Pagina 18 van 92

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 09:34
door Roeland
Ja, maar de combi 102-103 reed 2x/uur, en 102 (met overstap) is slechts 1x/uur.
Gelet op de argumentatie bij lijn 206 had ik eerder een versnelling dan schrappen van de 103 verwacht...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 09:56
door Milco
Alleen reed lijn 103 in de praktijk ook al vaker niet dan wel. Momenteel rijdt ie volgens mij ook niet, ook al zeggen de reisplanners van wel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 10:23
door ArrivaBas
Lijn 103 heeft zowat de hele coronapandemie niet gereden. Nogal logisch dus dat die weinig gebruikt wordt en derhalve opgeheven wordt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 10:26
door sirvinniei
Over Barneveld gesproken: het wordt in Harderwijk straks wel verwarrend als er zowel een 147 (oude 205) en een 104 richting Barneveld gaat. Was misschien duidelijker geweest als de 147 een snelRRReis lijn was geworden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 10:34
door Milco
Wat is daar verwarrend aan? Gebeurt wel vaker toch? Vanuit Almere Centrum heb je lijn M2 en M7 naar Oostvaarders; vanuit Haarlem gaan in de spits drie lijnen naar Amsterdam Bijlmer.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 12:23
door Daniel
En nu gaat er toch ook al een 205 en 104 naar Barneveld?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 13:07
door Milco
Ja, daar verandert dus niets aan komend jaar. Per eind 2023 worden dat de 104 en 147.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 13:21
door sirvinniei
Daniel schreef: di 11 okt 2022, 12:23 En nu gaat er toch ook al een 205 en 104 naar Barneveld?
Staat er niet op het display dat deze doorrijdt als 105?
Milco schreef: di 11 okt 2022, 10:34 Wat is daar verwarrend aan? Gebeurt wel vaker toch? Vanuit Almere Centrum heb je lijn M2 en M7 naar Oostvaarders; vanuit Haarlem gaan in de spits drie lijnen naar Amsterdam Bijlmer.
daar zijn de "via"s anders. Dat is natuurlijk ook al een goede verbetering om de lijnen te onderscheiden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 13:29
door Roeland
Vraag me toch af, hoe de 147 gaat aansluiten in Harderwijk.
De belangrijkste overstap vanuit Dronten is v/n Amersfoort, dus dan zou a/v rond .13/.43 goed uitkomen.
Vanuit Barneveld is de belangrijkste overstap juist v/n Zwolle, dan zou a/v rond .28/.58 goed uitkomen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 13:44
door Milco
Volgens mij kun je de lijnen 104 en 205 prima onderscheiden door naar het lijnnummer te kijken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 14:58
door sirvinniei
147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:09
door flipje
Met de huidige lijn 205 ga je dwars door elk dorp heen Ermelo, Putten en Voorthuizen, wat mij betreft alles behalve “snel”.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:11
door ArrivaBas
Lijnen 104 en 205 (147) hebben behalve de eindpunten geen raakvlakken. De 104 rijdt via onder andere Elspeet, Uddel en Kootwijkerbroek. De andere route via Ermelo, Putten en Voorthuizen. Daar kan met juiste via-bestemmingen bijna geen verwarring ontstaan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:27
door Milco
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Het blijft nog een jaartje 105; de 147 wordt immers pas per december 2023 verlengd. En zoals aangegeven rijdt de 205 dwars door diverse plaatsen heen, in tegenstelling tot de 159 die straks als 216 hooguit een stukje Zeewolde meepakt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:35
door flipje
Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:56
door sirvinniei
Milco schreef: di 11 okt 2022, 15:27
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Het blijft nog een jaartje 105; de 147 wordt immers pas per december 2023 verlengd. En zoals aangegeven rijdt de 205 dwars door diverse plaatsen heen, in tegenstelling tot de 159 die straks als 216 hooguit een stukje Zeewolde meepakt.
De 205 pakt alleen nog een stukje Voorthuizen en Biddinghuizen mee, verder rijdt hij via de snelste autoroute. Doen andere snelRRReis lijnen ook: 210 maakt een grote omweg via Epe en Heerde, 206 rijdt een stuk om Malkenschoten aan te doen, 214 rijdt via Emmeloord en staat daar waarschijnlijk ook nog een tijdje stil voor aansluitingen, 215 rijdt via industrieterrein Zwolsche hoek.
flipje schreef: di 11 okt 2022, 15:35
Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..
In die zin is lijn 71 als basislijn in Stadshagen i.p.v. 171/174, zoals in het ontwikkelplan staat, waarschijnlijk een betere optie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 16:09
door Milco
Het zal met de totale route te maken hebben gok ik: lijn 214 rijdt straks grote stukken over N- en A-wegen en dat geldt ook voor de 216 uiteindelijk. De 147 rijdt toch aardig grote stukken door Voorthuizen, Putten, Ermelo, Harderwijk en Biddinghuizen. Ik denk dat het daarmee te maken heeft. Het zijn N-wegen die niet lekker doorrijden in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Vogelweg tussen Almere en Zeewolde.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 16:56
door Petert87
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Voor het etiket snelRRReis moet de gemiddelde snelheid op een bepaalde hoogte liggen en dat ligt deze 147 naar Barneveld dus niet. Vandaar dat het geen snelRRReis is geworden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 21:32
door CamilleKreemers
Ik vermoed dat de 71 niet door stadshagen gaat door rijtijden. Je hebt een mooie aansluiting op de trein in Zwolle dan en een korte kering in Emmeloord of koppeling op 146/77. Met deze koppeling heb je ook vanuit die regios naar dat industrieterrein tussen Marknisse en Emmeloord een verbinding.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 22:54
door Statler Rail
SuperGhost schreef: za 08 okt 2022, 13:28 Wat ik nogal opmerkelijk vindt:
• - 214 Steenwijk - Emmeloord en Emmeloord –
Lelystad * 2024
* Steenwijk – Emmeloord – Lelystad wordt gere-
den onder één lijnnummer 214, zodat voor reizi-
gers direct duidelijk is dat zij kunnen blijven zitten
in de bus van bijvoorbeeld Marknesse tot Lely-
stad.

