Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 16:48
is er al meer bekend over een definitief vervoersplan van Qbuzz of moeten we wachten tot november?
De bussen van Syntus die in de zomer geleverd waren, waren begin december besteld. Als de levertijd van nieuwe bussen nu hetzelfde is als toen daar en Qbuzz rond deze tijd de order plaatst kan een groot deel van de nieuwe vloot op tijd in dienst zijn.Speedmaster schreef: ↑do 20 jun 2024, 12:44 Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.
Zou Iveco snel kunnen leveren?Speedmaster schreef: ↑do 20 jun 2024, 13:00 Verschil alleen is dat op dit moment elke busbouwer met langere levertijden zit dan ten tijde van de bestelling door syntus
Arriva zal niks doen, anders dan aangeven in de krant dat Qbuzz een slechte vervoerder is en volledig tegenwerken.Speedmaster schreef: ↑do 20 jun 2024, 12:44 Als ik het bericht goed lees, dan kan Qbuzz fluiten naar z'n bussen. VDL neemt geen enkele verantwoording voor zaken en afspraken die voor het faillissement zijn gemaakt. Dus de order van Qbuzz voor 56 x 13mtr en 56 x 15mtr zal zo te lezen niet worden geproduceerd door VDL.
Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.
Op dit moment is er vanuit Qbuzz nog niets gecommuniceerd over het cancelen van de order door VDL/Van Hool. Dus ook is er nog niets bekend welke stappen Qbuzz gaat nemen en bij wie de nieuwe bussen besteld moeten gaan worden.
Ik vraag me wel af hoeveel er klopt van die opmerkingen, aangezien geen enkele andere bron hier iets over meldt. Dit terwijl een dergelijke beslissing forse invloed heeft op de consument (zowel vervoerder als reizigers en concessieverleners) en ook reguliere media (denk aan het Financieel Dagblad) hier normaliter wel over zouden publiceren.buschauffeurDH schreef: ↑do 20 jun 2024, 11:39 VDL stopt met de bouw van de A12. Dus ook de A13 en A15 neem ik aan?
En alles dat zich voor het faillissement afspeelde hebben ze geen boodschap aan.
https://pvmagazine.nl/vdl-groep-stopt-m ... afgespeeld.
Ebusco is een gebed zonder end. Die leveren zo ontzettend traag.Stadsbus schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Bij Ebusco ligt de productie al geruime tijd op z'n gat. Zo af en toe worden er een paar in China gebouwde Ebusco 2.2 bussen afgeleverd. Het idee schijnt te zijn dat de carrosserie onderdelen van de 3.0 naar China verscheept worden en daar in elkaar gezet worden en weer teruggaan op de boot. En dat terwijl ze in Nederland en Frankrijk fabrieken hebben waar vrijwel niks gebeurt is dat geen financieel gezond verhaal.Stadsbus schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
buschauffeurDH schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:27Stadsbus schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Ebusco is een gebed zonder end. Die leveren zo ontzettend traag.
Qbuzz heeft straks wel 23 Volvo 7900 Electric bussen in Leiden.
Arriva heeft z'n in Nederland niet meer benodigde bussen vaak doorgestuurd naar concessies in het buitenland. De kans groot dat dit nu ook weer gebeurt denk ik.CamilleKreemers schreef: ↑do 20 jun 2024, 14:50Arriva zal niks doen, anders dan aangeven in de krant dat Qbuzz een slechte vervoerder is en volledig tegenwerken.Speedmaster schreef: ↑do 20 jun 2024, 12:44 Als ik het bericht goed lees, dan kan Qbuzz fluiten naar z'n bussen. VDL neemt geen enkele verantwoording voor zaken en afspraken die voor het faillissement zijn gemaakt. Dus de order van Qbuzz voor 56 x 13mtr en 56 x 15mtr zal zo te lezen niet worden geproduceerd door VDL.
Dus nu gaat de bussen dans opnieuw beginnen, wie kan er 2x56 bussen leveren in de gewenste configuratie en wat nog belangrijker is, op welke termijn. Qbuzz zal dit richting de Provincie aangeven als overmacht dus zullen er in December ergens 112 tijdelijke (diesel)bussen vandaan moeten worden gehaald om de concessie te starten. Het is de vraag of Arriva mee wil werken aan het beschikbaar stellen van voertuigen en anders komt er een zelfde situatie als in 2016 met Syntus in de provincie Utrecht, die haalde ook overal materieel vandaan om de concessie te starten en kwamen de nieuwe bussen pas aan het begin van de zomer.
Op dit moment is er vanuit Qbuzz nog niets gecommuniceerd over het cancelen van de order door VDL/Van Hool. Dus ook is er nog niets bekend welke stappen Qbuzz gaat nemen en bij wie de nieuwe bussen besteld moeten gaan worden.
Moet wel zeggen dat de van hool voor gd hogevloers (100kmpu) bussen vervangt, dus die zijn niet echt handig voor ZHNStadsbus schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Wat denk je dan dat van de 260 bussen die DB Regio Bus heeft besteld bij Ebusco. Daar hebben ze ook een enorme kluif aan. De MAN bussen worden bij bosjes uitgeleverd van Ebusco nog geen spoor te bekennen.The Greyhound schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:55Bij Ebusco ligt de productie al geruime tijd op z'n gat. Zo af en toe worden er een paar in China gebouwde Ebusco 2.2 bussen afgeleverd. Het idee schijnt te zijn dat de carrosserie onderdelen van de 3.0 naar China verscheept worden en daar in elkaar gezet worden en weer teruggaan op de boot. En dat terwijl ze in Nederland en Frankrijk fabrieken hebben waar vrijwel niks gebeurt is dat geen financieel gezond verhaal.Stadsbus schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.