Pagina 144 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 08:41
door en-es
Geen stop in
St.Quentin? In het pre Thalys tijdperk reed er ooit een treinpaar Schaarbeek-Parijs.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 09:28
door VIRM
PHS schreef: ↑di 18 jul 2023, 08:36
De SNCF en NMBS weten ook niet wat ze willen: een paar jaar geleden werd budgetmerk IZY (was weliswaar een dochter van de toen nog Thalys, maar daar hadden de SNCF en NMBS het grotendeels voor het zeggen) nog opgedoekt omdat het teveel zou concurreren met de Thalys. En nu dus toch weer budgettreinen willen gaan rijden tussen Brussel en Parijs.
In
dit artikel van treinreiziger.nl staat ook dat SNCF met Ouigo naar Brussel wil rijden. Ik denk de hete adem van de concurrentie, zoals Qbuzz?
Maar ik ben benieuwd wat de vanaf-prijzen zijn. Als je deze trein samen neemt met de Benelux, kun je misschien voor een leuk bedragje van Nederland naar Parijs als de Thalys duur is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 09:33
door umbusko
Doe mij maar klassieke treinen, de Ouigo (en IZY wat dat betreft) is echt een vliegtuig op wielen. Het is alles wat je niet nodig hebt: inflexibel met gereserveerde treinen, bagagebeperkingen, dynamische prijzen (waarbij last-minute zelden voordelig is).

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 10:55
door ZO6176
VIRM schreef: ↑di 18 jul 2023, 09:28
PHS schreef: ↑di 18 jul 2023, 08:36
De SNCF en NMBS weten ook niet wat ze willen: een paar jaar geleden werd budgetmerk IZY (was weliswaar een dochter van de toen nog Thalys, maar daar hadden de SNCF en NMBS het grotendeels voor het zeggen) nog opgedoekt omdat het teveel zou concurreren met de Thalys. En nu dus toch weer budgettreinen willen gaan rijden tussen Brussel en Parijs.
In
dit artikel van treinreiziger.nl staat ook dat SNCF met Ouigo naar Brussel wil rijden. Ik denk de hete adem van de concurrentie, zoals Qbuzz?
Maar ik ben benieuwd wat de vanaf-prijzen zijn. Als je deze trein samen neemt met de Benelux, kun je misschien voor een leuk bedragje van Nederland naar Parijs als de Thalys duur is.
Ik ben meer geïnteresseerd in de maximale prijs. Vanaf is vaak maar beperkt beschikbaar.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 11:46
door en-es
Voor echte concurrentie en dus ook lagere prijzen heb je meer vervoerders nodig.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 13:37
door sirvinniei
Twee concurrerende vervoerders hebben anders ook wel effect op prijzen, zoals in Italië.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 13:54
door Cas
Maar dit zijn geen concurrerende vervoerders: zowel de nieuwe treindienst als de huidige zou worden uitgevoerd door een consortium van SNCF en NMBS. Of dat nou onder de naam Thalys/Eurostar gebeurt of niet is niet zo relevant.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 14:22
door MaartenD
en-es schreef: ↑di 18 jul 2023, 08:41
Geen stop in
St.Quentin? In het pre Thalys tijdperk reed er ooit een treinpaar Schaarbeek-Parijs.
Op de een of andere manier lijkt het erop alsof ze geen concurrentie met de regionale diensten in Frankrijk willen aangaan. Zo worden er ook geen kaartjes van Parijs naar Creil verkocht.
Het zal echt gericht zijn op reizigers van België naar Parijs. Blijkbaar zijn er ook plannen om al zomer 2024 te gaan rijden vanwege de Olympische spelen. Misschien dat ze krapte in de Thalys verwachten?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 14:38
door Suus
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 18:51
door trolly
Ik vroeg me bij deze passage uit dat persbericht wel af of ik nou moest lachen of huilen:
NMBS en SNCF Voyageurs tonen zich hiermee sleutelspelers in de ontwikkeling van het spoorvervoer in Europa ... En dat is niet nieuw, want in 1846 waren Brussel en Parijs ook al de twee eerste hoofdsteden die per trein met elkaar verbonden werden.
"We vinden het wiel weer eens opnieuw uit, voor u!"
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 20:06
door Tom024
Als je denkt aan innoverende, baanbrekende bedrijven zijn NMBS en SNCF toch de eerste twee die je te binnen schieten?

