Pagina 167 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 29 apr 2024, 22:11
door RobertT
De ingebruikname gaat nog wel even duren,men hoopt in 2029,de lijn bestaat dan 100 jaar,op zijn vroegst te kunnen rijden
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 30 apr 2024, 08:11
door Etienne
En welke S-bahnlijn moet daar dan naartoe gaan rijden?
Of komt er t.z.t. nog een nieuwe lijn bij?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 30 apr 2024, 10:05
door MaartenD
Het meest waarschijnlijk is dat met de ingebruikname van de S-Bahn die door het Hbf gaat er een herstructurering van de S1/S2/S25 komt, dan krijg je een lijn van Wannsee, Teltow of Blankenfelde.
En Ludwigsfelde wil ook nog graag een S-Bahn, dan heb je 4 lijnen die langs Hbf en Nordbahnhof moeten.
Anders zou je nog een S8/S85 vanuit het zuidoosten kunnen omleiden, of een extra lijn vanuit Spindlersfeld of zo.
Ah,
ik lees
Mit Wiedereröffnung der Siemensbahn soll eine neue, im 10-Minuten-Takt verkehrende S-Bahn-Linie von Gartenfeld über Jungfernheide und Westhafen zum Hauptbahnhof (tief) umgesetzt werden. Diese Linie wird mit der Umsetzung der zweiten und dritten Baustufe perspektivisch weitergeführt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 30 apr 2024, 19:44
door RobertT
Ja,dan zal die dus verder gaan richting Potsdamer Platz-Südkreuz.
Ben benieuwd of de S46 nog tot het Hbf en verder wordt geleidt,zoals de plannen waren
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 06 mei 2024, 10:34
door metrophil
In Schöneiche bij Berlijn gebeurden er binnen een week twee ernstige tramongelukken:
Afgelopen dinsdag is een vrachtwagen op een overweg met een tram (no. 53, fabrieknieuw 2020) gebotst, er waren 5 gewonden.
Nu zijn vanmorgen nog eens twee trams op elkaar gebotst (no. 48 ex-Heidelberg, no. 78 ex-Mülheim), met een zwaargewonden bestuurder en een lichtgewonden passagier.
Er zijn nu nog maar 4 van 12 trams in Schöneiche in dienst. Omdat er nu te weinig tweerichtingstrams beschikbaar zijn, worden
volgens de SRS de versterkingsritten voor de 10-minuten-dienst in de spits voorlopig niet meer gereden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 06 mei 2024, 18:19
door henrivanderweijden
Ik heb een vermoeden dat die ex-Heidelberger rijp is voor de sloop.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 07 mei 2024, 11:44
door gpvos
Door brand is de lusbrug bij Rendsburg 10 uur buiten bedrijf geweest, maar inmiddels rijden er weer treinen.
https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... r5960.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 11 mei 2024, 00:48
door Ardan
Filmpje over de vernieuwde BR424, ex-Hannover voor de S-Bahn Köln en wat korte vooruitblikken naar de toekomst voor dat net. Het wordt nog wel eens wat.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 11 mei 2024, 06:56
door Tom024
Ardan schreef: ↑za 11 mei 2024, 00:48
Het wordt nog wel eens wat.
Een goede samenvatting van de toestand van het Duitse spoorwegnet. Alleen gaan wij het bij leven niet meer meemaken.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 11 mei 2024, 12:28
door MaartenD
Hebben wij hetzelfde filmpje gezien? De meeste dingen die daar genoemd worden gaan de komende 5-10 jaar werkelijkheid worden.
S6 naar Mönchengladbach, gaan we dan een echte RE van MG naaar K krijgen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 11 mei 2024, 12:42
door waldo79
Qua materieel ziet het er goed uit. Voor wat betreft veranderingen in de routes en aanpassingen aan de infrastructuur ben ik afwachtend.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 17 mei 2024, 10:15
door ICE11
Vanaf eind deze jaar rijdt Westbahn twee keer per dag van München naar Stuttgart en terug met stops in Augsburg, Günzburg en Ulm, tussen Ulm en Stuttgart via de HSL:
https://www.merkur.de/bayern/die-oester ... 72157.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 17 mei 2024, 22:00
door Nitein-Repart
https://www.eurailpress.de/nachrichten/ ... plant.html
De ICE-L op Amsterdam-Berlin zou niet vanaf oktober 2024 ingezet worden, maar pas vanaf februari 2025.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 18 mei 2024, 08:27
door VIRM
Eurostar is bezig met een
aanbesteding van nieuwe treinen. Het worden maximaal vijftig treinstellen die vanaf 2030 in dienst moeten treden.
