Pagina 151 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 14:56
door Cas
Voor zover ik weet zitten er alleen maar automaten in de Talgo-treinen. Ik hoop dat ze iets leuks met die automaten doen, zoals bij die Zwitserse particuliere spoorweg (was dat de SOB?), maar ik verwacht er niet te veel van.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 16:22
door tjoektjoek
dennistd schreef: za 07 okt 2023, 14:14
Suus schreef: za 07 okt 2023, 13:41 Ik had de geruchten voor deze verbinding vanuit NS International al opgevangen, maar het zit nog in een onderzoeksfase.
Op zich kan het met de bestaande paden (mKoK 2024) in Duitsland al, zelfs met locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. De paden sluiten toch niet helemaal op elkaar aan waardoor je sowieso 10 minuten over hebt in die buurt. Ik kom tot onderstaande dienstregeling, die elke 2 uur mogelijk is. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.

Code: Selecteer alles

Amsterdam C                     10:59       FV 34
Hilversum               11:20   11:22       
Amersfoort C            11:34   11:36       
Apeldoorn               12:00   12:02       
Deventer                12:14   12:18       
Hengelo                 12:51   12:52       
Bad Bentheim            13:09   13:11       
Rheine                  13:23   13:25       
Osnabrück Altstadt      13:50   13:52       
Osnabrück Hbf (o.H.)    13:54   13:55       FV 99
Bremen Hbf              14:48   14:51       
Hamburg-Harburg         15:35   15:37       
Hamburg Hbf             15:47   15:50       
Hamburg Dammtor         15:53   15:55       
Langenfelde (Lokw.)     16:03   16:13       FV 5.1
Neumünster              16:48   16:49       
Schleswig               17:25   17:27       FV 71.2
Padborg                 17:53   17:59       
Kolding                 18:41   18:43       
Odense                  19:19   19:22       
Ringsted                20:02   20:04       
København H             20:34           
                
                
                
