Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52222
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

BasGeluk schreef:
en-es schreef: za 08 mar 2025, 09:27 NS krijgt problemen met de vakbonden als ze de conducteur weg bezuinigen.
Als reiziger wens ik niet mee te betalen aan dergelijke werkgelegenheidsprojecten. Zeker niet in tijden van personeelstekorten.
Duizend mensen in een trein met drie man personeel noem ik geen werkgelegenheidsproject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 8539
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ach, van iemand die bussen het liefst geautomatiseerd ziet rondrijden verrast zo'n uitspraak me allerminst, Suus.
jelmerrr
Berichten: 1863
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Als ik nu vaak de HCs bij de machinist in cabine zie zitten als ik met de 7000 reis en zelfs het sleutelen vanuit cabine gaat zie ik het nut niet. Als er elke rit een controle is en bijvoorkeur nog paar x een servicerondje en de HC verder ergens in trein zit (1e of 2e maakt mij dan niet uit) krijgt een HC pas nut.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13788
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef: za 08 mar 2025, 09:57 Ik vind het toch wel prettig als elke trein een HC heeft. Stel dat er wat gebeurt, is er toch iemand die dan kan ingrijpen.
Ik voel me niet minder veilig in een trein tussen Groningen en Leeuwarden dan in een trein tussen Utrecht en Baarn.

Ik denk dat het tijd is voor herbezinning op het takenpakket van de conducteur. Het sluiten van deuren kan ook geautomatiseerd/door de machinist, zeker bij een gemiddelde sprinter. Dat scheelt alleen al in de tijd die nodig is voor een haltering, en levert daardoor al flink geld op. Dan heeft de conducteur alle tijd voor waar diegene wat mij betreft voor zou moeten zijn: de reizigers. Of je dat dan op elke trein nodig hebt of liever in vliegende ploegen, en hoeveel mensen je daar dan voor nodig hebt is dan de volgende vraag. En ja, daarbij is een gemiddelde sprinter anders dan een gemiddelde intercity. En daarbij is een trein op zaterdagavond met 300 reizigers erin waarschijnlijk anders dan een trein op dinsdagochtend met net zoveel reizigers.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
IIVQ
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Z2N schreef: za 08 mar 2025, 11:23 De meeste treinen rijden met twee HC´s vanwege de lengte van de trein (een HC kan niet in twee stellen VIRM tegelijkertijd zijn),
Maar een HC kan ook niet in twee stellen SLT zijn en daar zie ik toch regelmatig maar één HC op.
cassie127
Berichten: 7336
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Daar zijn bepaalde Normen vorm. Momenteel is de Norm bij IC materieel dat alles onder de 8 bakken met 1 HC kan en er vanaf 8 bakken 2 HC's aanwezig zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 7023
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Gelden bij ICNG daarbij de omgerekende baklengtes? En ik begreep ooit dat er ook een veiligheidsnorm is, als in dat bij verstoorde personeelsdiensten een HC een langere trein mee mag nemen?

Bij drukke perrons kan ik me voorstellen dat je een tweede persoon wilt om goed zicht te hebben op alle deuren bij 8 of meer bakken, maar op de uitlopers van die lijnen kan een HC dat wel zelf goed overzien. Dan zou je met één HC aangevuld door vertrekassistenten op de drukke perrons toch aardig kunnen besparen. In plaats van bijna 50 tweede HC's in te zetten op de ETMET corridors zijn zo'n 15 vertrekassistenten op de drukst perrons dan genoeg.
Jultar
Berichten: 671
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

De baklengtes worden inderdaad omgerekend. Ook is er inderdaad een veiligheidsnorm. Dat betekent dat een machinist in het uiterste geval tot 7 bakken (of omgerekend tot 7 bakken) alleen mee mag nemen, en indien langer dan dat, dan moet er tenminste één hc op moet zitten (even kort door de bocht).
BasGeluk
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door BasGeluk »

Weer iets meer concurrentie op spoor: nieuwe nachttrein Zwolle-Schiphol

https://nos.nl/artikel/2559632-weer-iet ... e-schiphol
Gr BasG
Captian_Sparkle
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Captian_Sparkle »

Voor de liefhebbers, een overzicht hoe de 64 daagse buitendienststelling er uit ziet qua bus en treinverkeer rondom Groningen.

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1285121 ... -jouw-reis
Dionysusnu
Berichten: 2222
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16066
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder van werkzaamheden.

Bericht door ODRAIL »

en-es
Berichten: 5500
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder van werkzaamheden.

Bericht door en-es »

Goh dat verwacht je niet. :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22884
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Dionysusnu schreef: do 27 mar 2025, 14:30 En hier het bericht van NS zelf: https://nieuws.ns.nl/bussen-in-plaats-v ... groningen/
Waarom kunnen er in fase 1, 5 en 6 geen treinen naar Eemshaven en Delfzijl rijden?
Ik heb er best begrip voor dat station Groningen dan compleet onbereikbaar is, maar kunnen de treinen uit Eemshaven/Delfzijl dan niet keren in Groningen Noord of Sauwerd?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40741
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Omdat ze ook ergens zullen moeten kunnen tanken lijkt me ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TomSteyl
Berichten: 701
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TomSteyl »

Misschien heel simpel gedacht, maar kunnen dan niet bijvoorbeeld tankwagens worden ingezet om de treinen te vullen?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Selivio
Berichten: 564
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Selivio »

Idd tanken. En tanken mag in principe alleen op daarvoor ingerichte prorailsporen vanwege kans op lekkage etc.
Laatst gewijzigd door Selivio op za 29 mar 2025, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22884
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Is er bij het oude station van Roodeschool niet nog een plek waar getankt kan worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu
Berichten: 2222
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Het gebeurt wel eens dat er genoeg materieel opgesloten wordt aan de ontkoppelde kant bij werkzaamheden om de dienst uit te voeren, maar blijkbaar in dit geval niet. Fases 1 en 6 zijn zo kort dat het wel zou moeten kunnen. Fase 5 is lastiger, dan heb je inderdaad een langdurigere oplossing nodig voor het onderhoud.

Even speculerend, kan ik 2 voor de hand liggende redenen bedenken: er wordt in die weekenden treinbeveiliging getest en/of vervangen, waardoor er niet gereden kan worden, of er wordt meegelift op de buitendienststelling om op die baanvakken ook werk te doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13788
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

En je materieel moet de gehele periode aan die kant van de werkzaamheden zijn, dus je moet sowieso iets met onderhoud.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Dionysusnu
Berichten: 2222
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Tijdens fases 2, 3 en 4 is er normaal treinverkeer ten westen van Groningen, dan kan je toch naar Leeuwarden voor onderhoud?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13810
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Die werkplaats moet dat maar wel net aankunnen. Arriva zal niet zomaar de treindienst staken. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40741
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Al het onderhoud voor de noordelijke vloot vindt toch sowieso al in Leeuwarden plaats? Dat is dus blijkbaar het probleem niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 1815
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Meltrain schreef: za 29 mar 2025, 17:37 Is er bij het oude station van Roodeschool niet nog een plek waar getankt kan worden?
Op de landelijke luchtfoto van 2024 zie ik die niet.
IIVQ
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Wel als je trein op aardgascondensaat rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MomoS en 12 gasten