Pagina 199 van 218
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 02 sep 2024, 20:19
door Natorious
Wat zou de voornaamste reden zijn van het doorkoppelen van de 300 & 385? Volgens mij is dat vooral om IJmuiden een frequente, rechtstreekse verbinding te geven met de binnenstad van Haarlem, Schiphol & Amsterdam Bijlmer Arena.
Datzelfde doel zou je dus ook kunnen bereiken met het koppelen van de 385 en 356 toch? Veel passender qua materieel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 02 sep 2024, 21:07
door CamilleKreemers
Past dat ook qua frequentie, naast materieel?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 02 sep 2024, 21:53
door Stan_Bronstring
Lijn 356 rijdt in de spits 8x/uur en in de daluren 6x/uur. Lijn 385 rijdt in de brede spits 6x/uur en in de daluren 4x/uur. Dus qua frequentie sluit het weer niet helemaal perfect op elkaar aan…
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 02 sep 2024, 22:23
door Natorious
Jaa oké, de frequenties matchen niet exact nu.
Máár de 385 heeft voor Covid frequenter gereden. Mocht je geen frequentie verhoging willen instellen op de route van de 385 door achterblijvende reizigersaanfallen, dan kan je nog altijd de de frequentie van de 356 verlagen. Dit kan je vervolgens weer compenseren met extra ritten op de 255 tussen de spitsen bijvoorbeeld. Er zijn hartstikke veel wegen naar Rome
Ik ben überhaupt wel benieuwd naar de gevolgen voor het busnet van dat nieuwe knooppunt Haarlem Nieuw Zuid.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 03 sep 2024, 07:42
door Roeland
Een koppeling van lijn 385 en 356 lijkt mij, qua frequentie, materieel en routevoering, inderdaad logischer dan die van de 385 aan de 300.
Ik vermoed dat de frequentie van de 385 (Haarlem - IJmuiden) bij ingang van de nieuwe concessie weleens fors omhoog kan gaan.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 05 sep 2024, 15:48
door TheAgedGamerYt
Ik heb gemerkt dat de vertraging van de Elandsgrachtlijnen (357 en 397) heel erg is, met soms vertraging met meer dan 10 minuten. Dit heeft te maken omdat de Nassaukade extra druk is geworden. Het lijkt mij een beter idee om de bussen via de Marnixstraat te laten rijden en zoveel mogelijk de trambaan te gebruiken naar Concertgebouw.
Het blijft een wonder waarom Connexxion dat niet eerder gedaan heeft.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 05 sep 2024, 16:10
door Milco
Rondom het Museumplein is de trambaan te smal om er ook bussen te laten rijden heb ik ooit begrepen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 05 sep 2024, 16:20
door TheAgedGamerYt
Het problem licht vooral bij de Nassaukade, de stoplichten staan daar superlang op rood en laten maar een paar autos door. Vroeger gingen de bussen via de Marnixstraat maar die route was nooit vertragingsgevoelig.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 05 sep 2024, 18:55
door IIVQ
Milco schreef: ↑zo 01 sep 2024, 07:52
Volgens mij waren er ooit plannen om van lijn 300 een buslijn IJmuiden - IJburg te maken (huidige 385 - 300 - 66). Geen idee in hoeverre dat klopt en die plannen er nog zijn overigens.
Niet de route van de 66, maar volgens de toenmalige plannen via de Daalwijkdreef, of bij vertramming wél de route via Bijlmerdreef. In december komt er een snelbus via Karspeldreef - S112 - Langbroekdreef - A9, via infrastructuur die 23 jaar geleden nog niet voorzien was.
sneltram schreef: ↑ma 02 sep 2024, 17:11
Er was een paar jaar geleden een plan om het traject te splitsen in Haarlem - Schiphol Noord en Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis - Bijlmer.
