Pagina 20 van 29

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: di 02 mei 2023, 22:14
door teun
Is daar een reden voor? En komt er wat anders ter vervanging?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: di 02 mei 2023, 22:22
door IIVQ
Reden van niet-bestellen Midcities weet ik niet. Ik weet niet eens of dat ooit een serieus plan is geweest of een forumgerucht dat zijn eigen leven is gaan leiden.

De vervangers rijden er al, 10-meter Citea LLE's uit NHN.

Persoonlijk (als dienstenmaker, sinds kort a.i. ook van G&V) ben ik er niet rouwig om, die Midcities zijn operationeel ... niet de handigste bussen. Ze laden enorm langzaam, en bezetten dan wel een lader voor een grote bus. Ik geloof dat niemand er blij mee is behalve de financiële afdeling (en omwonenden op de slappe veengrond in Hoorn). Er mogen overigens, anders dan elders vermeld, wel mensen in staan, maar max 1 (19 stoelen) of 4 (16 stoelen), anders ga je over het max gewicht heen. Ja, er mogen er ook 20 staan maar dan mag niemand zitten.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: di 02 mei 2023, 22:55
door Lijn 45
De MidCity's waren een serieus plan, als ik de link in onderstaand bericht moet geloven.
BrengMe schreef: wo 15 jul 2020, 17:54 Per toeval kwam ik deze presentatie tegen over de plannen van Transdev voor de nieuwe concessie. Onder andere het vervoerplan voor fase 2 en het materieel zijn erin te vinden. Erg interessant.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 03 mei 2023, 00:50
door Hans
IIVQ schreef: di 02 mei 2023, 22:22 Reden van niet-bestellen Midcities weet ik niet. Ik weet niet eens of dat ooit een serieus plan is geweest of een forumgerucht dat zijn eigen leven is gaan leiden.

De vervangers rijden er al, 10-meter Citea LLE's uit NHN.

Persoonlijk (als dienstenmaker, sinds kort a.i. ook van G&V) ben ik er niet rouwig om, die Midcities zijn operationeel ... niet de handigste bussen. Ze laden enorm langzaam, en bezetten dan wel een lader voor een grote bus. Ik geloof dat niemand er blij mee is behalve de financiële afdeling (en omwonenden op de slappe veengrond in Hoorn). Er mogen overigens, anders dan elders vermeld, wel mensen in staan, maar max 1 (19 stoelen) of 4 (16 stoelen), anders ga je over het max gewicht heen. Ja, er mogen er ook 20 staan maar dan mag niemand zitten.
Dat wordt dan lastig rijden voor de chauffeur als niemand mag zitten :D *bus*

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 03 mei 2023, 11:36
door teun
Kom je dan met slechts 28 reguliere streekbussen tot een sluitende dienstregeling voor heel Gooi en Vecht?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 03 mei 2023, 14:59
door TreinenFreak
teun schreef: wo 03 mei 2023, 11:36 Kom je dan met slechts 28 reguliere streekbussen tot een sluitende dienstregeling voor heel Gooi en Vecht?
Anders schralen ze de dienstregeling nog verder af om het sluitend te maken :')

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 03 mei 2023, 16:40
door IIVQ
In de huidige drgl is streek gepland met 28 omlopen, dat zijn 10 10m VDL's, 15 11.5m VDL's en 3 12m Ebusco's in Transdevkleuren (die er nog niet zijn, hier rijden nu dus diesels op).
Ik weet niet of en zoja hoeveel de drgl afgeschaald is t.o.v. geoffreerd.

Over Milco's laatste vraag weet ik wél meer, maar daarvoor mogen jullie de bedrijfscommunicatie over het vervoerplan afwachten ;-)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: wo 03 mei 2023, 16:55
door Roeland
Het zou mij niet verbazen wanneer Connexxion in het Gooi de overige (streek)lijnen nog wat gaat minderen ten gunste van R-net 320/321...

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 11:27
door Zonnig
Je zou bijna denken, verleng de 320 van Hilversum station naar de Kerkelanden, dan kan je bijna met 1 a 2 lijnen toe de 320 + 321.
De rest rijdt bijna leeg rond (tenminste op de tijden dat ik het zie en dat is niet in de spits.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 13:45
door CamilleKreemers
Ik verwacht dat de uursdiensten geen extra klanten gaan werven. Die R-NET zal wel druk blijven qua bezetting.

Kan er niet een 209 worden gemaakt in de spitsuren als Eemnes - Hilversum via de busbaan in halfuursdienst met de 109?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 14:25
door Meltrain
Is daar vraag naar?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 14:36
door Zonnig
Zodra de 320 bij Eemnes gaat stoppen is de 209 ook niet meer noodzakelijk lijkt mij.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 16:55
door Milco
Getuige een foto op Facebook staan Ebusco’s 2183 en 2184 op het garageterrein in Huizen!

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 21:23
door TreinenFreak
Zonnig schreef: do 04 mei 2023, 11:27 Je zou bijna denken, verleng de 320 van Hilversum station naar de Kerkelanden, dan kan je bijna met 1 a 2 lijnen toe de 320 + 321.
De rest rijdt bijna leeg rond (tenminste op de tijden dat ik het zie en dat is niet in de spits.
Je zou bijna denken dat ze deze kaalslag ten faveure van het R-NET als doel hebben. Vermoed iemand een reizigersgroei op lijn 320 sinds deze over de busbaan in Hilversum gaat?

