Volgens mij - als ik dat ooit goed begrepen had - was de gedachte dat tussen de haltes Spieringweg en Hoofddorp Centrum de 401 alleen de haltes meeneemt die de 340 bij de ver-R-netting van de vml. 140 overslaat, met uitzondering van SGH omdat dat een OV-knooppunt is én maatschappelijke voorziening bedient. En zoals @Roland zegt wil je ook niet dat het busje snel volraakt met mensen die uit gemakzucht de buurtbus instappen waardoor de doelgroep die je wil bedienen niet meer meekan (dat zie je helaas al regelmatig gebeuren de andere kant op tussen Hoofddorp Station en Centrum).Styyx schreef: ↑za 13 jul 2024, 14:54Dank voor het inzicht. Is op zich niet een slechte systeem.OV-Ambtenaar schreef: ↑za 13 jul 2024, 09:32
- Vervolgens wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad zelf (trap 2). Die kan dan zelf wensen indienen of wensen die door de experts als 'onhaalbaar/onrealistisch' worden gezien alsnog terug op de 'wensenlijst' brengen. Daarmee hebben ze hun gewenste 'sturing op OV' (eigenlijk puur voor de bühne).
Nu we het toch over de 401 hebben, waarom stopt die niet op Overbos Noord en Geniedijk? Ik weet dat R-Net ooit een regel had waarbij een R-Net halte alleen door R-Net lijnen gebruikt kon worden, maar die regel wordt tegenwoordig niet echt gehandhaafd. Overbos Noord heeft zelfs hierdoor een aparte haltekom voor de voormalige 140 (opgevolgd door de R-Net 340). Is die niet geschikt voor de buurtbusjes?
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
- OV-Ambtenaar
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
- Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
-
- Berichten: 1700
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat betwijfel ik. Het zal me niet verbazen als die lijnen hun huidige halte (ten oosten van de rotonde op het veilingsterrein) behouden.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Op de nieuwe lijnennetkaart van CXX/ AML, die ingaat per 21 juli staan de 257 en 271 wel ingetekend met een route over het terrein van Flora Holland. Denk dat daar niks verandert.
https://www.connexxion.nl/getmedia/6b5f ... -21-07.pdf
https://www.connexxion.nl/getmedia/6b5f ... -21-07.pdf
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Die twee zijn dan ook heelvroegeochtendlijnen speciaal voor de medewerkers van de Flora, Daar zitten geen doorgaande reizigers in die je extra kilometers en reistijd aansmeert.
Wat mij opvalt op de nieuwe lijnennetkaart is dat de streeklijnen een lijnkleur hebben gekregen: 174 geel, 274 mosterdgeel, 171 groen, 178 rood. Maar alleen op de lijnennetkaart, niet op de dienstreglingssite. Morgen is te zien of deze lijnen dit ook op de lijnfilm hebben.
Overigens vind ik dat de 357 beter het geelgroen van de 348/358 had kunnen erven, nu hebben deze lijnen hetzelfde oranje als de 397 op Elandsgracht-Olympisch stadion. Bij het groen was alleen de halte Amstelveenseweg (en dan nog, bij verschillende halteperrons) een overlap met lijn 341/346 geweest.
Wat mij opvalt op de nieuwe lijnennetkaart is dat de streeklijnen een lijnkleur hebben gekregen: 174 geel, 274 mosterdgeel, 171 groen, 178 rood. Maar alleen op de lijnennetkaart, niet op de dienstreglingssite. Morgen is te zien of deze lijnen dit ook op de lijnfilm hebben.
Overigens vind ik dat de 357 beter het geelgroen van de 348/358 had kunnen erven, nu hebben deze lijnen hetzelfde oranje als de 397 op Elandsgracht-Olympisch stadion. Bij het groen was alleen de halte Amstelveenseweg (en dan nog, bij verschillende halteperrons) een overlap met lijn 341/346 geweest.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat de 357 een gele lijnkleur heeft en houdt heeft te maken met het feit dat CXX een onderscheid wilde maken tussen lijnen die vanuit de regio naar het centrum van Amsterdam rijden en de lijnen die naar Station Zuid rijden, die hebben een groene lijnkleur. Daar lijkt mij niets mis mee.
