Pagina 18 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 18:38
door Anderzam
Grijs is niet zo'n kleur die in het oog springt, dus oranje is mooi voor U-link. Dat geel/oranje vind ik lelijk, maar ik ben wel benieuwd hoe het er in het echt gaat uitzien.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 18:49
door ovforens
Ben benieuwd hoeveel verlies het oplevert wat betreft inzet van personeel en bussen tussen een vloot bestaande uit
-diesel 12 en 18m
En
-elektrisch standaard 12m geel, 18m geel, 12 m ulink, 18 m ulink,12 m uliner, 18 meter uliner dus 6 varianten die officieel niet op elkaars lijnen mogen rijden en een beperkte range hebben. Met chauffeurs die via de garage moeten rijden om een ander kleurtje tepakken ipv direct van terminus naar beginpunt te rijden, waardoor die beweging opeens 60 minuten duurt ipv 20? Zou een provincie beseffen dat ze zo hun eigen vervoer nodeloos duurder maken terwijl de reiziger het, los van een bepaald mininum (geen houten bankjes) al die productnamen niets boeid?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 19:15
door Z2N
In de aankomende concessie is dat koffiedik kijken, bij de huidige concessie van Qbuzz gaat dat prima ondanks alle types die in gebruik zijn.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 19:39
door Daniel
En in de praktijk wordt zo ingepland dat de chauffeur niet helemaal op de garage van bus hoeft te wisselen: dan wisselt alleen de chauffeur van bus en keert de bus gewoon op dezelfde lijn bijvoorbeeld.
U-link en U-liner worden natuurlijk ook net wat grotere netwerken in de nieuwe concessie, dus makkelijker uit elkaar te houden. Je zult dan minder hebben wat er nu veel bij Keolis gebeurt (waar alles in Amersfoort in onderhoud is) dat de U-link bussen door de hele concessie rijden omdat ze op standaard omlopen gezet moeten worden om in Amersfoort uit te lopen. In een wat groter netwerk wisselt dat wat makkelijker uit binnen de concessie.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 11:43
door ThatPCDude
Ik ben van mening dat het grijze van de huidige U-Link bussen juist een zekere luxe uitstraalt, zeker in combinatie met het zwart en bruin bij de ruiten. Het oranje-geel wat de nieuwe kleuren voor moet stellen ziet er daarentegen meer uit als een speelgoedbusje. Het blauw-grijs-oranje spreekt mij dan wel weer aan omdat het ook een zekere luxe uitstraalt.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 15:17
door BasGeluk
Z2N schreef: zo 15 sep 2024, 19:15 In de aankomende concessie is dat koffiedik kijken, bij de huidige concessie van Qbuzz gaat dat prima ondanks alle types die in gebruik zijn.
Op de niet U-link lijn van Syntus Utrecht rijden regelmatig U-link bussen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 15:22
door Lijn 45
Ik zie bij Qbuzz nu ook regelmatig grijze bussen op gele lijnen en omgekeerd.
AnderzamNL schreef: zo 15 sep 2024, 18:38 Grijs is niet zo'n kleur die in het oog springt, dus oranje is mooi voor U-link. Dat geel/oranje vind ik lelijk, maar ik ben wel benieuwd hoe het er in het echt gaat uitzien.
Het was eerst ook helemaal niet de bedoeling om U-link grijs te maken. Het oorspronkelijke plan was dat elke lijn bussen in de lijnkleur had (zoals bij Qlink) en een paar grijze als reserve. Voor dat systeem waren alleen meer bussen nodig dan beschikbaar waren, daarom heeft men besloten om alle U-links grijs te maken.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 16:10
door Daniel
Nou niet zoals bij Qlink, maar echt helemaal in lijnkleur. Het verhaal doet de ronde dat daarom lijn 50 de kleur rood heeft, want dan hoefden de Syntus bussen niet omgestickerd te worden.
Dat is inderdaad afgeschoten omdat het wel heel inflexibel was: lijn 28 reed destijds ook nog in het weekend met andere bussen dan doordeweeks. Daarnaast was het voor kleurenblinden ook niet mogelijk om het onderscheid te maken.
BasGeluk schreef: ma 16 sep 2024, 15:17 Op de niet U-link lijn van Syntus Utrecht rijden regelmatig U-link bussen.
.
De verklaring had ik een paar berichten eerder al genoemd.
ThatPCDude schreef: ma 16 sep 2024, 11:43 Ik ben van mening dat het grijze van de huidige U-Link bussen juist een zekere luxe uitstraalt, zeker in combinatie met het zwart en bruin bij de ruiten. Het oranje-geel wat de nieuwe kleuren voor moet stellen ziet er daarentegen meer uit als een speelgoedbusje.
Het nieuwe U-link is natuurlijk ook wel vooral een soort van snelle streekbus en verder weinig bijzonders. Daar is een luxe uitstraling niet relevant voor.
De huidige U-link lijnen op de langere afstanden worden niet voor niks U-liner, juist daar maakt de luxere bus het aantrekkelijker.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 16:46
door BasGeluk
Dat had ik gelezen Daniel. Maar dat maakt het voor de reiziger nog niet duidelijk. Voorts rijdt U-OV wel netjes met de juiste bussen op de juiste lijnen en die zullen ook onderhoud nodig hebben. Het is een keuze van Syntus om het op deze manier te organiseren. Maar heel erg bedankt voor je uitleg.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 17:22
door Daniel
BasGeluk schreef: ma 16 sep 2024, 16:46 Voorts rijdt U-OV wel netjes met de juiste bussen op de juiste lijnen en die zullen ook onderhoud nodig hebben.
U-OV kan dat makkelijker doordat ze meer dan één lijn aan U-link hebben, waarvan er eentje z'n eindpunt naast de werkplaats heeft.

