Pagina 173 van 175

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 13 mei 2025, 16:40
door maaslynx
Het was even zoeken, maar de informatie komt kennelijk hier vandaan: https://raad.gemeentemaastricht.nl/vji/ ... bussen.pdf .

Het is mij overigens volledig onduidelijk of men met "de nieuwe lijn 11" refereert aan de huidige lijn 11 (wat een relatief recente aanwinst is van het stadsnet, rijdt sinds 2021), of dat er een hele nieuwe lijn gaat komen. Ik heb niet de indruk dat de huidige lijn 11 bepaalt veel gebruikt wordt...

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 08:51
door MaartenD
Ik ben sowieso benieuwd of er voor het einde van de concessie zich nog wat beweegt op het elektrische vlak. Er zijn nog twee hubs zonder laadpalen: Weert en Roermond. En dan is de vraag of je alles elektrisch kunt rijden als je die invult. Waarschijnlijk moet er in Horst-Sevenum ook iets komen (o.a. voor lijn 79 die niet naar Venray of Venlo gaat)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 15 mei 2025, 19:47
door Falcon
Als ik me goed kan herinneren, is ook afgesproken dat in 2026 (of dat dan december 2026 is, kan) de concessie volledig elektrisch zou gaan rijden. In dat geval zullen ze nog wat moeten regelen.

De aanpassingen voor de dienstregeling in Maastricht klinken heel logisch. Al had de Maastrichtse politiek bij meer lijnen vraagtekens gezet of de huidige capaciteit toereikend is, lijken dit al flinke stappen om de grootste pijnpunten op te pakken. Al had ik persoonlijk meer wijzigingen verwacht bij een geheel nieuw vervoersplan.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 15 mei 2025, 22:33
door umbusko
Milco schreef: di 13 mei 2025, 13:05 Ik ben ook benieuwd naar het nieuwe Maastrichtse stadsnet wat eind vorig jaar bekend werd gemaakt, gelijk met de aankondiging voor de nieuwe dienstregeling per 5 januari 2025. Die plannen zouden in voorjaar 2025 bekend worden en in of na de zomer ingaan.
In het document hierboven wordt 24 augustus genoemd als ingangsdatum en “in de loop van mei” voor vaststelling door de provincie.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 10:45
door Roel043
Dat is de dag dat de Wilhelminabrug weer begaanbaar moet zijn na de werkzaamheden dus dat klinkt logisch qua ingangsdatum :pos:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 12:48
door maaslynx
Volgens RTV Maastricht wordt de naam van station Maastricht Randwyck eind 2026 gewijzigd naar... Maastricht Brightlands _O- .

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 12:49
door Milco
En dan een foto erbij van een (inmiddels zelfs buiten dienst zijnde) trein van NS :')

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 13:43
door Dionysusnu
En hier een artikel van de Limburger, wat wat meer context geeft over waar deze door RTV Maastricht als spontane, onverklaard gebrachte wijziging vandaan komt.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 14:36
door maaslynx
Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat het toevoegen van het woord 'Campus' (Maastricht Brightlands Campus als stationsnaam dus) al een hele boel onduidelijkheid zou schelen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 17:44
door waldo79
Vooral marketing dus :X

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 22:45
door teun
Maastricht kan natuurlijk niet achterblijven op de kennisparken science parks universiteiten en campussen van dit land. :Y

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 24 mei 2025, 08:52
door waldo79
Uiteraard, maar met de naam Randwijck kan ik het station geografisch nog plaatsen binnen de stad. Brightlands is nogal onherkenbaar.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 24 mei 2025, 09:14
door en-es
Serieus? Brightlands i.p.v. Randwijck? Klinkt meer als een 1 april grap. :ugeek:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 24 mei 2025, 09:38
door Daniel
Ook geen handige naam: er zijn immers vier Brightlands campussen in Limburg.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 25 mei 2025, 22:31
door MaartenD
Ja. Noem het dan Maastricht UMC. Brightlands, wie gaat er over de naamgeving van stations, is dat niet Prorail dan?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 05:09
door Hainje
Uiteindelijk de overheid die voor de naamswijziging betaalt.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 16:24
door maaslynx
Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen :)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 17:44
door Commendatore
en-es schreef: za 24 mei 2025, 09:14 Serieus? Brightlands i.p.v. Randwijck? Klinkt meer als een 1 april grap. :ugeek:
Dat dacht ik ook. Wat een belachelijke naam voor een treinstation.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 19:11
door Milco
maaslynx schreef: di 27 mei 2025, 16:24 Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen :)
Aantal wijzigingen valt op zich mee, het zijn vooral langdurige omleidingen die er aan komen. Wijzigingen gaan overigens 24 augustus 2025 al in!