Goed nieuws, al dacht ik dat Eurostar de komende jaren de groei met de huidige treinvloot wilde realiseren.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 18 mei 2024, 11:24
door DDietzen
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 19 mei 2024, 14:15
door DDietzen
Op het Duitse forum Drehscheibe-Online draait de discussie daarover op volle toeren, en schijnt de geruchtenmolen binnen DB-burelen te hebben
uitgespuugd dat de BR408 (ICE3neo) binnenkort ter overbrugging ingezet zou gaan worden op de IC(E) Amsterdam-Berlijn
LDI (Drehscheibe-Online) schreef:
Matti der Kleine (Drehscheibe-Online) schreef:Es wäre vielleicht zu überlegen die Linie 77 für eine Übergangszeit auf ICE 3neo umzustellen. Bis die Talgo ausgeliefert und zugelassen sind.
Wie ich diese Woche aus dem ^DB- Buschfunk^ gehört habe, ist diese Überlegung bereits abgeschlossen. DB Fernverkehr möchte tatsächlich kurzfristig die Linie 77 mit der BR 408 betreiben. Eine offizielle Bestätigung habe ich dafür allerdings noch nicht.
Ik mag hopen dat dat niet meer dan een wild opgeklopt verhaal is, want een enkele BR408 heeft veel minder zitplaatsen dan de huidige IC1-stammen (439 vs. 600). Een dubbele BR408 à 400 meter past niet langs meerdere perrons, hoofdzakelijk Osnabrück Hbf met 311 meter
(als ik het mij goed herinner, want de online tabellen met perronlengtes zijn foetsie sinds DB Netz(e) is vervangen door InfraGO
) (
bron gevonden!).
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 19 mei 2024, 14:38
door Nitein-Repart
Is het niet dat de herfst- en wintermaanden buiten de kerstperiode een stuk rustiger is op Amsterdam-Berlin waardoor een ICE3 Neo wel afdoende is? De meeste plezierreizigers die voor een stedentrip Berlin of een Interrailreis maken reizen toch in de periode van medio maart tot medio oktober.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 19 mei 2024, 15:11
door Daniel
Over die ICE3neo gesproken: eerder vanmiddag zag ik er eentje op de Watergraafsmeer staan.
Waren er eigenlijk al toelatingsritten mee gereden in Nederland?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 19 mei 2024, 15:35
door Z2N
Al aardig wat, in theorie zijn alle toelatingsritten voor ProRail volgens mij al gereden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 19 mei 2024, 15:58
door Suus
Dit in tegenstelling tot de Talgo-rijtuigen. Waar ik ook wel wat verhalen over heb gehoord met betrekking tot te zware restauratierijtuigen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 20 mei 2024, 07:03
door ThatPCDude
Wat mij betreft mogen ze die talgo rommel direct op de schroothoop zetten, maar of ICE 3neo nou een betere oplossing is dan IC1-stammen...
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 20 mei 2024, 08:34
door Nitein-Repart
Waarom? Ik vind de Talgo-rijtuigen enorm interessant en de ICE3Neo rijdt toch al op de ICE47 Düsseldorf-Stuttgart-München en straks op Frankfurt-Brussel/Amsterdam. Bovendien rijden er sinds 2020 na het buitengebruikstellen van de Strizh-treindienst tussen Moskou en Berlin geen Talgo-rijtuigen meer op Duits grondgebied. Misschien dat in de toekomst de Strizh-treinduenst tussen Moskou en Berlin weer terugkomt, maar dat is een grote onzekerheid.
Het nadeel van de klassieke Intercity-rijtuigen is het ontbreken van een BordBistro.
Op de lange ritten naar bijvoorbeeld Sylt en Oberstdorf toch een serieus nadeel.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 20 mei 2024, 08:59
door ThatPCDude
Kleine krappe rijtuigjes en nog een gratis extra downgrade in de vorm van het ontbreken van de bordbistro (of bordrestaurant) zoals jij zegt. Bovendien vind ik ze ook nog eens verschrikkelijk lelijk.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 20 mei 2024, 09:04
door Daniel
De Talgo's hebben gewoon een restauratie hoor, die ontbreekt juist momenteel in de IC1 stammen zoals Nitein-Repart juist schrijft.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 20 mei 2024, 09:17
door ThatPCDude
Oeps, verkeerd gelezen. De rest van de punten blijven wel staan tho