Pagina 163 van 175

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 01 jul 2023, 14:45
door Daniel
Door de relatief hoge leeftijd van OV-personeel gaat veel personeel buiten de schoolvakanties met vakantie. Die zijn dus nu al met vakantie en niet beschikbaar om ritten te rijden, terwijl de vakantiedienst nog niet begonnen is.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 jul 2023, 10:22
door erjeebee
Dat klinkt alsof het personeel vakantie kan opnemen wanneer het het personeel belieft.
Dat is natuurlijk niet zo.
Er is per week een beperkt aantal "vakantieplekken" beschikbaar en zijn ze vergeven, dan zijn ze vergeven.

Totaal aantal chauffeurs zou >= (Aantal chauffeurs benodigd voor het uitvoeren van de diensten + aantal vakantieplekken) moeten zijn.
Als veel ritten uitvallen is het totaal aantal chauffeurs kennelijk < (Aantal chauffeurs benodigd voor het uitvoeren van de diensten + aantal vakantieplekken)

Bovenstaande lap tekst kun je samenvatten in 5 woorden:
Er is een groot chauffeurstekort :)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 01 sep 2023, 16:17
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 02 sep 2023, 11:57
door Djeez
Ach, de consessie van Arriva is al voorbij als de elektrificatie Maaslijn ooit is gerealiseerd. Ondertussen heb je dan ook 15 jaar oude flirts die bij de aanschaf van de consessie zijn besteld... _O- ik mag hopen dat elde diesels de komende jaren niet het loodje leggen, kan je de laatste jaren met bussen rijden..

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 02 sep 2023, 12:17
door Seat Ibiza
Op verzoek van Provinciale Staten heeft bureau Ecorys de stand van zaken in het Limburgse openbaar vervoer uitvoerig in kaart gebracht. In een artikel op 1Limburg staan wat interessante (en soms onthutsende) cijfers:

https://www.1limburg.nl/nieuws/2269977/ ... -zijn-geld

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 02 sep 2023, 12:56
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 11:08
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 05 sep 2023, 08:28
door Gest
Seat Ibiza schreef: za 02 sep 2023, 12:17 Op verzoek van Provinciale Staten heeft bureau Ecorys de stand van zaken in het Limburgse openbaar vervoer uitvoerig in kaart gebracht. In een artikel op 1Limburg staan wat interessante (en soms onthutsende) cijfers:

https://www.1limburg.nl/nieuws/2269977/ ... -zijn-geld
Ik lees vaak dat de aanbieder niet voldoet aan contractuele verplichtingen. In dit geval is het Arriva, maar het komt ook elders in het land voor. Toch wordt er door de provincie niet echt op gehandhaafd, anders dan even de wenkbrauwen fronsen richting de aanbieder. Ik snap dat bv. een boete alleen averechts werkt, maar je zou toch wel een plan van aanpak voor verbetering kunnen eisen oid? Waarom wordt er zo nonchalant met de contracteisen omgegaan?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 05 sep 2023, 09:25
door MaartenD
Omdat een plan van aanpak en die verbeteringen ook geld kost.
Het is een catch-22.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 10:54
door Gest
Volgens mij kost het de provincie geen geld om een vervoerder aan de gemaakte afspraken te houden?

Als ik mijn huis verbouw en een aannemer daarvoor inhuur, dan wil ik toch ook dat hij de kamer schildert als ik dat met hem heb afgesproken?
Of als ik te hard rij en de politie mij staande houd, dan zegt de agent toch ook niet dat het geld kost en hij het daarom maar door de vingers ziet?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 12:04
door JordiBrabant
Maar als de aannemer tijdens het afgedwongen schilderen failliet gaat wordt je kamer niet meer afgeschilderd, het geld en het contract ben je dan kwijt.
Dat is waar de provincie ook rekening mee houdt.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 13:26
door MaartenD
Gest schreef: ma 11 sep 2023, 10:54 Volgens mij kost het de provincie geen geld om een vervoerder aan de gemaakte afspraken te houden?
Dat zeg ik ook niet. Het zal de vervoerder geld kosten.
Uiteraard is het veel beter dat de vervoerder geld uitgeeft om beter aan het contract te voldoen (in plaats van alleen een boete betalen), maar allebei zorgt voor een kostenpost bij de vervoerder. En het risico dat die dat niet kan betalen en failliet gaat.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 16:13
door Dionysusnu
Wordt de concessie Limburg betaald in DRU (en zo ja, gepland of alleen echt gereden?) of in inkomsten vervoersbewijzen? Bij die laatste is een boete zeker wel terecht. En Arriva is nou niet echt een klein bedrijf wat het risico loopt daar kopje onder van te gaan.

