De Ebusco 2.0 is enkel bij Qbuzz Utrecht in dienst, de 2.1 en de 2.2 zijn de opvolgers daarvan, waarvan enkel de 2.2 ook in dienst is bij Connexxion. De 2.2 is er in zowel 12, 13 als 18 meter.
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
De 12 en 13 meter bussen hebben sowieso een andere motor dan de gelede Ebusco’s, maar het zijn 100% zeker 2.2’s. Volgens mij (correct me if I am wrong) was de 2.0 niet eens meer leverbaar toen CXX de tweede tranche elektrische bussen voor AML bestelde.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
Het front van de 2.2. zou men op de 3.0 moeten monteren, vind ik. Ziet er mooi strak uit.
-
-
Als ik het PVE van GV er even doorneem staat er toch echt onder paragraaf 15.3.5:
Klimaatbeheersing in ZE-materieel: De norm voor ZE-materieel geldt niet voor de apparatuur ten behoeve van klimaatbeheersing in deze voertuigen, zoals standkachels of airconditioning. In geval deze apparatuur niet emissievrij is, maakt Concessiehouder voor deze apparatuur gebruik van duurzame biobrandstoffen zoals omschreven in paragraaf 15.2.
Dus het is vanuit de provincie niet verboden. Aanvullende afspraken bij de gunning daargelaten natuurlijk
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... echtstreek
Grt. Stefan
-
En die aanvullende afspraken zijn er dan ook gemaakt. Welke precies, ga ik niet op in.
En excuses voor de verwarring, ik ben verder niet zo'n busfan dus welk type iets exact is hou ik niet zo bij, de ebusco's 2.x worden intern in de wandelgangen allemaal "2.0" genoemd ook al zijn het in werkelijkheid 2.2 of 2.3's.
En excuses voor de verwarring, ik ben verder niet zo'n busfan dus welk type iets exact is hou ik niet zo bij, de ebusco's 2.x worden intern in de wandelgangen allemaal "2.0" genoemd ook al zijn het in werkelijkheid 2.2 of 2.3's.
Ben ik met je eens. Ik vind de Ebsuco 3.0 hoe langer ik er naar kijk, hoe meer een varkensneus hebben. Vooral in het wit, op de Transdev-bussen, vind ik het een niet-modern design.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Waarom rijden de VDL's 7635-7645 dan in het Gooi? Die hebben ook een webasto...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
Lees even het derde bericht boven je
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ah, even gemist... Thanks!
Updates:
Updates:
-
Zag gisteren op de Amstelveenseweg, ik meen de 2071 (standaard-Ebusco) rijden, wit gestickerd, inderdaad met een gedeeltelijk rood dak, maar nauwelijkss te zien vanaf straathoogte. Zag er goed uit.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De 2071-2075 zijn/worden inderdaad wit voor uiteindelijk lijn 178, maar zolang de laadpaal op Zuid ontbreekt lijn 171.
Updates:
Updates:
-
Dat had ik begrepen, even afwachten hoe lang het duurt voor de laadpaal er staat. CXX is afhankelijk van andere partijen, maar wil de periode dat er met diesels gereden wordt op de 178 zo kort mogelijk houden.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Was inderdaad ff wennen om te zien zo'n witte Ebusco. Reed gister ook op de omloop van de 340.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
-
De loopbrug bij Flora Holland op de Legmeerdijk in Aalsmeer is gisteren officieel geopend.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
4 juli jl. heeft het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam ingestemd met het Vervoerplan 2025 voor AML.
Hier is het gehele document te vinden: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
Addendum VP2024-II
Daarnaast is er een addendum op het Vervoerplan 2024-deel II gekomen (https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5).
In het VP2024-II waren de opschalingsvoorstellen verdeeld over 21 juli 2024 (vanwege Amsteltram), 1 september 2024 (na de schoolvakantie) en 6 oktober 2024. Mede vanwege de reactie van de RAR en de herijkingsgesprekken die hebben plaatsgevonden tussen VRA en CXX is dit nu logischer ingedeeld. Een deel van 6 oktober is naar voren gehaald (naar 1 september) en een deel naar achteren geschoven (15 december). De afspraken uit de herijkingsgesprekken hebben geleid dat wat normaal 15 december had moeten worden aangepast (VP2025) doorgeschoven wordt naar 4 mei 2025.