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 21:10
door ICE11
DDietzen schreef: ↑di 18 jul 2023, 00:24
Volgens de
bron op HGBTF waar ik dit ontdekte, zouden ook al enkele van deze treinen worden ingelegd tijdens de Olympische Zomerspelen van 2024.
Zal men dan zo snel een toelating voor de HLE 18 in Frankrijk verkrijgen? Volgens mij is er tot nu toe geen enkel Taurus of Vectron met toelating daar. Of toch?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 21:57
door DDietzen
Volgens Wikipedia is de reeks 18 al jaren geleden toegelaten in Frankrijk:
Wikipedia schreef:Sinds februari 2015 worden locomotieven 1807 en 1862 in Frankrijk op het traject tussen Caen en Cherbourg gebruikt voor toelating van de reeks 18 en reeks 19 op het Franse net.
Sinds 7 augustus 2017 heeft de NMBS de autorisatie gekregen van L'Établissement public de sécurité ferroviaire (EPSF) om de HLE 18 te laten rijden op het Franse spoorwegnet. Hierdoor mogen ze rijden op de sporen die uitgerust zijn met 25 kV wisselstroom en bovenleiding type 85 in Frankrijk. De locomotief is bedoeld voor gebruik in reizigersdienst en heeft mede dankzij zijn toelating in België, Nederland en Duitsland de autorisatie in Frankrijk verworven.
Waarbij de frase "toelating in Nederland en Duitsland" aannemelijk slaat op toelating op grensbaanvakken, want ATB, PZB of LZB is niet ingebouwd en de loc slikt ook geen 15kV AC (wel 1,5kV DC overigens).
Vraag me niet wat "bovenleiding type 85" betekent, ik wil mijn joker graag nog op zak houden

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 18 jul 2023, 23:54
door Suus
Interessant, kan mij niet heugen dat HLE18 in Nederland is toegelaten.
Bovenleidingstype 85 is een sinds 1985 gebruikt bovenleidingsysteem van SNCF Réseau/RFF voor 25 kV-elektrificatie op lijnen met een maximumsnelheid tot 200 km/uur. Het wordt tegenwoordig iets aangepast naar Europese TSI-normen tot bovenleidingstype V200 TSI. SNCF en CFL gebruiken dit systeem voor 25 kV-elektrificaties. Belangrijkste eigenschap is dat er een veringsconstructie in de hangdraden die spanning transporteren word toegepast.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 19 jul 2023, 07:45
door ICE11
Spannend, dat is mij tot nu toe ook nog niet tegegekomen dat een toelating alleen voor bepaalde lijnen ("met bovenleiding type xxx") is, dat lijkt me voor dagelijkse werk (bij voorbeeld omleidingen) ook niet erg handig. En ja, in Duitsland mag de HLE 18 alleen tussen de grens bij Aachen-Süd en Aachen Hbf. rijden. Dus nog geen 7 km, wat tot nu toe planmatig ook maar drie keer per week met de Nightjet gebeurt. Vanaf december dan dagelijks met de RE29.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 19 jul 2023, 10:26
door MaartenD
DB Netze heeft een
bericht over de ETCS-migratie gemaakt met een
interaktief kaartje waar je kunt zien waar per jaar tot 2028 ETCS moet worden geïnstalleerd.
Saillant detail: de europese Rhine-Alpine corridor van het TEN-T netwerk van Rotterdam naar Genua (Emmerich - Oberhausen) staat NIET op de planning.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 19 jul 2023, 11:05
door Ajaxcied
ICE11 schreef: ↑wo 19 jul 2023, 07:45
Spannend, dat is mij tot nu toe ook nog niet tegegekomen dat een toelating alleen voor bepaalde lijnen ("met bovenleiding type xxx") is, dat lijkt me voor dagelijkse werk (bij voorbeeld omleidingen) ook niet erg handig. En ja, in Duitsland mag de HLE 18 alleen tussen de grens bij Aachen-Süd en Aachen Hbf. rijden. Dus nog geen 7 km, wat tot nu toe planmatig ook maar drie keer per week met de Nightjet gebeurt. Vanaf december dan dagelijks met de RE29.
Nee is totaal geen beperking type 85 en zijn opvolger v200 hangen bijna overal in het 25 kv gebied.
Je sluit alleen de lgv en zuid frankrijk(1.5kv) uit.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 09:23
door en-es
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 12:37
door Station Luchtbal
Financial Times,
National Express owner plans to launch Eurostar rival:
A group of companies including the UK coach and train service company Mobico has held detailed talks over launching a cross-Channel train service to rival Eurostar.
Good luck.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 12:45
door Cas
Nou heb ik geen enorm hoge pet op van de verschillende franchise-houders in het VK, maar concurrentie voor Eurostar en Thalys juich ik van harte toe. Hoe sneller we die kunstmatige aanbodvermindering door de monopolisten op de LGV Nord weg kunnen krijgen, hoe beter.
(En ja, ik weet dat er bij de Eurostar beperkende factoren zijn qua douane en Chunnel. Dat neemt niet weg dat ze zeker geen haast maken om ook maar iets aan de huidige situatie te verbeteren.)
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 17:25
door April064
Het zou zeker mooi zijn als er een concurrent voor Eurostar komt, omdat de huidige Eurostar behoorlijk duur is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 17:54
door Z2N
De kosten van Eurostar hangen helaas voor een groot deel samen met de extreme infraheffingen voor de Kanaaltunnel en de hogesnelheidslijn tussen Londen en de Kanaaltunnel.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 19:12
door PHS
-
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 19:27
door en-es
Maar dat wil Eurostar weer niet.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 29 jul 2023, 21:52
door sirvinniei
En wat heeft de Eurostar hier over te zeggen? Volgens mij staan in zowel het VK als in de EU het vervoerders vrij om te concurreren met andere vervoerders op internationale verbindingen.