Pagina 19 van 65

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 02 aug 2024, 01:23
door leeuwardenbus

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 07:27
door Finley1965
Vandaag is ons door Qbuzz verteld in welke
plaatsen een stalling gaat komen wanneer
Qbuzz de consessie gaat rijden per 15 december
a.s Hieronder de stallingen:

Alkmaar
Bolsward
Dokkum
Drachten
Harlingen
Heerenveen
Leeuwarden
Lemmer
Oosterwolde

Vlieland
Terschelling
Ameland
Schiermonnikoog

De exacte adressen van de vestigingen zijn nog
niuet bekand gemaakt.
Hoe groot de betreffende vestigingen gaan zijn is
ook nog niet bekend.Dit is afhankelijk van de
dienstenpakketten die gemaakt gaan worden de
komende tijd.
Deze informatie is niet geheim, dus mag gerust
gedeeld worden.

Met vriendelijke groet namens de TOR

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 10:04
door Zonnig
Geen stalling in Sneek?
Dat worden dan best veel leeg mat ritten.

Stalling in Lemmer snap ik niet helemaal.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 10:20
door Milco
We kennen de dienstregeling nog niet. Wellicht krijgt Sneek meer doorgaande ritten en gaan er meer lijnen/ritten starten of eindigen in Lemmer?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 14:48
door CamilleKreemers
Zonnig schreef: di 06 aug 2024, 10:04 Geen stalling in Sneek?
Dat worden dan best veel leeg mat ritten.

Stalling in Lemmer snap ik niet helemaal.
Wel een stalling in Bolsward. Die van Lemmer vindt ik wel logisch, de 47, 42, 315 (voor Emmeloord) en 48 starten daar.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 18:44
door dmotion
Zonnig schreef: ↑di 06 aug 2024, 10:04
Geen stalling in Sneek?
Dat worden dan best veel leeg mat ritten.

Stalling in Lemmer snap ik niet helemaal.
Wel een stalling in Bolsward. Die van Lemmer vindt ik wel logisch, de 47, 42, 315 (voor Emmeloord) en 48 starten daar.
Bij het eerste keer lezen vond ik een stalling Bolsward, Harlingen en geen Sneek wat vreemd. Maar na het te hebben laten bezinken, toch wel logisch.

Harlingen: Eerste en laatste ritten van (1)99, Mat 97 aar Franker (vervolgens LWD), 75 (die terug komt verder idem mat als 97), eerste en laatste ritten 71.
Bolsward: Eerste ritten 75, 92, 96, 98 en eerste en laatste ritten 355 (die volgens de berichten Bolsward LWD Dokkum worden).

Sneek meer een tussen station. Verschuivingen qua reistijd voor personeel van die stalling redelijk beperkt meer/minder.

Lemmer: Eigenlijk ook wel logisch Hoewel ik zo inschat dat het geen grote stalling wordt, maar meer een depot om te beginnen en te eindigen.
Bussen op de laatste rit bijv vol tanken in Heerenveen, ritje Lemmer en dan stallen voor de volgende dag.

Overige stallingen logisch, hoewel ik eerder wel een verplaatsing van Oosterwolde had verwacht. Maar die heeft voor Qbuzz blijkbaar voldoende waarde.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 19:42
door Milco
Lemmer kan ook best interessant worden voor startende en eindigende omlopen in Emmeloord.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 20:54
door EHH
dmotion schreef: di 06 aug 2024, 18:44 Overige stallingen logisch, hoewel ik eerder wel een verplaatsing van Oosterwolde had verwacht. Maar die heeft voor Qbuzz blijkbaar voldoende waarde.
Oosterwolde is juist wel logisch. Van hier uit beginnen en eindigen er ook veel ritten van diverse lijnen. Ook kunnen we weer lijn 85 van GD gaan rijden vanuit hier. Oosterwolde is altijd al een uitvalsbasis geweest in deze regio voor het OV.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 23:07
door dmotion
dmotion schreef: ↑di 06 aug 2024, 18:44
Overige stallingen logisch, hoewel ik eerder wel een verplaatsing van Oosterwolde had verwacht. Maar die heeft voor Qbuzz blijkbaar voldoende waarde.

Oosterwolde is juist wel logisch. Van hier uit beginnen en eindigen er ook veel ritten van diverse lijnen. Ook kunnen we weer lijn 85 van GD gaan rijden vanuit hier. Oosterwolde is altijd al een uitvalsbasis geweest in deze regio voor het OV.
Klopt helemaal hoor ;)

Maar gezien de ligging, had ik een verdeling van +/- 50% naar Drachten, 50% naar GD verwacht. Aangezien Oosterwolde relatief dicht bij andere stallingen ligt. Maar mooi voor de collega's die nu hun eigen standplaats houden :pos: *bus* :)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 09 aug 2024, 14:06
door leeuwardenbus
Finley1965 schreef: di 06 aug 2024, 07:27 Vandaag is ons door Qbuzz verteld in welke
plaatsen een stalling gaat komen wanneer
Qbuzz de consessie gaat rijden per 15 december
a.s Hieronder de stallingen:

Alkmaar
Bolsward
Dokkum
Drachten
Harlingen
Heerenveen
Leeuwarden
Lemmer
Oosterwolde

Vlieland
Terschelling
Ameland
Schiermonnikoog

De exacte adressen van de vestigingen zijn nog
niuet bekand gemaakt.
Hoe groot de betreffende vestigingen gaan zijn is
ook nog niet bekend.Dit is afhankelijk van de
dienstenpakketten die gemaakt gaan worden de
komende tijd.
Deze informatie is niet geheim, dus mag gerust
gedeeld worden.

