Pagina 19 van 54

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 09:44
door en-es
Ik kan me voorstellen dat met het personeelstekort werkgevers geneigd zijn om beter te betalen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 15:25
door VIRM
Facebook kijkt mee met jullie opmerkingen: gisteren kreeg ik een advertentie van het GVB om daar aan de slag te gaan tijdens de studie. Alleen ben ik al zeven jaar geleden afgestudeerd natuurlijk. En ik heb een vermoeden dat ik niet aan diverse eisen zal voldoen...

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 21:50
door Milco
Ik ben het eventjes kwijt met de stakingen, maar gaan treinen van Arriva Groningen en Friesland ook staken maandag of de komende periode?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 21:53
door Daniel
Maandag is er een staking bij Qbuzz DMG voor de CAO multimodaal. Dat betreft daar sowieso de treinen, maar ook een deel van de buschauffeurs.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 14 jan 2023, 13:00
door sirvinniei
Even wat olie op het vuur :')
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-inflatie
Vakbond FNV pleit bij andere bedrijven voor automatische prijscompensatie in de cao zodat werknemers er nooit in koopkracht op achteruit gaan. Maar in de cao voor het eigen personeel vond de directie van de bond dat niet nodig. Daarom moeten zij het stellen met een loonsverhoging van 3 procent over 2022.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 14 jan 2023, 17:58
door PHS
20 procent loonsverhoging eisen bij de CAO OV en zelf maar 3 procent loonsverhoging bieden :') ____!

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 02:27
door Durashift
^^ logisch toch.. als het 20% moet worden, dient het lidmaatschapsgeld omhoog geschroefd te worden. Zijn de leden (weer) boos. ;)

Het is net als met de politiek / Tweede Kamerleden etc. Vergoedingen omhoog bijstellen is altijd lastig.. want de publieke opinie. etc.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 08:39
door Frank93
De vakbonden en werkgevers hebben vannacht geen akkoord bereikt. Komende donderdag en vrijdag wordt er dus gestaakt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 08:53
door VIRM
Leuk hoor, slechts één dag van tevoren een staking aankondigen...

Gaat het hier om alle vakbonden, dus niet alleen FNV?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 08:58
door Frank93
CNV deed wel mee aan de onderhandelingen maar heeft nog niet opgeroepen tot staken, omdat ze eerst een uitvraag willen doen onder leden of ze actie willen voeren.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 10:09
door Hendrik

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 10:26
door Buzjevur
Het afgewezen voorstel:

Nieuw loonbod: 8%

Looptijd: 1 jaar

Ouderenregeling: vastzetten op 61 jaar

Generatiepact vanaf 63 jaar, of of, of een combi, 3 jaar GP en 1 jaar RVU inkomen 80%. Bij langer dan 5 jaar in dienst, of korter dan 10 jaar, mogelijkheid deelname 1 jaar RVU

Wendbaarheid (I): 13 weken, vrije dagen patroon 1 keer per jaar, 2 maal per jaar werkpatroon vasthouden (elke 26 weken)

Wendbaarheid (II): werkgevers willen toch de mogelijkheid om mensen vrijwillig af te laten wijken van de cao als het gaat om: aantal Gebroken diensten, Maaltijddiensten, meerdere Standplaatsen en diensten uit de roulering halen met schriftelijke vastlegging, minimaal twee maanden na in diensttreding

Gebroken diensten: maximaal 2 per week akkoord

Maaltijddiensten: max 1 per 14 dagen, niet gemiddeld, akkoord

Rouwverlof: uitbreiding naar 10 dagen, bij overlijden kind, of partner, ouders of stiefouders


Volgens mij best een aardig bod. Acht procent en volgend jaar de boel opnieuw bekijken. Kan dan tegenvallen, maar kan ook meevallen. Vooral het stuk "wendbaarheid (II)" lijkt mij een hele goede stap vooruit als je inzet op flexibiliteit en lagere werkdruk.
Ik zie sowieso niet waar hier het enorm verschil zit wat het rechtvaardigt om de hele boel twee dagen plat te gooien.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 12:01
door VIRM
8% in één jaar is best netjes ja.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 12:07
door Daniel
Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 12:50
door zone2000
Had inmiddels toch ook wel een reactie van CNV verwacht op het verloop van de onderhandelingen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 12:57
door Frank93

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 15:38
door zone2000
Ah top :pos:

