Pagina 16 van 35

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:40
door Dionysusnu
Oh ja, de 3200 zou Sdm overslaan om kort te kunnen keren op Rotterdam. Dat was eigenlijk een ruil voor de 5200; als een van de sprinters niet in Schiedam gaat stoppen dan is het een verslechtering.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:45
door MetroRET
Ofwel hetzelfde als nu, want de meerwaarde van de 3200 is er nu tenslotte ook niet.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 07:54
door Meltrain
Mwah, als je de (huidige) 2400 net mist, is de 3200 toch zeer prettig, kan ik uit ervaring vertellen. ;)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 10:01
door VIRM
Oeh, allemaal afwijkende stoppatronen op een IC-station. *O*

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 15:59
door henrivanderweijden
Meltrain schreef: wo 02 okt 2024, 07:54 Mwah, als je de (huidige) 2400 net mist, is de 3200 toch zeer prettig, kan ik uit ervaring vertellen. ;)
Moet die 3200 niet toevallig opgeheven zijn ;)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 18:07
door IIVQ
VIRM schreef: wo 02 okt 2024, 10:01 Oeh, allemaal afwijkende stoppatronen op een IC-station. *O*
Tijd voor een categorie tussen Sprinter en Intercity in. Hoe zouden we dat eens noemen? "Bestwelsneltrein"? "Nenietoveralstoptrein"? "Intertown"? (A)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 18:36
door dylanwild94
Sprintercity

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 19:09
door gpvos
IJltuig ("Eilzug").

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 19:22
door IIVQ
Een bloemlezing: blikskaters, boemerang, europijl, flitstrein, haas(t)trein, hetebliksem, ijltrein, intercity-komeet, laagvlieger, meteoor, pijl, railracer, scheurtrein, snelle jongen, speerspoor, spoorslags, tempotrein, turbotrein, woesj en zoef.
(Uit: Jaap de Jong en Peter Burger: 1991. Onze Taal! - Zestig jaar strijd en liefde voor het Nederlands, SDU, 's-Gravenhage, pagina 141, naar aanleiding van de vraag van Genootschap Onze Taal voor een nieuw woord voor de Hogesnelheidstrein)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 20:39
door Vinny
De treinformules in Duitsland werken toch gewoon prima?
Ik heb ze even waar nodig vertaald in het Nederlands:
Intercity-express
Intercity
Regionaal express
Sprinter
Stadsspoor

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 20:44
door rvdborgt
gpvos schreef: wo 02 okt 2024, 19:09 IJltuig ("Eilzug").
Etymologisch verwant met Eilzug zou IJlteug zijn :)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 20:52
door Daniel
Vinny schreef: wo 02 okt 2024, 20:39 Regionaal express
Sprinter
Bijna, deze twee zouden in volgorde Sprinter en Stoptrein zijn... (Als je in de DB-planner, of op het scherm met overstappen in de ICE, kijkt staan alle Sprinters er als RE in i.p.v. als RB.)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 20:55
door Vinny
Het lijkt me dat ze dat in Duitsland verkeerd vertalen. Een RB trein stopt vaker dan een RE. Wij kennen in Nederland natuurlijk niet de RE als apart treintype, maar qua rijkarakterestieken valt 'onze' IC veel meer overeen met de Duitse RE.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 22:08
door waldo79
REs kunnen op elk tussengelegen station stoppen, daar waar geen RB rijdt. Vandaar dat bijvoorbeeld RE19 tussen de grens en Oberhausen Hbf overal stopt. Ten zuiden van Wesel slaat de RE5 wel 1x per 2 uur stations over. En soms slaan REs een boel stations over. Een patroon kan ik moeilijk ontdekken.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 11:27
door Meltrain
Welke Sprinter gaat er eigenlijk niet in Schiedam stoppen? Ik neem aan de 5200, maar klopt dat wel, aangezien het ook een andere treinserie zou kunnen zijn?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 11:51
door MetroRET
Het zal inderdaad om de 5200 gaan, gezien deze zit ingeklemd tussen de 2200/2300 en 1100.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 11:52
door VIRM
Ga je dan niet ontzettend treinen van of naar Den Haag Centraal mee in de weg zitten?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 16:00
door Meltrain
MetroRET schreef: do 03 okt 2024, 11:51 Het zal inderdaad om de 5200 gaan, gezien deze zit ingeklemd tussen de 2200/2300 en 1100.
Bedankt. :pos:
Begrijp ik dan goed dat de 1100 eigenlijk de 5200 op Sdm had moeten inhalen, maar dat dat in eerste instantie tijdelijk op Dtcp gebeurt?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 16:18
door MetroRET
Nee, dat is pas op Dtcp-Dt.

Maar op Sdm zijn ze dan op verschillende sporen gepland zodat de opvolgtijd korter kan zijn en de 5200 er dus kan stoppen, zonder extra spoor, kan de 5200 er niet stoppen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 16:36
door Bemined
Het gaat inderdaad om de opvolgtijd tussen twee korte stops (5200 met de 2200/2300), met 3 minuten is dat niet op hetzelfde perron te plannen. Een doorkomst - korte stop opvolgtijd van 3 minuten is wel haalbaar.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 17:07
door Meltrain
Helder. Bedankt voor de uitleg. :pos:

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:09
door ITF
De NS heeft gereageerd op het advies van het Locov om de toeslag op de HSL af te schaffen, link. Advies van het Locov.

Opvallend vind ik dat de NS gaat op basis van de incheck- en uitchecktijden van reizigers de toeslag afschrijven. Op het moment dat de incheck- en uitchecktijden zo dichtbij elkaar liggen dat er wel met de HSL gereisd moet zijn, wordt er de toeslag afgeschreven. Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:16
door BasGeluk
De reiziger moet weer achter z'n geld aan, zoals altijd weer.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:20
door Dionysusnu
Ik neem aan dat er dan dus juist geen toeslag gerekend wordt. En dat is ook terecht, want in NS' ogen betaal je extra voor de reistijdwinst, en die is er dan niet.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:24
door BasGeluk
ITF schreef: do 03 okt 2024, 20:09 Opvallend vind ik dat de NS gaat op basis van de incheck- en uitchecktijden van reizigers de toeslag afschrijven. Op het moment dat de incheck- en uitchecktijden zo dichtbij elkaar liggen dat er wel met de HSL gereisd moet zijn, wordt er de toeslag afgeschreven. Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...
Dus als je incheckt bij de poortjes, dan koffie haalt en dan reist doe je er lang over en betaal je geen toeslag. Of als je bij aankomst eerst een broodje eet (NS wil graag dat we wat op het station kopen toch?) dan doe je er ook lang over en betaal je geen toeslag.

Als je haast hebt en net de trein haalt (omdat je vorige trein weer eens vertraging had) dan doe je er sneller over en betaal je wel toeslag. Hoé denkt NS dit te gaan checken?

Het lijkt België wel.