Maak er dan gewoon ook op papier één lijn van als ze op elkaar door rijden en niet twee verschillende lijnen met hetzelfde nummer. :')
Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden. Dus voor Lelystad - Steenwijk zou je dan helemaal tot Steenwijk conform de minimumeisen voor Lelystad - Emmeloord moeten rijden (7 dagen per week tot ´s avonds laat, spits 2x/uur), wat niet erg realistisch is. Door het op papier als twee lijnen verschillende lijnen te houden, is het toch mogelijk om slechts een deel van de ritten Lelystad - Emmeloord naar Marknesse en Steenwijk door te laten rijden. Maar dan dus als "doorgaand materieel" en niet als "doorgaande lijn". Voor de duidelijkheid naar de reiziger is gewoon één lijnnummer natuurlijk logischer.
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 15:56
flipje schreef: di 11 okt 2022, 15:35
Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..
In die zin is lijn 71 als basislijn in Stadshagen i.p.v. 171/174, zoals in het ontwikkelplan staat, waarschijnlijk een betere optie.
Qua netwerkopzet zou het natuurlijk veel logischer zijn als basislijn 71 de hele dag via Stadshagen rijdt, zodat je altijd een verbinding tussen Stadshagen en Hasselt (en verder) hebt. En dan daar bovenop in de brede spits sneldiensten 171 en 174 via de snellere route via de Hasselterweg. Maar dat was in deze aanbesteding niet mogelijk, omdat lijn 71 een A-lijn is en daarvan lag de route vast. In de toekomst zou dat volgens mij echter een logische wijziging zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 00:11
door CamilleKreemers
Is het PvE dan niet limiterend? Regelmatig kunnen bepaaldr koppeling nut hebben voor klanten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 00:33
door flipje
Dat gaat niet gebeuren vermoed ik. In de huidige opzet gaat lijn 171 direct na halte Blaloweg rechtsaf de Rietenweg op richting station om tijd terug te winnen. Hierbij worden het centrum en halte Katerdijk (Deltion) overgeslagen. Volgens Google Maps ben je tussen de halte Breecamp en halte Blaloweg 3 minuten (in het gunstigste geval) langer onderweg door het ommetje door Stadshagen.
Dat betekend voor reizigers die (met als dit lijn 71 was) vanuit bijvoorbeeld Marknesse naar het Deltion/centrum moeten nog langer in de bus zullen zitten, of over zullen moeten stappen om op hun bestemming te komen.

Wat ik nog steeds een missing link vind in het Zwolse busnet, is een rechtstreekse bus van het station naar de Marslanden. In het slechtste geval een je lopend sneller op je bestemming dan met het OV. Terwijl er wel grote werkgevers zitten zoals PostNL, AH en de P.I.
Wat mij betreft een gemiste kans.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 02:05
door CamilleKreemers
als een spitslijn Station - Marslanden - Winkelcentrum Zuid?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 07:57
door Roeland
Als ik de 214 in Emmeloord moest doorkoppelen, zou ik liever de 71 versnellen (niet meer door Kraggenburg en Sint Jansklooster), zodat de 214 in Emmeloord kan doorrijden naar Marknesse, Vollenhove en Zwolle. Dan heb je ongeveer een gelijke frequentie en kun je één lijnnummer hanteren.
En wellicht levert Vollenhove meer doorgaande reizigers op dan Blokzijl :).
Sint Jansklooster kun je dan met de 171 bedienen. Voor Kraggenburg zou je bijv. een buurtbus Vollenhove - Kraggenburg - Ens - Kampen kunnen rijden.
Statler Rail schreef: di 11 okt 2022, 22:54 Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden.
Aha, dat verklaart dan ook waarom achter Dedemsvaart de 129 als los lijntje niet naar Zwolle doorrijdt...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 09:34
door Meltrain
Statler Rail schreef: di 11 okt 2022, 22:54 Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden. Dus voor Lelystad - Steenwijk zou je dan helemaal tot Steenwijk conform de minimumeisen voor Lelystad - Emmeloord moeten rijden (7 dagen per week tot ´s avonds laat, spits 2x/uur), wat niet erg realistisch is.
Bedankt voor de uitleg.
Toch vind ik het raar dat Emmeloord - Steenwijk niet dagelijks (of in elk geval op zaterdag) bediend wordt. Het lijkt me wel een verbinding met potentie.