Pagina 198 van 217

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 15:30
door OV-Ambtenaar
Styyx schreef: za 13 jul 2024, 14:54
OV-Ambtenaar schreef: za 13 jul 2024, 09:32
  • Vervolgens wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad zelf (trap 2). Die kan dan zelf wensen indienen of wensen die door de experts als 'onhaalbaar/onrealistisch' worden gezien alsnog terug op de 'wensenlijst' brengen. Daarmee hebben ze hun gewenste 'sturing op OV' (eigenlijk puur voor de bühne).
Dank voor het inzicht. Is op zich niet een slechte systeem.

Nu we het toch over de 401 hebben, waarom stopt die niet op Overbos Noord en Geniedijk? Ik weet dat R-Net ooit een regel had waarbij een R-Net halte alleen door R-Net lijnen gebruikt kon worden, maar die regel wordt tegenwoordig niet echt gehandhaafd. Overbos Noord heeft zelfs hierdoor een aparte haltekom voor de voormalige 140 (opgevolgd door de R-Net 340). Is die niet geschikt voor de buurtbusjes?
Volgens mij - als ik dat ooit goed begrepen had - was de gedachte dat tussen de haltes Spieringweg en Hoofddorp Centrum de 401 alleen de haltes meeneemt die de 340 bij de ver-R-netting van de vml. 140 overslaat, met uitzondering van SGH omdat dat een OV-knooppunt is én maatschappelijke voorziening bedient. En zoals @Roland zegt wil je ook niet dat het busje snel volraakt met mensen die uit gemakzucht de buurtbus instappen waardoor de doelgroep die je wil bedienen niet meer meekan (dat zie je helaas al regelmatig gebeuren de andere kant op tussen Hoofddorp Station en Centrum).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 21:06
door diederickx
fred1954 schreef: za 13 jul 2024, 17:56(alleen 357 eigenlijk)
Ook de 257 en de 271, al rijden die daarna alsnog het veilingterrein op richting Flora Oost en Noord (of hoe het moge heten) etc.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 14 jul 2024, 21:33
door mp623
Dat betwijfel ik. Het zal me niet verbazen als die lijnen hun huidige halte (ten oosten van de rotonde op het veilingsterrein) behouden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 15 jul 2024, 08:30
door fred1954
Op de nieuwe lijnennetkaart van CXX/ AML, die ingaat per 21 juli staan de 257 en 271 wel ingetekend met een route over het terrein van Flora Holland. Denk dat daar niks verandert.

https://www.connexxion.nl/getmedia/6b5f ... -21-07.pdf

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 21 jul 2024, 00:23
door IIVQ
Die twee zijn dan ook heelvroegeochtendlijnen speciaal voor de medewerkers van de Flora, Daar zitten geen doorgaande reizigers in die je extra kilometers en reistijd aansmeert.

Wat mij opvalt op de nieuwe lijnennetkaart is dat de streeklijnen een lijnkleur hebben gekregen: 174 geel, 274 mosterdgeel, 171 groen, 178 rood. Maar alleen op de lijnennetkaart, niet op de dienstreglingssite. Morgen is te zien of deze lijnen dit ook op de lijnfilm hebben.

Overigens vind ik dat de 357 beter het geelgroen van de 348/358 had kunnen erven, nu hebben deze lijnen hetzelfde oranje als de 397 op Elandsgracht-Olympisch stadion. Bij het groen was alleen de halte Amstelveenseweg (en dan nog, bij verschillende halteperrons) een overlap met lijn 341/346 geweest.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 21 jul 2024, 07:17
door fred1954
Dat de 357 een gele lijnkleur heeft en houdt heeft te maken met het feit dat CXX een onderscheid wilde maken tussen lijnen die vanuit de regio naar het centrum van Amsterdam rijden en de lijnen die naar Station Zuid rijden, die hebben een groene lijnkleur. Daar lijkt mij niets mis mee.

Op zich was het beter geweest om elke lijn en aparte kleur te geven, maar CXX heeft toentertijd gekozen om het zo te doen. Dus met ingang van vandaag rijden alleen de 357/397 naar het centrum (Elandsgracht) met een gele lijnkleur en de 341/346 naar station Zuid met een groene kleur. De andere 2 “groene” lijnen (348/358) zijn m.i.v. vandaag opgeheven, zelfde geldt voor de “gele” lijn 347……

De nieuwe lijn 178 naar station Zuid rijdt kleurloos, omdat het een ontsluitende lijn is geworden en geen R-net.

De lijnennetkaart is wat dit betreft verwarrend, want je zou inderdaad denken dat ook de 1xx lijnen nu een kleur hebben. Mag van mij, maar is (nog) niet aan de orde.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 21 jul 2024, 10:07
door omaylie
En om het nog verwarrender te maken: bij de lijnen in en om Hoofddorp heeft alleen lijn 169 op de kaart een donkergroene kleur gekregen. De andere 16x lijnen hebben dan weer geen lijnkleur gekregen op die kaart (hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor lijn 149 Uithoorn - Nes aan de Amstel - Amstelveen).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 13:41
door BusOV40
Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:

https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan

Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 aug 2024, 13:00
door fred1954
Ik spotte net een witte Ebusco (2074) op de Amstelveenseweg ri. station Zuid als lijn 178. Het kan dus blijkbaar wel, een elektrische bus op lijn 178.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 aug 2024, 23:45
door TheAgedGamerYt
En vandaag reedt Ebusco 2060 op lijn 174, er waren vrijdag ook wat Ebusco's te vinden op lijn 357.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 04 aug 2024, 13:39
door IIVQ
Ik zag afgelopen week een rode ebusco op 171.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 11 aug 2024, 22:19
door Milco
Per 1 september wordt de dienstregeling van voor de corona (grotendeels?) hersteld met ritten na 21.00 uur en hogere spitsfrequenties! *bus*

Zie: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... ember-2024

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 13 aug 2024, 20:47
door IIVQ
Lijn 612 is opgeheven (net als in 2003, en in 2007 weer teruggekomen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 25 aug 2024, 22:46
door IIVQ
Op de wiki staat op de pagina van de F1 (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... em_Station) trouwens wat onduidelijkheden.

Lijnen 300/356 reden alle drie de dagen van 8:00 tot ±12:00 van Haarlem door naar het circuit, en alléén in die richting. De F1 reed ook, tot ongeveer 13:00, van Haarlem naar het circuit.

In de avonden reed juist de F1 ván het circuit náár Haarlem. Dat was van 16:30 tot ongeveer 20:00, en alléén op vrijdag daarna in een 15/20-mn-drgl tot 21:50, waarna weer een 10-mn tot 22:50, in verband met een muziekfeest.
Op de meestfrequente uren reed F1 overigens 16x per uur, niet 15 (en in praktijk vaker i.v.m. versterkingswagens, en minder vaak wegens oplopende vertraging)

Als "voorganger" van lijn F1 kan Lijn 33 beschouwd worden.
===

Ik heb vrijdag- en zaterdagavond geholpen met instapbegeleiding op busstation Haarlem. Dat busstation is niet gemaakt voor het vervoer van grote groepen mensen op andere lijnen dan 300, omdat er eigenlijk niet meer dan één 12m-bus aan mensen op één perron past. Ik had op een gegeven moment zo'n 250 mensen op de 356 wachten, ik heb toen het perron vol was de rest laten wachten op de brede stoep voor het treinstation (achter de paaltjes zeg maar), zéér tot hun chagrijn. Maar meer dan ±100 mensen past er tóch niet in één 12m-bus.
Het was vooral.zaterdag dringen omdat vanwege de regen in Zandvoort activiteiten afgelast zijn, waardoor vrijwel iedereen tegelijk weg wilde, i.c.m. met een kleine storing bij de trein (ik weet niet precies wat, iemand zei dat de sprinters vanuit Zandvoort tussen 18:30-20:00 niet tussen Ass en Asd gereden hebben, maar van anderen hoorde ik iets anders).

Het hielp ook niet dat NS crowdcontrolbarriers had geplaatst voor de oostelijke ingang van het station, waardoor op onze uitstaphalte (als er 4 bussen tegelijk stonden) er een ruimte van zo'n 60cm overbleef om te lopen, met daarnaast een 50cm brede en 6cm hoge aluminium rand van die barriers waar iedereen over struikelde. Daarom zijn op een gegeven moment alle bussen behalve 300 en 81/F1 op hun "instaphalte" reizeiger laten uitstappen.

Volgend jaar wordt het nog véél leuker, want dan zijn de F1 en Mysteryland in hetzelfde weekend!