Op zich was het beter geweest om elke lijn en aparte kleur te geven, maar CXX heeft toentertijd gekozen om het zo te doen. Dus met ingang van vandaag rijden alleen de 357/397 naar het centrum (Elandsgracht) met een gele lijnkleur en de 341/346 naar station Zuid met een groene kleur. De andere 2 “groene” lijnen (348/358) zijn m.i.v. vandaag opgeheven, zelfde geldt voor de “gele” lijn 347……
De nieuwe lijn 178 naar station Zuid rijdt kleurloos, omdat het een ontsluitende lijn is geworden en geen R-net.
De lijnennetkaart is wat dit betreft verwarrend, want je zou inderdaad denken dat ook de 1xx lijnen nu een kleur hebben. Mag van mij, maar is (nog) niet aan de orde.
Op zich was het beter geweest om elke lijn en aparte kleur te geven, maar CXX heeft toentertijd gekozen om het zo te doen. Dus met ingang van vandaag rijden alleen de 357/397 naar het centrum (Elandsgracht) met een gele lijnkleur en de 341/346 naar station Zuid met een groene kleur. De andere 2 “groene” lijnen (348/358) zijn m.i.v. vandaag opgeheven, zelfde geldt voor de “gele” lijn 347……
De nieuwe lijn 178 naar station Zuid rijdt kleurloos, omdat het een ontsluitende lijn is geworden en geen R-net.
De lijnennetkaart is wat dit betreft verwarrend, want je zou inderdaad denken dat ook de 1xx lijnen nu een kleur hebben. Mag van mij, maar is (nog) niet aan de orde.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
En om het nog verwarrender te maken: bij de lijnen in en om Hoofddorp heeft alleen lijn 169 op de kaart een donkergroene kleur gekregen. De andere 16x lijnen hebben dan weer geen lijnkleur gekregen op die kaart (hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor lijn 149 Uithoorn - Nes aan de Amstel - Amstelveen).
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:
https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan
Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan
Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik spotte net een witte Ebusco (2074) op de Amstelveenseweg ri. station Zuid als lijn 178. Het kan dus blijkbaar wel, een elektrische bus op lijn 178.
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
En vandaag reedt Ebusco 2060 op lijn 174, er waren vrijdag ook wat Ebusco's te vinden op lijn 357.
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik zag afgelopen week een rode ebusco op 171.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10198
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Per 1 september wordt de dienstregeling van voor de corona (grotendeels?) hersteld met ritten na 21.00 uur en hogere spitsfrequenties!
Zie: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... ember-2024

Zie: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... ember-2024
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Lijn 612 is opgeheven (net als in 2003, en in 2007 weer teruggekomen)
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Op de wiki staat op de pagina van de F1 (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... em_Station) trouwens wat onduidelijkheden.
Lijnen 300/356 reden alle drie de dagen van 8:00 tot ±12:00 van Haarlem door naar het circuit, en alléén in die richting. De F1 reed ook, tot ongeveer 13:00, van Haarlem naar het circuit.
In de avonden reed juist de F1 ván het circuit náár Haarlem. Dat was van 16:30 tot ongeveer 20:00, en alléén op vrijdag daarna in een 15/20-mn-drgl tot 21:50, waarna weer een 10-mn tot 22:50, in verband met een muziekfeest.
Op de meestfrequente uren reed F1 overigens 16x per uur, niet 15 (en in praktijk vaker i.v.m. versterkingswagens, en minder vaak wegens oplopende vertraging)
Als "voorganger" van lijn F1 kan Lijn 33 beschouwd worden.
===
Ik heb vrijdag- en zaterdagavond geholpen met instapbegeleiding op busstation Haarlem. Dat busstation is niet gemaakt voor het vervoer van grote groepen mensen op andere lijnen dan 300, omdat er eigenlijk niet meer dan één 12m-bus aan mensen op één perron past. Ik had op een gegeven moment zo'n 250 mensen op de 356 wachten, ik heb toen het perron vol was de rest laten wachten op de brede stoep voor het treinstation (achter de paaltjes zeg maar), zéér tot hun chagrijn. Maar meer dan ±100 mensen past er tóch niet in één 12m-bus.
