Pagina 160 van 173
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 21:41
door tjoektjoek
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/o ... dusseldorf
Gaat dit over een nieuwe verbinding bovenop de stoptrein die wordt verlengd naar Eindhoven over een paar jaar? Ik kan hier verder niks over vinden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 21:56
door RobertT
De doorgetrokken RE13
Hamm-Venlo naar Eindhoven zou in dec 2026 in moeten gaan.
Op het Nederlandse traject rijdt deze als Intercity(alleen stop in Helmond).
Volgens mij wordt deze trein dan ook bedoeld
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 22:08
door Nitein-Repart
Rijdt de RE13 tussen Eindhoven en Venlo straks bovenop de
3500 en de
4400 of wordt er één
3500 vervangen door de RE13 en een doorgetrokken
4400?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 22:53
door Z2N
Doel is 1x/uur 3500, 1x/uur de RE13, en daarnaast de 4400 tot Deurne. Meer past niet, om ruimte te houden voor het goederenvervoer.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 23:10
door verfmeer
Daarmee voldoet de NS toch niet aan de bedieningseisen voor Deurne, Horst-Sevenum en Blerick? Of gaat de
4400 een keer per uur doorrijden naar Venlo?
Hoeveel goederenverkeer blijft er eigenlijk nog over op de Brabantroute nadat het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen in gebruik genomen is en er dus meer treinen via de Betuweroute kunnen rijden?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 06:55
door Suus
Volgens mij ging de 4400 1x/uur naar Venlo rijden, en 1x/uur keren in Deurne.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 08:16
door VIRM
Lekker overzichtelijk voor de reizigers.
Dionysusnu schreef: ↑di 03 dec 2024, 14:21
Rover heeft een
overzicht van grote werkzaamheden in 2025 gepubliceerd.
Tja, ik snap niet waarom Rover dit wel kan aankondigen, maar het werkzaamhedenoverzicht van NS nog niet.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 17:23
door Sebbo
Z2N schreef: ↑wo 04 dec 2024, 22:53
Doel is 1x/uur 3500, 1x/uur de RE13, en daarnaast de 4400 tot Deurne. Meer past niet, om ruimte te houden voor het goederenvervoer.
zover ik weet wordt er een goederenpad gebruikt voor de RE13 en wordt er dus geen 3500 vervangen. Het doortrekken van de RE13 is wel afhankelijk van project Maaslijn en aanpassingen aan emplacement Venlo, dus mogelijk krijgt dat nog een paar jaar vertraging
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 17:56
door Dionysusnu
Het gelinkte artikel vertelt dat ProRail nu kijkt of die maatregelen strikt nodig zijn en/of vervroegd kunnen worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 18:02
door Bemined
In principe past de RE13 naast de goederenpaden mits deze wat langzamer ingelegd wordt, RE13 hobbelt dan zo'n 5 minuten achter de
3500 aan richting Venlo. Voor een snelle dienstregeling waarbij de RE13 ook zo'n 5 minuten sneller dan de
3500 zal zijn zit wel een goederenpad in de weg.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 18:57
door verfmeer
Achter de
3500 aan laten hobbelen is vanuit reizigersperspectief een slecht idee, omdat iedereen die verder moet dan Eindhoven alsnog in Venlo op de
3500 moet overstappen om de knoop in Eindhoven te halen. Als de RE13 voor de
3500 uit zou worden gestuurd kan je mooi de krappe overstap op de
1100 verlengen, en daarmee de verbinding Breda - Düsseldorf een stuk betrouwbaarder maken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 19:05
door waldo79
Het is mede een wens van Eindhoven om de RE13 te verlengen in Nederland. Dat doel is bereikt.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 19:08
door MetroRET
verfmeer schreef: ↑do 05 dec 2024, 18:57
Achter de
3500 aan laten hobbelen is vanuit reizigersperspectief een slecht idee, omdat iedereen die verder moet dan Eindhoven alsnog in Venlo op de
3500 moet overstappen om de knoop in Eindhoven te halen. Als de RE13 voor de
3500 uit zou worden gestuurd kan je mooi de krappe overstap op de
1100 verlengen, en daarmee de verbinding Breda - Düsseldorf een stuk betrouwbaarder maken.