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 26 aug 2024, 10:55
door Frank93
Ik heb vrijdagochtend de 300 en 356 gereden en moet zeggen dat het op station Haarlem vrij goed geregeld was. Eerste keer dat ik doorreed naar het circuit stond de halte aardig vol, maar ik reed met 18 meter en dat pastte er allemaal wel in. Bij het tweede ritje was de halte naar Zandvoort bezet dus ben ik alleen gestopt voor een paar uitstappers en gelijk doorgereden naar Zandvoort.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 02:33
door Pindatje
BusOV40 schreef: do 25 jul 2024, 13:41 Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:

https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan

Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
Intressant dat ze de 300 willen combineren met de 385. Is het niet een optie op zo'n pantograaflader in IJmuiden te plaatsen? Dan kan de 300 lijkt mij wel gewoon doorrijden zonder het risico dat ie onderweg stil staat met een lege accu? Of wellicht een 18m bus met stekker?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 07:52
door Milco
Volgens mij waren er ooit plannen om van lijn 300 een buslijn IJmuiden - IJburg te maken (huidige 385 - 300 - 66). Geen idee in hoeverre dat klopt en die plannen er nog zijn overigens.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 08:22
door Stan_Bronstring
Pindatje schreef: zo 01 sep 2024, 02:33
BusOV40 schreef: do 25 jul 2024, 13:41 Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:

https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan

Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
Intressant dat ze de 300 willen combineren met de 385. Is het niet een optie op zo'n pantograaflader in IJmuiden te plaatsen? Dan kan de 300 lijkt mij wel gewoon doorrijden zonder het risico dat ie onderweg stil staat met een lege accu? Of wellicht een 18m bus met stekker?
De 18m Ebusco’s hebben bij mijn weten de mogelijkheid om met stekker te laden, dus een doorkoppeling van de 300 en 385 gereden door deze wagens zou zonder al te veel aanpassingen wel moeten lukken lijkt mij zo.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 10:31
door Daan!
Dat klopt. Punt is echter de frequentie van de 300. Die rijdt straks vanaf mei 10/u met 18m-materieel.
De 385 rijdt, uit mijn hoofd, alleen in de ochtendspits 10/u (kan ook 8 zijn) en dat was voor Corona. Nu zit de 385 in de spits volgens mij op 6/u. De 385 rijdt altijd met 12m, hoewel de 9802 afgelopen week is opgedoken in de 385 en ook op de 382 zag ik hem.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 10:46
door Daniel
Dat je lijnen combineert wil niet zeggen dat je op de gehele lijn dezelfde frequentie moet rijden natuurlijk. Je kunt ook een deel van de ritten in Haarlem laten keren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 12:27
door Meltrain
Dat is echter alleen handig als de frequentie op het ene deel een veelvoud is van de frequentie op het andere deel. Anders krijg je ofwel een onregelmatige verdeling of krijgen enkele ritten een lange stilstand om de verdeling weer goed te krijgen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 12:51
door BusOV40
Het lijkt me dat de lijn dan ook wel heel erg lang wordt. Is dat wel interessant?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 01 sep 2024, 13:24
door Daan!
Daniel schreef: zo 01 sep 2024, 10:46 Dat je lijnen combineert wil niet zeggen dat je op de gehele lijn dezelfde frequentie moet rijden natuurlijk. Je kunt ook een deel van de ritten in Haarlem laten keren.
Klopt. Maar dan blijft de vraag over wat het voordeel is van die x-aantal gekoppelde bussen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 02 sep 2024, 08:08
door Roeland
Is de huidige frequentie van de 300 trouwens op alle trajectdelen adequaat? Of zit de bus op sommige delen vaak te vol, en op andere trajectdelen nooit vol?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 02 sep 2024, 17:11
door sneltram
Er was een paar jaar geleden een plan om het traject te splitsen in Haarlem - Schiphol Noord en Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis - Bijlmer. Op ieder deel zou 8x per uur gereden worden. Samen gaf dat de hoogste frequenties op de drukste delen. Niemand reist het hele traject, want tussen Bijlmer/Amstelveen en Haarlem kun je beter de 356 nemen. Kortom, (bijna) niemand zou last hebben van deze (overlappende) knip, maar het zou wel beter passen bij de reizigersvraag.

De knip was ingegeven om beter aan te sluiten bij plekken met laadvoorzieningen. Dat argument, in combinatie met een RAR-angst van overstappen, maakte dat het werd afgeschoten. Maar in de basis was het zo slecht nog niet.