Goed om te zien dat de vakbonden een keer op dezelfde lijn zitten.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:08
door Arnhem_EW
Gaat de 303 van Ede Wageningen naar de Campus in Wageningen ook staken? Vorige keer met de staking reden de meeste bussen per uur. Niet elke 20 minuten maar zeker 2 in het uur. iemand enig idee?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:15
door Philip
https://nos.nl/artikel/2460339-streekve ... -jouw-reis

Het zal afwachten worden. Maar CNV staakt nu ook.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:33
door Selivio
CNV staakt deels. Ze staken wel mee met CAO MUMO, maar (nog) niet met het CAO OV. Dat is om het overzichtelijk te maken (A) :roll:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:35
door marvinkok
Keolis start morgen pas na 10:00 het treinverkeer.
https://www.keolis.nl/staking.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:42
door htm_tram
Daniel schreef: wo 18 jan 2023, 12:07 Voor de FNV is het nooit genoeg, dat is het grootste probleem in het OV.
Hoorde FNV laatst ook al over rijtijden die te krap zouden zijn volgens hun en ook steeds krapper zouden worden. Ahja, vandaar dat ik t.o.v. vijf jaar terug 20 minuten eerder van huis moet om op dezelfde tijd op m'n bestemming te zijn met een bus die nog continu tijd staat af te wachten.
Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten. En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is. Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen. Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:49
door Bemined
Maar is staken wel het juiste middel om je zorgen te uiten over een vermeende hoge werkdruk? Ik zou dan eerder denken aan stiptheidsacties waarbij men bijvoorbeeld niet inlevert op pauzes bij vertraging, geen extra diensten draait en bij te hoog opgelopen vertraging tegen het einde van de dienst vervroegd omkeert naar de garage. Lijkt me ook een stuk effectiever omdat je dan de gevolgen van die hoge werkdruk veel zichtbaarder maakt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 20:01
door Daniel
htm_tram schreef: wo 18 jan 2023, 19:42Maar dit zijn je bevindingen over die (paar) lijnen waarmee jij mee reist? Er zijn ook genoeg lijnen in verschillende concessies die wel veel te krap in de rijtijd zitten.
Ja, er zullen uiteraard verschillen zijn tussen lijnen. Maar op zich reis ik ook wel weer vaak zat door het hele land, dus het is niet zo dat ik daar nul ervaringen mee heb.
En dat met de onnodige extra bus wissels maakt het toch dat een een bepaalde werkdruk is.
Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
Ook zijn er genoeg lijnen die qua tijd van begin tot eindpunt wel kloppen maar de rijtijd verdeling niet kloppen.
Ow dat ontken ik niet hoor, precies dat is bij de lijnen die ik regelmatig gebruik juist het probleem... Een vervoerder die steeds meer rijtijd toe blijft voegen waardoor de bus op het eerste stuk van de rit om de haverklap staat te wachten, terwijl juist een klein beetje extra buffer voor het eindpunt het verschil wel gemaakt zou hebben.
Eigenlijk vereist dit ook wel een verandering in het eisen stellen door opdrachtgevers: op talrijke lijnen (met bv. onderweg weinig tot geen knooppunten) zou het helemaal geen probleem zijn als de bus onderweg steeds licht vertraagd rijdt, zolang er op het eind maar wat ruimte zit om de reizigers tijdig voor hun overstap (en de chauffeur tijdig voor z'n pauze) op het eindpunt af te leveren.
Al zal je altijd chauffeurs houden die zichzelf dan extra stress bezorgen door dan alsnog te proberen de tijden onderweg te halen. Heb in het verleden meermaals ervaren dat chauffeurs die de hele tijd zitten te jagen om maar op tijd te zijn juist meer moeite hebben met op tijd komen dan een chauffeur die gewoon op z'n gemakje de rit rijdt.
Net als de melding over de diverse kruisingen waar de prioriteit ineens verdwenen is en waar je als chauffeur dat soort punten 100x kan melden terwijl er niks mee gebeurd.
Dat lijkt me wel een lastige om te constateren dat er niks mee gebeurd. Wellicht doet de vervoerder er wel degelijk wat mee, maar blijkt het uiteindelijk een keuze van de wegbeheerder te zijn.

@Bemined: Inderdaad, dat lijkt me een veel logischer aanpak. En daar zou ik ook wel meer begrip voor hebben.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 20:46
door zone2000
Wat voegt een buswissel toe aan de werkdruk? En wanneer is een buswissel onnodig?
-Je wil op tijd zijn voor de buswissel, er staat immers een collega te wachten
-2 minuten hebben wij in het uiterste geval voor een buswissel. Chauffeur eruit, en dan moet ik nog mijn stoel/spiegel instellen en aanmelden op het systeem.