Pagina 16 van 19

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 17 aug 2024, 14:34
door TffpaA
iamthedutchdude schreef: vr 16 aug 2024, 22:27 Vooral bij splitsingen en samenkomen van verschillende lijnnummers uit dezelfde bundel lijkt het mij handig de nummers te herhalen (bijvoorbeeld in de buurt van Shaga Virulovinan, waar 103/203 en 303 samenkomen/splitsen, of in de buurt van Arvanyo Gidayyan, waar 124 en 224 samenkomen/splitsen).

Voor de rest snap ik de keuze om lijnnummers weg te laten wel: een dergelijke kaart maak je makkelijk te druk.
Nu met meerrrr lijnnummertjes:
Spoiler: show
Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 17 aug 2024, 14:54
door Heel_Holland_Spot
Ik weet nu vanaf de kaart niet welke lijnen sneltreinen zijn en welke stoptreinen zijn, is hier nog iets op te bedenken?

En ik zou de lijnen 8 in de legenda bij elkaar zetten.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 17 aug 2024, 15:04
door TffpaA
In principe is dat te herleiden uit de stoppatronen die ik weergegeven heb door snel- en stoptrajecten apart weer te geven. De stoptreinen stoppen op ieder station aan dat traject; de sneltreinen stoppen alleen op de belangrijkste stations.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 17 aug 2024, 15:11
door Heel_Holland_Spot
Oh, ik keek verkeerd, ik Arvanyo Valtune te kijken, en keek voor lijnen 101 en 201/301 naar het nummertje 120/220, waardoor ik er niet uit kwam welke de sneldienst is en welke de stopdienst, omdat het beide stopdiensten zijn... :oops:

En dan over de lijnnummering:
Ik wil als reiziger de Maysoodoo lijn hebben, dus lijn 1. Dan zou ik het fijner vinden (persoonlijke mening, kun je mee doen wat je wil) om de lijn te moeten nemen beginnend met een 1 in plaats van naar het einde van het lijnnummer te moeten kijken.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 17 aug 2024, 15:39
door TffpaA
Ik heb ook zitten kijken naar een systeem dat het andersom doet: alle basislijnnummers (1 t/m 14 voor de metro) met 10 vermenigvuldigen, en daar dan de individuele lijnen bij optellen. Bij de Maysoodoolijn had je dan bijvoorbeeld 11, 12 en 13 gehad.

Maar op de een of andere manier vond ik dat gewoon niet 'mooi' ogen - je krijgt dan allerlei tien- (en uiteindelijk honderd-)tallen die op 1, 2 of 3 eindigen en hooguit eens een keertje 4.

Dit systeem levert misschien wat hogere lijnnummers op, maar ze nummeren wel gewoon door van 1 t/m 14 voor de metro en 21 t/m 26 voor het regionale railnetwerk. Plus dat het allemaal honderdtallen cq driecijferige nummers zijn, wat toch net even wat mooier oogt, vind ik.

Fun fact: in de achterliggende taal worden nummers precies andersom geschreven (101, 201 en 301 worden daar dus als 101, 102 en 103 weergegeven) - en ook zo uitgesproken. Dus in zekere zin beginnen ze daar gewoon met het hoofdlijnnummer :lol:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 13:45
door TffpaA
OK - ik heb het toch maar wat anders aangepakt: de tussennummers in bolletjes ipv rechthoekjes, zodat ze ook netjes op diagonale lijnen passen. Bovendien wat kleiner gemaakt, zodat ze wat minder opvallen. Maar vooral de plaatsing heb ik flink overhoop gehaald, in de hoop dat lijnen daarmee beter te volgen blijven:
Spoiler: show
Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 13:57
door Heel_Holland_Spot
Wat je ook zou kunnen doen is de rechthoekjes met nummers aan het einde van iedere lijn, vervangen door rondjes, dan komt het overeen met de rondjes op de lijnen zelf.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 13:58
door TffpaA
Dat heb ik bewust verschillend vormgegeven, zodat het onderscheid tussen tussennummers en eindnummers nog duidelijker is. Dat onderscheid vond ik in mijn vorige oplossing niet duidelijk genoeg naar voren komen.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 14:01
door Heel_Holland_Spot
Goed punt

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 20:18
door Chrysa
TomSteyl schreef: za 17 aug 2024, 10:57 Weet toevallig iemand of er een lijnnetkaart bestaat van het SNCF-net in Hauts-de-France?

Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden.
https://mmt.vsct.fr/sites/default/files ... v48_A2.pdf

Ik heb er ook een aan de muur hangen. :')

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: ma 19 aug 2024, 18:17
door TomSteyl
Dankjewel Chrysa!! :D

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: wo 28 aug 2024, 13:27
door TomSteyl
Chrysa schreef: zo 18 aug 2024, 20:18
TomSteyl schreef: za 17 aug 2024, 10:57 Weet toevallig iemand of er een lijnnetkaart bestaat van het SNCF-net in Hauts-de-France?

Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden.
https://mmt.vsct.fr/sites/default/files ... v48_A2.pdf

Ik heb er ook een aan de muur hangen. :')
De oorspronkelijke link is vervallen en vervangen door een exemplaar van september 2024.
https://sncf-ter-hauts-de-france.latitu ... region.pdf

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: wo 28 aug 2024, 18:14
door huibf
TffpaA schreef: zo 18 aug 2024, 13:45 OK - ik heb het toch maar wat anders aangepakt: de tussennummers in bolletjes ipv rechthoekjes, zodat ze ook netjes op diagonale lijnen passen. Bovendien wat kleiner gemaakt, zodat ze wat minder opvallen. Maar vooral de plaatsing heb ik flink overhoop gehaald, in de hoop dat lijnen daarmee beter te volgen blijven:
Hoe maak je toch deze gave kaarten ?
Ik zou voor mijn regio Eindhoven project van 1970 tot nu toch graag ook zoiets willen maken ?
Je moet toch een slabloon hebben voor bolletjes halten etc ?
Welk programma.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: wo 28 aug 2024, 20:14
door TffpaA
huibf schreef: wo 28 aug 2024, 18:14Welk programma.
Adobe Illustrator. Maar ieder vectorprogramma zou in principe moeten volstaan.

En dat zijn algemene tekenprogramma's, geen kaartenontwerpprogramma's. Naar mijn weten bestaan die niet - althans, niet het soort programma's waarmee je dezelfde resultaten als met een algemeen tekenprogramma kunt behalen.

Dus: oefenen oefenen oefenen. Ik begon met Illustrator te werken in 2006. En nog steeds learning all the time.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 30 aug 2024, 10:55
door Wubbo
Op LinkedIn zag ik deze langskomen. Is bedoeld als lijnennetkaart-ontwerper begrijp ik.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 30 aug 2024, 17:38
door TffpaA
Ik heb ook New York maar weer eens onder handen genomen - mijn eerdere kaart die het levenslicht in 2010 zag kon wel een upgrade gebruiken.
Spoiler: show

Afbeelding
Meer hierover ook op mijn blog.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 31 aug 2024, 13:14
door vries809
Mooie kaart. Twee vragen/opmerkingen:
1. Weet je zeker dat er een 'transfer'-mogelijkheid is tussen Times Sq-42 St en 42 St-Bryant Park?
2. De namen 'Chambers St' (A/C), 'City Hall' (R/W) en 'Park Place' (2/3) staan wat verwarrend?
(Advies: 'Chambers St' links van de blauwe lijnen plaatsen.)

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 31 aug 2024, 13:23
door TffpaA
vries809 schreef: za 31 aug 2024, 13:14 Mooie kaart. Twee vragen/opmerkingen:
1. Weet je zeker dat er een 'transfer'-mogelijkheid is tussen Times Sq-42 St en 42 St-Bryant Park?
Yup :Y
2. De namen 'Chambers St' (A/C), 'City Hall' (R/W) en 'Park Place' (2/3) staan wat verwarrend?
(Advies: 'Chambers St' links van de blauwe lijnen plaatsen.)
...wat helaas niet past, want dan komt de tekst over de rode lijn heen :cry:

Wat wél lijkt te werken: City Hall verplaatsen naar rechts van de gele lijn. Verwerkt op de plattegrond met donker thema - een thema dat ook mooi aansluit op de kleurstelling van de officiële bebording:
Spoiler: show
Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 21 sep 2024, 09:31
door TffpaA
Mark Ovenden - wel bekend van het boek 'Metro Maps of the World' (in het Nederlands als 'Metrokaarten van de wereld' uitgegeven) - heeft een nieuw boek uitgebracht: Iconic Transit Maps. Met op de cover een plattegrond die ik direct herkende:

https://x.com/markovenden/status/183668 ... 31/photo/1

Dat kan twee dingen betekenen... :Y

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 06 okt 2024, 09:26
door TffpaA
En we blijven nog even in de grote appel, want ik besloot mijn recente werkje eens terug in de tijd te spoelen naar... 1939. Toen reden er namelijk nog veel meer treintjes door New York, en allemaal over luchtspoor, om effe in Rotterdamse termen te blijven. Eentje daarvan was een jaar eerder al afgebroken om het jaar erop door een ondergrondse vervangen te worden. De rest werd - op een enkele lijn na - zonder ondergrondse vervanging afgebroken. Met als gevolg dat New York nu minder spoorkilometers heeft dan 85 jaar geleden...

Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 06 okt 2024, 11:12
door Hainje
TffpaA schreef: zo 06 okt 2024, 09:26 Met als gevolg dat New York nu minder spoorkilometers heeft dan 85 jaar geleden...
Lobby van de automobielenindustrie olé olé.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 06 okt 2024, 12:37
door Suus
Is de Rockaway lijn zo recent joh :shock:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 06 okt 2024, 12:55
door TffpaA
Hij lag er al wel, maar als onderdeel van het spoornet. Werd pas op het metronet aangesloten in 1956, maar reed al sinds de late 19e eeuw.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 06 okt 2024, 19:40
door Karl
Wat een vette kaart. Kan er uren naar kijken. 8-)

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 00:05
door Ardan
Ardan steekt bewonderend een duimpje omhoog :pos: