgroeide tot het landelijke boegbeeld van de ov-chipkaart, gaan de meeste vragen over de ouderen (65+) die weer gratis mogen reizen, de kortingsactie (tot 3 februari 35 procent) en de compensatie bij het overstappen uit de bus en de trein op de metro.
„We hopen dat het op 29 januari soepel loopt. Het zal best ergens fout gaan, we proberen dat zo veel mogelijk te beperken. Maar belangrijk is ook hoe het twee weken daarna gaat. Of iedereen er dan ook echt aan gewend is.’’
De operatie van strip naar chip heeft nog een week en zal volgende week in de nacht van woensdag 28 op donderdag 29 januari worden afgerond.
Dan trekt een brigade RET’ers langs metrostations om de allerlaatste bewijzen van het bijna 29 jaar oude strippenkaart-tijdperk uit te wissen. Later dit jaar zullen ook de tram en de bus in Rotterdam dit voorbeeld volgen.
Wie de laatste strip in de Rotterdamse metro afstempelt, zal de RET worst wezen. Dat zal iemand zijn die woensdagavond laat – mogelijk al na middernacht – nog een metroritje maakt. Een paar uur later al begint op donderdag bij aanvang dienst (half zes) D-Day.
Bron:
Algemeen Dagblad
RET: bestel hem snel op internet
Nog altijd zijn er – een week voor het einde van de strippenkaart in de Rotterdamse metro – veel mensen die de ov-chipkaart niet hebben of niet gebruiken.
Het gaat volgens de RET nog om enkele tienduizenden reizigers.
Het snelste, zegt het bedrijf, is de pas te bestellen op de RET-website. Het oplaadbare bewijs is ook verkrijgbaar bij de RET-verkooppunten op Rotterdam CS, Beurs, Zuidplein, Capelsebrug en Spijkenisse. Daarnaast zijn er informatiepunten op de haltes Kralingse Zoom, Alexander en Schiedam Centrum.
Er zijn drie varianten van de ov-chipkaart: een persoonlijke, op naam gestelde pas met pasfoto; de anonieme kaart, met vaak een afbeelding van de Erasmusbrug erop, beide kosten 7,50 euro. Tot slot is er voor incidentele bezoekers (zoals toeristen) de gratis wegwerp-dagkaart.
Voor de buspassagiers die reizen met een vervoerder zonder ov-chipkaart-apparatuur, heeft de RET een compensatiekaart bedacht. Met deze gele stempelkaart kan het dubbel betaalde opstaptarief worden teruggevraagd. Daarvoor komen rode stempelapparaten terug.
Meer informatie:
www.ret.nl of
www.ov-chipkaart.nl.
De RET is ook telefonisch te bereiken op 0900-5006010 (10 cent per minuut).
Bron:
Algemeen Dagblad
Studenten moeten wachten op ov-chip
Door GERT ONNINK en MARLIES VAN LEEUWEN
ROTTERDAM/AMERSFOORT - Tienduizenden studenten in Rotterdam wachten nog steeds op hun ov-studentenchipkaart.
De uitgifte van de 'omgezette' vervoerspas loopt minder vlot dan de bedoeling was. De periode waarin de ov-chip wordt geleverd, is aangepast.
De naar schatting veertigduizend studenten die in Rotterdam wonen en studeren, moeten de oplaadbare pas nu uiterlijk zaterdag hebben. De groep die verder in de regio woont, krijgt de kaart op z'n laatst over een week thuisgestuurd. Daarna is de rest van Nederland aan de beurt. In mei moeten alle studenten van een chipkaart zijn voorzien. Volgende week donderdag verdwijnt de strippenkaart uit de metro. Vanaf die dag kan daar alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd.
,,We zouden hem vorige week krijgen, maar in de praktijk is dat nog niet gebeurd bij de studenten die ik ken,'' laat Lisanne de Waard weten. Ook andere studenten hebben bij deze krant geklaagd dat de ov-chip later komt dan toegezegd. Ze ergeren zich bovendien dat ze steeds maar weer nieuwe pasfoto's moeten inleveren op het postkantoor. ,,Ik heb al vijf keer een pasfoto ingeleverd, helaas zonder resultaat,'' moppert Britt Strörmann. De actiewebsite
www.ikwilmijnpasfototerug.nl heeft inmiddels al 3250 steunbetuigingen te pakken.
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gaat volgende week de straat op om te peilen hoe het staat met de verspreiding. ,,Studenten mogen gratis reizen, daar betaalt de overheid 360 miljoen euro per jaar voor. Dan is het dus heel belangrijk dat de RET zijn afspraken nakomt. Het ministerie van Onderwijs moet dat in de gaten houden,'' vindt Wimar Hebels van de LSVb.
De RET gaat er van uit dat de studenten op tijd worden bediend. ,,Wie hem over een week nog niet heeft, krijgt van ons een aparte sleutelpas en kan daarmee toch reizen,'' laat een woordvoerder weten. Voor de vervoerder zijn studenten van groot belang. Immers, een op de vijf reizigers in het Rotterdamse openbaar vervoer is student.
Bij Trans Link Systems (TLS) in Amersfoort, de producent van de ov-chipkaart voor niet-studenten, worden overuren gedraaid. De uitgever van deze 'gewone' pas brengt sinds de eerste week van januari tien- tot vijftienduizend kaarten per week uit. Dat cijfer lag daarvoor lag op duizend stuks in een week.
,,Het is drukker en dat komt vooral door Rotterdam,'' zegt een woordvoerder van TLS. De uitgever roept net als de RET reizigers op de ov-pas snel op internet aan te schaffen. Wie dat deze week nog doet, zal de chipkaart niet meer voor volgende donderdag binnen hebben. De wachttijd voor een online aangevraagde pas is nu zeven werkdagen. Wie het vervoersbewijs schriftelijk aanvraagt, moet volgens TLS drie weken wachten. ,,Als je de ov-chipkaart niet op tijd hebt, dan zul je tijdelijk een anonieme uit de automaat moeten halen.''
Bron:
Algemeen Dagblad
RET helpt blinden met hun ov-chipkaart
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, en de Rotterdamse vervoersorganisatie RET hebben afspraken gemaakt om het gebruik van de ov-chipkaart makkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.
Dat hebben beide organisaties gisteren laten weten.
Viziris zei woensdag nog ‘zeer teleurgesteld’ te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigde zelfs acties aan. Afgesproken is gisteren dat een proef start met de mogelijkheid voor reizigers met een visuele beperking tot betaling achteraf. Daarnaast komt er extra voorlichting en zal de spraakmodule op de website
www.ov-chipkaart.nl worden uitgebreid.
Ook is afgesproken dat de RET Viziris-voorlichters gaat trainen. Op de metrostations worden reizigers met een visuele beperking, net als overigens andere reizigers die dat willen, geholpen door de RET-servicemedewerkers.
Born:
Algemeen Dagblad