Achter de
3500 aan is naar Venlo toe, niet naar
Ehv.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 19:13
door verfmeer
Zooo, ik ben blind. Ik had dat dus helemaal gemist. Hij wordt dus in Venlo al voor de
3500 uit gestuurd. Als richting Duitsland de aankomst- en vertrektijden hetzelfde blijven is het voor iedereen winst.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 05 dec 2024, 22:28
door gpvos
Z2N schreef: ↑wo 04 dec 2024, 22:53Doel is 1x/uur 3500, 1x/uur de RE13, en daarnaast de 4400 tot Deurne. Meer past niet, om ruimte te houden voor het goederenvervoer.
Maar richting Venlo is er dus geen snelle trein elk half uur meer? Dat lijkt me toch wel een vrij groot verlies.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 06:47
door ArrivaBas
Het is de bedoeling dat de RE13 hetzelfde stoppatroon krijgt als de
3500 tussen Eindhoven Centraal en Venlo, alleen is de verbinding die er nu elk half uur is 1x/uur geknipt.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 07:20
door Sebbo
dan klopt de
informatie van Start (de vervoerder) dus niet meer? Die hebben het over enkel een stop in Helmond en Eindhoven
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 08:23
door MaartenD
^^ en Helmond.
ArrivaBas schreef: ↑vr 06 dec 2024, 06:47
Het is de bedoeling dat de RE13 hetzelfde stoppatroon krijgt als de
3500 tussen Eindhoven Centraal en Venlo, alleen is de verbinding die er nu elk half uur is 1x/uur geknipt.
Maar eerder werd gezegd dat hij alleen in
Hlm stopt.
Als hij hetzelfde stoppatroon als de 3500 krijgt en als die op 5 minuten afstand van elkaar rijden (zoals hier gezegd wordt) heb je in de praktijk dus ook nog maar één snelle verbinding van Venlo richting het westen. Want die 5 minuten zorgen er niet voor dat je een andere trein haalt in Eindhoven.
En als de RE13 een IC wordt en vervangen wordt door een 4400, dan krijg je dus een snellere verbinding met Eindhoven (RE13), een onbruikbare snelle (naar huidige maatstaven) verbinding met Eindhoven (3500) en een langzame verbinding met Eindhoven (4400).
Nogalwat onduidelijkheid dus. Niet alleen voor het stoppatroon maar ook wat de binnenlandse treinen gaan doen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 08:31
door Suus
ArrivaBas schreef:Het is de bedoeling dat de RE13 hetzelfde stoppatroon krijgt als de
3500 tussen Eindhoven Centraal en Venlo, alleen is de verbinding die er nu elk half uur is 1x/uur geknipt.
Nee, dat is sowieso niet de bedoeling. De Duitse trein moet tussen Eindhoven en Venlo alleen gaan stoppen in Helmond.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 08:33
door en-es
Wellicht weet Arrivabas iets wat wij nog niet weten?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 09:03
door ArrivaBas
Deze hele pagina staat vol met informatie die elkaar tegenspreekt, maar ik zie grofweg de volgende scenario's voorbij komen:
- De RE13 rijdt bovenop de bestaande dienstregeling en heeft alleen een stop in Helmond.
- De inpassing van de RE13 vraagt om het aanpassen van de dienstregeling, waardoor de
3500 1x/uur stops moet overslaan en de
4400 dat overneemt.
- De RE13 vervangt één van de twee intercity's per uur tussen Eindhoven en Venlo. Alleen lijkt het mij dan wel logisch dat die vaker moet stoppen dan de plannen in 2022 waren, om ervoor te zorgen dat stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick er qua bediening niet op achteruit gaan. Alternatief voor de twee laatstgenoemden is om de
4400 ook in dit scenario elk uur naar Venlo te laten rijden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 09:50
door MaartenD
De inpassing van de RE13 vraagt om het aanpassen van de dienstregeling, waardoor de 3500 1x/uur stops moet overslaan en de 4400 dat overneemt.
Dat een 3500 stops zou overslaan is nu weer nieuw voor mij. Volgens mij maak jij het alleen nog maar verwarrender door dingen te verzinnen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 10:46
door Michael
Het bezwaar dat Arriva bij de ACM had ingediend omdat Prorail maar een beperkt aantal treinpaden heeft toegewezen voor hun treinen tussen Groningen/Leeuwarden en zwolle is deels gegrond verklaard:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... rland-2025
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 11:22
door VIRM
Dus ProRail moet zijn huiswerk opnieuw gaan doen. Maar wat gaat er op korte termijn veranderen?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 11:35
door Dionysusnu
Ik verwacht dat ProRail hun huiswerk opnieuw doet om tot dezelfde conclusie te komen met een transparantere redenering.