Pagina 19 van 23
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 11:05
door IIVQ
"Technisch" kan vrijwel alles, als je er maar voldoende geld tegen aan smijt. Je loopt tegen een paar problemen tegen die je op moet lossen.
Meestal zijn de verschillende bakken van een treinstel met een soort van trekstang met elkaar verbonden (zie bijv
hier voor ICM). DDAR-kopbakken hebben klassieke buffers en trekwerk*. Je zal hiervoor op de een of andere manier een koppeling moeten gaan verzinnen, dat is vrijwel zeker een zware modificatie van het frame en een vernieuwde typegoedkeuring.
Meer over koppelingen.
Daarnaast is de aansturing compleet anders. In principe is er niet een standaard-manier van communiceren van de treinbesturing tussen verschillende typen - vroeger deed men dat nog wel, Mat '35 t/m '46 kon met elkaar in treinschakeling rijden (technisch ook met Mat '54, maar die had een andere hoogte koppeling) en de Wadlopers en DM'90 kon ook gekoppeld rijden. Je zal waarschijnlijk de hele besturingscabine van de DDAR moeten verbouwen, ook weer met vernieuwde typegoedkeuring.
Daarnaast heeft Protos een "doorlopende coupé" (zie
hier, met een heel ander type bakovergang dan de DDAR, die een klassieke bakovergang heeft, die vermoedelijk ook nog eens hoger is.
Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.
En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.
Dus ja, technisch kan het als je er maar voldoende geld tegenaan gooit.
Economisch is het waarschijnlijk goedkoper om NS héél veel geld te bieden en één treinstel ergens te leasen, of een electrische locomotief en de DDAR of een Mat '64
* DDAR heeft aan de stuurstand-kant nog een automatische BSI-koppeling, waarmee het alleen met andere DDAR-kopbakken, mDDM en speciaal daarvoor uitgeruste locomotieven (één kant van de 1700-serie, dacht ik) kon koppelen. Dit is een heel andere koppeling dan de gebruikelijke Scharfenberg-koppeling.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 11:09
door Ivan
Mm juist ja.
Dank voor de info!
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 14:13
door Gydo
IIVQ schreef: ↑wo 12 mar 2025, 11:05
"Technisch" kan vrijwel alles, als je er maar voldoende geld tegen aan smijt. Je loopt tegen een paar problemen tegen die je op moet lossen.
Meestal zijn de verschillende bakken van een treinstel met een soort van trekstang met elkaar verbonden (zie bijv
hier voor ICM). DDAR-kopbakken hebben klassieke buffers en trekwerk*. Je zal hiervoor op de een of andere manier een koppeling moeten gaan verzinnen, dat is vrijwel zeker een zware modificatie van het frame en een vernieuwde typegoedkeuring.
Meer over koppelingen.
Daarnaast is de aansturing compleet anders. In principe is er niet een standaard-manier van communiceren van de treinbesturing tussen verschillende typen - vroeger deed men dat nog wel, Mat '35 t/m '46 kon met elkaar in treinschakeling rijden (technisch ook met Mat '54, maar die had een andere hoogte koppeling) en de Wadlopers en DM'90 kon ook gekoppeld rijden. Je zal waarschijnlijk de hele besturingscabine van de DDAR moeten verbouwen, ook weer met vernieuwde typegoedkeuring.
Daarnaast heeft Protos een "doorlopende coupé" (zie
hier, met een heel ander type bakovergang dan de DDAR, die een klassieke bakovergang heeft, die vermoedelijk ook nog eens hoger is.
Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.
En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.
Dus ja, technisch kan het als je er maar voldoende geld tegenaan gooit.
Economisch is het waarschijnlijk goedkoper om NS héél veel geld te bieden en één treinstel ergens te leasen, of een electrische locomotief en de DDAR of een Mat '64
* DDAR heeft aan de stuurstand-kant nog een automatische BSI-koppeling, waarmee het alleen met andere DDAR-kopbakken, mDDM en speciaal daarvoor uitgeruste locomotieven (één kant van de 1700-serie, dacht ik) kon koppelen. Dit is een heel andere koppeling dan de gebruikelijke Scharfenberg-koppeling.
Bedankt voor de info!
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 14:14
door Gydo
Mochten de DDAR in reizigersdienst bij Keolis komen, staan er bij Amersfoort goederen vlak bij de SHD nog een paar DD-AR bakken van NS nog, mischien dat die ook nog kunnen worden overgenomen dan heb je een korte stam.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 14:47
door srmeijer95
IIVQ schreef: ↑wo 12 mar 2025, 11:05
Ik weet niet of een halve Protos alleen kan functioneren. Wellicht zitten essentiele zaken wel maar in één bak.
Nee, dat kan een Protos niet. Er is maar één stroomafnemer, één compressor en enkele zaken zitten slechts aan één kant in de rekken ingebouwd - zoals de ARR-installatie en ook ATB.
En als laatste heeft een halve Protos een vermogen van 770kW, met een gewicht van 54+46=110 ton op maar 2 aangedreven assen. Dat is recept voor slippen.
Zoiets heet ook wel een GTW
En ja, die slippen ook bij glad weer alle kanten op...
DDAR gaat voorlopig niet rijden is het laatste nieuws. Wat voor plannen ze hebben, ik heb geen flauw idee.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 15:25
door IIVQ
Een GTW 2/6 heeft 2 van de 6 assen aangedreven, gewicht max 68 ton maar ik verwacht dan ongeveer de helft daarnan op de twee aangedreven assen ligt. Dat is wat anders dan met 2 assen waar 28 ton op ligt 100 ton in beweging te brengen :-p.
Heeft een protos maar één panto? Ik dacht dat alles twee panto's (of meer) had.
Anyway, de discussie was toch al ontspoord.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 21:36
door Durashift
srmeijer95 schreef: ↑di 11 mar 2025, 13:15
(..)
Wat betreft de DDAR-bakken: de bedoeling is daar wel iets van te maken. Momenteel wordt er onderzocht wat de staat is en of deze als voldoende wordt beschouwd.(..)
Is het niet handiger om éérst zo'n (technisch) onderzoek te doen voordat er besloten wordt tot aankoop? Als het een prul is spoelt er wel wat geld door het putje... wie betaald dat dan?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 23:12
door Visgraatmodel
Doet mij denken aan dat ene moment dat Connexxion een Pacer had gekocht.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 23:24
door Stefan
Wat, dit heb ik gemist?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 13 mar 2025, 00:12
door Stadsbus
Ver voor dit forum bestond waren er voor de lijn Almelo - Marienberg twee Pacer treinen naar Nederland gekomen, maar nooit in dienst geweest;
viewtopic.php?p=593865#p593865
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 13 mar 2025, 07:39
door VIRM
Gydo schreef: ↑wo 12 mar 2025, 14:14
Mochten de DDAR in reizigersdienst bij Keolis komen, staan er bij Amersfoort goederen vlak bij de SHD nog een paar DD-AR bakken van NS nog, mischien dat die ook nog kunnen worden overgenomen dan heb je een korte stam.
En in wat voor staat zijn die? Toen NS voor het laatst dubbeldeksmaterieel terzijde stelde om ze vervolgens weer in dienst te nemen (DDM1), stond er volgens mij zelfs water in de gangpaden....
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 19:56
door teun
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 20:07
door Chrysa
Vet.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 20:11
door ChielM
Geen rrreis livery
Vond t concept wel grappig ngl
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 20:26
door Jelle
Het Valleilijn-blauw sluit wel goed aan bij de kleuren van de Plan
Vs waar Connexxion in de eerste jaren van de concessie mee reed.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 21:50
door Milco
Ziet er vet uit!
Ik had zeg maar een half jaar terug de herintrede van de Mat ‘64 nou niet bepaald op het lijstje van ‘gebeurtenissen in 2025’ gezet

