Pagina 186 van 217

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 09 aug 2023, 17:35
door Vinny
Toen ik studeerde was het OV aanbod in Amstelland-Meerlanden al tamelijk slecht: vooral erg traag, maar het is er met de jaren niet beter op geworden. Alles wat je aan snelheid wint, gaat weer mis met onnodig extra overstappen, en slecht bereikbare haltes, zoals het nieuwe busstation in Aalsmeer waarbij ik de looproutes naar de diverse woonwijken toch behoorlijk suboptimaal vind.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 17:16
door Meltrain
Op lijn 346 rijdt nu Citea XLE 3231.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 18:31
door Milco
Geen gekke inzet, is al eens eerder gebeurd. Als er geen dubbeldekker beschikbaar is en Haarlem-IJmond heeft enkel 12m, dan maar een 14,7m van de buren lenen voor toch nog voldoende capaciteit.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 19:05
door Meltrain
Wat is de reisinformatie op Schiphol Knooppunt Noord slecht. Nergens staat aangegeven welke bus waar vertrekt en meer dan de helft van de schermen is defect, dus daar heb je ook niks aan.
Ik denk ook dat ik nog lijn 190 gemist heb, omdat ik niet wist waar die zou stoppen en op de bus alleen "999" stond.
Lijn 369 miste ik vervolgens omdat ik Nara het ene uiteinde van het perron moest rennen en lijn 300 haalde ik nog net nadat ik weer naar het andere uiteinde mocht rennen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 19:21
door Milco
Rennen me deze hitte? Zou ik niet doen, zeker vanaf dat busstation vertrekken in vrijwel alle richtingen de bussen relatief vaak...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 19:49
door Meltrain
De bussen wel, maar de treinen vanaf station Schiphol rijden wat minder frequent en ik wilde toch wel graag de trein halen. :) Overigens viel het qua hitte wel mee.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 20:43
door Daniel
De ervaring van Meltrain had ik een paar weken terug ook ja, toen wilde ik komende uit Badhoevedorp overstappen op een bus naar station Schiphol. Op een zondag, dus met lagere frequenties ook.

Dat viel ook niet mee met alle defecte DRIPs. Zelf toen maar afgegaan op OVinfo voor het perron, maar dat viel ook nog niet mee aangezien ik de routes van het Schipholnet nou niet bepaald uit m'n hoofd ken en dus ook moest kijken in de routestrip of een bus naar bestemming X nou wel of niet via Plaza ging. Want het is ook weer niet zo dat alle bussen vanaf een bepaald perron een bepaalde richting op gaan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 21:40
door Remco1989
Knooppunt dris zijn al maanden kapot, verantwoordelijkheid ligt daarvoor bij Schiphol.

Indeling is simpel:
Perron A tm D is richtingen Amstelveen/Amsterdam/Badhoevedorp en Schiphol Oost
E tm H alle bussen direct richting Schiphol Plaza en verder (muv 356 richting Badhoevedorp/Haarlem op perron G)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 23:25
door diederickx
Wat je maar simpel noemt.
A (grijs) 180, 186, 199 -> Schiphol Oost en verder.
B (rood) 356 -> Amstelveen en verder; 397 -> Amsterdam "City Center".
C (grijs) 192, 194, 195 -> Badhoevedorp en verder; 369 -> Sloterdijk.
D (rood) 300 -> Amstelveen en verder; 341 -> Amsterdam Zuid
E (rood) 300, 397 -> Schiphol Plaza en verder.
F (grijs) 181, 190, 191 -> Schiphol Plaza en verder.
G (rood) 341 -> Schiphol Plaza en verder; 356 -> Badhoevedorp en verder.
H (grijs) 369 -> Schiphol Plaza.

A en H liggen tegenover elkaar aan de kant van Ibis.
D en E liggen tegenover elkaar aan de kant van MacDonalds.

Onder voorbehoud van vergissingen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 23:34
door TLP
Met andere woorden: in de richting van Schiphol Plaza is de indeling inderdaad vrij simpel, want vanaf perron E t/m H kun je iedere willekeurige bus die kant op nemen (behalve de 356). Als je in het midden gaat staan (pakweg op de grens tussen de perrons F en G) kun je iedere bus met een sprintje wel halen (tenzij deze niet stopt).
Op de perrons A t/m D is de indeling wel ingewikkeld.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 09:14
door ZO6176
Ik ben er nog nooit geweest maar vind de uitleg al knap ingewikkeld. Alles daar behalve die uitgezonderd die kleur van die dag tenzij het weer dat is. Zo komt het mij over.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 10:19
door fred1954
@ZO6176, zo moeilijk is het niet. Perronletters op een grijze achtergrond zijn gereserveerd voor bussen van het Schipholnet, dat zijn de 18x en 19x lijnen en de perronletters op een rode achtergrond zijn voor de R-netlijnen gereserveerd, de 3xx lijnen. Deze lijnen (1xx en 3xx) zijn allemaal van Connexxion, of eigenlijk Transdev.

Uiteraard is er een vreemde eend in de bijt, dat is de 369, die stopt bij een “grijs” perron, het is een R-net lijn, maar die is van het GVB Amsterdam, dus die lijn is dan de uitzondering.

