Pagina 166 van 171

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 11:44
door Suus
BasGeluk schreef:
en-es schreef: za 08 mar 2025, 09:27 NS krijgt problemen met de vakbonden als ze de conducteur weg bezuinigen.
Als reiziger wens ik niet mee te betalen aan dergelijke werkgelegenheidsprojecten. Zeker niet in tijden van personeelstekorten.
Duizend mensen in een trein met drie man personeel noem ik geen werkgelegenheidsproject.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 12:11
door waldo79
Ach, van iemand die bussen het liefst geautomatiseerd ziet rondrijden verrast zo'n uitspraak me allerminst, Suus.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 12:32
door jelmerrr
Als ik nu vaak de HCs bij de machinist in cabine zie zitten als ik met de 7000 reis en zelfs het sleutelen vanuit cabine gaat zie ik het nut niet. Als er elke rit een controle is en bijvoorkeur nog paar x een servicerondje en de HC verder ergens in trein zit (1e of 2e maakt mij dan niet uit) krijgt een HC pas nut.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 13:20
door Wubbo
Meltrain schreef: za 08 mar 2025, 09:57 Ik vind het toch wel prettig als elke trein een HC heeft. Stel dat er wat gebeurt, is er toch iemand die dan kan ingrijpen.
Ik voel me niet minder veilig in een trein tussen Groningen en Leeuwarden dan in een trein tussen Utrecht en Baarn.

Ik denk dat het tijd is voor herbezinning op het takenpakket van de conducteur. Het sluiten van deuren kan ook geautomatiseerd/door de machinist, zeker bij een gemiddelde sprinter. Dat scheelt alleen al in de tijd die nodig is voor een haltering, en levert daardoor al flink geld op. Dan heeft de conducteur alle tijd voor waar diegene wat mij betreft voor zou moeten zijn: de reizigers. Of je dat dan op elke trein nodig hebt of liever in vliegende ploegen, en hoeveel mensen je daar dan voor nodig hebt is dan de volgende vraag. En ja, daarbij is een gemiddelde sprinter anders dan een gemiddelde intercity. En daarbij is een trein op zaterdagavond met 300 reizigers erin waarschijnlijk anders dan een trein op dinsdagochtend met net zoveel reizigers.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 14:19
door IIVQ
Z2N schreef: za 08 mar 2025, 11:23 De meeste treinen rijden met twee HC´s vanwege de lengte van de trein (een HC kan niet in twee stellen VIRM tegelijkertijd zijn),
Maar een HC kan ook niet in twee stellen SLT zijn en daar zie ik toch regelmatig maar één HC op.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 15:14
door cassie127
Daar zijn bepaalde Normen vorm. Momenteel is de Norm bij IC materieel dat alles onder de 8 bakken met 1 HC kan en er vanaf 8 bakken 2 HC's aanwezig zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 16:02
door Bemined
Gelden bij ICNG daarbij de omgerekende baklengtes? En ik begreep ooit dat er ook een veiligheidsnorm is, als in dat bij verstoorde personeelsdiensten een HC een langere trein mee mag nemen?

Bij drukke perrons kan ik me voorstellen dat je een tweede persoon wilt om goed zicht te hebben op alle deuren bij 8 of meer bakken, maar op de uitlopers van die lijnen kan een HC dat wel zelf goed overzien. Dan zou je met één HC aangevuld door vertrekassistenten op de drukke perrons toch aardig kunnen besparen. In plaats van bijna 50 tweede HC's in te zetten op de ETMET corridors zijn zo'n 15 vertrekassistenten op de drukst perrons dan genoeg.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 08 mar 2025, 21:40
door Jultar
De baklengtes worden inderdaad omgerekend. Ook is er inderdaad een veiligheidsnorm. Dat betekent dat een machinist in het uiterste geval tot 7 bakken (of omgerekend tot 7 bakken) alleen mee mag nemen, en indien langer dan dat, dan moet er tenminste één hc op moet zitten (even kort door de bocht).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 mar 2025, 18:02
door BasGeluk
Weer iets meer concurrentie op spoor: nieuwe nachttrein Zwolle-Schiphol

https://nos.nl/artikel/2559632-weer-iet ... e-schiphol

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 27 mar 2025, 12:49
door Captian_Sparkle
Voor de liefhebbers, een overzicht hoe de 64 daagse buitendienststelling er uit ziet qua bus en treinverkeer rondom Groningen.

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1285121 ... -jouw-reis

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 27 mar 2025, 14:30
door Dionysusnu

Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder van werkzaamheden.

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 10:47
door ODRAIL

Re: Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder van werkzaamheden.

Geplaatst: vr 28 mar 2025, 11:39
door en-es
Goh dat verwacht je niet. :roll:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:05
door Meltrain
Dionysusnu schreef: do 27 mar 2025, 14:30 En hier het bericht van NS zelf: https://nieuws.ns.nl/bussen-in-plaats-v ... groningen/
Waarom kunnen er in fase 1, 5 en 6 geen treinen naar Eemshaven en Delfzijl rijden?
Ik heb er best begrip voor dat station Groningen dan compleet onbereikbaar is, maar kunnen de treinen uit Eemshaven/Delfzijl dan niet keren in Groningen Noord of Sauwerd?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:06
door Daniel
Omdat ze ook ergens zullen moeten kunnen tanken lijkt me ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:12
door TomSteyl
Misschien heel simpel gedacht, maar kunnen dan niet bijvoorbeeld tankwagens worden ingezet om de treinen te vullen?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:14
door Selivio
Idd tanken. En tanken mag in principe alleen op daarvoor ingerichte prorailsporen vanwege kans op lekkage etc.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:37
door Meltrain
Is er bij het oude station van Roodeschool niet nog een plek waar getankt kan worden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:44
door Dionysusnu
Het gebeurt wel eens dat er genoeg materieel opgesloten wordt aan de ontkoppelde kant bij werkzaamheden om de dienst uit te voeren, maar blijkbaar in dit geval niet. Fases 1 en 6 zijn zo kort dat het wel zou moeten kunnen. Fase 5 is lastiger, dan heb je inderdaad een langdurigere oplossing nodig voor het onderhoud.

Even speculerend, kan ik 2 voor de hand liggende redenen bedenken: er wordt in die weekenden treinbeveiliging getest en/of vervangen, waardoor er niet gereden kan worden, of er wordt meegelift op de buitendienststelling om op die baanvakken ook werk te doen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 17:53
door Wubbo
En je materieel moet de gehele periode aan die kant van de werkzaamheden zijn, dus je moet sowieso iets met onderhoud.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 18:32
door Dionysusnu
Tijdens fases 2, 3 en 4 is er normaal treinverkeer ten westen van Groningen, dan kan je toch naar Leeuwarden voor onderhoud?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 19:31
door Z2N
Die werkplaats moet dat maar wel net aankunnen. Arriva zal niet zomaar de treindienst staken. (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 20:45
door Daniel
Al het onderhoud voor de noordelijke vloot vindt toch sowieso al in Leeuwarden plaats? Dat is dus blijkbaar het probleem niet.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 21:27
door iamthedutchdude
Meltrain schreef: za 29 mar 2025, 17:37 Is er bij het oude station van Roodeschool niet nog een plek waar getankt kan worden?
Op de landelijke luchtfoto van 2024 zie ik die niet.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 mar 2025, 23:27
door IIVQ
Wel als je trein op aardgascondensaat rijdt.