Pagina 158 van 173
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:57
door waldo79
Er staat al weken een rijtuig te niksen in Den Bosch.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 07:57
door IIVQ
Op z'n vroegst eind augustus weer treinen naar Duitsland -
https://nos.nl/r/572698
Edit: Treinen Nieuweschans-
Leer
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 08:24
door MaartenD
Gelukkig gaat dit niet over alle treinen naar Duitsland maar alleen die naar Weener. Hoe stom het ook is dat er al jaren geen treinverkeer naar
Leer is zal niet rijden tot Weener weinig extra overlast veroorzaken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 08:42
door en-es
Ja, verwarrend allemaal. Ik dacht even dat het over alle treinen naar Duitsland ging, ik schrok al.

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 10:03
door DDietzen
Dat krijg je als NOS bij de regionale omroepen gaat kopiëren-plakken met nauwelijks verdere redactie

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 20:39
door ArrivaBas
Naar aanleiding van de botsing tussen een trein en een carnavalswagen in Berghem afgelopen februari adviseert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid aan ProRail om de 'Procedure bijzondere oversteek' beter onder de aandacht te brengen:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/458 ... oeten-doen
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 21:03
door Dionysusnu
Eigen
nieuwsbericht van de Onderzoeksraad, inclusief de brief aan ProRail.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 21:21
door nvdw
“ProRail moet de regels voor het lopen langs het spoor beter uitleggen aan mensen die niet om willen lopen”
“ProRail moet de regels van spoorwegovergangen beter uitleggen aan mensen die onder spoorbomen doorkruipen”
“ProRail moet de gevaren van hoogspanning beter uitleggen aan koperdieven”
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 21:32
door Dionysusnu
Voor zover dat de veiligheid van reizigers, machinisten en de maatschappij verbetert: Eens.
Maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking met dit geval.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 22:51
door Anderzam
Als ik 'Procedure bijzondere oversteek' googel, zijn de eerste vier resultaten nieuwsberichten over dit OVV-advies, pas daarna volgt ProRail. Niet best.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2024, 22:59
door robert1955
en hier de pagina van ProRail over deze procedure:
https://www.prorail.nl/veiligheid/overw ... k#animatie
{ProRail heeft geen invloed op wat Google doet)
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 05 nov 2024, 00:22
door Dionysusnu
Nou ja, SEO bestaat

