Pagina 153 van 173
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 19 jul 2024, 12:05
door VIRM
Wat is precies het probleem? Als de chauffeurs een noodsituatie tegenkomen, kunnen ze toch 112 bellen?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 19 jul 2024, 12:31
door Daniel
Dat valt wat meer op dan ongemerkt op de noodknop drukken waarna de verkeersleiding mee kan luisteren zonder dat iemand iets merkt natuurlijk.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 01 aug 2024, 12:49
door VIRM
NS schrapt 500 banen, reizen met de trein wordt fors duurder
De NS gaat 500 banen schrappen. Het openbaarvervoerbedrijf maakt verlies en zegt de financiële prestaties te willen verbeteren. Die 500 banen moeten verdwijnen op het hoofdkantoor en dat zal gaan via natuurlijk verloop. Dan gaat het dus om mensen die met pensioen gaan of zelf stoppen omdat ze ergens anders gaan werken.
Op welke termijn dat moet gebeuren, is niet duidelijk. Maar het zal langer duren dan een jaar, verwacht de NS.
Die 500 banen zijn zo'n 10 procent van het aantal mensen dat nu nog op het hoofdkantoor werkt. Er vallen geen gedwongen ontslagen en de NS zegt dat er geen banen verdwijnen "in de operatie". Er hoeven dus geen machinisten en conducteurs weg.
In de eerste helft van dit jaar leed de NS 33 miljoen euro verlies. Om minder kosten te maken gaat de NS ook kantoorruimte afstoten en het aantal IT-systemen verminderen. Ook bekijkt het bedrijf of opknapbeurten van treinen soberder kunnen. "Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers", aldus de NS.
Bron en meer:
NOS
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 01 aug 2024, 13:41
door en-es
Je verwacht het niet

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 01 aug 2024, 16:22
door Suus
Kleine kanttekening. Als ik het onderliggende financiële document in het persbericht van NS goed begrijp, heeft de Rijksoverheid de 120 miljoen compensatie voor de prijsbevriezing nog niet uitbetaald en komt er waarschijnlijk ook nog 89 miljoen euro extra aan compensatie voor de Studenten-OV dit jaar. Dan is het gat in de begroting toch al grotendeels gestelpt volgens mij…
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 01 aug 2024, 19:10
door verfmeer
Is die compensatie niet eenmalig? Dan heb je er voor volgend jaar niets aan.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 01 aug 2024, 20:35
door Suus
De compensatie is eenmalig, maar met de eenmalige vergoeding voor de prijsbevriezing, de terugkerende herijking voor de Studenten-OV en dus een programma om de overhead-organisatie te stroomlijnen zou men toch al een heel stuk verder zijn. Bovendien vervalt na dit jaar ook de jaarlijkse vergoeding voor de concessie, waarmee nog eens 80 miljoen aan jaarlijkse terugkerende kosten uit de boeken verdwijnt.
Hogere prijzen voor treinkaartjes zullen ook niet direct meer treinreizigers lokken, dus alles wat ingezet kan worden om een naar schatting 11 tot 12% verhoging van de prijzen terug te dringen lijkt mij welkom.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 02 aug 2024, 11:02
door VIRM
En over die prijsverhoging gesproken: dat lokt inderdaad geen reizigers. Vanuit de zijlijn gezien is NS heel erg bezig om de bedrijfsvoering te stroomlijnen (ook al hanteer ik zelf de 'NS Weeklynorm': als je elke week een heel nieuwsfilmpje kunt publiceren, heb je nog wel wat vet aan de botten). Maar NS heeft naar mijn idee nog niet een beeld wat ze met reizigers willen: reispatronen en -volumes zijn ondertussen veranderd, en prijzen verhogen zonder enige kwaliteitsverbetering levert negatieve PR op.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 03 aug 2024, 10:17
door Dennenboom
Het gaat toch om een uitgestelde inflatiecorrectie? Volgens de afspraken heeft NS het recht om die door te voeren. Denk dat NS het inzet als breekijzer om wat geld los te peuteren. Qua pricing is het natuurlijk niet verstandig om de kaartjes meer dan 10% duurder te maken. Een groot deel van het geld uit de prijsverhoging zal negatief gecompenseerd worden door vraaguitval. Netto levert het dus veel minder op. Maar ik denk dat de economen bij NS dat ook wel zien.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 03 aug 2024, 18:23
door cassie127
Geen belasting meer op treinkaartjes heffen zou zorgen dat de prijs gelijk blijft of met maximaal 0,5% kan dalen. Daar zie ik ook nog wel weer een nieuwe lobby voor starten
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 08:21
door Joey
Toch maar even hier, ondanks dat het nieuws zelf niet ov-gerelateerd is, maar het gaat het ov wel aan. De rodejassen kunnen het gerust verplaatsen indien nodig. Qmusic begint aanstaande maandag met 'het geluid' en zonet is aangekondigd dat het geluid om 8:10 voor het eerst te horen is via de omroep op deze stations:
- Amsterdam Centraal
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Eindhoven Centraal
Kan er nog geen nieuwsartikel van vinden (het is net om 8:00 aangekondigd). Aan de ene kant vind ik het tof en ben benieuwd hoe dat gaat, dus hoop dat iemand er een opname van maakt. Aan de andere kant: moet de stationsomroep voor zoiets 'misbruikt' worden?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 08:36
door VIRM
Uh, nee?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 08:41
door iamthedutchdude
Goh, NS weer een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen aan hun stationsvoorzieningen: reclame over de omroepinstallatie.
