Pagina 159 van 173
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 13:15
door en-es
Een soort welles nietes verhaal. En uiteraard is men geschrokken en wordt onderzocht hoe en wat.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 10:14
door VIRM
Nieuwe treinstations en veel meer treinen: dit betekent het verdubbelen van dit stukje spoor
Het is maar een klein stukje spoor, maar toch is het al jarenlang onderwerp van gesprek: het enkelspoor tussen Olst en Deventer. Opnieuw wordt er op hoog niveau gesproken over het verdubbelen van het traject. En dat zou betekenen: extra treinstations in Deventer en Zwolle, en meer treinen op het traject. Hoog nodig vanwege de groeiende bevolking en alle woningbouwplannen, vinden voorstanders. Maar er zijn ook zorgen.
"Het is bijna prehistorisch dat het spoor hier nog enkel is", zegt Robert Jansen van GroenLinks Deventer bij de spoorovergang nabij de watertoren in de stad. Jansen pleit al jaren voor het verdubbelen van de spoorverbinding. "Dan kunnen er vaker treinen rijden. Bijvoorbeeld ook sprinters, die op de kleine stations kunnen stoppen. Daardoor kunnen we vaker de trein pakken, bijvoorbeeld in een kwartierdienst."
Bron en meer:
RTV Oost
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 13:46
door waldo79
Iemand moet de portemonnee willen trekken, anders beschouw ik het als een proefballonnetje.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 14:03
door Ardan
Dit artikel zie ik al zeker 15 jaar lang elke zoveel tijd voorbijkomen, zonder resultaat.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 14:43
door DDietzen
Als we over pakweg 2 dagen de tegenstoot van Olst en Wijhe in de pers krijgen over dat zij mordicus tegen die spoorverdubbeling zijn, waarbij ze proberen te verhullen dat ze drommels goed weten dat zij hun intercitystop zullen verliezen en daarom tegenstand bieden, is het cirkeltje weer rond.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 14:53
door sirvinniei
O jee, dan zijn ze 7 minuten langer onderweg naar Arnhem. Wat erg!
Enkel spoor lijkt me in ieder geval genoeg voor dit weinig gebruikte traject.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 15:36
door waldo79
Er wordt in elk geval een knelpunt zuidelijker langs het traject van de
3600 opgelost. Van Den Bosch naar Vught aansluiting wordt geleidelijk verbreed naar 4 sporen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 15:57
door cassie127
Dan blijft de 3600 echter nog behoorlijk wat knelpunten hebben:
Olst - Deventer
Deventer - Zutphen (vooral door goederentreinen tussen Almelo en Deventer Goederen die een stuk links rijden en langzaam en daardoor de infra tussen Deventer Goederen en Snippeling Aansluiting vrij lang bezet houden, rond Zutphen dan nog de regionale treinen die het spoor gebruiken en ook weer goederen)
Arnhem - Nijmegen is geen restcapaciteit meer doordeweeks
De brug bij Ravenstein
En Breda - Tilburg waar ook geen restcapaciteit meer over is.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 16:07
door dennistd
DDietzen schreef: ↑do 21 nov 2024, 14:43
Als we over pakweg 2 dagen de tegenstoot van Olst en Wijhe in de pers krijgen over dat zij mordicus tegen die spoorverdubbeling zijn, waarbij ze proberen te verhullen dat ze drommels goed weten dat zij hun intercitystop zullen verliezen en daarom tegenstand bieden, is het cirkeltje weer rond.
En vergeet niet dat je dan de aansluiting op de knoop Zwolle kwijt gaat raken. Ik ga even uit van de huidige dienstregeling, waarbij de
3600 vast zit in Zutphen. Een sprinter uit Zwolle moet voor de
3600 binnen zijn in Deventer. Zeker met extra stations is de rijtijd niet korter maar langer, waardoor deze zo'n 5 minuten voor de huidige vertrektijd uit Zwolle moet gaan om de
3600 niet in de weg te rijden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 16:25
door Gamma
Bij dubbelspoor Deventer - Zwolle kan je prima 2x/uur een non-stop IC 3600 rijden en 2x/uur een pendel Deventer - Zwolle die in Zwolle uit de knoop ligt en op 10/20 van de IC rijdt bijv.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 16:56
door cassie127
In Zwolle heb je ook nog een kleine knoop in de spits (die steeds groter wordt) grofweg tussen :20 en :40 tussen :50 en :10 heb je er ook wel een maar die is een stuk kleiner.
Aankomsten
:21 IC uit Enschede
:24 SN uit Coevorden
:24 SPR uit Lelystad Centrum
:27 SN uit Groningen (vrijdags)
:34 SPR uit Leeuwarden
Vertrekken:
:26 SPR naar Leeuwarden
:33 SN naar Groningen (vrijdags)
:37 SPR naar Lelystad Centrum
:39 IC naar Enschede
:39 SN naar Coevorden/Emmen
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 17:01
door Sorry_geen_dienst
Doortrekken van de 7600 serie van Zutphen naar Zwolle zou mooi zijn. Sowieso als er 4x per uur een trein tussen Deventer en Zutphen zou rijden; er is veel vervoersvraag tussen beide steden maar nu rijdt er slechts 2x per uur een trein.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 21 nov 2024, 17:45
door IIVQ
dennistd schreef: ↑do 21 nov 2024, 16:07
[Zeker met extra stations is de rijtijd niet korter maar langer,
Volgens mij is de rijtijd nog afkomstig uit de tijd van de getrokken treinen, al valt het me nog mee, met 30km in 24mn incl 2 stops. Het baanvak is 130km/h. Inclusief het lange stuk boemelen over Zwolle zou het, zonder de dwingende kruising in Wijhe, toch in 18-19 minuten moeten kunnen voor een IC, en modern stoptreinmaterieel kan met een paar stops meer ook wel in 24 minuten of iets meer.
Waar zouden extra stations moeten komen? Deventer-Borgele en Zwolle-Ittersum?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 22 nov 2024, 00:27
door rvdborgt
T/m drgl 2006 reed de sneltrein buiten de spits 1 keer per uur
Zl-
Dv zonder stops in 19' en met de 2 stops in 23'. In de andere richting telkens 1' langer. Dat waren precies dezelfde rijtijden als met mat '54 (ik heb even in drgl 88/89 gekeken). Toen er met ICR+1700 of eerder met M2+1100 werd gereden, zijn deze rijtijden niet aangepast.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 22 nov 2024, 08:17
door IIVQ
Oh gaaf. Dan zou ik zeggen dat modern sprintermat met OlstWijhe het zeker in 22-23 mn moet kunnen. En 26 mn voor 2 extra stations erbij?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 23 nov 2024, 02:04
door Suus
De nieuwe tarieven van NS van 2025 zijn gepubliceerd:
https://www.ns.nl/klantenservice/betale ... enten.html
Opvallend: Dal Vrij houdt dezelfde prijs, andere abonnementen niet.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 23 nov 2024, 08:46
door waldo79
Ik kreeg eerder deze week al een mail waarin een beperkte prijsstijging werd aangekondigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 23 nov 2024, 14:06
door VIRM
Ik ook met betrekking tot Weekend Vrij.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 23 nov 2024, 18:04
door teun
Mijn tarief blijft komend jaar dus gelijk.