Herijkingsafspraken
Tot slot wbt de herijkingsafspraken die hebben plaatsgevonden tussen VRA en CXX (zie https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5). Daarin zijn nieuwe afspraken gemaakt over exploitatiesubsidies, maar ook de beoogde groei in DRK's. Belangrijkste conclusie hiervan is deze:
Deze afspraken maken duidelijk dat het openbaar vervoer in Amstelland-Meerlanden niet meer op het niveau vanuit de bieding komt. Wel groeit het ov tot en met 2029, maar niet tot aan het oorspronkelijk geboden niveau. Wel groeit het aantal dienstregelingskilometers naar een niveau ruim boven het in de concessie vastgelegde minimumniveau van 22 miljoen dienstregelingskilometers. Daarnaast betalen we extra subsidie aan Connexxion om het economisch evenwicht in de concessie te herstellen. Helaas is dit het gevolg van o.a. de covid-19 pandemie.
Wat ergens ook zuur is aangezien de Metropoolregio Amsterdam een afspraak heeft met het Rijk om tot 2040 minimaal 240.000 woningen toe te voegen, waarvan ongeveer 40.000 in AML moet landen. Voorlopig zal het OV in deze regio dus achterlopen op 2019 (qua aanbod), terwijl oorspronkelijk een groei van 20-25% in DRK's was beoogd einde concessieduur (30mio DRK's in 2027) tov start concessieduur en 55% reizigersgroei. Nu is er afgesproken om uit te komen op 26mio DRK's in 2029.
Hier is het gehele document te vinden: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
Addendum VP2024-II
Daarnaast is er een addendum op het Vervoerplan 2024-deel II gekomen (https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5).
In het VP2024-II waren de opschalingsvoorstellen verdeeld over 21 juli 2024 (vanwege Amsteltram), 1 september 2024 (na de schoolvakantie) en 6 oktober 2024. Mede vanwege de reactie van de RAR en de herijkingsgesprekken die hebben plaatsgevonden tussen VRA en CXX is dit nu logischer ingedeeld. Een deel van 6 oktober is naar voren gehaald (naar 1 september) en een deel naar achteren geschoven (15 december). De afspraken uit de herijkingsgesprekken hebben geleid dat wat normaal 15 december had moeten worden aangepast (VP2025) doorgeschoven wordt naar 4 mei 2025.
Herijkingsafspraken
Tot slot wbt de herijkingsafspraken die hebben plaatsgevonden tussen VRA en CXX (zie https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5). Daarin zijn nieuwe afspraken gemaakt over exploitatiesubsidies, maar ook de beoogde groei in DRK's. Belangrijkste conclusie hiervan is deze:
Deze afspraken maken duidelijk dat het openbaar vervoer in Amstelland-Meerlanden niet meer op het niveau vanuit de bieding komt. Wel groeit het ov tot en met 2029, maar niet tot aan het oorspronkelijk geboden niveau. Wel groeit het aantal dienstregelingskilometers naar een niveau ruim boven het in de concessie vastgelegde minimumniveau van 22 miljoen dienstregelingskilometers. Daarnaast betalen we extra subsidie aan Connexxion om het economisch evenwicht in de concessie te herstellen. Helaas is dit het gevolg van o.a. de covid-19 pandemie.
Wat ergens ook zuur is aangezien de Metropoolregio Amsterdam een afspraak heeft met het Rijk om tot 2040 minimaal 240.000 woningen toe te voegen, waarvan ongeveer 40.000 in AML moet landen. Voorlopig zal het OV in deze regio dus achterlopen op 2019 (qua aanbod), terwijl oorspronkelijk een groei van 20-25% in DRK's was beoogd einde concessieduur (30mio DRK's in 2027) tov start concessieduur en 55% reizigersgroei. Nu is er afgesproken om uit te komen op 26mio DRK's in 2029.
-
Gemeente Haarlemmermeer spoort echt niet hoor.
Door de Robert Kochstraat en het centrum compleet te veranderen kunnen lijnen 192 en 195 niet meer binnen Badhoevedorp halteren en schuiven ze op naar de rand van het dorp. Hierdoor moeten mensen langere afstanden lopen en sommigen zien af van de bus. Vorig jaar stellen ze uit het niets voor om de 192 ook op zondag te laten rijden terwijl het aantal passagiers sterk is gedaalt. Antwoord van CXX was juist om de zaterdag ritten op te heffen. Nu gaat die lijn helemaal weg...
En dan komen ze dit jaar opeens met het voorstel om buurtbus 401 een echte buslijn te maken. Dat ding is leeg. Maximaal 3 passagiers per rit. Natuurlijk wordt het afgewezen door CXX. Wie zit achter deze keuzes?????
Door de Robert Kochstraat en het centrum compleet te veranderen kunnen lijnen 192 en 195 niet meer binnen Badhoevedorp halteren en schuiven ze op naar de rand van het dorp. Hierdoor moeten mensen langere afstanden lopen en sommigen zien af van de bus. Vorig jaar stellen ze uit het niets voor om de 192 ook op zondag te laten rijden terwijl het aantal passagiers sterk is gedaalt. Antwoord van CXX was juist om de zaterdag ritten op te heffen. Nu gaat die lijn helemaal weg...