Het was vooral.zaterdag dringen omdat vanwege de regen in Zandvoort activiteiten afgelast zijn, waardoor vrijwel iedereen tegelijk weg wilde, i.c.m. met een kleine storing bij de trein (ik weet niet precies wat, iemand zei dat de sprinters vanuit Zandvoort tussen 18:30-20:00 niet tussen Ass en Asd gereden hebben, maar van anderen hoorde ik iets anders).
Het hielp ook niet dat NS crowdcontrolbarriers had geplaatst voor de oostelijke ingang van het station, waardoor op onze uitstaphalte (als er 4 bussen tegelijk stonden) er een ruimte van zo'n 60cm overbleef om te lopen, met daarnaast een 50cm brede en 6cm hoge aluminium rand van die barriers waar iedereen over struikelde. Daarom zijn op een gegeven moment alle bussen behalve 300 en 81/F1 op hun "instaphalte" reizeiger laten uitstappen.
Volgend jaar wordt het nog véél leuker, want dan zijn de F1 en Mysteryland in hetzelfde weekend!
Lijnen 300/356 reden alle drie de dagen van 8:00 tot ±12:00 van Haarlem door naar het circuit, en alléén in die richting. De F1 reed ook, tot ongeveer 13:00, van Haarlem naar het circuit.
In de avonden reed juist de F1 ván het circuit náár Haarlem. Dat was van 16:30 tot ongeveer 20:00, en alléén op vrijdag daarna in een 15/20-mn-drgl tot 21:50, waarna weer een 10-mn tot 22:50, in verband met een muziekfeest.
Op de meestfrequente uren reed F1 overigens 16x per uur, niet 15 (en in praktijk vaker i.v.m. versterkingswagens, en minder vaak wegens oplopende vertraging)
Als "voorganger" van lijn F1 kan Lijn 33 beschouwd worden.
===
Ik heb vrijdag- en zaterdagavond geholpen met instapbegeleiding op busstation Haarlem. Dat busstation is niet gemaakt voor het vervoer van grote groepen mensen op andere lijnen dan 300, omdat er eigenlijk niet meer dan één 12m-bus aan mensen op één perron past. Ik had op een gegeven moment zo'n 250 mensen op de 356 wachten, ik heb toen het perron vol was de rest laten wachten op de brede stoep voor het treinstation (achter de paaltjes zeg maar), zéér tot hun chagrijn. Maar meer dan ±100 mensen past er tóch niet in één 12m-bus.
Het was vooral.zaterdag dringen omdat vanwege de regen in Zandvoort activiteiten afgelast zijn, waardoor vrijwel iedereen tegelijk weg wilde, i.c.m. met een kleine storing bij de trein (ik weet niet precies wat, iemand zei dat de sprinters vanuit Zandvoort tussen 18:30-20:00 niet tussen Ass en Asd gereden hebben, maar van anderen hoorde ik iets anders).
Het hielp ook niet dat NS crowdcontrolbarriers had geplaatst voor de oostelijke ingang van het station, waardoor op onze uitstaphalte (als er 4 bussen tegelijk stonden) er een ruimte van zo'n 60cm overbleef om te lopen, met daarnaast een 50cm brede en 6cm hoge aluminium rand van die barriers waar iedereen over struikelde. Daarom zijn op een gegeven moment alle bussen behalve 300 en 81/F1 op hun "instaphalte" reizeiger laten uitstappen.
Volgend jaar wordt het nog véél leuker, want dan zijn de F1 en Mysteryland in hetzelfde weekend!