                
København H                     09:26       FV 71.2
Ringsted                09:52   09:56       
Odense                  10:36   10:39       
Kolding                 11:15   11:18       
Padborg                 11:59   12:02       
Schleswig               12:28   12:30       FV 5.1
Neumünster              13:08   13:10       
Langenfelde (Lokw.)     13:44   13:54       FV 99
Hamburg Dammtor         14:02   14:04       
Hamburg Hbf             14:07   14:10       
Hamburg-Harburg         14:20   14:22       
Bremen Hbf              15:07   15:10       
Osnabrück Hbf (o.H.)    16:02   16:03       FV 34
Osnabrück Altstadt      16:05   16:07       
Rheine                  16:33   16:35       
Bad Bentheim            16:48   16:51       
Hengelo                 17:07   17:09       
Deventer                17:41   17:45       
Apeldoorn               17:57   17:59       
Amersfoort C            18:24   18:26       
Hilversum               18:38   18:39       
Amsterdam C             19:00           
Ik zou deze trein 2 of 4 uur eerder laten vertrekken, maar ik neem aan dat dit gewoon een voorbeeld is van een mogelijkheid. Dan kan je nog ergens gaan avondeten in Kopenhagen. Als je werkgever je toestaat om te werken vanuit de trein, dan kan je bijvoorbeeld de treinreis als werkdag gebruiken.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 19:04
door Z2N
Niet alleen dat, het heeft ook meer nut voor doorgaande reizigers richting Zweden omdat je dan zeker de nachttrein naar Stockholm vanuit Malmö haalt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 19:46
door ICE11
tjoektjoek schreef: za 07 okt 2023, 14:25 Ben benieuwd of ze een restaurant o.i.d. hebben in de Talgo-treinen en het wordt wel lastig keren op Hamburg Hbf nadat de tunnel gereed is.
Keren in Hamburg Hbf. kan je prima met locwissel combineren. ;)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 19:50
door Suus
Nou, daar denkt de capaciteit van Hamburg Hbf toch anders over. Vandaar dat wordt gedacht aan een locowissel in Osnabrück.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 20:56
door jossevb
Volgens de mail die ik heb gehad van European Sleeper gaan ze vanaf 25 maar 2024 door gaan naar Dresden en Praag :trein:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 21:05
door PHS
-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 07 okt 2023, 21:12
door MaartenD
reisthijs schreef: za 07 okt 2023, 14:07
MaartenD schreef: za 07 okt 2023, 11:38 Ongetwijfeld niet, alleen al omdat ze vast geen ATB hebben.
Dat zegt in dit geval niet zo veel, andere Belgische treinen zijn op grensbaanvakken toegelaten zonder ATB.
Met speciale toestemming en die geldt op dit moment alleen voor de bestaande situatie. Niet voor nieuwe treinen op nieuwe trajecten. Als de situatie wordt met een extra brug en een in principe losliggend perron dan zou het misschien nog kunnen, maar als ze over het bestaand spoor moeten rijden dan geef ik je op een briefje dat die toestemming er niet komt. Niet alleen moet gekeken worden of MW41 dan niet stoort op de bestaande beveiliging en of hij gedetecteerd wordt, maar het ontbreken van ATB gaat 100% zeker een totale blokkade betekenen om op het hoofdspoor te komen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 08:42
door VIRM
tjoektjoek schreef: za 07 okt 2023, 10:51 https://twitter.com/emiloost/status/1710413709393162688
DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.
Mooie ontwikkeling. :pos: Het lijkt mij toch wel dat er markt is voor meer van dit soort dagtreinen?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 09:02
door Nitein-Repart
Die directe trein Amsterdam-København wordt waarschijnlijk een drama qua punctualiteit en iedereen die niet van en naar Denemarken reist heeft enkel last van deze trein doordat door de lange route de betrouwbaarheid van deze trein onder druk staat.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 10:29
door cassie127
Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 12:03
door VIRM
Nitein-Repart schreef: ma 09 okt 2023, 09:02 Die directe trein Amsterdam-København wordt waarschijnlijk een drama qua punctualiteit en iedereen die niet van en naar Denemarken reist heeft enkel last van deze trein doordat door de lange route de betrouwbaarheid van deze trein onder druk staat.
Tja, dat is inderdaad het vervelende aan internationale treinen. Als ik door Schiphol rijd met mijn binnenlandse trein, zie ik ook wel internationale treinen vanaf de HSL komen met de nodige vertraging.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 13:24
door dennistd
cassie127 schreef: ma 09 okt 2023, 10:29 Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.
En zelfs als je dan uitgaat van een voorzichtige winst van 2 uur (zou zelfs 2,5 uur zijn lees ik, maar je zit ook met kopmaken en zo) ben je gewoon in 7,5 uur vanaf Amsterdam in Kopenhagen. Best een aantrekkelijke rijtijd lijkt me. Hieronder nog een mogelijke dienstregeling, samen met één extra trein (ICNG-D?) Amsterdam-Hamburg die aansluit (±2 uur speling) op de nachttrein naar Stockholm (EN 345/346) in Hamburg. Als de tunnel open is zou je nog een extra trein Amsterdam-Kopenhagen in kunnen leggen en zo tot een 4-uursdienst te komen.

Code: Selecteer alles

         Voor opening tunnel          Na opening tunnel           
Amsterdam   08:59   14:59           06:59   10:59   14:59
Hamburg     13:47   19:47           11:47   15:47   19:47
Kopenhagen  18:34                   14:34   18:34   
                                