En dan komen ze dit jaar opeens met het voorstel om buurtbus 401 een echte buslijn te maken. Dat ding is leeg. Maximaal 3 passagiers per rit. Natuurlijk wordt het afgewezen door CXX. Wie zit achter deze keuzes?????
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Ik denk dat het belangrijkste is om te weten dat de gemeenteraad van Haarlemmermeer al jaren roept dat burgers inspraak moeten kunnen hebben op vervoerplannen. Zo werkt het in NL (helaas) niet, dus is er daar een soort drietrapsraket bedacht om hier een soortement van invulling aan te geven;
Doordat zij dus de hele goegemeente uitnodigen om te reageren en de raad af en toe de mening van experts overrulen krijg je soms inderdaad wensen die niet matchen met de werkelijkheid of realisme (zoals opvoeren van lijn 192 terwijl de reizigersaantallen teruglopen, lijn 340 een hoedje laten maken via de Woonboulevard in Cruquius, een R-netlijn van Kudelstaart naar Nieuw-Vennep of een R-netlijn van Bennebroek naar Rijsenhout).
De Robert Kochstraat moet denk ik gezien worden als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Connexxion was akkoord met de herinrichting met het idee dat de bussen via een nieuwe aansluiting op de Schipholweg zou gaan rijden. Vervolgens wordt een half jaar later door de politiek die nieuwe aansluiting uitgegumd vanwege gebrek aan nut/noodzaak in relatie tot de (toegenomen) kosten. Er zijn wegen in Haarlemmermeer die smaller zijn of even smal met bussen, vandaar dat die gemeente wat minder begrip heeft voor de situatie. En het dorp zelf geeft aan dat zij nooit gevraagd hebben om zware 18m lange bussen in een jaren '30 dorp (de SLFA-181 zijn leeg bijna 2x zo zwaar als de oude Volvo tandemassers die in het dorp hebben gereden, terwijl een groot deel van het dorp niet onderheid is).
De knip in het dorp kwam overigens ook uit participatie, maar dan die van het nieuwe dorpsplein. Idee van de gemeente was altijd een knip voor autoverkeer waarbij de bus wel door kon blijven rijden, maar de participatie wilde een dorpsplein met terrassen en markt en geen grote bus daar doorheen. Dus toen ging die knip ook gelden voor de bussen en werd Connexxion gevraagd om een nieuwe lijnvoering te bedenken.
Dat van de 401 kwam van de Dorpsraad Zwaanshoek en die begrijp ik enigszins wel. Met name tussen Bennebroek en Spaarne Gasthuis lijkt die 's ochtends soms best vol te zitten, waarbij regelmatig reizigers alsnog meegenomen worden en op de grond zittend mee mee mogen (ons kent ons). Daarom heeft die lijn na corona een tijdje (van mei 2021 tot december 2022) van start dienst tot einde ochtendspits enkel gependeld tussen Bennebroek en SGH zodat ie daar 2x per uur kon bieden. Alleen omdat daarmee heel veel plekken verderop in Hoofddorp in de knel kwamen qua bediening (met name een paar zorgcentra) is dat toen weer losgelaten. Zeker als de woningbouw toeneemt in dat deel van Haarlemmermeer kan ik me goed voorstellen dat de gemeente daar op zoek is naar extra busvervoer.
- in september worden alle dorps- en wijkraden, ondernemersverenigingen en parkmanagementverenigingen aangeschreven om wensen in te dienen voor het vervoerplan van december een jaar later. Deze wensen worden dan door de OV-ambtenaren getoetst op haalbaarheid, maakbaarheid en of het niet een herhaalvraag is.
- Vervolgens wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad zelf (trap 2). Die kan dan zelf wensen indienen of wensen die door de experts als 'onhaalbaar/onrealistisch' worden gezien alsnog terug op de 'wensenlijst' brengen. Daarmee hebben ze hun gewenste 'sturing op OV' (eigenlijk puur voor de bühne).
- De resultaten van de raadssessie worden vervolgens met de vervoerders besproken, eventueel tekstueel aangepast zodat ze er iets mee kunnen en als formele wensenlijst ingediend in januari (stap 3).
Doordat zij dus de hele goegemeente uitnodigen om te reageren en de raad af en toe de mening van experts overrulen krijg je soms inderdaad wensen die niet matchen met de werkelijkheid of realisme (zoals opvoeren van lijn 192 terwijl de reizigersaantallen teruglopen, lijn 340 een hoedje laten maken via de Woonboulevard in Cruquius, een R-netlijn van Kudelstaart naar Nieuw-Vennep of een R-netlijn van Bennebroek naar Rijsenhout).