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 26 aug 2024, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik heb vrijdagochtend de 300 en 356 gereden en moet zeggen dat het op station Haarlem vrij goed geregeld was. Eerste keer dat ik doorreed naar het circuit stond de halte aardig vol, maar ik reed met 18 meter en dat pastte er allemaal wel in. Bij het tweede ritje was de halte naar Zandvoort bezet dus ben ik alleen gestopt voor een paar uitstappers en gelijk doorgereden naar Zandvoort.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Intressant dat ze de 300 willen combineren met de 385. Is het niet een optie op zo'n pantograaflader in IJmuiden te plaatsen? Dan kan de 300 lijkt mij wel gewoon doorrijden zonder het risico dat ie onderweg stil staat met een lege accu? Of wellicht een 18m bus met stekker?BusOV40 schreef: ↑do 25 jul 2024, 13:41 Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:
https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan
Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10198
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens mij waren er ooit plannen om van lijn 300 een buslijn IJmuiden - IJburg te maken (huidige 385 - 300 - 66). Geen idee in hoeverre dat klopt en die plannen er nog zijn overigens.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
- Locatie: Velserbroek
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De 18m Ebusco’s hebben bij mijn weten de mogelijkheid om met stekker te laden, dus een doorkoppeling van de 300 en 385 gereden door deze wagens zou zonder al te veel aanpassingen wel moeten lukken lijkt mij zo.Pindatje schreef: ↑zo 01 sep 2024, 02:33Intressant dat ze de 300 willen combineren met de 385. Is het niet een optie op zo'n pantograaflader in IJmuiden te plaatsen? Dan kan de 300 lijkt mij wel gewoon doorrijden zonder het risico dat ie onderweg stil staat met een lege accu? Of wellicht een 18m bus met stekker?BusOV40 schreef: ↑do 25 jul 2024, 13:41 Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:
https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan
Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat klopt. Punt is echter de frequentie van de 300. Die rijdt straks vanaf mei 10/u met 18m-materieel.
De 385 rijdt, uit mijn hoofd, alleen in de ochtendspits 10/u (kan ook 8 zijn) en dat was voor Corona. Nu zit de 385 in de spits volgens mij op 6/u. De 385 rijdt altijd met 12m, hoewel de 9802 afgelopen week is opgedoken in de 385 en ook op de 382 zag ik hem.
De 385 rijdt, uit mijn hoofd, alleen in de ochtendspits 10/u (kan ook 8 zijn) en dat was voor Corona. Nu zit de 385 in de spits volgens mij op 6/u. De 385 rijdt altijd met 12m, hoewel de 9802 afgelopen week is opgedoken in de 385 en ook op de 382 zag ik hem.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat je lijnen combineert wil niet zeggen dat je op de gehele lijn dezelfde frequentie moet rijden natuurlijk. Je kunt ook een deel van de ritten in Haarlem laten keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat is echter alleen handig als de frequentie op het ene deel een veelvoud is van de frequentie op het andere deel. Anders krijg je ofwel een onregelmatige verdeling of krijgen enkele ritten een lange stilstand om de verdeling weer goed te krijgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Het lijkt me dat de lijn dan ook wel heel erg lang wordt. Is dat wel interessant?
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Klopt. Maar dan blijft de vraag over wat het voordeel is van die x-aantal gekoppelde bussen?
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Is de huidige frequentie van de 300 trouwens op alle trajectdelen adequaat? Of zit de bus op sommige delen vaak te vol, en op andere trajectdelen nooit vol?
-
- Berichten: 480
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Er was een paar jaar geleden een plan om het traject te splitsen in Haarlem - Schiphol Noord en Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis - Bijlmer. Op ieder deel zou 8x per uur gereden worden. Samen gaf dat de hoogste frequenties op de drukste delen. Niemand reist het hele traject, want tussen Bijlmer/Amstelveen en Haarlem kun je beter de 356 nemen. Kortom, (bijna) niemand zou last hebben van deze (overlappende) knip, maar het zou wel beter passen bij de reizigersvraag.
De knip was ingegeven om beter aan te sluiten bij plekken met laadvoorzieningen. Dat argument, in combinatie met een RAR-angst van overstappen, maakte dat het werd afgeschoten. Maar in de basis was het zo slecht nog niet.
De knip was ingegeven om beter aan te sluiten bij plekken met laadvoorzieningen. Dat argument, in combinatie met een RAR-angst van overstappen, maakte dat het werd afgeschoten. Maar in de basis was het zo slecht nog niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten