Pagina 158 van 174

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 17 feb 2023, 13:02
door The Greyhound
Daniel schreef: vr 17 feb 2023, 12:15
The Greyhound schreef: vr 17 feb 2023, 11:57 Rechtstreeks kan je dat moeilijk noemen met het omweggetje naar de A27 wat 8 minuten in beslag neemt
Je kunt ook overdrijven: lijn 80 doet namelijk maar 4 minuten over dat ommetje. Zie de rijtijd tussen de twee keer in de dienstregeling staande halte Bazelbrug (die precies ligt waar hij afbuigt naar de A27).
Dat ommetje biedt ook extra reismogelijkheden die er vroeger niet waren, dus is niet persé zinloos.
Aankomt Bazelbrug vanuit Gorinchem 12:27 en vervolgens weer bij de Bazelbrug 12:35 richt Vianen……

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 17 feb 2023, 13:42
door termatenjohan
Echter zijn deze afschalingen ook wel weer ergens te verwachten. Als het rijk van plan is om tegen 2024 geen subsidie meer te geven is het logisch dat de dunne lijntjes vervallen. Dus eingelijk is het rijk hier ook deels verantwoordelijk voor.

Edit: weet iemand hoe het komt dat de Qbuzz DMG bussen opeens geen reailtime info meer verzenden? Ik kan ze niet volgen in ovinfo en busposities.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 17 feb 2023, 15:33
door Daniel
The Greyhound schreef: vr 17 feb 2023, 13:02 Aankomt Bazelbrug vanuit Gorinchem 12:27 en vervolgens weer bij de Bazelbrug 12:35 richt Vianen……
Ik keek in de andere richting, daar wel 4 min.
Zit dus een buffer in zodat de overstap vanuit Arkel ook bij vertraging haalbaar is.

Re: Zuid-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 mar 2023, 14:02
door busvader
Zal niet helemaal het goede topic zijn maar:
Qbuzz heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om eind december 2024 een nachttrein aan te bieden op vrijdag en zaterdagnacht op de route Dordrecht, Rotterdam Centraal, Rotterdam Alexander, Gouda, Woerden en Utrecht Centraal.

https://www.ad.nl/dordrecht/qbuzz-wil-v ... ~a83c3393/

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 08:25
door termatenjohan
Geld voor lijn 80 hebben ze niet, maar een nachttrein moet wel lukken :roll:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 09:05
door bartjemestrom
Er is een verschil tussen lijn 80 en die nachttrein :s Die nachttrein wordt door Qbuzz betaald, lijn 80 door de provincie

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 13:23
door tjoektjoek
Rijdt de NS geen directe nachttrein op de vrijdag en zaterdag tussen Rotterdam en Utrecht? Of is hij afgeschaft sinds de personeelstekorten en corona?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 10 mar 2023, 13:33
door MetroRET

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:02
door Suus
De inschrijvingsperiode van de aanbesteding voor 10 nieuwe elektrische treinstellen bij Qbuzz is verlengd van 13 maart naar 20 maart.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:25
door CamilleKreemers
Maar 10 stellen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:31
door Meltrain
Uit hoeveel bakken moeten de treinen bestaan?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:33
door MetroRET
CamilleKreemers schreef: zo 12 mar 2023, 16:25 Maar 10 stellen?
Er rijden nu ook 'slechts' 10 stellen rond, waarbij er op ma-za minimaal 6 stellen benodigd zijn, zonder dubbele stellen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:43
door CamilleKreemers
Maar was er niet al een capaciteitsprobleem? Ik zou voor 12 stellen gaan, zodat de drukste ritten op 3 stellen kan worden gezet. Is de vraag even of provincie dat zou goedkeuren.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 17:24
door ArrivaBas
Voor drie treinstellen zijn de perrons van tenminste Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Arkel te kort.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 17:25
door Daniel
Capaciteitsprobleem was er vooral voor Corona, die hele grote piekdrukte zal nu allicht wat minder zijn. En het probleem werd deels ook veroorzaakt doordat er meer GTWs weg voor onderhoud waren dan gepland i.v.m. achterstallig onderhoud.
En bij mijn weten kwam het ook vooral onhandig uit dat er twee tweetjes waren, waardoor sommige drukke treinen met slechts 5 i.p.v. 6 bakken moesten rijden noodgedwongen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 18:25
door omaylie
Ik ben wel benieuwd waarom ze die tweetjes nooit tot drietjes hebben verlengd.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 18:26
door CamilleKreemers
ArrivaBas schreef: zo 12 mar 2023, 17:24 Voor drie treinstellen zijn de perrons van tenminste Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Arkel te kort.
kan men de perrons verlengen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 19:50
door ArrivaBas
Omdat Arkel en Sliedrecht Baanhoek in een boog liggen is dat daar niet per se wenselijk vanwege het overzicht voor de machinist en steward, maar desondanks wel mogelijk. Bij Hardinxveld Blauwe Zoom is een verlenging wat makkelijk haalbaar, maar om nou al na twaalf jaar een station te gaan verbouwen...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 20:23
door Daniel
Bij Hardinxveld Blauwe Zoom is het wellicht zelfs nog makkelijker omdat daar sowieso niet alle treinen stoppen. Zolang je alleen de 7100 met drie stellen zou rijden heb je nergens last van.