Verder is sowieso het Knooppunt Noord een bezienswaardigheid, want het is een een voormalige vliegtuighangar uit 1940, die eerst in Londen heeft gestaan, daarna naar Rotterdam is verhuisd en sinds 2015 gebruikt wordt als busknooppunt op Schiphol-Noord.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 12:08
door nvdw
De indeling is op zichzelf wel logisch (naar het noorden = richting Amsterdam en naar het zuiden = richting Schiphol/Haarlem), maar dat is net wat te veel insider knowledge voor wie daar niet bekend is, en voor specifieke bestemmingen moet je toch echt de juiste bus hebben. Dan heb je dus die schermen nodig als hulp om je bus te vinden.

Wat dat betreft is het dus nooit zo gek om in ieder geval 'papieren informatie' ter plaatse als back-up te hebben, al was het alleen maar voor een plattegrond met de perronindeling. Allemaal heel mooi, die DRIS-panelen, zo lang ze werken. Doen ze het een keer niet, dan mag je hopen dat het met opnieuw opstarten is opgelost, want als het in de stroom zit, dan kun je er met een beetje pech maanden op wachten tot de lokale Stedin er een keer tijd voor heeft :(

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 12:58
door IIVQ
Er is daar geen lokale Stedin. Schiphol is zelf zijn eigen netbeheerder én energieleverancier. En die heeft soms wat langere afhandeltijden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 13:46
door Hainje
Dan is Schiphol dus de lokale Stedin.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 14:45
door IIVQ
Ja behalve dat Schiphol niets te maken heeft met wettelijke doorlooptijden en wie het eerst komt, wie het eerst maalt waar normale netbeheerders als Liander zich aan te houden hebben.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 17:05
door nvdw
… en dus is Schiphol ook in dat opzicht zijn eigen lokale Stedin :D

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 29 aug 2023, 12:00
door IIVQ
Sinds kort is het opstaptarief op deze concessie - en in Zaanstreek - verhoogd van €4 naar €6.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 14 sep 2023, 20:43
door fred1954
Dit keer was het raak: geen voorrang verlenen aan een van de halte wegrijdende bus.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/bus-i ... rdijk.html

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 04:46
door fred1954
https://www.at5.nl/artikelen/222710/van ... in-de-stad

Nu Amsterdam vasthoudt aan de invoering van 30 km zones op veel doorgaande routes, OOK op doorgaande busroutes, ben ik benieuwd of CXX inderdaad een of meerdere buslijnen gaat inkorten. Te denken valt bijvoorbeeld aan het idee van CXX die de 348 in dat geval vanuit de regio tot busstation Amstelveen wil gaan inkorten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 10:02
door nvdw
De vraag is vooral wat het met de gemiddelde snelheid doet. Ik denk op de meeste busroutes binnen de ring niet zo heel veel, als Connexxion nu al >20 minuten rekent voor Olympisch Stadion-Elandsgracht, wat pakweg 4 tot 4,5 kilometer is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 17 okt 2023, 12:48
door Natorious
Wijnemenjemee.nl heeft weer een artikel geplaatst over de toekomstige lijnvoering in en rond de Uithoornlijn, waarin ze al wat meer verklappen over de lijnvoering na de opening, namelijk:
  • Reizigers uit Aalsmeer voor Amsterdam Zuid zullen moeten overstappen
Één hoogfrequente lijn Aalsmeer-A'dam centrum is logisch, dus was te verwachten.
  • Reizigers uit Uithoorn voor Amstelveen Centrum zullen moeten overstappen
Wat wel opvallend is aangezien ze voorheen altijd benoemde dat er een verbinding, al niet langzamer en minder frequent, in stand gehouden zou blijven tussen Uithoorn en Amstelveen Centrum... Is het te duur om de 174 in stand te houden met enige aanpassingen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:01
door TffpaA
"De opgevragen pagina werd niet gevonden."

Is er sowieso eentje voor het insectenketstoppique, maar betekent dus ook dat je link niet werkt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:11
door jjasloot
Ik denk dat Natorious deze link bedoeld: https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -bekend-2/

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 18 okt 2023, 06:11
door fred1954
Natorious schreef: di 17 okt 2023, 12:48
Wat wel opvallend is aangezien ze voorheen altijd benoemde dat er een verbinding, al niet langzamer en minder frequent, in stand gehouden zou blijven tussen Uithoorn en Amstelveen Centrum... Is het te duur om de 174 in stand te houden met enige aanpassingen?
Ik denk dat de bevragingen over het algemeen gingen over R-net. Die route Uithoorn - Amstelveen zal in stand blijven, dat is, naast het vervallen van de R-net lijnen vanuit Uithoorn ri. Amsterdam, ook besproken en besloten toentertijd tijdens de Regioraad van de Vervoerregio. Of dat nummer 174 is/blijft is dan nog de vraag. Alleen parallelle lijnen Uithoorn - Amsterdam mochten niet meer.

Wat natuurlijk wel opvallend is, en ook al bekend, dat CXX ook lijn 358 Kudelstaart/Aalsmeer - Amsterdam Zuid de kop om wil draaien en deze wil vervangen door een nieuwe lijn Poortwachter - Amsterdam Zuid, met aansluiting op de tram 25. Aangezien tijdens de bevraging duidelijk werd dat de mensen niet op één plek willen overstappen (Poortwachter dus in dit geval voor passagiers uit Kudelstaart/Aalsmeer) zal er daar nog wel aan gesleuteld moeten worden.

Maar het wordt in ieder geval voor een aantal mensen geen verbetering, die doortrekking van lijn 25. Doet me een beetje denken aan de opening van lijn 52, waarbij passagiers uit gebieden waar lijn 52 helemaal niet kwam, de dupe werden van veranderingen in het lijnennet t.b.v. lijn 52.