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 28 nov 2024, 00:52
door Dionysusnu
NS gaat de maximum huurtijd van de OV-fiets verlagen van 3 weken naar 1 week.
https://locov.nl/publicaties+en+advieze ... n-OV-Fiets
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 30 nov 2024, 17:13
door IIVQ
Geen "nieuws" maar nu (als in, over een paar minuten) een item met "Karin" (ja, van de omroepen) op NPO Radio 1.
Edit:
Vanwege vertraging (met de auto

) was Karin van As pas om 18:48 te horen. Het hele programma WNL in de Kantine is
hier te beluisteren.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 30 nov 2024, 19:44
door sirvinniei
Hè, hoe moet ik dan met de ov-fiets in Zuid Frankrijk komen?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 30 nov 2024, 19:57
door en-es
Met de OV Fiets ben je daar toch binnen een week

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: za 30 nov 2024, 21:15
door IIVQ
Met een Boris Bike kan je
binnen 24 uur de Mont Ventoux beklimmen en hem weer inleveren.
Volgens mijn navigatie-app kan je in 64 uur (718 km) van Cerbare naar Hendaye fietsen, via vele cols, dus dan hoef je maar ruim 10 uur per dag te fietsen (het kan ook in 31 uur/540 km, via de vlakke, noordelijke route via Foix, Tarbes en Pau)
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 03 dec 2024, 14:21
door Dionysusnu
Rover heeft een
overzicht van grote werkzaamheden in 2025 gepubliceerd.