                                
Kopenhagen          09:26                   09:26   13:26
Hamburg     08:10   14:10           08:10   12:10   16:10
Amsterdam   13:00   19:00           13:00   17:00   21:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 13:35
door en-es
Eerst zien, dan geloven 8-)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 14:25
door iamthedutchdude
Ik zal de verwachtingen maar even temperen:
Spoorpro schreef:Woordvoerder Jakob Dahl Clausen van DSB is verrast door de berichtgeving in Nederland. Hij zocht uit waar het gerucht vandaan komt. “Er is gesproken over een directe lijn Kopenhagen-Amsterdam op een conferentie in Kopenhagen”, vertelt hij. (...) Tijdens de conferentie werd er over de lijn Kopenhagen-Amsterdam gesproken als een mooie optie, maar er is nog lang geen besluit over genomen.” Volgens Clausen zit zo’n besluit er ook niet op korte termijn aan te komen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 14:33
door MetroRET
dennistd schreef: ma 09 okt 2023, 13:24
cassie127 schreef: ma 09 okt 2023, 10:29 Over een paar jaar zal die verbinding dan sneller worden en waarschijnlijk via de nieuwe Fehmarnbelt Tunnel gaan. Waarvoor praktisch geheel Lübeck - Kopenhagen geupgraded word en zoveel mogelijk geschikt voor snelheden van 200 tot 250 km/h. Dan zit je alleen nog metname op het drukke stuk rondom Hamburg wat voor vertragingen kan zorgen.
En zelfs als je dan uitgaat van een voorzichtige winst van 2 uur (zou zelfs 2,5 uur zijn lees ik, maar je zit ook met kopmaken en zo) ben je gewoon in 7,5 uur vanaf Amsterdam in Kopenhagen. Best een aantrekkelijke rijtijd lijkt me. Hieronder nog een mogelijke dienstregeling, samen met één extra trein (ICNG-D?) Amsterdam-Hamburg die aansluit (±2 uur speling) op de nachttrein naar Stockholm (EN 345/346) in Hamburg. Als de tunnel open is zou je nog een extra trein Amsterdam-Kopenhagen in kunnen leggen en zo tot een 4-uursdienst te komen.

Code: Selecteer alles

         Voor opening tunnel          Na opening tunnel           
Amsterdam   08:59   14:59           06:59   10:59   14:59
Hamburg     13:47   19:47           11:47   15:47   19:47
Kopenhagen  18:34                   14:34   18:34   
                                
                                
Kopenhagen          09:26                   09:26   13:26
Hamburg     08:10   14:10           08:10   12:10   16:10
Amsterdam   13:00   19:00           13:00   17:00   21:00
Maar 1 rit per dag, geen 2-uursdienst tot minimaal Hamburg ?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 14:58
door dennistd
Dat kan altijd nog. Denk niet dat er zoveel vraag voor is om elke twee uur te gaan rijden. Vandaar ook in eerste instantie (tot Hamburg) 2 treinen in een 6-uurs ligging, daarna 3 treinen in een 4-uurs ligging. Vervolgens kun je uitbouwen als dat rendabel blijkt te zijn, maar ik denk dat je je dan beter eerst kunt gaan richten op een uursdienst naar Köln en het doortrekken van ICE's uit Nederland naar München.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 18:11
door tjoektjoek
- er was al een bericht geplaatst -

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 20:55
door VIRM
iamthedutchdude schreef: ma 09 okt 2023, 14:25 Ik zal de verwachtingen maar even temperen:
Spoorpro schreef:Woordvoerder Jakob Dahl Clausen van DSB is verrast door de berichtgeving in Nederland. Hij zocht uit waar het gerucht vandaan komt. “Er is gesproken over een directe lijn Kopenhagen-Amsterdam op een conferentie in Kopenhagen”, vertelt hij. (...) Tijdens de conferentie werd er over de lijn Kopenhagen-Amsterdam gesproken als een mooie optie, maar er is nog lang geen besluit over genomen.” Volgens Clausen zit zo’n besluit er ook niet op korte termijn aan te komen.
-o-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 22:12
door dennistd
Tja, wat is 'korte termijn'? Hij kan daarmee ook een jaar bedoelen. En je kunt best twee maanden van tevoren aankondigen dat je die trein gaat rijden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 09 okt 2023, 23:12
door waldo79
De wens is de vader van de gedachte.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 10 okt 2023, 19:43
door ICE11
Vandaag reed de eerste tram voor een testrit door Luik: https://www.facebook.com/lameuseliege/v ... 420744343/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 07:57
door Nitein-Repart
Iemand een idee wanneer de tram in Liège in dienst gaat?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 08:13
door Suus
31 januari 2025.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 16:10
door MaartenD
Een mogelijke concurrent voor Eurostar door de tunnel, Evolyn gaat 12 treinen van Alstom kopen. De treindienst tussen Parijs en London zou in 2025 moeten beginnen.

https://www.railwaygazette.com/high-spe ... 00.article

Evolyn is een dochter van mobico, voorheen National Express.