Op ieder deel zou 8x per uur gereden worden. Samen gaf dat de hoogste frequenties op de drukste delen. Niemand reist het hele traject, want tussen Bijlmer/Amstelveen en Haarlem kun je beter de
356 nemen.
Bijlmer ArenA-Haarlem NS rond 17:00, via
300: 1h09
356: 0h54
255: 0h45, al heeft de bus 9mn versnelling, dus kan het ook in 0h36
Metro+IC: 0h42
Sprinter+Sprinter: 0h39
sneltram schreef: ↑ma 02 sep 2024, 17:11De knip was ingegeven om beter aan te sluiten bij plekken met laadvoorzieningen. Dat argument, in combinatie met een RAR-angst van overstappen, maakte dat het werd afgeschoten. Maar in de basis was het zo slecht nog niet.
Ik vind de combinatie van een 385+300 IJmuiden-Schiphol Noord en een 300 Bijlmer-Hoofddorp Spaarne Gasthuis vervoerkundig nog steeds een mooie. Zoals gezegd, niemand reist het hele traject, je krijgt een mooie doorgaande verbinding door de agglommeratie Haarlem (van Europaweg naar Velsen zonder overstap) en er zijn maar weinig reizigers die er een extra overstap bij krijgen.
Het mooiste zou zijn om een Trolley-2.0-oplossing te maken tussen Schiphol Noord en Haarlem Europaweg (met uitzondering van Plaza) zodat je een soort van oplaadbackbone krijgt, waar heel veel lijnen tijdens het rijden kunnen opladen, dan zit je namelijk minder strak aan je eindpunten vast en zou je die bus uit Haarlem na Schiphol Noord ook door kunnen sturen naar Schiphol Oost, zodat alle 4 de knooppunten een R•NETverbinding hebben, en de bus uit Amsterdam na Hoofddorp Spaarne Gasthuis een afbuiging naar de nieuwe wijken tussen Hillegom, Nieuw-Vennep en Hoofddorp.</dreamon>
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 05 sep 2024, 19:14
door TLP
TheAgedGamerYt schreef: ↑do 05 sep 2024, 15:48
Ik heb gemerkt dat de vertraging van de Elandsgrachtlijnen (357 en 397) heel erg is, met soms vertraging met meer dan 10 minuten. Dit heeft te maken omdat de Nassaukade extra druk is geworden. Het lijkt mij een beter idee om de bussen via de Marnixstraat te laten rijden en zoveel mogelijk de trambaan te gebruiken naar Concertgebouw.
Het blijft een wonder waarom Connexxion dat niet eerder gedaan heeft.
De trambaan op de Paulus Potterstraat en de Van Baerlestraat is te smal om twee bussen langs elkaar te laten rijden. Bij de herinrichting van de Paulus Potterstraat was bedacht dat een bus op de rijbaan verkeersveiliger was dan een gecombineerde bus-/trambaan. De Van Baerlestraat zou heringericht kunnen worden zonder parkeervakken, op voorwaarde dat er een adequate parkeergarage komt. Dan zou een gecombineerde tram-/busbaan daar misschien wel passen, al heeft dat niet zo veel zin als de Paulus Potterstraat geen gecombineerde tram-/busbaan krijgt.
Bij de herinrichting van het Leidseplein was bedacht dat er overdag geen bussen meer over het plein zouden rijden. Niet heel gek, want op de haltes passen nauwelijks twee trams achter elkaar. Bovendien is de halte in zuidelijke richting met vier tramlijnen behoorlijk druk. Verwacht dus niet dat daar binnenkort aanpassingen komen. Hooguit zou overwogen kunnen worden om op de dubbelbaans delen op de Nassaukade de rechterrijstrook om te vormen tot busstrook, maar dan komt de doorstroming van het overige verkeer mogelijk in gevaar en bovendien worden de rechtsafslaande bewegingen van de Stadhouderskade naar de Tesselschadestraat en het Zandpad mogelijk onveilig.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 11:22
door OV-Ambtenaar
Milco schreef: ↑zo 01 sep 2024, 07:52
Volgens mij waren er ooit plannen om van lijn 300 een buslijn IJmuiden - IJburg te maken (huidige 385 - 300 - 66). Geen idee in hoeverre dat klopt en die plannen er nog zijn overigens.