Met vriendelijke groet namens de TOR

In Harlingen is het adres al bekend:

De volgende aanvragen Omgevingsvergunning zijn binnengekomen:

30-07-2024, Ungabuurtsterweg 4, Harlingen, het realiseren van een busremise;

Om de hoek van de stalling van Arriva op dit moment

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 09 aug 2024, 14:08
door leeuwardenbus
Leeuwarden stalling:

Afbeelding

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 09 aug 2024, 19:31
door ov'tje
Wist niet dat daar nog zoveel ruimte zou zijn voor een busstalling in Leeuwarden.

Gemeente is er an sich wel blij mee, want vanwege spoorzone moet de huidige Arrivastalling er sowieso weg. Plek voor de definitieve stalling moet ergens rond De Vogelweg gaan komen zodra het stroomnet het toelaat.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 09 aug 2024, 21:22
door nv_busfreak
Ook is er een vergunningaanvraag voor een te realiseren chauffeursverblijf bij Oosterwolde busstation; https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 35959.html Wat misschien doet vermoeden dat de stalling wat verder weg van het busstation komt waar Arriva (en vroeger Qbuzz ook dichtbij) zit

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 10 aug 2024, 00:22
door Gartlin9
Dat kan heel best, want het is logisch om je stalling vanaf het begin al ergens te zetten waar je (in de toekomst) toegang hebt tot meer net capaciteit. En vgm is in dit geval het gebouw in Oosterwolde ook nog eens van Arriva, en gezien hoe het bezwaar enzo gaat zie ik de kans klein dat Arriva vrijwillig afstand zou doen van hun vastgoed

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 10:14
door Dj.Dj
Weet iemand hoeveel bussen Qbuzz van arriva over gaan nemen?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 11:13
door Gartlin9
We weten niks over matrieel, ik heb wel gehoord van paar mensen in qbuzz dat ze zelf een wagenpark hebben besteld maar in hoeverre dat klopt en of er alsnog iets overgaat? Behalve de elektrische bussen moet er niks mee over vgm

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 11:18
door Milco
En de Citea’s 3041 en 3042 zullen denk ik niet mee overgaan, omdat deze uiteindelijk bestemd zijn voor Lelystad Airport.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 11:22
door Gartlin9
Idd

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 15:45
door Daniel
Gartlin9 schreef: wo 14 aug 2024, 11:13 Behalve de elektrische bussen moet er niks mee over vgm
Gezien de relatief beperkte aantallen waar dat om gaat (voornamelijk voor de Waddeneilanden) zou het me niet verbazen als Qbuzz daar ook iets voor besteld heeft. Gezien hun ervaringen met verplicht van Arriva over te nemen elektrische bussen elders, die vervolgens meer defect dan werkend bleken.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 14 aug 2024, 17:34
door Gartlin9
Dat zou inderdaad kunnen, maar gezien de korte implementatie en de lange levertijden denk ik dit niet

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 15 aug 2024, 09:02
door Michael
Ben eigenlijk vooral benieuwd of Arriva de Mercedes Intouro 7315 weer terug naar Brabant gaat sturen. Die heeft 4 maanden stilgestaan met een defecte motor en heeft voordat die in Friesland is gaan rijden een nieuwe motor gekregen.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 15 aug 2024, 11:00
door Buschauffeur ZHN
Update over bezwaar Arriva:

''Op maandag 23 september om 10.00 uur vindt het kort geding over het gunningsbesluit van de busconcessie Fryslân plaats bij College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag.

In dit kort geding vragen we de voorzieningenrechter om het besluit van de provincie Fryslân om de busconcessie te gunnen aan Qbuzz voorlopig op te schorten.''

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 15 aug 2024, 11:24
door Dj.Dj
Dus de hele consessie gaat opgeschort worden?!
Dan heeft arriva het toch laten lukken :s

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 15 aug 2024, 11:29
door Anderzam
Alleen als Arriva die dag gelijk krijgt. Arriva kwam tot nu toe echter niet zo geloofwaardig over, dus ik betwijfel dat. Maar we zullen het wel zien.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 17 aug 2024, 23:06
door Finley1965
Maar de rechter kijkt ook naar de feiten en eerlijkheid, wettigheid en billijkheid ,dus