Pagina 17 van 35
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: do 21 sep 2023, 13:46
door RnBn
teun schreef: ↑do 21 sep 2023, 11:03
Zijn (of worden) alle stallingen eigenlijk al meteen uitgerust voor de elektrische streekwagens?
Het valt me overigens op dat er veel reguliere streekomlopen met HOV wagens rijden, vanmorgen 5 en nog eentje op de stadsdienst.
Als het goed is is begonnen met het bouwen van de laadinfrastructuur in Helmond.
De reden dat de 13 meters veel rijden is omdat er een aantal Ambassadors nodig zijn voor de stadsdienst aangezien er al een aantal MAN's buiten dienst zijn gesteld terwijl er nog niet genoeg nieuwe bussen zijn. Daarnaast zijn er relatief veel 13 meters over aangezien er nog steeds vakantie plus dienstregeling wordt gereden.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: do 21 sep 2023, 13:58
door huibf
Op dit moment is het niet zo belangrijk welk type bus waar rijdt. Als de capaciteit het vraagt dan maximaal inzetten.
Daarom zie je ook electrisch geleed op 119 en 321.
Al dat huidige nieuw electrische spul had 18 meter moeten zijn. Voor Corona was er al capaciteitsgebrek en nu helemaal. En dat wordt nog erger...
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 24 sep 2023, 20:54
door fogeltje
Ik heb vandaag zelf de eerste nieuwe Citea in het wild mogen zien. Mooi ding, was ook lekker rustig terwijl hij voor het stoplicht stond te wachten.

Hoop over een tijdje daar een keer een rit mee te kunnen maken. Maar helaas reis ik maar weinig met de bus en op mijn lijnen (25, 321/322) zullen ze helaas niet rijden denk ik...hoewel op lijn 25 in ieder geval op zaterdag echt weer een grote bus moet rijden. Zie dat ding te vaak met "Sorry, bus vol" voorbij komen terwijl ik ook mensen bij de halte zie. Ik durf hem zelf in het weekend (en vooral op zaterdag) niet meer te pakken. Dan toch maar auto (want voor fietsen ben ik weer te lui

cq kom ik te bezweet op mijn bestemming aan).
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 27 sep 2023, 16:29
door ZO6176
Lijn 10 rijdt al enige tijd naar de Kazerne ibij Oirschot. Echter op de bus staat als bestemming: Oirschot via De Schakel. Het lijkt dus nu zo dat lijn 10 geheel doorrijdt naar Oirschot maar dat is dus verre van dat. Is het niet slimmer om als bestemming Kazerne via De Schakel te tone
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: do 28 sep 2023, 22:40
door maurits-07
Ja, dat is verwarrend idd.
Op de Hermes site en in ov info staat het dan weer wel als Oirschot kazerne. Eigenlijk net zo een puntje dat 318 en 322 wanneer ze tot slechts Valkenswaard en Gemert rijden Valkenswaard via Valkenswaard en Gemert via gemert aangeven op de bus