Edit: Heb een ontwerp-PvE gevonden voor Limburg, daar wordt gesuggereerd dat het allebei is: Reizigersopbrengsten gaan naar de concessiehouder, en er zit ook een vergoeding bij per daadwerkelijk gereden DRU.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 19 sep 2023, 23:19
door Plutona
Op de website van het ROL kun je een brief vinden met adviezen over de dienstregeling van 2024:
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... l-2024.pdf

Een vervoerplan heb ik nog niet kunnen vinden, maar zij spreken over het laten rijden van lijn 2 via de route van lijn 27 in Kerkrade (zoals vroeger bij lijn 28 in Veolia-tijden het geval was) en de terugkeer van de voormalige lijn 42 tussen Sittard en Heerlen (onder lijnnummer 53). Ik ben benieuwd, dat zou betekenen dat de Woonboulevard en station Hoensbroek na 14 jaar een bus terug krijgen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 08:33
door Roeland
Als ik het advies goed lees, is dat van lijn 1-2-27 en van lijn 42-53 geen Arriva-voorstel, maar slechts een suggestie van het ROL.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 11:01
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 11:29
door umbusko
Dat laatste zou goed kunnen, maar staat er niet; het kan ook om andere OV-lijntaxiritten gaan die omgezet worden in een vaste bus.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 13:04
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 14:48
door umbusko
Zeker wel, kijk maar op de wiki. Het gaat dan om belbusritten op vaste lijnen, die hebben ook de naam OV-lijntaxi. Dat is inderdaad iets anders dan de Vlinder.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 15:02
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 16:23
door huibf
Niet helemaal.
Een vlinder staat op het station alstijd klaar en hoef je niet te bellen (in de andere richting dus wel)

Een lijntaxi moet je altijd bellen en rijdt (omdat het vaak op een streeklijn is) toch de reguliere route (en zal wat afsnijden als dat sneller is)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 20 sep 2023, 17:19
door MetroRET
PHS schreef: wo 20 sep 2023, 11:01 Er blijken anders wel een aantal andere opvallende zaken over dienstregeling 2024 uit het advies van het ROL:
- De RE 18 Aken - Heerlen - Maastricht - Luik (if ever...) staat een kwartier stil in Maastricht;
- De RS 15 Heerlen - Sittard blijft volgend jaar een uursdienst rijden in het weekend (ooit won Arriva de concessie met het aanbod om ook in het weekend 2x/u te rijden);
- De laatste lijntaxi - lijn 789 - wordt omgezet in een vaste bus.
De RS15 zie ik niet als uursdienst instaan voor volgend jaar.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 21 sep 2023, 08:04
door Roeland
PHS schreef: wo 20 sep 2023, 15:02 Dank. Nodeloos ingewikkeld allemaal, een deel van de lijnen 's avonds als Vlinder rijden en een ander deel als lijntaxi :')
Nee juist niet. Een Vlinder is een vaste bus met een flexibele route. Veel minder ingewikkeld dan een lijntaxi die je vooraf telefonisch moet reserveren.
Een Vlinder rijdt op die lijnen, waar 's avonds (aansluitend op de aankomst van de trein) de meeste reizigers van station naar huis reizen, maar waar verder bijna niemand instapt. Verder biedt die Vlinder een snellere verbinding, doordat je als reiziger rechtstreeks naar je uitstaphalte wordt vervoerd, zonder een slingerroute langs allerlei 's avonds vrijwel niet-gebruikte haltes.
Een Vlinder biedt dus voor de belangrijkste reisrelatie (vaak zo'n 80% van de gebruikers) een vaste bus, tegen fors lagere uitvoeringskosten. En daarmee is de Vlinder een mooi en reizigersvriendelijk alternatief voor onrendabele avondritten op stadsdiensten, die anders geschrapt dreigen te worden.

En ja, helaas zijn er ook lijnen waar op geen enkele halte veel reizigers instappen, dus daar gaat een Vlinder niet werken (en daarvoor heb je dan de lijntaxi).

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 21 sep 2023, 09:53
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 21 sep 2023, 20:15
door Milco
Sinds kort rijden er vier ex-Duitse Citaro’s in Limburg bij “TCR”, die naar verluidt de Ambassadors gaan vervangen.