De Reizigersadviesraad van de Vervoerregio Amsterdam pleit ieder jaar weer voor het doorkoppelen van 385 en 300. Connexxion kan zich er op zich wel in vinden, maar het lijkt vooral PNH te zijn die geen lijn wil afstaan aan VRA. De meeste R-netlijnen in Haarlem-IJmond (PNH gebied) zijn nu al van de VRA. Daar zit veel frustratie, want PNH en Haarlem hebben daar dus nauwelijks invloed op (PNH en Haarlem willen bijvoorbeeld graag van de dubbeldekker af, maar beiden zitten niet in/bij de VRA waar lijn 346 onder valt). Ik voorzie met het HOV HSA project wel dat een samensmelting van 300/385 gaat gebeuren op een gegeven moment.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 11:25
door OV-Ambtenaar
sneltram schreef: ↑ma 02 sep 2024, 17:11
Er was een paar jaar geleden een plan om het traject te splitsen in Haarlem - Schiphol Noord en Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis - Bijlmer.
Op ieder deel zou 8x per uur gereden worden. Samen gaf dat de hoogste frequenties op de drukste delen. Niemand reist het hele traject, want tussen Bijlmer/Amstelveen en Haarlem kun je beter de 356 nemen. Kortom, (bijna) niemand zou last hebben van deze (overlappende) knip, maar het zou wel beter passen bij de reizigersvraag.
De knip was ingegeven om beter aan te sluiten bij plekken met laadvoorzieningen. Dat argument, in combinatie met een RAR-angst van overstappen, maakte dat het werd afgeschoten. Maar in de basis was het zo slecht nog niet.
Klopt. De 300 is eigenlijk een dakpanlijn met verschillende overlappende vervoersvragen. Deze oplossing was destijds vooral ingegeven vanwege de ZE-plicht en de (beperkte) actieradius van de 1e generatie VDL Citea BRT bussen. Die konden net wel/net niet 1 hele slag van de 300 overbruggen op 1 lading. Met het bestellen van de Ebusco's in de 2e tranche door Connexxion die een veel grotere actieradius hebben was dat probleem er niet meer en daarom is de 300 gelaten zoals hij is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 12:19
door sirvinniei
OV-Ambtenaar schreef: ↑ma 09 sep 2024, 11:22
Milco schreef: ↑zo 01 sep 2024, 07:52
Volgens mij waren er ooit plannen om van lijn 300 een buslijn IJmuiden - IJburg te maken (huidige 385 - 300 - 66). Geen idee in hoeverre dat klopt en die plannen er nog zijn overigens.
De Reizigersadviesraad van de Vervoerregio Amsterdam pleit ieder jaar weer voor het doorkoppelen van 385 en 300. Connexxion kan zich er op zich wel in vinden, maar het lijkt vooral PNH te zijn die geen lijn wil afstaan aan VRA. De meeste R-netlijnen in Haarlem-IJmond (PNH gebied) zijn nu al van de VRA. Daar zit veel frustratie, want PNH en Haarlem hebben daar dus nauwelijks invloed op (PNH en Haarlem willen bijvoorbeeld graag van de dubbeldekker af, maar beiden zitten niet in/bij de VRA waar lijn 346 onder valt). Ik voorzie met het HOV HSA project wel dat een samensmelting van 300/385 gaat gebeuren op een gegeven moment.
Ik zie niet zo snel een realistisch scenario hoe je met zulke vervoersstromen de dubbeldekkers kunt opheffen. Nou ja, een p+r in Haarlem Oost kan wel een deel van de oplossing zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 12:24
door Stan_Bronstring
Of lijn 244 weer invoeren en deze in de spitsuren minstens elk kwartier laten rijden. Dit scheelt ook meteen weer drukte in de lijnen 3, 73 en 385
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 09 sep 2024, 16:52
door BusOV40
Dat lijkt mij een goed idee. Connexxion heeft de versobering op de lijnen 2, 3 en 73 nog steeds niet hersteld.
Geen idee of dit komende dienstregeling gaat veranderen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 10:41
door Meltrain
Bloedbad?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 10:56
door waldo79
Ik zou zeggen een versobering van de dienstverlening. Bloedbad klinkt zo fatalistisch

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 11:01
door BusOV40
Meltrain schreef: ↑di 10 sep 2024, 10:41Bloedbad?

Dat is inderdaad wat zwaar aangezet, ik neem dit terug. Versobering is beter. Dank voor het opmerken.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 11:33
door ThatPCDude
Versobering is in mijn optiek dan juist weer een beetje te eufemistisch...
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 17 sep 2024, 21:23
door Meltrain
Wegens werkzaamheden stoppen de lijnen 357, 397 en N97 vandaag, morgen en overmorgen tussen 20:00 en 6:00 niet bij de halte Olympisch Stadion.
Weet iemand hoe die lijnen dan wel rijden? Via Stadionweg, Parnassusweg en De Boelelaan lijkt mij de meest voor de hand liggende optie, maar ik dacht dat er juist ook al werkzaamheden zijn op de Stadionweg.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 17 sep 2024, 21:53
door Milco
Aangezien lijn 62 enkel die halte overslaat en wel gewoon bij het IJsbaanpad stopt, vermoed ik dat enkel de halte wordt overgeslagen en dat er mogelijk over de gewone rijbaan wordt gereden. Bussen volgend in de ovinfo-app levert immers ook geen omrijdende bussen op zo te zien.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 17 sep 2024, 23:12
door Meltrain
Op de DRIS bij de halte stond enkel dat de lijnen 357, 397 en N97 er niet stoppen, waardoor ik niet verder had gekeken of het ook voor de lijnen van het GVB zou gelden.
Maar kon de halte IJsbaanpad dan niet tijdelijk als vervangende halte dienen voor de lijnen 357, 397 en N97? Die halte is een stuk dichterbij dan Haarlemmermeerstation, wat nu als alternatief wordt aangeduid.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: zo 13 okt 2024, 13:18
door tgv22
Iemand zicht op hoe succesvol lijn 178 nu is?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: zo 13 okt 2024, 13:56
door fred1954
Ja, ik heb daar zicht op, het loopt niet echt zullen we maar zeggen. Meestal maar een paar passagiers, soms zie ik bij het Amsterdamse Bos een lege 178 ri. Poortwachter. Dus nee, het is geen succes, in mijn optiek.
Nou waren de vroegere 348/358 ook nooit echt druk van en naar Zuid. (Het bekende 65%/35% passagiersaanbod ten gunste van de - voorheen - 347 en van de 357) Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat ze liever de 357 nemen en dan bij de Amstelveenseweg [M] overstappen op de metro, ook ri. Zuid. Minder lopen, makkelijker overstappen en hogere frequentie voor de 357, 4-8 x per uur, de 178 rijdt 2-4x per uur.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: zo 13 okt 2024, 14:00
door sneltram
Wat natuurlijk ook niet meehelpt is dat wordt vastgehouden aan de overstap op het busstation van Amstelveen. Als je de 357 en 178 goed verdeeld over het uur, heb je zelfs in de avond zeer hoge frequenties op het traject Sportlaan - VU. Nu rijden er twee bussen vlak achter elkaar en dan een tijdje niets. Ik heb liever een betrouwbare overstap van 7,5 minuut in de avond op het busstation en een goede frequentie dan de huidige onbetrouwbare overstap met een slecht interval.