De Robert Kochstraat moet denk ik gezien worden als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Connexxion was akkoord met de herinrichting met het idee dat de bussen via een nieuwe aansluiting op de Schipholweg zou gaan rijden. Vervolgens wordt een half jaar later door de politiek die nieuwe aansluiting uitgegumd vanwege gebrek aan nut/noodzaak in relatie tot de (toegenomen) kosten. Er zijn wegen in Haarlemmermeer die smaller zijn of even smal met bussen, vandaar dat die gemeente wat minder begrip heeft voor de situatie. En het dorp zelf geeft aan dat zij nooit gevraagd hebben om zware 18m lange bussen in een jaren '30 dorp (de SLFA-181 zijn leeg bijna 2x zo zwaar als de oude Volvo tandemassers die in het dorp hebben gereden, terwijl een groot deel van het dorp niet onderheid is).
De knip in het dorp kwam overigens ook uit participatie, maar dan die van het nieuwe dorpsplein. Idee van de gemeente was altijd een knip voor autoverkeer waarbij de bus wel door kon blijven rijden, maar de participatie wilde een dorpsplein met terrassen en markt en geen grote bus daar doorheen. Dus toen ging die knip ook gelden voor de bussen en werd Connexxion gevraagd om een nieuwe lijnvoering te bedenken.
Dat van de 401 kwam van de Dorpsraad Zwaanshoek en die begrijp ik enigszins wel. Met name tussen Bennebroek en Spaarne Gasthuis lijkt die 's ochtends soms best vol te zitten, waarbij regelmatig reizigers alsnog meegenomen worden en op de grond zittend mee mee mogen (ons kent ons). Daarom heeft die lijn na corona een tijdje (van mei 2021 tot december 2022) van start dienst tot einde ochtendspits enkel gependeld tussen Bennebroek en SGH zodat ie daar 2x per uur kon bieden. Alleen omdat daarmee heel veel plekken verderop in Hoofddorp in de knel kwamen qua bediening (met name een paar zorgcentra) is dat toen weer losgelaten. Zeker als de woningbouw toeneemt in dat deel van Haarlemmermeer kan ik me goed voorstellen dat de gemeente daar op zoek is naar extra busvervoer.
- Vinny
Het aantal wegen dat geschikt is voor (zwaar) busververvoer is natuurlijk sterk aan het teruglopen, door de explosieve groei van het aantal '30 km/h' zones en wegen. Dat mogen overheden zich ook wel wat meer realiseren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- ThatPCDude
- Donateur
En daar zit inderdaad het probleem. Kortzichtigheid van overheden, want vaak als je auto's aan het wegpesten bent, pest je bussen al dan niet nog meer weg... (denk aan zoals hierboven 30 km/u-zones, snelheidsdrempels, herinrichtingen van wegen zodat ze vervelend smal worden - Warmond -, et cetera).
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Dank voor het inzicht. Is op zich niet een slechte systeem.OV-Ambtenaar schreef: ↑za 13 jul 2024, 09:32
- Vervolgens wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad zelf (trap 2). Die kan dan zelf wensen indienen of wensen die door de experts als 'onhaalbaar/onrealistisch' worden gezien alsnog terug op de 'wensenlijst' brengen. Daarmee hebben ze hun gewenste 'sturing op OV' (eigenlijk puur voor de bühne).
Nu we het toch over de 401 hebben, waarom stopt die niet op Overbos Noord en Geniedijk? Ik weet dat R-Net ooit een regel had waarbij een R-Net halte alleen door R-Net lijnen gebruikt kon worden, maar die regel wordt tegenwoording niet echt gehandhaafd. Overbos Noord heeft zelfs hierdoor een aparte haltekom voor de voormalige 140 (opgevolgd door de R-Net 340). Is die niet geschikt voor de buurtbusjes?
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
-
Misschien willen ze voorkomen dat de 401 vol zit met 340-reizigers (die niet slechts de rode 340, maar gewoon de eerste bus nemen) waardoor Zwaanshoekers er niet meer in passen?
-
-
Ja dat had ik erbij moeten zetten, met ingang van de nieuwe dienstregeling op 21 juli rijden de bussen (alleen 357 eigenlijk) niet meer over de rotonde voor Flora Holland, maar blijven op de Legmeerdijk en halteren bij de loopbrug.
- Frank93
Volgens deze video wordt de route van lijn 357 door de voetgangersbrug 6 minuten sneller. Scheelt dat zoveel tijd om die rotonde te vermijden?
-
Volgens mij zijn die zes minuten versnelling al gerealiseerd sinds de route over de bloemenveiling opgeheven is.