Pagina 20 van 25

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 18:01
door MetroRET
De nieuwe NJ-Vectrain, zoals het materieel aangeduid wordt, is voorzien om per 5 maart ook ingezet te worden op de NJ 446/447 tussen Bregenz en Wien Hbf.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 19:38
door ICE11
Ik heb overigens net een foto gezien dat de NS-Vectron met haar treinstam tussen Wien en Nürnberg achter de stam naar Hamburg gekoppeld is. Getrokken wordt deze door een Taurus, de Vectron is niet actief en wordt alleen meegesleept.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 21 dec 2023, 19:44
door MetroRET
Dat gebeurde enkel op 10 dec, op de eerste dag, om de uitgelopen NS Vectron daar weg te halen.

Deze rijdt nu niet langer meer naar Wien, maar naar München (met het andere treindeel dus).

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 23 apr 2024, 18:18
door ICE11
Green City Trip wil alleen nog dagtreinen rijden en geen nachttreinen meer: https://www.touristik-aktuell.de/nachri ... achtzuege/

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 23 apr 2024, 19:34
door Durashift
^^ Go Volta oprichters waren vandaag ook op radio 1 te horen over hun ' voor een tientje naar Berlijn' credo.

Ze gaan 120 stoelen per rit beschikbaar stellen voor dat bodem bedrag.

https://www.nporadio1.nl/podcasts/goed- ... april-2024

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 09 mei 2024, 09:51
door en-es
Zojuist voor 49.90 euro een couchette geboekt voor Utrecht-Wenen eind september. Wel in een 6 persoons coupé en bovenste bed.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 08:35
door en-es
En inmiddels is dit tarief al 99,90 euro :Y

Ik hoop wel dat mijn trein een niet zo grote vertraging oploopt :N
http://hgbtf.net/download/file.php?id=9201&mode=view

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 08:53
door waldo79
Vertragingen van >60 minuten zijn schering en inslag met de NJ. Veel geduld hebben (A)

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 13:21
door henrivanderweijden
en-es schreef: do 09 mei 2024, 09:51 Zojuist voor 49.90 euro een couchette geboekt voor Utrecht-Wenen eind september. Wel in een 6 persoons coupé en bovenste bed.
Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat en hoeveel geld je ergens voor over hebt.
De laatste keer dat ik met vreemden in een coupé lag was rond 2005. Was tussen St Petersburg en Moskou, halve nacht wakker gelegen door een naar alcohol stinkende en snurkende Rus...
Besloten om dit nooit meer te doen. Een privé coupé is wel wat duurder maar bevalt mij een stuk beter.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 14:19
door en-es
Ik wilde inderdaad eigenlijk een compartiment voor mezelf hebben. In het slaaprijtuig zou het me dan bijna 400 euro gekost hebben. Dan wil ik het voor 50 euro wel proberen in een 6-persoons couchette. En ik ben me ervan bewust dat ik niet hoef te rekenen op een goede nachtrust. Daarvoor heb ik voor 3 nachten een prima hotel geregeld in Wenen. Ook voor een goede prijs.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 15:14
door trolly
Tussen Utrecht en Weneb lijkt me de kans op Russen met de daaraan inherente problemen ook een stuk kleiner dan tussen Moskou en St. Petersburg — hoewel er ook hard aan gewerkt wordt om dat probleem op te lossen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 10:29
door en-es
Over slapeloze nachten in de nachttrein:
http://srf.ch/sendungen/kassensturz-esp ... f-schienen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 12 jun 2024, 10:50
door Z2N
Dat je NJ Amsterdam - Zürich zo'n enorm probleemgeval is, is helaas geen groot nieuws. Maar zolang er niet meer rijtuigen bijkomen om de snel groeiende vraag aan te kunnen zullen dit soort situaties helaas voorkomen, er is immers feitelijk geen reserve-nachttreinmaterieel meer.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 jun 2024, 18:14
door tjoektjoek
https://nieuws.ns.nl/ns-meldt-plannen-v ... k-bij-acm/

NS wil aparte treinen voor Wenen en Innsbruck. Dat scheelt weer het vertragingsgevoelige splitsen en combineren en brengt meer capaciteit met zich mee.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 jun 2024, 20:04
door en-es
Mooi. Kan dat gedeelte naar Innsbruck later vertrekken. Hoeft die ook niet anderhalf uur stil te staan in Neurenberg.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 jun 2024, 20:07
door Daniel
Meer capaciteit lees ik niks over in het persbericht. Dat wordt ook lastig want die krijg je pas als je ook het deel naar Hamburg vanaf Wenen en Innsbruck los gaat rijden. Anders zit je immers vast aan maximaal de halve trein naar Nederland, al helemaal wanneer die ook over gaan op de nieuwe Nightjet stammen.
In het hoogseizoen zou je een dubbele stam vast ook wel vol krijgen, maar heeft OeBB er genoeg besteld om dat mogelijk te maken?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 jun 2024, 20:24
door Wubbo
Maar waarom zou je met losse halve stammen gaan rijden als je die later toch weer moet combineren met rijtuigen die uit 1 trein komen? Dan bied je geen extra capaciteit, nauwelijks winst in vertraging gevoeligheid, maar kost het wel een loc en een machinist.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 18 jun 2024, 21:58
door Bemined
In de melding naar de ACM staat ook een interessante materieelsamenstelling: een nieuw NJ treinstel met daar nog vier losse oude rijtuigen aan vastgekoppeld: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-wenen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 18 jun 2024, 23:23
door YSH
Ook interessant in de melding bij de ACM dat ze de trein naar Wenen via Bentheim en Münster willen rijden, toch ook niet de kortste route. Is dat een aantrekkelijkere route of spelen de beperkingen op de Vectron Ut-Ah nog steeds mee?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 08:22
door Z2N
Het zal eerder te maken hebben met de overbelasting van de routes via het Rijndal, de rit van/naar Wenen en Innsbrück worden daarom nu al via Singen gevoerd.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 08:26
door en-es
Singen? Of bedoel je Siegen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 09:21
door Z2N
Siegen inderdaad. :X

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 10:35
door waldo79
De route via Siegen is nog bochtiger dan die door het Rijndal :Y

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 10:49
door Z2N
Het probleem zijn de enorme hoeveelheden goederentreinen, die tussen de nachtelijke onderhoudsvensters gepropt worden. Daardoor loopt de NJ vaak vertraging op, de ritten van/naar Innsbrück/Wenen worden daarom sinds deze dienstregeling via Siegen gevoerd. Met een route via Hamm/Kassel vermijdt je bovendien de drukte in het Ruhrgebied, waardoor je dienstregeling nog stabieler zou moeten worden.

Persoonlijk ben ik echter wel benieuwd naar hoe de vraag tussen NRW en Wenen opgevangen zou worden, als de NJ via Kassel geleid wordt. Ziet de ÖBB misschien potentie in een aparte NJ NRW - Wenen naast de verbinding uit Nederland?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 19 jun 2024, 11:25
door MetroRET
De NJ uit Brussel stopt toch ook in Köln, daarmee zou je NRW-Wien kunnen afdichten.