Pagina 184 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:28
door MaartenD
Interrail is iets anders dan een internationaal vervoersbewijs. Het heeft geen zin om te zeggen "maar interrail is ook niet geldig bij X".

Als DB je een kaartje naar Praag verkoopt en Arriva rijdt daar met een concessie, dan moet dat daar geldig zijn.
Dat is precies hetzelfde als dat je met je DB kaartje ook naar Stavoren komt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 12:39
door rvdborgt
Matt schreef: wo 08 jan 2025, 11:39 Dat Interrail bij Arriva Tsjechië niet geldig is, heeft te maken dat Interrail contracten moet afsluiten met elke afzonderlijke vervoersmaatschappij. In Nederland en Duitsland is dat volgens mij collectief geregeld, maar in Tsjechië heeft Interrail alleen een overeenkomst met CD.
Interrail geldt in Tsjechië ook bij Leo Express en Regiojet.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:20
door cassie127
en-es schreef: wo 08 jan 2025, 11:18 Mijn ticket Krakau-Boedapest was tussen Bohumin en Hranice niet geldig in de Regiojet. Ik moest gewoon bijbetalen.
Toevallig rit 1045 of 1046? Die zijn uitgezonderd van Interrail.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:33
door en-es
Trein R1118, en ik had geen interrail. Gewoon een enkel Krakau-Boedapest voor slechts 15 euro. :D

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 14:34
door Reiziger Delft
In Tsjechië heb je 3 soorten tickets: One Ticket is geldig bij praktisch alle vervoerders en biedt doorgaande kaartjes tussen alle stations. Daarnaast hebben de vervoerders eigen kaartjes, die zijn alleen geldig bij de betreffende vervoerder. Tot slot heb je tickets van een bepaalde vervoerregio zoals die van Praag die zijn weer geldig bij alle vervoerders.

Regiojet en Leo Express rijden zowel concessietreinen als open-acces treinen; op die laatste zijn minder kaartjes geldig dan de eerste. Interrail verschilt inderdaad per vervoerder. Hoe het met internationale kaartjes zit weet ik niet precies.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 11:51
door April064
De spoorlijn tussen Busseau-sur-Creuse en Felletin in Centraal-Frankrijk wordt in December van dit jaar definitief gesloten. Het spoor en twee tunnels moeten vernieuwd worden, maar het geld ervoor is er niet, en aangezien er maar 2 treinen per dag rijden heeft de regio denk ik ook andere prioriteiten.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... is-9914433

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 15:05
door waldo79
Gebruikelijke strategie van SNCF?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 15:21
door April064
Jep, dit is helaas heel gebruikelijk in Frankrijk.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 18:52
door isadora
Treinongeluk in Straatsburg:
https://news.am/eng/news/861053.html

Edit: Blijken trams te zijn, maar tientallen gewonden klaarblijkelijk.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 19:13
door ICE11
Inderdaad gaat het om twee trams, welke in de tunnel onder het centraal station op elkaar gebotst zijn, omdat blijkbaar een van de trams plots uit een zijspoor achteruit het hoofdspoor binnen rolde. Er zijn rond 50 gewonden, maar gelukkig niemand levensgevaarlijk:

https://www.bo.de/lokales/ortenau/gross ... strassburg

https://www.francebleu.fr/infos/faits-d ... rg-8710508

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 11 jan 2025, 20:46
door Dennenboom

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 12 jan 2025, 20:15
door ICE11
Update wat Straatsburg betreft: Volgens DSO kwam er een tram welke de tunnel onder het centraal station verliet op de helling naar boven tot stilstand omdat betogers de bovengrondse sporen blokkeerden en rolde dan plots weer achteruit en kwam in botsing met de achtervolgende tram.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 08:04
door Nitein-Repart
Deutsche Bahn heeft de 17 Stadler Kiss-treinstellen te koop aangeboden op DB Gebrauchtzug, zie hier: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222: ... JKETFygWow

Dit betekent dat Deutsche Bahn (waarschijnlijk onder druk van het Deutschlandticket) gaat IC-netwerk gaat inkrimpen aangezien straks enkel de 69 IC-Dostostammen het IC-netwerk gaan verzorgen.

Er gaan geruchten dat de IC51 NRW-Gera, de IC61 tussen Nürnberg en Leipzig en de IC34 Dortmund-Frankfurt volledig gaan verdwijnen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 09:52
door Gamma
Het eventuele verlies van IC51 en IC61 is wel weer een klap voor voormalig Oost-Duitsland, dat al economisch en sociaalcultureel niet lekker gaat. Kan de onvrede daar alleen maar opjagen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 09:55
door ICE11
Ja, daar zullen sommige burgemeesters weer boos worden, dat hun dorp dan geen "Intercity-Station" meer is....

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 10:21
door mave94
Nu vraag ik mij af in hoeverre genoemde IC's überhaupt voor de lange afstand worden gebruikt. Als ik die treinen voor morgen of komende zaterdag bekijk, dan zijn ze nog voor een groot deel leeg. Er rijden ook regionale treinen op deze route en die rijden maar net iets langzamer.

Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 10:35
door Suus
Een trein oost-west over Kassel heen is echter heel zeldzaam tegenwoordig, dat doet eigenlijk alleen de IC Düsseldorf - Gera. Helaas ligt die trein er bij het minste of geringste uit.

De trein Nürnberg - Leipzig is echt een gevalletje tja, en het verdwijnen van de IC via Siegen helpt misschien ook de regionale treinen in Siegen weer beter op elkaar aan te sluiten, dat is ook een drama tegenwoordig.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 10:58
door Meltrain
Ik snap eigenlijk ook iet waarom ze die nieuwe treinen van Talgo ICE L noemen. In mijn optiek was de benaming IC logischer geweest.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 11:12
door umbusko
De behoefte voor de IC’s is er denk ik wel, alleen niet tegen die prijs. Van wat ik begrijp zitten RE’s tussen Nürnberg en Leipzig vaak bomvol van begin tot eind. Eigenlijk zou zo’n IC gewoon toegankelijk moeten worden met regionale tarieven, zodat de drukte gespreid kan worden en de trein ook aantrekkelijker wordt, maar ja, iemand moet dat betalen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 11:20
door ICE11
Meltrain schreef: wo 15 jan 2025, 10:58 Ik snap eigenlijk ook iet waarom ze die nieuwe treinen van Talgo ICE L noemen. In mijn optiek was de benaming IC logischer geweest.
Omdat men voor een "ICE" duurdere tickets kan verkopen.....

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 12:49
door Suus
umbusko schreef:De behoefte voor de IC’s is er denk ik wel, alleen niet tegen die prijs. Van wat ik begrijp zitten RE’s tussen Nürnberg en Leipzig vaak bomvol van begin tot eind. Eigenlijk zou zo’n IC gewoon toegankelijk moeten worden met regionale tarieven, zodat de drukte gespreid kan worden en de trein ook aantrekkelijker wordt, maar ja, iemand moet dat betalen.
Die RE naar Leipzig was ook een beetje met een “afterthought” ingesteld, maar is inmiddels weer geknipt in Saalfeld, met aan de Beierse kant geen Talent 2 meer, maar Desiro HC.

Dat er nu rechtstreekse RE-treinen van Nürnberg naar Erfurt over de HSL zijn zal ook wel wat helpen met de drukte.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 19:39
door Nitein-Repart
https://bahnblogstelle.com/227093/deuts ... r-an-oebb/

Ondertussen heeft de ÖBB al aangegeven de 17 Stadler Kiss-treinstellen te gaan aanschaffen. Waarschijnlijk kunnen een aantal stammen met ÖBB-IC-rijtuigen alsmede een aantal rijtuigen voor het regional vervoer dan uit dienst en eventueel verkocht worden aan het buitenland.

Verder heeft Deutsche Bahn volgens Wikipedia 69 Bombardier Dosto-IC-stammen in dienst. Als ik de omlopen bekijk kom ik uit op 39 omlopen, tenminste als Deutsche Bahn de IC Frankfurt-Siegen-Dortmund, Nürnberg-Jena-Leipzig, Leipzig-Magdeburg-Hamburg/Rostock, de IC's naar Chemnitz, de IC's naar Cottbus en de IC's naar Potsdam schrapt. Dan heb je het volgende IC-net:

Dresden-Rostock (5 omlopen)
Karlsruhe-Nürnberg (4 omlopen)
Stuttgart-Zürich (4 omlopen bij een tweeuursdienst)
Stuttgart-Köln-Dresden (12 omlopen)
Köln-Norddeich (6 omlopen)
Norddeich-Leipzig (8 omlopen)

Dan heeft Deutsche Bahn nu nog een ruime marge om ieder uur tussen Stuttgart en Zürich te rijden en de bovenstaande IC's te rijden, die waarschijnlijk binnen enkele jaren geschrapt worden als bezuinigingsmaatregel.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 19:46
door cassie127
ÖBB heeft nog altijd last van een tekort aan rijtuigen, dus zo snel rijtuigen afstoten zal voorlopig nog niet gebeuren. Alleen de Restauratierijtuigen hebben wel hun langste tijd gehad, en dit jaar is waarschijnlijk het jaar dat ze het laatst worden ingezet.

Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 20:03
door Suus
De originele railjet-stammen hebben dringend een revisie nodig, de bestelde dubbeldekkers bij Stadler komen te laat dus die KISS-treinstellen gaan nu tijdelijk dat gat overbruggen. Maar ook maar drie jaar, want nog steeds onhandige afwijkende treinen, dus over 3-4 jaar gaan ze gewoon weer in de verkoop, eens zien wie ze dan weer wil hebben.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 18 jan 2025, 10:31
door ICE11
DB heeft haar concept voor de Generalsanierung Hamburg-Berlin tussen augustus 2025 en maart 2025 openbaar gemaakt:

https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... ng136.html

https://hamburg-berlin.deutschebahn.com/home.html