Enne, altijd op de juiste lijnen? Mooi niet dus, En hier ook niet. En dat is dan alleen nog wat ik op foto's terugvond.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 18:36
door Meltrain
Wordt lijn 50 in de nieuwe concessie(s) nou volledig door Keolis gereden, of zullen de korte ritten door Transdev uitvoerd (blijven) worden?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 20:16
door Daniel
Ik zie in het PvE en de lijnfiches verder geen bijzondere vermeldingen bij lijn 50 staan. Het is ook een te gedogen lijn in Utrecht Binnen maar hij behoort alleen tot Buiten dus dat zou alleen Keolis suggereren.
Gemeente Utrechtse Heuvelrug is ook geheel concessie Buiten, dus alle beginpunten buiten Utrecht Centraal van lijn 50 liggen in die concessie.

De huidige situatie is eigenlijk nog een erfenis uit het verleden omdat de huidige concessie Regio Utrecht nog een BRU-concessie was. Driebergen-Rijsenburg, Doorn en Leersum zijn vroeger (voor 2006) BRU-gebied geweest; hadden dus uit een voorgaande concessie nog ritten vanuit BRU (al was dat in Leersum maar een enkele spitsrit op de toenmalige 71); en zijn door de verschillende ingangsdata kennelijk nooit eerder overgedragen.

Edit: of nouja, deels wel... de ritten tot Doorn zijn wel naar Syntus gegaan op een zeker moment. Die uit Driebergen niet, zal wel iets met de stallingen te maken hebben (makkelijker vanuit Zeist te rijden). Maar dat werd geloof ik een gedeelde stalling voor beide concessies waarmee dat wegvalt.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 12:53
door Kopri
Daniel schreef: ma 16 sep 2024, 20:16 Ik zie in het PvE en de lijnfiches verder geen bijzondere vermeldingen bij lijn 50 staan. Het is ook een te gedogen lijn in Utrecht Binnen maar hij behoort alleen tot Buiten dus dat zou alleen Keolis suggereren.
Gemeente Utrechtse Heuvelrug is ook geheel concessie Buiten, dus alle beginpunten buiten Utrecht Centraal van lijn 50 liggen in die concessie.
Ik dacht dat Transdev ook nog het stukje naar Driebergen-Zeist zou doen in de spits om de 8x frequentie te krijgen in de spits.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 17:26
door Nickipedia
Nog iemand er van op de hoogte hoe het nieuwe wagenpark er uit gaat zien? :o De hofleverancier wordt Yutong, in allerlei groottes.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 17:31
door teun
Bronnetje? :Y

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 17:47
door RW2104
En heb je het dan over Transdev of Keolis? :)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 17:51
door Nickipedia
Keolis, de eerste personeelsbijeenkomsten zijn vandaag ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 17:56
door Daniel
Toelichting aan het Rocov moet nog komen, dus ik weet vooralsnog ook nog niks over de plannen voor 2026...

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:11
door UtrechtOV
Is er al meer bekend over bezwaar van QBuzz op binnen?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:38
door Stadsbus
Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:45
door ovVeluwe
Er staat geen Ulink in dat lijstje, komt dat omdat configuratie hetzelfde zal zijn zoals Ubus, maar dan met oranje accenten?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:54
door Stadsbus
Excuses, heb het lijstje niet goed overgenomen. Heb mijn vorige bericht aangepast

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 19:01
door RW2104
Gelede bussen voor lijn 50 en 107, interessant. Kan niet wachten op de renders!

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 20:27
door Daniel
Het materieel verklapt daarmee eigenlijk ook wel wat over het bod: lijn 106 heb je maar 2 bussen voor nodig en voor de huidige stadslijnen in Woerden ook maar 2. 50% reserve voor laden lijkt me wat veel, dus dat suggereert meer vaste lijnen rond Woerden.

En twee busstations bij De Klomp lijkt hiermee ook een feit, want de U18 is 20 cm te hoog voor het tunneltje. Voor die enkele rit dan, want met vijf bussen voor 4 lijnen kom je niet heel ver.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 25 sep 2024, 20:33
door Lijn 45
Stadsbus schreef: wo 25 sep 2024, 18:38 Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Een deel van de huidige vloot blijft dus nog een paar jaar als ik dit goed begrijp, maar deze 173 Yutong zijn veel minder dan de 241 grote bussen die ze nu hebben (als ik er geen vergeet). Ik verwacht dus nog meer nieuwe bussen dan dit.