Pagina 18 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 16:48
door isaacp
is er al meer bekend over een definitief vervoersplan van Qbuzz of moeten we wachten tot november?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 17:37
door Z2N
Dat zal even wachten worden, maar in essentie zal het niet veel verschillen met het concept-vervoersplan dat al bekend is. De enige factoren die daar een serieuze invloed op kunnen hebben zijn materieel- en personeelsbeschikbaarheid, en die zullen pas later duidelijk zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 18:07
door TomSteyl
Ik miste trouwens in de communicatie door de media en het concept-vervoerplan de plannen voor de Krimpenerwaard. Is daar al wel iets meer over bekend of zijn ze gewoon die regio vergeten?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 18:31
door Marijnvdm
Op pagina 55 van het concept vervoersplan zijn de plannen te lezen. Het zijn niet veel wijzigingen: extra ritten, betere aansluitingen tussen buslijnen onderling en het vervallen van enkele avondroutes.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 19:03
door ThatPCDude
Het definitieve vervoerplan had medio mei moeten komen als ik de berichten mag geloven, dus denk ik dat er nog ergens een kleine kink in de kabel zit gezien ze al bijna een maand uitlopen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jun 2024, 10:10
door UtrechtOV
Best mogelijk dat de onzekerheid rondom de VanHools meespeelt

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 11:39
door buschauffeurDH
VDL stopt met de bouw van de A12. Dus ook de A13 en A15 neem ik aan?
En alles dat zich voor het faillissement afspeelde hebben ze geen boodschap aan.

https://pvmagazine.nl/vdl-groep-stopt-m ... afgespeeld.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 12:44
door Speedmaster
Als ik het bericht goed lees, dan kan Qbuzz fluiten naar z'n bussen. VDL neemt geen enkele verantwoording voor zaken en afspraken die voor het faillissement zijn gemaakt. Dus de order van Qbuzz voor 56 x 13mtr en 56 x 15mtr zal zo te lezen niet worden geproduceerd door VDL.

Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.

Op dit moment is er vanuit Qbuzz nog niets gecommuniceerd over het cancelen van de order door VDL/Van Hool. Dus ook is er nog niets bekend welke stappen Qbuzz gaat nemen en bij wie de nieuwe bussen besteld moeten gaan worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 12:49
door jens
Dat zou ik wel jammer vinden. Die van hools leken mij prima comfortabele bussen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 12:53
door ThatPCDude
Zou het niet heel erg vinden als ze niet zouden komen eigenlijk. Heb liever geen gigantische uitzwaaien en exorbitante schades ;)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 12:57
door Lijn 45
Speedmaster schreef: do 20 jun 2024, 12:44 Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.
De bussen van Syntus die in de zomer geleverd waren, waren begin december besteld. Als de levertijd van nieuwe bussen nu hetzelfde is als toen daar en Qbuzz rond deze tijd de order plaatst kan een groot deel van de nieuwe vloot op tijd in dienst zijn.

Anders zijn er nog genoeg tijdelijke bussen beschikbaar uit GD en Utrecht.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 13:00
door Speedmaster
Verschil alleen is dat op dit moment elke busbouwer met langere levertijden zit dan ten tijde van de bestelling door syntus

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 13:04
door buschauffeurDH
Denk dat de elektrische Volvo's nu wel de dienst opgaan, i.t.t. de eerdere berichten over een mottenballenvloot.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 13:18
door Milco
Een "voordeel" is dat Qbuzz per december 5 concessies heeft, dus des te meer kan er wellicht materieel tijdelijk overkomen naar ZHN.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 14:47
door CamilleKreemers
Speedmaster schreef: do 20 jun 2024, 13:00 Verschil alleen is dat op dit moment elke busbouwer met langere levertijden zit dan ten tijde van de bestelling door syntus
Zou Iveco snel kunnen leveren?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 14:50
door CamilleKreemers
Speedmaster schreef: do 20 jun 2024, 12:44 Als ik het bericht goed lees, dan kan Qbuzz fluiten naar z'n bussen. VDL neemt geen enkele verantwoording voor zaken en afspraken die voor het faillissement zijn gemaakt. Dus de order van Qbuzz voor 56 x 13mtr en 56 x 15mtr zal zo te lezen niet worden geproduceerd door VDL.

Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.

Op dit moment is er vanuit Qbuzz nog niets gecommuniceerd over het cancelen van de order door VDL/Van Hool. Dus ook is er nog niets bekend welke stappen Qbuzz gaat nemen en bij wie de nieuwe bussen besteld moeten gaan worden.
Arriva zal niks doen, anders dan aangeven in de krant dat Qbuzz een slechte vervoerder is en volledig tegenwerken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 19:11
door iamthedutchdude
buschauffeurDH schreef: do 20 jun 2024, 11:39 VDL stopt met de bouw van de A12. Dus ook de A13 en A15 neem ik aan?
En alles dat zich voor het faillissement afspeelde hebben ze geen boodschap aan.

https://pvmagazine.nl/vdl-groep-stopt-m ... afgespeeld.
Ik vraag me wel af hoeveel er klopt van die opmerkingen, aangezien geen enkele andere bron hier iets over meldt. Dit terwijl een dergelijke beslissing forse invloed heeft op de consument (zowel vervoerder als reizigers en concessieverleners) en ook reguliere media (denk aan het Financieel Dagblad) hier normaliter wel over zouden publiceren.