Tuurlijk zou dit niet moeten.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 11:52
door gkw1969
Joey schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:21
Toch maar even hier, ondanks dat het nieuws zelf niet ov-gerelateerd is, maar het gaat het ov wel aan. De rodejassen kunnen het gerust verplaatsen indien nodig. Qmusic begint aanstaande maandag met 'het geluid' en zonet is aangekondigd dat het geluid om 8:10 voor het eerst te horen is via de omroep op deze stations:
- Amsterdam Centraal
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Eindhoven Centraal
Kan er nog geen nieuwsartikel van vinden (het is net om 8:00 aangekondigd). Aan de ene kant vind ik het tof en ben benieuwd hoe dat gaat, dus hoop dat iemand er een opname van maakt. Aan de andere kant: moet de stationsomroep voor zoiets 'misbruikt' worden?
Pure discriminatie.
Wij in het Noord Oosten kunnen dus niet meedoen
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 13:33
door Suus
Als het om 8:10 op stations te horen is, is het waarschijnlijk “Plan uw reis in de app”.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 15:15
door Wubbo
gkw1969 schreef: ↑vr 09 aug 2024, 11:52Pure discriminatie.
Wij in het Noord Oosten kunnen dus niet meedoen
Wees gerust, je kunt het geluid daarna nog honderden keren horen op je radio.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 13 aug 2024, 14:23
door VIRM
De NOS heeft een artikel over het fenomeen
'treinrukken'.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 13 aug 2024, 15:15
door Hainje
Iew.

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 14 aug 2024, 15:21
door dennistd
VIRM schreef: ↑di 13 aug 2024, 14:23
De NOS heeft een artikel over het fenomeen
'treinrukken'.
In Stadskanaal denken ze aan heel iets anders als je het over treinrukken hebt
https://www.stadskanaalrail.nl/2024/06/ ... intrekken/
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 15 aug 2024, 14:49
door teun
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 16 aug 2024, 12:37
door TffpaA
De reisegors sijn ontefredon:
https://www.mobiliteit.nl/mobiliteitsbe ... -onveilig/
Eigenlijk geen nieuws natuurlijk, maar wel fijn dat een rapport de niet al te goede perceptie van de man in de straat ten aanzien van het OV maar weer even onderstreept.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 17 aug 2024, 06:51
door teun
Ben erg benieuwd hoe dit zich allemaal uitsplitst over mensen die daadwerkelijk OV gebruiken en zij die dat niet doen. Dat men het gevoel heeft dat buiten de “Randstad” meer vertraging optreed is daar voor mij al tekenend in.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 17 aug 2024, 14:21
door IIVQ
En weer de roep om nationalisering.
Ik heb geen intrinsieke voorkeur voor privatisering of nationalisering, dat is een politieke keuze.
Maar het is niet zo dat sec nationalisering de resultaten van de NS (of een busbedrijf in, zeg, de nieuwe concessie Zeeland) ineens stukken beter gaat maken.
De betreffende entiteit moet toch bedrijfsmatig bestuurd worden. Als er meer of betere productie geleverd moet worden en dat niet uit efficientie of beter bestuur kan (want dat had een privaat bedrijf ook gekund), moet er meer geld bij, uit de staats- of provinciekas. Dat kan nu ook al bij private bedrijven, zie alle streekbusconcessies. Wil je meer bus, moet de overheid meer geld leveren.
Privaat of publiek maakt daarbij weinig uit, zéker in het geval van de NS, waar eventuele winst weglekt naar ... de staatskas.
(Misschien een onderwerp voor een eigen draadje, als die er al is, excuses)
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 17 aug 2024, 15:48
door Selivio
De perceptie van heel veel mensen is wel dat bij geprivatiseerde bedrijven de eventuele winst (hoe minuscuul ook) weglekt naar aandeelhouders van (vooral buitenlandse) vervoersbedrijven. Terwijl bij genationaliseerde bedrijven in theorie die winst teruggaat naar danwel wel de Nederlandse staatskas, danwel naar verbetering van het vervoer in de regio.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 17 aug 2024, 16:33
door iamthedutchdude
teun schreef: ↑za 17 aug 2024, 06:51
Ben erg benieuwd hoe dit zich allemaal uitsplitst over mensen die daadwerkelijk OV gebruiken en zij die dat niet doen. Dat men het gevoel heeft dat buiten de “Randstad” meer vertraging optreed is daar voor mij al tekenend in.
Ik denk dat een groot deel van dat gevoel veroorzaakt wordt doordat het missen van een overstap buiten de Randstad vaker +30 of zelfs +60 op de hele reis als gevolg heeft (aangezien de aansluitende bus/trein vaker een halfuurs- of zelfs uursdienst rijdt).