Pagina 17 van 42

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 19:50
door en-es
Ik wil ook met vervroegd pensioen. Heb ook zwaar werk. Maar het zit er gewoon niet in.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:12
door Selivio
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 19:28
Selivio schreef: wo 11 jun 2025, 18:24 en zullen niet aan de bedelstaf raken, maar dat doet een machinist of HC ook niet
Bijzonder dat jij in de portemonnee van anderen kan kijken, dat zou ik nooit durven. Maar weet wel dat rond 1/4 op één of andere manier financieel zeer krap zit in dit salaris segment, of nog erger een loonbeslag hebben.

De huidige acties gaan natuurlijk niet alleen over iets van 2 % procent meer salaris dan nu geboden, maar over een veel breder pakket.
Zoals een goede regeling voor Zwaar Werk en een mogelijkheid voor iets eerder pensioen. De eisen zijn echt niet zo heel bizar als je het objectief bekijkt.
Dat scheelt als je zelf opgeleid en ook werkzaam bent binnen de spoorwereld, dan spreek je nog wel eens mensen (en dezer dagen best wel vaak over salariëring en andere arbeidsvoorwaarden) ;) .

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:17
door Re.tep
en-es schreef: wo 11 jun 2025, 19:50 Ik wil ook met vervroegd pensioen. Heb ook zwaar werk. Maar het zit er gewoon niet in.
:Y

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:33
door Dennenboom
cassie127 schreef: wo 11 jun 2025, 19:09 Treinen van NS International rijden in deze gebieden wel, maar deze zijn alleen toegankelijk voor reizigers met een Internationaal treinkaartje.
Kaartje Bad Bentheim en uitstappen in Hengelo mag wel?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 20:43
door Nitein-Repart
Ja, want tussen Bad Bentheim en Hengelo rijden aanstaande vrijdag niet minder treinen als normaal.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:04
door Re.tep
Dennenboom schreef: wo 11 jun 2025, 20:33Kaartje Bad Bentheim en uitstappen in Hengelo mag wel?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:10
door mave94
Er is helemaal niemand die je tegen gaat houden op station Hengelo. Zolang je een internationaal ticket met zitplaatsreservering hebt, dan staat het je vrij om eerder uit te stappen. Het is natuurlijk niet wenselijk, maar er is niemand die zegt dat het niet mag.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:22
door Re.tep
Het is natuurlijk niet wenselijk, maar er is niemand die zegt dat het niet mag

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:31
door Thriller
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 19:28
Selivio schreef: wo 11 jun 2025, 18:24 en zullen niet aan de bedelstaf raken, maar dat doet een machinist of HC ook niet
Bijzonder dat jij in de portemonnee van anderen kan kijken, dat zou ik nooit durven. Maar weet wel dat rond 1/4 op één of andere manier financieel zeer krap zit in dit salaris segment, of nog erger een loonbeslag hebben.

De huidige acties gaan natuurlijk niet alleen over iets van 2 % procent meer salaris dan nu geboden, maar over een veel breder pakket.
Zoals een goede regeling voor Zwaar Werk en een mogelijkheid voor iets eerder pensioen. De eisen zijn echt niet zo heel bizar als je het objectief bekijkt.
Hoe trek je die laatste conclusie? ik vraag me af of een objectieve kijk ueberhaupt bestaat in inherent politieke discussies.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:34
door Youri
Dennenboom schreef: wo 11 jun 2025, 20:33 Kaartje Bad Bentheim en uitstappen in Hengelo mag wel?
Afgelopen vrijdag riepen ze ook dat het niet toegestaan was om binnenlands te reizen met de EC, er stond zelfs dat de EC niet zou stoppen op Breda. Wat uiteindelijk wel gebeurde, er is niemand geweest die heeft gevraagd waar ik naar toe ging, of iemand die überhaupt mijn kaartje heeft gecontroleerd.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:39
door mave94
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 21:22Waarom zou het niet wenselijk zijn, terwijl het gewoon mag.
Gewoon creatief omgaan met de regels en de situatie.
Ik begrijp niet welk punt je hier wil maken, want je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat je "niet goed bezig bent" als je een internationaal ticket gebruikt voor een binnenlandse reis en nu is het ineens "creatief omgaan met de regels". :|

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:48
door Durashift
Ik zal wel in de verkeerde bubbel leven maar ik heb eigenlijk nog niks gezien van een groep stakende NS medewerkers, op een station ofzo of bij een toegang van een kantoor. Beetje reuring. :?:

Laat de boosheid zien, zou ik zeggen.