Het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat op dit vlak überhaupt nog geen besluit genomen is: de overname is nog geen 10 dagen rond. Binnen die tijd alle nieuwe intellectuele eigendommen door spitten en eruit halen wat nuttig is lijkt me onbegonnen werk.

Daar komt nog bij dat ik het merkwaardig zou vinden dat casco's worden overgenomen zonder de bijbehorende contracten. Daarmee heb je dus een berg specifieke materialen waar je niet direct een nieuwe bestemming voor hebt (want niet 1 op 1 over te nemen op je eigen modellen). Het zou een van de eerste overnames zijn waar ik dit zou hebben gezien.

Mocht het artikel wel kloppen, dan zit Qbuzz wel met een groot probleem: het zal lastig zijn om een tijdelijke vloot op te zetten. Het aanbod van direct beschikbare bussen is immers niet groot. De kans dat Arriva (die straks nog wel e.e.a. over hebben) mee gaat werken lijkt me, mede gezien zowel de huidige als eerdere perikelen tussen Qbuzz en Arriva, klein.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:22
door Stadsbus
Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:23
door buschauffeurDH
Op de website van VDL staat het wat voorzichtiger. Maar er wordt niet gezegd dat de bussen uit de A-serie afgebouwd worden. En je zou verwachten dat ze daarmee zouden pronken als het wel zo was.
Bovendien, wie weet hoe lang die productie inmiddels al op zijn gat ligt.

https://www.vdlgroep.com/nl/nieuws/vdl- ... t-van-hool

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:27
door buschauffeurDH
Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Ebusco is een gebed zonder end. Die leveren zo ontzettend traag.
Qbuzz heeft straks wel 23 Volvo 7900 Electric bussen in Leiden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:55
door The Greyhound
Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Bij Ebusco ligt de productie al geruime tijd op z'n gat. Zo af en toe worden er een paar in China gebouwde Ebusco 2.2 bussen afgeleverd. Het idee schijnt te zijn dat de carrosserie onderdelen van de 3.0 naar China verscheept worden en daar in elkaar gezet worden en weer teruggaan op de boot. En dat terwijl ze in Nederland en Frankrijk fabrieken hebben waar vrijwel niks gebeurt is dat geen financieel gezond verhaal.

Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:58
door Speedmaster
buschauffeurDH schreef: do 20 jun 2024, 20:27
Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.

Ebusco is een gebed zonder end. Die leveren zo ontzettend traag.
Qbuzz heeft straks wel 23 Volvo 7900 Electric bussen in Leiden.

Die 23 bussen zullen niet dezelfde actieradius hebben als waar nu mee gerekend wordt voor de Van Hool bussen plus dat het aantal zitplaatsen minder is dan waar nu mee wordt gerekend.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 20:59
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: do 20 jun 2024, 14:50
Speedmaster schreef: do 20 jun 2024, 12:44 Als ik het bericht goed lees, dan kan Qbuzz fluiten naar z'n bussen. VDL neemt geen enkele verantwoording voor zaken en afspraken die voor het faillissement zijn gemaakt. Dus de order van Qbuzz voor 56 x 13mtr en 56 x 15mtr zal zo te lezen niet worden geproduceerd door VDL.

Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.

Op dit moment is er vanuit Qbuzz nog niets gecommuniceerd over het cancelen van de order door VDL/Van Hool. Dus ook is er nog niets bekend welke stappen Qbuzz gaat nemen en bij wie de nieuwe bussen besteld moeten gaan worden.
Arriva zal niks doen, anders dan aangeven in de krant dat Qbuzz een slechte vervoerder is en volledig tegenwerken.
Arriva heeft z'n in Nederland niet meer benodigde bussen vaak doorgestuurd naar concessies in het buitenland. De kans groot dat dit nu ook weer gebeurt denk ik.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 21:12
door Gartlin9
Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Moet wel zeggen dat de van hool voor gd hogevloers (100kmpu) bussen vervangt, dus die zijn niet echt handig voor ZHN

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 20 jun 2024, 21:49
door regenmaker
The Greyhound schreef: do 20 jun 2024, 20:55
Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Bij Ebusco ligt de productie al geruime tijd op z'n gat. Zo af en toe worden er een paar in China gebouwde Ebusco 2.2 bussen afgeleverd. Het idee schijnt te zijn dat de carrosserie onderdelen van de 3.0 naar China verscheept worden en daar in elkaar gezet worden en weer teruggaan op de boot. En dat terwijl ze in Nederland en Frankrijk fabrieken hebben waar vrijwel niks gebeurt is dat geen financieel gezond verhaal.

Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Wat denk je dan dat van de 260 bussen die DB Regio Bus heeft besteld bij Ebusco. Daar hebben ze ook een enorme kluif aan. De MAN bussen worden bij bosjes uitgeleverd van Ebusco nog geen spoor te bekennen.