Pagina 160 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jan 2024, 17:18
door en-es
Ik wou dit ook posten. Mooi. Mijn reis in februari kan doorgaan. ;)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jan 2024, 17:54
door Nitein-Repart
Ik hoop dat Deutsche Bahn en GDL in deze tijd tot een overeenkomst komen, want anders ligt het treinverkeer in maart opnieuw plat en ik ga 16 maart met de trein naar Noord-Italië.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jan 2024, 17:58
door DDietzen
Suus schreef: za 27 jan 2024, 14:17 Er moeten noodzakelijke werken gedaan worden, maar Infrabel vindt het onacceptabel om het twee aaneengesloten weken te doen wegens gebrek aan alternatieven :s
umbusko schreef: za 27 jan 2024, 14:33 Maar 4 weekenden op rij is dan weer geen probleem? :s Zo raak je je weekendreizigers wel kwijt, ja. :X
Bij de buren van Het Groot Belgisch Treinenforum heb ik opgevangen dat de goederenvervoerders moord en brand schreeuwen bij het opperen van een doordeweekse lijnsluiting.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jan 2024, 20:58
door dennistd
PatrickM schreef: za 27 jan 2024, 15:58 Die zijn er in België sowieso al weinig dus dat zal het probleem niet zijn. Ze mogen wel eens een keer wat aan de reistijd van die vervangbussen gaan doen want die is met ongeveer 2 uur echt belachelijk lang.
Volgens mij zouden ze het beste een lusroute in twee richtingen kunnen rijden, met vanaf Antwerpen een directe bus naar Roosendaal (via A12-A4-A58) die daar doorrijdt als stopbus via elke stoeptegel terug naar Antwerpen, en dat ook in de andere richting. Op die manier krijgt Essen (via Roosendaal) ook een snellere bus.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 13:18
door jossevb
https://londonist.com/london/transport/ ... tube-trial

In Londen gaan ze een proef doen om vrijdags de hele dag het dal tarief te heffen. Dit omdat ook daar de reizigers aantallen op vrijdag behoorlijk achter blijven tov voor Covid.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 14:56
door gpvos
DDietzen schreef: za 27 jan 2024, 17:58Bij de buren van Het Groot Belgisch Treinenforum heb ik opgevangen dat de goederenvervoerders moord en brand schreeuwen bij het opperen van een doordeweekse lijnsluiting.
Daar kan ik me wat bij voorstellen, voor omrijden via Weert moet je via de Brabantroute en die zit al propvol.

Zou er geen spoortje gelegd kunnen worden langs het Schelde-Rijnkanaal tussen Rilland en Zandvliet? Dat is maar een km of zes. Niet dat deze werkzaamheden daarop kunnen wachten, maar goed. (Hoe staat het eigenlijk met de plannen voor Vlissingen-Antwerpen?)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 12:59
door dennistd
LNVG wil de concessie van Metronom (Hamburg-Bremen, Hamburg-Uelzen, Uelzen-Hannover en Hannover-Göttingen) opgeknipt opnieuw aanbesteden omdat ze nogal ontevreden zijn over de prestaties: https://bahnblogstelle.com/211598/niede ... schreiben/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 14:55
door Z2N
Hoe gaat het opknippen van de concessie iets doen aan het tekort aan personeel? If anything maakt dat de personeelsinzet een stuk minder flexibel. :X

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 16:59
door Meltrain
isadora schreef: vr 26 jan 2024, 19:36 Vliegen wordt weer het alternatief voor bestemmingen verder dan Roosendaal dus.
Of je reist via Breda (of Maastricht). :)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 31 jan 2024, 20:43
door ICE11
De concessie van Metronom voor de lijnen Bremen-Hamburg en Hamburg-Uelzen, Uelzen-Hannover en Hannover-Göttingen loopt nog tot 2033, maar Metronom wil de contract met LNVG vanwege economische redenen en personeelsgebrek al voortijdig medio 2026 beeindigen:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... om556.html

LNVG is van plan om de lijnen niet opnieuw samen, maar een voor een aan te besteden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 18:14
door ICE11
Het is een interne papier van DB InfraGo (toenmalig DB Netz) uitgelekt met een overzicht van spoorprojecten welke vanwege de begrotingsgat van de regering voorlopig worden stopgezet. In plaats daarvan wil men het geld dat nog beschikbaar is gebruiken om het bestaande net op peil te houden. Onder andere gaan niet door:

- Digitalisering S-Bahn Hamburg en S-Bahn Stuttgart
- Aanleg nieuwe corridor voor goederentreinen van Uelzen naar Halle/Saale

En vooral:

- Verdubbeling en gedeeltelijke nieuwbouw van de lijn tussen Lübeck en Puttgarden in verband met de in aanbouw zijnde Fehrmarnbelttunnel

Bij laatstgenoemde gebeurt dus precies hetzelfde als bij de Betuweroute: Buiten Duitsland is een nieuwe lijn gereed, maar kan niet op volledige capaciteit worden gebruikt omdat aan de grens de flessenhals begint.....

https://www.schiene.de/news-6113/Ampelk ... ehend.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 18:33
door Gamma
Dat laatste is toch onbegrijpelijk, een megaproject voor de verbinding Hamburg - Denemarken met internationale afspraken. Kan het bijna niet geloven….