Gisteren zag ik bij de NOS wel beeld van een groep protesterende / stakende onderwijsmedewerkers op station Groningen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 23:03
door cassie127
Dar komt ook omdat de stakers een ruimte toegewezen krijgen binnen een NS pand waardoor ze het grootste deel van de tijd daar zitten.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 02:42
door West
Nee, als staker ga je na het melden bij de bondstafel naar huis. Er zijn dus geen 'ouderwetse' acties met vlaggen en spandoeken te zien deze ronde ;)

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 02:47
door West
Gorott schreef: wo 11 jun 2025, 16:23 Vrijdag dus stakingen in het noorden en westen van Nederland, ik durf er een wedje op te leggen dat er weer in heel Nederland geen treinen zullen rijden...
Ha die Gorott, het lijkt erg mee te vallen wat dat betreft. Grofweg kan je de hele Randstad door, Noord-Holland met in het oosten Arnhem en Nijmegen erbij. Je thuisprovincie moet het uiteraard wel ontgelden... :p
Check hier voor een handig kaartje.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 05:49
door Re.tep
West schreef: do 12 jun 2025, 02:42Er zijn dus geen 'ouderwetse' acties met vlaggen en spandoeken te zien deze ronde ;)

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 06:23
door TomSteyl
In mijn ogen geeft men zonder deze ouderwetse actiebereidheid een verkeerd signaal af, maar een "het valt allemaal wel mee"-signaal. Er zijn in deze golf van stakingen echt veel steken gevallen bij zowel de vakbonden als NS. De reiziger is nog altijd de lachende derde, die voor beiden gremia respect en begrip verloren heeft. Vooral dat die man van het CNV tactieken richting NS over de rug van de reizigers uitprobeert, is ernstig verwijtbaar handelen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 06:39
door Daniel
Wat leesvoer over de loonontwikkeling bij NS de afgelopen jaren.
Bevestigt wel een beetje wat ik al eerder stelde: zo slecht is die niet ten opzichte van andere CAOs.

Bevreemdt me dan wel dat de bonden niet veel sterker de nadruk op andere wensen leggen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 07:17
door Gorott
West schreef: do 12 jun 2025, 02:47
Gorott schreef: wo 11 jun 2025, 16:23 Vrijdag dus stakingen in het noorden en westen van Nederland, ik durf er een wedje op te leggen dat er weer in heel Nederland geen treinen zullen rijden...
Ha die Gorott, het lijkt erg mee te vallen wat dat betreft. Grofweg kan je de hele Randstad door, Noord-Holland met in het oosten Arnhem en Nijmegen erbij. Je thuisprovincie moet het uiteraard wel ontgelden... :p
Check hier voor een handig kaartje.
Nja, 2/3 van Nederland... in iedergeval fijn dat de Randstad niet plat ligt. Kan het dichtsbevolkte gebied van Nederland toch nog een beetje functioneren :p

En in m'n thuisprovincie zijn we wel wat gewend :(

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 08:37
door Suus
Het kaartje van NS communiceert treinen tussen Breda en Dordrecht.

Als ik op treinposities kijk morgen zie ik wel de s6600 tussen Dordrecht en Breda nog actief staan. Breda laat echter alleen maar de Eurocity zien, de NS-app doet nog alsof de s1100 morgen rijdt maar de s1800 dan weer niet (ik zou die laatste logischer vinden om te rijden). Even een paar uur afwachten nog maar tot ik de knoop doorhak.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 09:09
door UtrechtOV
Hoewel het kaartje op NS zegt morgen dat Zaltbommel het eindpunt is, zie ik op Treinposities alle 6000'rn opgeheven tussen Zaltbommel - Geldermalsen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 09:18
door Gorott
Ik vond het zelf vrij bijzonder dat de kaart toonde dat er wel gewoon beperkt treinen rijden tussen Dordrecht en Breda, het zuiden ligt plat maar die verbinding lukt wel gewoon??

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 09:21
door MomoS
Suus schreef: do 12 jun 2025, 08:37 Het kaartje van NS communiceert treinen tussen Breda en Dordrecht.

Als ik op treinposities kijk morgen zie ik wel de 6600 tussen Dordrecht en Breda nog actief staan. Breda laat echter alleen maar de Eurocity zien, de NS-app doet nog alsof de 1100 morgen rijdt maar de 1800 dan weer niet (ik zou die laatste logischer vinden om te rijden). Even een paar uur afwachten nog maar tot ik de knoop doorhak.
NS meldt zelf dat de reisplanner al bijgewerkt is voor morgen en dat lijkt ook te kloppen als ik het zo zie. Er rijdt een sprinter Breda - Dordrecht als 306600, de 1100 is integraal opgeheven tussen Breda en Eindhoven maar rijdt wel tussen Den Haag en Breda, en de 1800 is opgeheven tussen Rotterdam en Breda.

Denk dat voor de 1100 gekozen is omdat de 1800 na 20:00 niet meer rijdt.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 11:42
door Philip
Toch heeft de NS de staking van vrijdag vrij snel verwerkt. Gisteravond was al duidelijk waar wel en waar geen treinen zouden rijden. Daar lijkt dus verbetering in te zitten.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 12 jun 2025, 12:00
door sirvinniei
Daniel schreef: do 12 jun 2025, 06:39 Wat leesvoer over de loonontwikkeling bij NS de afgelopen jaren.
Bevestigt wel een beetje wat ik al eerder stelde: zo slecht is die niet ten opzichte van andere CAOs.

Bevreemdt me dan wel dat de bonden niet veel sterker de nadruk op andere wensen leggen.
En dat nog wel van de Volkskrant.
Vanzelfsprekend worden er hoge eisen gelegd nu vorig jaar de politiek een hoog loonbod bij de NS heeft afgedwongen.
Als er iemand wordt uitgeperst is het wel de NS zelf door de politiek. Er wordt ook constant door de politiek geëist dat de NS de tariefverhoging en voor eigen rekening neem, ondanks dat ze al rode cijfers draaien.