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: do 04 mei 2023, 22:08
door CamilleKreemers
Ik heb op meer plekken het idee dat er een kaalslag is om R-net te laten slagen. Dat is niet puur hier.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 19 mei 2023, 22:54
door Citea
Ik dacht zelf voor de lijnen 320, 321 en 1 aan:
[1] Lijn 321 tussen Amsterdam Zuid en Bussum Station
laten rijden, en koppelen aan lijn 100:
Amsterdam Zuid - Muiden P+R - Bussum Station - Huizen - Blaricum Carpoolplaats (-Hilversum Sportpark).
Tussen Bussum en Blaricum zou deze de route van lijn 100 volgen.
Frequentie 321: in de spits 4x p/u, 2x p/u daarbuiten.
Frequentie 320: huidige frequentie

[2] Lijn 1 zou je kunnen koppelen aan lijn 320:
wanneer lijn 1 bijv. in Hilversum Station aankomt rijdt deze als 320 door naar Amsterdam, en andersom. In dit geval zou lijn 1 met R-net materieel rijden.

Je zou lijn 1 kunnen upgraden naar R-net, hoewel het concept R-net bedoeld is voor streekdiensten en niet stadsdiensten.
Het komt wel vaker voor dat R-net lijnen meer een soort stadsdiensten zijn, bijv. in Amstelveen (347/348, 357/358).

Mensen die tussen de Zuidas en Crailo of Gooimeer P+R reizen zullen moeten overstappen op Muiden P+R of op Amstelstation.
Hiermee breid je het R-netwerk uit, en gebruik je minder bussen terwijl je evenveel mensen vervoert.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 19 mei 2023, 23:41
door Milco
Met de huidige lijn 321 zorg je dat de grote plaats Huizen, dat geen treinstation kent, een snelle verbinding heeft met de Zuidas waar veel mensen werken. Die snelle verbinding neem je juist weg door de lijn via Bussum te laten rijden wat traag is (smalle straatjes) en zo jaag je dus mensen weer de auto in. Ook het koppelen van de lijnen 1 en 320 zie ik niet zitten: de frequenties zijn nu nog verschillend, lijn 1 zou dan vaker moeten gaan rijden en je creëert een erg lange lijn waarbij een vertraging in het centrum van Hilversum doorwerkt tot in Amsterdam.

Het enige wat ik zou veranderen is juist de lusroute van lijn 321 in Amsterdam. In plaats van terugkeren over De Boelelaan zou ik na station Zuid juist onder het VU doorrijden en dan rechtsaf terug de A10 op. Dan zou ik wel de buswissels eruit halen die nu nog (heel onlogisch naar mijn mening) op station Amsterdam Zuid lijken plaats te vinden tijdens frequentiewisselingen zodat je één doorgaande ringlijn hebt.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 20 mei 2023, 16:25
door Meltrain
Ik zou graag zien dat lijn 321 een deel van de route van de oude 202 overneemt, zodat een deel van Naarden een snellere verbinding krijgt met Muiden en Amsterdam.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 20 mei 2023, 16:59
door April064
Je zou de 321 in Naarden best over de Amersfoortsestraatweg, Godelindeweg, en Rijksweg kunnen sturen. Dan bedien je Naarden maar heb je nog wel een relatief snelle route tussen Huizen en de Zuidas.

Edit: In principe dus wat Meltrain zei.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 20 mei 2023, 20:57
door Citea
Lijn 321 leiden via Naarden-Bussum zou niet echt tot een veel langere route leiden:
15 min tussen Huizen en Bussum + 15 min tussen Bussum en Muiden P+R = 30 min. De huidige route doet er 20 min over, dat is dus maar 10 min extra reistijd, wellicht zelfs een paar minuten minder.
Ik ga ervan uit dat lijn 321 via de Rijksweg en Brinklaan naar Bussum station zou rijden. Je zou ook een 221 toevoegen, die de huidige route van 321 rijdt.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: vr 26 mei 2023, 21:25
door IIVQ
"Niet echt tot een langere route", 10mn erbij is op een reis van 50 minuten nu toch 20% extra reistijd.

Daarnaast: wie help je hiermee? De reizigers uit Huizen kunnen nu al de 100 pakken naar Naarden-Bussum. Vanuit Bussum gaat echt niemand de bus pakken naar Zuid, de trein is sneller en net zo frequent.

Het centrum van Naarden bedien je niet, en de wijken rond de Rijksweg zitten binnen fietsafstand van of station Ndb, of Gooimeer P&R.

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: za 27 mei 2023, 17:59
door IIVQ
Vanwege de verhuizing van het Tergooi Ziekenhuis Hilversum is de halte Tergooi Ziekenhuis sinds 21 mei komen te vervallen.
De nieuwe halte Tergooi Ziekenhuis Hoofdingang is er voor in de plaats gekomen, lijn 3 rijdt het lusje over het ziekenhuis tegen de klok in zodat je bij het in- en uitstappen de weg niet meer over hoeft te steken: Link Transdev

Om van de halte Linschotenlaan (aan de HOV-baan, lijn 320) naar de hoofdingang te gaan heeft het ziekenhuis een "pendeldienst" (golfkar door vrijwilligers) ingezet. De site van Tergooi meldt in het plaatje dat lijn 2 er ook komt. Dat klopt, als je maar lang genoeg in lijn 2 blijft zitten zodat het een 3 wordt -0-

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: di 30 mei 2023, 14:36
door Roeland

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 08:05
door Milco
Het lijkt erop dat er twee Ebusco actief zijn op lijn 320. :)

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 08:31
door Daan!
2183 en 2184