Maar die andere twee stations in een boog zullen de voornaamste dwarsliggers zijn. Die boog ligt voor het overzicht ook nog eens de verkeerde kant op waardoor het overzicht nu met twee stellen al beperkt zal zijn. Ik vermoed dat Dordrecht Stadspolders ook te kort is trouwens, met daar als extra complicatie dat als de voorkant van een te lange trein puntje perron staat richting Dordrecht de achterkant het wissel voor de tegentrein nog bezet houdt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 20:36
door MetroRET
Ook Akl wordt niet bediend door de 7100, dus enkel Sdtb is dan nog de boosdoener.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 21:07
door Milco
De 7100 rijdt ook enkel tussen Dordrecht en Gorinchem, logisch dat die Arkel niet bedient ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 21:26
door Wubbo
Ik zit wat artikelen terug te lezen over de nieuwe treinen en zie dat daar ook bij benoemd is dat er perrons verlengd moeten worden. Wat de capaciteit van de nieuwe treinen moet worden kan ik niet vinden, maar ook daar zijn natuurlijk keuzes in te maken waardoor er meer reiziger vervoerd kunnen worden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 21:37
door Daniel
Ik had nog zitten zoeken of ik ergens de aanbestedingsdocumenten tegen kwam, maar dat is niet het geval. Maar de perrons zijn sowieso vrij krap aangelegd op de nieuwe en verbouwde stations, dus er is niet veel voor nodig om ze te moeten verlengen.
(Een driewagenstel FLIRT is bijvoorbeeld al 10 meter langer dan een driewagenstel GTW zag ik zogauw)

Wat ik me nog wel bedenk is dat er volgens mij ooit wel treinen met drie stellen gereden hebben. Toen alles nog in Dordrecht opgesteld werd eindigden bij mijn weten de laatste treinen in Geldermalsen, Leerdam en Gorinchem en kwamen die dacht ik gecombineerd terug.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 21:38
door Bemined
MetroRET schreef: zo 12 mar 2023, 20:36 Ook Akl wordt niet bediend door de 7100, dus enkel Sdtb is dan nog de boosdoener.
Ook Bhdv is maar 119 meter. Maar het lijkt me dat je juist op de 7200 langer materieel wilt inzetten, lange ritten zitten over het algemeen voller dan de korte ritten bij een gelijkmatige interval. En dan is ook Gorinchem (het tweede perron) te kort.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 21:42
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: zo 12 mar 2023, 18:26
ArrivaBas schreef: zo 12 mar 2023, 17:24 Voor drie treinstellen zijn de perrons van tenminste Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Arkel te kort.
kan men de perrons verlengen?
Het tweede perron in Gorinchem is na de verbouwing ook een stuk korter.
In het begin heeft er ix per week in de avond een trein met drie stellen gereden. Dan ging het baanvak halverwege de avond dicht voor onderhoud. De laatste trein uit Geldermalsen werd in Leerdam en Gorinchem gecombineerd met de laatste treinen uit de richting Dordrecht. Dat was echter in de tijd dat er nog geen nieuwe stations waren.