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 21:18
door fogeltje
Dat is al heel lang, Connexxion krijgt dat punt maar niet onder controle in hun lijnfilms. Lijn 8 Acht via Acht blijft natuurlijk de leukste.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: za 30 sep 2023, 09:03
door teun
Van lijn 322 is het overigens tegenwoordig zo gek nog niet, je hebt namelijk ook nog de 321 waarvan best te beargumenteren valt dat deze naar Gemert gaat zonder
via Gemert te gaan.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: za 30 sep 2023, 19:36
door fogeltje
De ritten van 322 tot Gemert hebben op dit moment juist helemaal niks via Gemert omdat ze aan de rand eindigen. Volgens mij de halte Carrousel (opa Fogeltje is oud genoeg om deze naam nog te kennen en te weten dat dit ooit een Interlinerhalte was) zelfs buiten de bebouwde kom officieel.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 okt 2023, 15:45
door regenmaker
Lijn 119 gaat vanaf 23 oktober 8x/uur rijden in de spits.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 okt 2023, 17:15
door teun
Zijn er ook al andere details bekend of blijft het daarbij?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 09 okt 2023, 09:27
door JuulStikkelbroek
Lijn 319 ook weer 4x p/u.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 09 okt 2023, 13:01
door huibf
Ja er gaat heel wat gebeuren. Ik mag er alleen nog niet teveel over zeggen.
Er worden ruim 25.000 DRU afgeschaald op de stadslijnen (altijd gerekend over een periode van 1 jaar).
Laten we het daar dan voor nu evenop houden.
Er gaat daar dus een kaalslag plaatsvinden wat zijn weerga niet kent. Soms nog erger dan de dienstregeling tijdens de eerst en 2de coronadienstregeling.
Vooruitlopend op wat komen ben ik van mening dat deze afschalingen anders had gekunt, maar dat zijn vaak ook politieke keuze of verkeerde keuze die in het verleden zijn gemaakt, waardoor de komende aanpassing ook de enige oplossing lijkt te zijn. Daarover later meer.
Vanuit deze DRU afschalingen worden de streek lijnen waarop nu problemen ontstaan wat opgeschaald.
Feit is dat het chauffeurstekort niet minder wordt, maar op korte termijn juist meer door oa uitstroom en CAOaanpassingen.
De keuze op de stadslijnen kaalslag is ingegeven het feit dat de reizigers in de stad vaak nog alternatieven heeft (verder lopen, of een fiets, taxi).
Niet per definite wat betreft de vaaak ook hoge reizigersaantallen op deze lijnen.
De dienstregeling voor 21 oktober is dus ook weer een tijdelijke maatregel, maar waarschijnlijk wel t/m december 2023.
regenmaker schreef: ↑wo 04 okt 2023, 15:45
Lijn 119 gaat vanaf 23 oktober 8x/uur rijden in de spits.
Schadalig hoog, als je ziet wat voor gevolgen dit heeft voor de rest van het lijnennet.
Hermes heeft met de 2de bestelling bussen (de huidige instroom die nu plaats vindt) een gigantische blunder gemaakt. (Voor Corona zat alles al tot nok vol). Als men toen de juiste keuze had gemaakt had men nu voldoende geleed gehad op de Kempen-as deel uit te voeren met geleed.
De Provincie kijkt weg en het OV in ZOB is een lachertje.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 09 okt 2023, 19:55
door ZO6176
Is het al bekend wanneer Hermes van plan is dit alles aan de reiziger te communiceren? Her en der lees je over de nieuwe dienstregeling van 2024 alleen bij Hermes is het gissen hoe jouw bus rijdt aan het eind van deze maand. De site zegt niet meer dan dat er wijzigingen komen en dat je je reis kort van te voren moet plannen.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 09 okt 2023, 20:31
door Raymond
Als je puur naar halteafstanden kijkt, zou je met het tijdelijk compleet opheffen van de lijnen 3, 6, 12 en 17 nog steeds een relatief compleet net hebben, mits de overige lijnen voldoende opgeschaald zijn op de piekmomenten. Grootste bezwaar is natuurlijk wel de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor de gebruikers van deze lijnen waarvoor de grotere halteafstand een probleem vormt. En lijn 20 kan buiten de spits ook prima vervallen op het deel HTC - Airport, dat levert je ook weer een bus met chauffeur op.
Puur qua reizigersaantallen is het natuurlijk heel tegendraads om goed lopende lijnen tijdelijk op te opheffen, maar de huidige problemen met uitvallende en uitpuilende bussen zijn ook niet best. Met terugwerkende kracht kan wel geconcludeerd worden dat de aanschaf van 18-meter op de Bravo-direct stadslijnen nu goed uit komt. Ik herinner me nog wel het sentiment aan het begin van de concessie dat dat zware overkill was (wat op momenten ook echt wel zo was op een aantal lijnen). Nu voorkomt het wel dat je nog harder moet ingrijpen (al hadden nog meer gelede bussen dat uiteraard nog meer kunnen voorkomen

)
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 09 okt 2023, 20:48
door ZO6176
Eventueel aanvullen met lijn 14
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 10 okt 2023, 22:31
door maurits-07
Raymond schreef: ↑ma 09 okt 2023, 20:31
Als je puur naar halteafstanden kijkt, zou je met het tijdelijk compleet opheffen van de lijnen 3, 6, 12 en 17 nog steeds een relatief compleet net hebben, mits de overige lijnen voldoende opgeschaald zijn op de piekmomenten. Grootste bezwaar is natuurlijk wel de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor de gebruikers van deze lijnen waarvoor de grotere halteafstand een probleem vormt. En lijn 20 kan buiten de spits ook prima vervallen op het deel HTC - Airport, dat levert je ook weer een bus met chauffeur op.
Puur qua reizigersaantallen is het natuurlijk heel tegendraads om goed lopende lijnen tijdelijk op te opheffen, maar de huidige problemen met uitvallende en uitpuilende bussen zijn ook niet best. Met terugwerkende kracht kan wel geconcludeerd worden dat de aanschaf van 18-meter op de Bravo-direct stadslijnen nu goed uit komt. Ik herinner me nog wel het sentiment aan het begin van de concessie dat dat zware overkill was (wat op momenten ook echt wel zo was op een aantal lijnen). Nu voorkomt het wel dat je nog harder moet ingrijpen (al hadden nog meer gelede bussen dat uiteraard nog meer kunnen voorkomen