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 17 mar 2025, 17:24
door Hainje
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 17 mar 2025, 19:08
door sirvinniei
Ik ga zelf lekkerder op de kleur lila
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 17 mar 2025, 20:15
door IIVQ
Hainje schreef: ↑ma 17 mar 2025, 17:24
Geil.
Dawassie. Nu issut blaaw.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 11:11
door bartpetat
Ondertussen zijn de twee flirts bestickerd met stiltecoupes. Nu is ook de gehele 1e klas stiltecoupe. Ben benieuwd of dat de bedoeling is geweest

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 11:14
door en-es
Ben vooral benieuwd of het er echt stil blijft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 11:56
door Daniel
In de eerste klas op de Valleilijn zit ik meestal in m'n eentje, dus dan is het wel stil ja

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 16:17
door cassie127
bartpetat schreef: ↑do 20 mar 2025, 11:11
Ondertussen zijn de twee flirts bestickerd met stiltecoupes. Nu is ook de gehele 1e klas stiltecoupe. Ben benieuwd of dat de bedoeling is geweest
Is in de driedelige flirts op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen ook sinds dat Keolis daar rijdt en dat levert nog altijd klachten op.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 10:36
door srmeijer95
De 1e klasse is inmiddels ook geen stiltecoupe meer. Dit naar aanleiding van diverse klachten van reizigers.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 24 mar 2025, 18:14
door Gydo
Inmiddels is er een foto verschenen van de twee DDAR's met daar tussen de DC Tractie 1765 (die DCT recent van NS overgenomen heeft.)
RailExperts heeft de 1765 tussen de twee rijtuigen gerangeerd met de 9901.
https://treinposities.nl/foto/327249