Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Voor zover ik weet is het eenrichtingsverkeer, en kunnen conducteurs en poortjes dus enkel zien of het ticket al dan niet geldig is (aldaar). Volgens mij kan een conducteur dus niet zien wat jij er allemaal mee gedaan hebt.
Dat zou namelijk betekenen dat zowel de poortjes als de kaartlezer van de conducteur continue verbinding moeten hebben met een systeem op de wal die dat bijhoudt, en bij mijn weten bestaat dat systeem niet (want daar is nou net die chipkaart voor )
Volgens mij zijn er alleen keycards voor bepaalde stations (Abellio heeft ze bijvoorbeeld voor Arnhem), maar los daarvan werken QR codes volgens mij overal.
Na een keer of 5 ofzo stopt ie hoor... Het is ook niet te doen om je kaartje te blokkeren op stationsniveau. Wat als er omgereisd moet worden via Sloterdijk of Hilversum bijvoorbeeld waar je moet omchecken?
Ik zei dan ook dat ze overal werken, niet dat ze onbeperkt werken
En zoals gezegd, volgens mij zijn QR codes óf voor alle stations, óf voor één station (zoals dus die Abellio keycards voor Arnhem, en mogelijk heeft Eurobahn iets soortgelijks voor Venlo? )
Iets er tussenin is volgens mij inderdaad onwerkbaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es schreef:Dus met een kaartje Roosendaal-Schiphol kan je ook poortjes openen op stations die niet op de route liggen? Bijv. Sittard of Hilversum.
Daarnet even op het NS forum gekeken. De QR code is er alleen voor om de poortjes te kunnen openen. Het heeft dus niets met in-uitchecken te maken. Je mag dus op alle tussengelegen stations van de op het E-ticket aangegeven route opstappen (of uitstappen). Maar niet op een ver van de route gelegen station. In wezen is het een ouderwets kaartje. De Hc moet dus controleren of je op de goede route zit en of je bent wie op het ticket staat. Je kunt dus wel in Sittard er uit, maar dan reis je in feite zwart (of grijs). Maar poortje gaat wel open.
Aking schreef:
En zoals gezegd, volgens mij zijn QR codes óf voor alle stations, óf voor één station (zoals dus die Abellio keycards voor Arnhem, en mogelijk heeft Eurobahn iets soortgelijks voor Venlo? )
Venlo heeft geen poortjes. Tenminste niet vorig jaar november toen ik er voor het laatst was.
Kun je bij de Westerschelde Ferry je OV-Chipkaart gebruiken? Op hun site kan ik er niks over vinden maar als ik met Google Maps een kijkje neem in het gebouw lijkt het te kunnen:
Als ik bij een NS-kaartautomaat een ticket naar Aachen koop, welke bestemming (groeten aan Hainje ;)) staat op deze ticket vermeld: "Aachen Hbf." of alleen "Aachen"? En moet ik ook met een wegwerpchipkaart (voor internationale tickets is er geen 1,- euro "boete" of toch?) bij het overstappen van NS naar Arriva in Heerlen uit- en inchecken?
Uit- en inchecken moet in elk geval altijd, ook met een wegwerpticket. Wat erop staat weet ik echter niet gezien ik nooit met een regulier ticket naar Aken ben gereisd
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
ICE11 schreef:Als ik bij een NS-kaartautomaat een ticket naar Aachen koop, welke bestemming (groeten aan Hainje ;)) staat op deze ticket vermeld: "Aachen Hbf." of alleen "Aachen"? En moet ik ook met een wegwerpchipkaart (voor internationale tickets is er geen 1,- euro "boete" of toch?) bij het overstappen van NS naar Arriva in Heerlen uit- en inchecken?
Graag gedaan! :D
Er zit denk ik wel € 1,- "boete" op overigens, want Aachen valt tegenwoordig binnen het Nederlandse net. Bij internationale kaartjes zit die boete er niet op, wil niet zeggen dat je deze euro in je zak kan houden. Grenskaartjes zijn - in vergelijking met binnenlandse kaartjes - immers absurd duur voor de afstand die je er mee aflegt.
Als je van vervoerder wisselt (dus van NS -> Arriva, of andersom), moet je altijd "omchecken". Dus uitchecken bij vervoerder A en inchecken bij vervoerder B. Verder werken we in Nederland niet met zones zoals je in België (en wellicht ook Duitsland) ziet. Je betaalt altijd vanaf/tot het station waarvan/waarnaar je reist. Dus als dat Aachen Hbf is, dan staat er Aachen Hbf op, je mag daarmee wel je reis beginnen op Aachen West, maar niet op bijv. Aachen Rothe Erde.
Hopelijk is het zo net wat duidelijker voor je. :)
Hainje schreef:Verder werken we in Nederland niet met zones zoals je in België (en wellicht ook Duitsland) ziet. Je betaalt altijd vanaf/tot het station waarvan/waarnaar je reist.
In elk geval naar België wordt er wel degelijk met zones gewerkt, althans, ik heb hier een wegwerp-chipkaart van 28-4-2018 liggen voor het traject Rotterdam C. - Antwerpen Zone
Verder zijn die kaartjes nogal standaard, zo bevat de collectie hier ook een enkele reis Enschede - Gronau inclusief IC direct toeslag die niet geldig is in Thalys/Eurostar (niet dat die ver zullen komen op dat traject )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Aachen is voor NS buitenland, dus daar zit geen toeslag op.
En in België bestaan tariefpunten als Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem niet maar alleen Antwerpen Zone, dus moet NS wel kaartjes naar Antwerpen Zone verkopen. En als er op een kaartje dan toch een specifiek station is benoemd, mag je het toch als een zonekaartje gebruiken als het station onderdeel is van een zone.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alle viertjes zijn gedaan, volgens mij rijden er nog 23 of 24 ongemoderniseerde zesjes buiten. Mijn vermoeden is dat ze vlak na de jaarwisseling wel klaar zullen zijn.
De meest recente aflevering was overigens gisteren, de voormalige 9481 is verlengd tot een zesje en als 8681 in dienst gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tot welke dag in de maand kan ik met NS flex mijn abonnement omzetten? En als ik hem omzet wordt dat dan dezelfde dag van kracht en krijg ik het te veel betaalde bedrag terug of hoe werkt het? Ik wil namelijk binnenkort van mijn altijd vrij abonnement af. NS is hier redelijk vaag over vind ik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Volgens de website kan een wijziging van abonnement op elk moment na minstens een maand het abonnement gehad te hebben, gaat een wijziging na 15 minuten in en wordt een resterend teveel betaald bedrag op de volgende factuur verrekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.