)
Ik denk persoonlijk dat je lijn 6 hier wat onderschat. Vooral in Nuenen zijn vanuit sommige plekken de haltes dan echt ver weg. Helemaal met een amper (ofwel niet) rijdende 321, en een al goed bezette 322 is dat niet te doen. Daarnaast is mijn ervaring dat lijn 6 in de spits altijd zeer goed gevuld is. Zaterdag afschalen naar 1x per uur is wel te doen denk ik, maar ik weet niet of dat mogelijk voordelen met zich mee brengt omdat het alleen de zaterdag betreft.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 10 okt 2023, 22:55
door Mr-W
Voor uursdiensten ligt Nuenen net te dichtbij Eindhoven om aantrekkelijk te zijn, in de avonduren is de bezetting van lijn 6 ook matig, fiets is dan snel t alternatief.
Lijn 322 kan die reiziger er wel bij hebben in het weekend, mits er geen evenementen of iets dergelijk zijn, dan wordt t krap.
fogeltje schreef: ↑za 30 sep 2023, 19:36
De ritten van 322 tot Gemert hebben op dit moment juist helemaal niks via Gemert omdat ze aan de rand eindigen. Volgens mij de halte Carrousel (opa Fogeltje is oud genoeg om deze naam nog te kennen en te weten dat dit ooit een Interlinerhalte was) zelfs buiten de bebouwde kom officieel.
De Carrousel is inderdaad buiten de bebouwde kom, een voordeel van de inkorting is wel dat de ritten voldoende rijtijdmarge hebben
fogeltje schreef: ↑zo 24 sep 2023, 20:54
..hoewel op lijn 25 in ieder geval op zaterdag echt weer een grote bus moet rijden. Zie dat ding te vaak met "Sorry, bus vol" voorbij komen terwijl ik ook mensen bij de halte zie. Ik durf hem zelf in het weekend (en vooral op zaterdag) niet meer te pakken. Dan toch maar auto (want voor fietsen ben ik weer te lui

cq kom ik te bezweet op mijn bestemming aan).
Vermijd de laatste rit uit Helmond ook maar, dat is iedere dag een loterij of je wel/niet thuiskomt
huibf schreef: ↑ma 09 okt 2023, 13:01
Hermes heeft met de 2de bestelling bussen (de huidige instroom die nu plaats vindt) een gigantische blunder gemaakt. (Voor Corona zat alles al tot nok vol). Als men toen de juiste keuze had gemaakt had men nu voldoende geleed gehad op de Kempen-as deel uit te voeren met geleed.
De Provincie kijkt weg en het OV in ZOB is een lachertje.
Gelede bussen zijn echter wel aanzienlijk duurder dan een 12m bus en zijn niet comfortabel genoeg voor ritten naar Bladel en Reusel

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 01:06
door Meltrain
Gelede bussen kunnen net zo comfortabel zijn, mits je er de juiste stoelen in zet.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 03:22
door CamilleKreemers
En kunnen 15m bussen niet?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 07:49
door huibf
Meltrain schreef: ↑wo 11 okt 2023, 01:06
Gelede bussen kunnen net zo comfortabel zijn, mits je er de juiste stoelen in zet.
Ja die die kosten geld.
Dan had je als vervoeder niet moeten inschrijven op een concessie waar gevraagd wordt op door te groeien met fikse vervoersuitdagingen.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 08:57
door Mr-W
Er zitten toch geen comfortabele stoelen in
Dat durf ik qua infrastructuur niet te zeggen, beperkende factor is sowieso het busstation in EIndhoven maar dat geldt voor extra gelede bussen nog wel meer.
huibf schreef: ↑wo 11 okt 2023, 07:49
Dan had je als vervoeder niet moeten inschrijven op een concessie waar gevraagd wordt op door te groeien met fikse vervoersuitdagingen.
Zijn wel meer oplossingen denkbaar dan uitsluitend gelede bussen als je voldoende personeel hebt.
In Almere zijn de gelede bussen inmiddels ook verdwenen en dat ging zeker voor corona prima

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 09:56
door Milco
In Almere hebben de 14,7m-bussen een dusdanige indeling dat de capaciteit net zo groot is als met een gelede bus. Bovendien kan 14,7m prima op een vrijliggende busbaan, maar in een stad als Eindhoven lijkt het mij wat lastiger.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 12:51
door waldo79
Wat bedoel je met 'kattig'?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 13:27
door huibf
Mr-W schreef: ↑wo 11 okt 2023, 08:57
Zijn wel meer oplossingen denkbaar dan uitsluitend gelede bussen als je voldoende personeel hebt.
Niet als er de maximale DRU ook al is bereikt

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: wo 11 okt 2023, 15:13
door CamilleKreemers
Ik dacht aan Bravo Direct op 15m zetten en die bussen naar Stad verplaatsen. De streek keijgt dan meer capaciteit.