. Maar het zal vanwege het nieuws erover nu een wat vertekend beeld zijn.
Dat terzijde: bij de twee bekende ongelukken, Dalfsen en deze, waren de overstekers zich überhaupt niet (voldoende) bewust van het risico. Een beter vindbare procedure zou dus niet helpen, want daar zoeken ze niet naar. ProRail zou vooral meer proactief moeten zijn in de berichtgeving.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 05 nov 2024, 07:25
door IIVQ
Zoals een bordje bij elke overweg.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 05 nov 2024, 07:43
door trolly
Precies wat ik dacht, ja. Daarmee breng je het fenomeen
bijzondere oversteek precies onder de aandacht van wie het moet weten, namelijk de gebruiker van de overweg.
AnderzamNL schreef: ↑ma 04 nov 2024, 22:51
Als ik 'Procedure bijzondere oversteek' googel, zijn de eerste vier resultaten nieuwsberichten over dit OVV-advies, pas daarna volgt ProRail. Niet best.
Dat is dus hoe Google werkt: eerst de actualiteit, daarna oudere pagina's die mogelijk relevant zijn. Mocht je willen gaan protesteren, dan heb je mijn zegen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 05 nov 2024, 08:49
door Bemined
Zonder dit nieuwsbericht was waarschijnlijk niemand op die naam gekomen denk ik zo, dus die specifieke zoekterm optimaliseren had niet geholpen. Eerst moeten mensen inderdaad gaan beseffen dat je überhaupt om hulp moet vragen bij een dergelijke oversteek.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 06 nov 2024, 12:19
door gpvos
De mensen van de carnavalsvereniging zeiden dat het al 30 jaar goed ging, maar er moet toen toch ook al een regeling voor langzame oversteken geweest zijn en bijv. de gemeente is er ook in betrokken mag ik aannemen. Hebben ze dit echt nooit geweten of heeft de vereniging geen draaiboek waar dat soort dingen in onthouden worden?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 06 nov 2024, 15:30
door MaartenD
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat daar een draaiboek voor is. Als ik ook
dit nieuwsbericht (half gepaywalled) lees
de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Die stelt dat de club niets te verwijten valt rond het spoorongeluk waarbij de Berghemse carnavalsclub betrokken was.
Dan is alles dus koek en ei. De carnavalsclub valt niets te verwijten, dus die hebben alles goed gedaan, wat is dan de reden dat het toch tot dit ongeluk kwam en wie moet dan wel iets doen om dit in de toekomst te vermijden? Ik vind het zelf bijvoorbeeld al onbestaanbaar dat je met mankracht een zware wagen bergop over een overweg gaat duwen. En er dan ook nog op goed geluk oversteekt.
Ik maak me heel sterk dat er niemand binnen die club ooit over gevaren had nagedacht. En dat is de eerste fout. Als niemand ziet dat dit een slecht idee is gaat ook niemand denken dat ze dit misschien moeten afstemmen met iemand. Dan kun je de verantwoordelijkheid wel bij Prorail leggen dat zij die procedure meer onder aandacht moeten brengen, maar mensen die niet luisteren bereik je niet. Mensen die niet nadenken of dit voor hun van toepassing is bereik je niet. Prorail kan ook niet iedereen (of elke organisatie) persoonlijk aanschrijven want Prorail kent die mensen niet. Dus Prorail kan alleen op hun website een melding doen of een reclamespotje maken. En daarmee denk je dergelijke organisaties te bereiken?
Waarom hoef je iemand niet te vertellen dat het een slecht idee is om met een wagen geduwd een autosnelweg over te steken, maar moet je het wel vertellen als er een spoorweg overgestoken moet worden. Ik kan daar niet bij met mijn verstand.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 06 nov 2024, 15:52
door verfmeer
Juridisch is er een duidelijk verschil tussen een autosnelweg en een spoorweg. Het altijd verboden om een autosnelweg over te steken, of je nu een zware wagen trekt of niet. Dat is onderdeel van de verkeersregels die iedereen hoort te kennen. Een spoorweg oversteken bij een spoorwegovergang is iets wat in principe toegestaan is, tenzij er een trein aankomt. Daarom zijn de verwachtingen ook anders.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 06 nov 2024, 18:37
door ArrivaBas
gpvos schreef: ↑wo 06 nov 2024, 12:19
De mensen van de carnavalsvereniging zeiden dat het al 30 jaar goed ging, maar er moet toen toch ook al een regeling voor langzame oversteken geweest zijn en bijv. de gemeente is er ook in betrokken mag ik aannemen. Hebben ze dit echt nooit geweten of heeft de vereniging geen draaiboek waar dat soort dingen in onthouden worden?
Ik vind het een beetje moeilijk om van een carnavalsvereniging te verwachten dat ze van alle regeltjes weet hebben en dat in een draaiboek op te nemen. Zoiets als een bijzondere oversteek heb je over het algemeen alleen maar nodig als je een praalwagen met handkracht over het spoor duwt, zoals dat in Berghem gebruikelijk is/was tijdens de optocht. Met een tractor of vrachtwagen als trekkend voertuig duurt het in 99 van de 100 gevallen korter dan 15 seconden om de overweg te passeren. Daarnaast staan de carnavalsverenigingen niet zelf in contact met de gemeente. De afstemming verloopt over het algemeen tussen een overkoepelende organisatie en de gemeente, waarbij de werkwijze bij het afgeven van een evenementenvergunning per gemeente kan verschillen. Aangezien er voor het evenement wegen worden afgesloten en de meeste gemeenten bij verbussingen toch al in contact staan met NS en ProRail, lijkt het mij een kleine moeite om die contacten ook voor evenementen op de weg te leggen.
Ergo, De Procedure Bijzondere oversteek kan in het vervolg best via de gemeente geregeld worden, mits deelnemende clubs aangeven waar de carnavalswagen voor en na het evenement gestald staat en ze zelf een route ernaartoe aanleveren bij de organisatie van de optocht. Voor bijvoorbeeld een hoogwerker zoals bij het ongeluk in Dalfsen wordt het een ander verhaal en zou een bedrijf zelf contact moeten zoeken met ProRail.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2024, 20:23
door gpvos
Als de vereniging nou nog maar 2 of 3 jaar had bestaan was ik milder geweest, maar dat er in 30 jaar niemand op het idee komt dat dat wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn vind ik raar. En een overkoepelende organisatie die ertussenin zit is juist een plek waar dit soort informatie verzameld en verspreid zou moeten worden: dat zou een ideaal centraal aanspreekpunt kunnen zijn voor bijvoorbeeld een landelijke checklist voor carnavalsverenigingen.
Dat neemt niet weg dat er inderdaad ook een verantwoordelijkheid bij ProRail ligt voor communicatie hierover. Zoiets als die limiet van 15 seconden zou een mooi iets zijn voor een landelijke informatiecampagne, of zou verwerkt kunnen worden in schoollespakketten over verkeersveiligheid. Niet iedereen hoeft dat dan te onthouden, maar als een klein deel van de mensen het onthoudt is de kans een stuk groter dat er zo iemand in een carnavalsvereniging zit.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 18:27
door Dionysusnu
https://www.noordhollandsdagblad.nl/uit ... 44670.html
Bij het TVV
Hlm-
Ass in de herfstvakantie hebben een aantal bussen zonder verzekering meegereden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 10 nov 2024, 23:32
door Stadsbus
Gaat om het bedrijf Knaaptours uit Den Haag/Wateringen.
Hier staat op FB het volledige bericht, ook zonder account te lezen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:30
door jelmerrr
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:38
door en-es
Moeten we hier om lachen of huilen? Aan de andere kant typeert dit het TVV tegenwoordig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:44
door Dennenboom
Stadsbus schreef: ↑zo 10 nov 2024, 23:32
Gaat om het bedrijf Knaaptours uit Den Haag/Wateringen.
Hier staat op FB het volledige bericht, ook zonder account te lezen.
Ik zie niks op de mobiele versie. Heb geen Facebook account.