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 19:34
door Nitein-Repart
https://bahnblogstelle.com/211639/bls-u ... e_vignette

Vanaf december 2025 gaat er ieder uur een sneltrein (IR56) tussen Basel en Biel rijden in aanvulling op de bestaande ICN-verbinding Basel-Biel. Het betreft hier een samenwerking van BLS en SBB en BLS zet nieuwe MIKA-treinen (gebaseerd op het Flirt4-platform) van Stadler in.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 14:24
door ICE11
Inmiddels zijn er nog meer details over de geplande intrekking van spoorprojecten in Duitsland. Uiteindelijk zijn er helemaal geen nieuwbouwprojecten meer over. Niet doorgaan zullen dus:

- Nieuwbouw Frankfurt-Mannheim
- Nieuwbouw Hamburg-Hannover
- Uitbreiding Karlsruhe-Basel
- Uitbreiding Oberhausen-Emmerich

https://rp-online.de/wirtschaft/unterne ... -106327845

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 14:51
door Gamma
Ik kan het bijna niet geloven, dat zijn hele belangrijke en ver gevorderde projecten….

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 15:07
door teun
Lijkt me eigenlijk heel onwaarschijnlijk dat de Duitse politiek hier niets mee doet als het zo verstrekkend is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 15:23
door MarkNL
Gamma schreef: za 03 feb 2024, 14:51 Ik kan het bijna niet geloven, dat zijn hele belangrijke en ver gevorderde projecten….
Met name Oberhausen - Emmerich zou mij erg verbazen, gezien ook de 80-weken baustelle die eraan komt eind dit jaar en in 2025.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 17:40
door Suus
Dit is toch echt niet te geloven. En de regering krijgt nu de schuld, terwijl het CDU de begroting via de rechter heeft opgeblazen. Gefeliciteerd Duitsland.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 18:25
door en-es
En ze zijn al flink bezig tussen Emmerich en Oberhausen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 feb 2024, 19:33
door ICE11
Suus schreef: za 03 feb 2024, 17:40 Dit is toch echt niet te geloven. En de regering krijgt nu de schuld, terwijl het CDU de begroting via de rechter heeft opgeblazen. Gefeliciteerd Duitsland.
Deze discussie hadden wij toch al..... Het is niet de schuld van de CDU, maar van de regering welke dacht de wetten te kunnen omzeilen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 00:29
door Ardan
ICE11 schreef: za 03 feb 2024, 14:24 Inmiddels zijn er nog meer details over de geplande intrekking van spoorprojecten in Duitsland. Uiteindelijk zijn er helemaal geen nieuwbouwprojecten meer over. Niet doorgaan zullen dus:

- Nieuwbouw Frankfurt-Mannheim
- Nieuwbouw Hamburg-Hannover
- Uitbreiding Karlsruhe-Basel
- Uitbreiding Oberhausen-Emmerich

https://rp-online.de/wirtschaft/unterne ... -106327845
Ik lees in dit artikel over 'ein Abschnitt bei Oberhausen', maar ook dat al lopende projecten afgemaakt worden. :?:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 07:41
door trolly
ICE11 schreef: za 03 feb 2024, 19:33 Het is niet de schuld van de CDU, maar van de regering welke dacht de wetten te kunnen omzeilen.
Gelukkig heeft de CDU daar dus via de rechter een stokje voor gestoken, met als gevolg dat alle Duitse railinfraprojecten stil komen te liggen. Dat is wel een felicitatie waard inderdaad.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 08:13
door en-es
Gelukkig wel. Stel je voor dat deze projecten gewoon doorgingen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 08:20
door Suus
Ja, stel je voor dat er eindelijk een hoogwaardige spoorlijn gebouwd zou worden tussen Frankfurt en Mannheim om de chronisch overbelaste Riedbahn en Main-Neckar-Bahn te ontlasten. Heeft Duitsland echt totaal niet nodig, de capaciteit van de Riedbahn wordt tenslotte slechts voor 124% benut :D

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 08:33
door en-es
Het CDU heeft blijkbaar andere prioriteiten dan een overbelast spoorwegnet. :Y