Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik heb een vervoersbewijs Duitsland -> Nederland met 100% korting NL en Railplus. Dus als er controle komt in Nederland toon ik ook mijn OV-Chipkaart en mijn Railplus-kaart.
Eerst komt de conducteur langs. Die wil mijn kaartje zien, ziet dat het in Duitsland al geknipt is en loopt weg.
Even later komt een team V&S langs. Hij haalt mijn kaartje langs zijn kaartlezer en vraagt vervolgens aan mij waarom ik mijn chipkaart ook in de hand heb, dat kaartje is toch ook al voldoende. Ik zeg dat het een kaartje met 100% korting in Nederland is, zijn reactie is nog net niet dat hij water ziet branden. Met die RailPlus kaart weet hij al helemaal niet wat hij aanmoet en dat hij het niet kan controleren. Ja logisch, dat is een chipkaartje zonder product, daarom staat er een vervaldatum op...
Zo moeilijk is het lezen van een treinkaartje toch niet? Het is geen rebus zoals een Brits treinkaartje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hainje schreef:Nederland is volgens mij een uitzondering op het gebied van postcodes. Voor zo ver ik weet gebruikt alleen Groot-Brittanië ook letters in postcodes.
Dat is inderdaad zo ja. Op m'n werk heb ik naar allerlei Europese landen pakketjes verstuurd en bijna altijd zijn het alleen cijfers in de postcode m.u.v. Nederland en Groot-Brittannië. Dat laatste land heeft de aparte eigenschap van adressen zonder huisnummer, dat kunnen de online boekingstools ook nooit aan. Hoewel dat in Zweden ook weer voorkomt.
In de UK heb je inderdaad geen huisnummer maar de postcodes zijn wel zo specifiek dat je bijna tot aan de voordeur kom met alleen de postcode.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
Ook bij woningen niet dan? Ik heb 't zelf vooral bij grote bedrijven gezien. Hoewel er tenminste nog 'n straatnaam in het adres zat, voor Zweden heb ik weleens adressen gezien waar er in plaats van de straat letterlijk alleen "Industrieterrein" stond
Leukste zijn nog wel Griekse adressen, herinner me er eentje met iets van "Straat van plaats A naar plaats B, km 5" als adres
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Die is niet ongebruikelijk. "Provinciale weg x, km 7,3", komt in iets minder strak doorgeorganiseerd Europa wel meer voor. In Nederland is overigens de variant "Gehuchtnaam, huisnummer" ook niet ongebruikelijk, ook al telt het gehucht misschien wel drie (of zelfs vier!) verschillende straten.
Heb je van die laatste toevallig een voorbeeld? Ik heb het nog nooit gezien ergens...
Ik weet wel dat je, onder andere in Amersfoort en Zeist, meerdere wijken met dezelfde naam hebt. Waardoor je dus woont op "Wijk 12-23" of "Wijk 8-23", waarom je dan niet gewoon door zou tellen en dat streepje weg zou laten weet ik ook niet
Leggeloo, ik meen ook Twekkelo, en er zullen er vast nog wel een hoop zijn. Met name lintdorpen zijn daar heel goed in — maar die hebben dan ook vaak maar één straat...
Een dramatische voorbeeld van "streepje weglaten" is het Hoofddorpse Graan voor Visch. Zonder huisnummer ben je daar als bezoeker reddeloos verloren.
Dat "Gehucht, huisnummer" systeem ken ik wel uit Oostenrijk. Wat ook niet echt mee helpt aan de begrijpelijkheid is dat een nieuw huis dus gewoon het eerstvolgende nummer krijgt, ongeacht in welke hoek van het dorp het gebouwd wordt.
In Nederland ken ik het hoogstens van straatgehuchten als Gerverscop, maar dat zijn dus niet meerdere straten.
Gelukkig heeft trolly inmiddels meer voorbeelden gegeven
Winterswijk heeft tot in de jaren 1990 een systeem gehad waarbij elke buurtschap een letter had en straatnamen niet bestonden. Wikipedia over de situatie in de buurtschap Meddo:
De straten in het buitengebied hebben pas in 1994 namen gekregen. Vóór 1994 hadden de huizen en boerderijen als adres alleen een "D" gevolgd door een nummer. De huizen waren in oplopende volgorde genummerd, maar hierbij werd geen rekening gehouden met wegen. De nummering liep dwars door het landschap in een grote boog om de kern heen. De boerderijen met de adressen "D91" en "D92" lagen dus wel dicht bij elkaar, maar niet aan dezelfde weg. De letter "D" was hierbij specifiek voor Meddo.
Voor hen die het iets boeit: de 9404 zit vandaag in de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]. Vandaag was deze trein rond 7u 's ochtends op Utrecht Centraal als IC naar Schiphol (reed als 135xx).
Ik ben net terug van een weekendje Veluwe. In de bungalow waarin we zaten had het eetkamerraam een enorm gat in de eerste laag glas. Dit was dus al gemeld en tijdens het settelen kwam de glaszetter het raam opmeten en een provisorische reparatie doen. Verder weinig bijzonders meegemaakt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Zit nu in de bus van lijn 650 Lelystad - Wervershoof. Tot op heden ben ik de enige passagier, zal mij benieuwen hoeveel mensen er in Lelystad nog bij gaan komen. De stoelen zijn wel nice overigens.