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 19:56
door Dionysusnu
Voor de niet-documentlezers:
  • Maastricht
    • Lijn 11 en het ringgedeelte van lijn 9 worden opgeheven vanwege lage reizigersaantallen.
    • Nieuwe lijn 11, van station via route lijn 8 naar Bemelergrubbe, dan naar Burgemeester Kessensingel, en doorkoppeling aan lijn 10 bij Forum MECC. Inzet gelede bussen
    • Lijn 650 wordt verlegd via Bemelergrubbe (rest van de route rond Maastricht onduidelijk)
    • Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof station Maastricht en Randwyck (keren na halte Kapittellaan)
    • Lijn 3 verlegd via Prins Bisschopsingel en Kennedybrug (deels ter vervanging van 9 en 11)
  • Parkstad
    • Lijn 652 wordt ingekort tot Zuyd Hogeschool en hernummerd naar 611, frequentie 6x/uur maar wel alleen in de spits. Inzet gelede bussen
    • Traject van lijn 7 naar Zuyderland MC wordt overgeheveld naar lijn 8, en doorgetrokken naar Voerendaal ter vervanging van 652
    • Lijn 7 vakantie spitsfrequentie wordt verlaagd van 2 naar 1x/uur, o.a. voor betere samenloop en aansluitingen van lijn 8
  • Eijsden: Lusje lijn 15 wordt iets ingekort om rijtijden te blijven halen
  • Sittard: Werkzaamheden centrum. Lijn 2 opgeheven, lijn 4 kleine omleiding, streeklijnen uit het zuiden omleiding via Bergerweg.
  • Aachen: Werkzaamheden spoorbrug Richterich. Extra rijtijd voor omleiding op lijn 44, hierdoor verlegd naar Kaiserplatz ipv Hbf.
De aanpassingen voor de twee werkzaamheden gaan bij het begin van dienstregeling al in.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 09:02
door Plutona
Op zich is het goed dat de hele kern Voerendaal weer de hele week een busverbinding krijgt i.p.v. alleen de rand van het dorp, maar ik snap niet waarom ze lijn 8 niet even het rondje via de Hogeschool ook hadden kunnen laten doen, kost je hooguit een minuut extra.

Verder hoop ik dat lijn 9 alleen tussen het centrum en het station opgeheven wordt, maar wel gewoon naar Bunde blijft rijden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 11:03
door maaslynx
Ik neem aan dat wat betreft lijn 9 dat dit wel het geval is.

Ik verbaas me ook overigens enigzins over de keuze om lijn 3 over de Kennedybrug te laten rijden ter vervanging van de 9 & 11, dat betekent dat Wolder als enige wijk in Maastricht-West geen verbinding meer heeft met de Markt. Dan zou het wat mij betreft toch logischer zijn geweest om dat lijnen 4 & 7 te laten doen (en 3 door de binnenstad te sturen), deze rijdt immers voor een groot deel al door gebied waar er ook andere reismogelijkheden zijn om in de binnenstad te komen. Je zou ook kunnen overwegen de oude ongebruikte bushalte bij Tongerseweg/Cannerweg te heractiveren, aangezien beide lijnen in de huidige dienstregeling die plek op dezelfde tijd passeren, perfect voor een overstap :)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 29 mei 2025, 09:11
door Seat Ibiza
Dionysusnu schreef: di 27 mei 2025, 19:56 [*]Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof en MUMC (onduidelijk of lus door Heugem ook 4x/uur wordt, mogelijk keren na Kapittellaan)
Volgens de info die ik heb uit document en beantwoording van politieke vragen (zie mijn eerdere post) wordt lijn 5 enkel versterkt tot kwartierdienst tussen station en Randwyck. De bussen keren dan inderdaad bij de rotonde aan de Oeslingerbaan.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 29 mei 2025, 12:20
door Dionysusnu
Hm, ja, het vervoerplan zegt ook "vanuit Daalhof en station Maastricht". Ik had dat als routebeschrijving gelezen, maar dat het het beginpunt aangeeft is inderdaad logisch.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 27 jun 2025, 19:08
door Stefan
Vanaf zondag 29 juni zal de perronindeling op het busstation bij station Venlo iets veranderen:

Lijn 4 vertrekt voortaan van halte A in plaats van C
Lijn 66 vertrekt voortaan van halte C in plaats van B
Lijn 72 vertrekt voortaan van halte F in plaats van E
Lijn 77 vertrekt voortaan van halte E in plaats van F
Lijn 86 vertrekt voortaan van halte B in plaats van C

Dit schijnbaar alles om wat conflicten tussen de verschillende bussen te voorkomen.