Duizend mensen in een trein met drie man personeel noem ik geen werkgelegenheidsproject.
Kort Nederlands nieuws
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8539
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kort Nederlands nieuws
Ach, van iemand die bussen het liefst geautomatiseerd ziet rondrijden verrast zo'n uitspraak me allerminst, Suus.
-
- Berichten: 1863
- Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21
Re: Kort Nederlands nieuws
Als ik nu vaak de HCs bij de machinist in cabine zie zitten als ik met de 7000 reis en zelfs het sleutelen vanuit cabine gaat zie ik het nut niet. Als er elke rit een controle is en bijvoorkeur nog paar x een servicerondje en de HC verder ergens in trein zit (1e of 2e maakt mij dan niet uit) krijgt een HC pas nut.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik voel me niet minder veilig in een trein tussen Groningen en Leeuwarden dan in een trein tussen Utrecht en Baarn.
Ik denk dat het tijd is voor herbezinning op het takenpakket van de conducteur. Het sluiten van deuren kan ook geautomatiseerd/door de machinist, zeker bij een gemiddelde sprinter. Dat scheelt alleen al in de tijd die nodig is voor een haltering, en levert daardoor al flink geld op. Dan heeft de conducteur alle tijd voor waar diegene wat mij betreft voor zou moeten zijn: de reizigers. Of je dat dan op elke trein nodig hebt of liever in vliegende ploegen, en hoeveel mensen je daar dan voor nodig hebt is dan de volgende vraag. En ja, daarbij is een gemiddelde sprinter anders dan een gemiddelde intercity. En daarbij is een trein op zaterdagavond met 300 reizigers erin waarschijnlijk anders dan een trein op dinsdagochtend met net zoveel reizigers.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
-
- Berichten: 7336
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort Nederlands nieuws
Daar zijn bepaalde Normen vorm. Momenteel is de Norm bij IC materieel dat alles onder de 8 bakken met 1 HC kan en er vanaf 8 bakken 2 HC's aanwezig zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Kort Nederlands nieuws
Gelden bij ICNG daarbij de omgerekende baklengtes? En ik begreep ooit dat er ook een veiligheidsnorm is, als in dat bij verstoorde personeelsdiensten een HC een langere trein mee mag nemen?
Bij drukke perrons kan ik me voorstellen dat je een tweede persoon wilt om goed zicht te hebben op alle deuren bij 8 of meer bakken, maar op de uitlopers van die lijnen kan een HC dat wel zelf goed overzien. Dan zou je met één HC aangevuld door vertrekassistenten op de drukke perrons toch aardig kunnen besparen. In plaats van bijna 50 tweede HC's in te zetten op de ETMET corridors zijn zo'n 15 vertrekassistenten op de drukst perrons dan genoeg.
Bij drukke perrons kan ik me voorstellen dat je een tweede persoon wilt om goed zicht te hebben op alle deuren bij 8 of meer bakken, maar op de uitlopers van die lijnen kan een HC dat wel zelf goed overzien. Dan zou je met één HC aangevuld door vertrekassistenten op de drukke perrons toch aardig kunnen besparen. In plaats van bijna 50 tweede HC's in te zetten op de ETMET corridors zijn zo'n 15 vertrekassistenten op de drukst perrons dan genoeg.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Kort Nederlands nieuws
De baklengtes worden inderdaad omgerekend. Ook is er inderdaad een veiligheidsnorm. Dat betekent dat een machinist in het uiterste geval tot 7 bakken (of omgerekend tot 7 bakken) alleen mee mag nemen, en indien langer dan dat, dan moet er tenminste één hc op moet zitten (even kort door de bocht).
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Kort Nederlands nieuws
Weer iets meer concurrentie op spoor: nieuwe nachttrein Zwolle-Schiphol
https://nos.nl/artikel/2559632-weer-iet ... e-schiphol
https://nos.nl/artikel/2559632-weer-iet ... e-schiphol
Gr BasG
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor de liefhebbers, een overzicht hoe de 64 daagse buitendienststelling er uit ziet qua bus en treinverkeer rondom Groningen.
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1285121 ... -jouw-reis
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1285121 ... -jouw-reis
-
- Berichten: 2222
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
En hier het bericht van NS zelf: https://nieuws.ns.nl/bussen-in-plaats-v ... groningen/
- ODRAIL
- Berichten: 16066
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06
-
- Berichten: 5500
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder van werkzaamheden.
Goh dat verwacht je niet. 

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22884
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Kort Nederlands nieuws
Waarom kunnen er in fase 1, 5 en 6 geen treinen naar Eemshaven en Delfzijl rijden?Dionysusnu schreef: ↑do 27 mar 2025, 14:30 En hier het bericht van NS zelf: https://nieuws.ns.nl/bussen-in-plaats-v ... groningen/
Ik heb er best begrip voor dat station Groningen dan compleet onbereikbaar is, maar kunnen de treinen uit Eemshaven/Delfzijl dan niet keren in Groningen Noord of Sauwerd?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40741
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Omdat ze ook ergens zullen moeten kunnen tanken lijkt me 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 701
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Kort Nederlands nieuws
Misschien heel simpel gedacht, maar kunnen dan niet bijvoorbeeld tankwagens worden ingezet om de treinen te vullen?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Kort Nederlands nieuws
Idd tanken. En tanken mag in principe alleen op daarvoor ingerichte prorailsporen vanwege kans op lekkage etc.
Laatst gewijzigd door Selivio op za 29 mar 2025, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grt. Stefan
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22884
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Kort Nederlands nieuws
Is er bij het oude station van Roodeschool niet nog een plek waar getankt kan worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 2222
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Het gebeurt wel eens dat er genoeg materieel opgesloten wordt aan de ontkoppelde kant bij werkzaamheden om de dienst uit te voeren, maar blijkbaar in dit geval niet. Fases 1 en 6 zijn zo kort dat het wel zou moeten kunnen. Fase 5 is lastiger, dan heb je inderdaad een langdurigere oplossing nodig voor het onderhoud.
Even speculerend, kan ik 2 voor de hand liggende redenen bedenken: er wordt in die weekenden treinbeveiliging getest en/of vervangen, waardoor er niet gereden kan worden, of er wordt meegelift op de buitendienststelling om op die baanvakken ook werk te doen.
Even speculerend, kan ik 2 voor de hand liggende redenen bedenken: er wordt in die weekenden treinbeveiliging getest en/of vervangen, waardoor er niet gereden kan worden, of er wordt meegelift op de buitendienststelling om op die baanvakken ook werk te doen.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Kort Nederlands nieuws
En je materieel moet de gehele periode aan die kant van de werkzaamheden zijn, dus je moet sowieso iets met onderhoud.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 2222
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Tijdens fases 2, 3 en 4 is er normaal treinverkeer ten westen van Groningen, dan kan je toch naar Leeuwarden voor onderhoud?
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Kort Nederlands nieuws
Die werkplaats moet dat maar wel net aankunnen. Arriva zal niet zomaar de treindienst staken. 

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40741
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Al het onderhoud voor de noordelijke vloot vindt toch sowieso al in Leeuwarden plaats? Dat is dus blijkbaar het probleem niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Kort Nederlands nieuws
Wel als je trein op aardgascondensaat rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MomoS en 12 gasten