Pagina 200 van 206
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 22 okt 2024, 20:24
door Nicketick
Nadat eerder dit jaar het natuursteen bij UMCG Noord is verdwenen moet volgende week ook de Turfsingel er aan geloven en wordt ook daar het natuursteen door asfalt vervangen volgens de omschrijving van de werkzaamheden. Blijkbaar gaan natuursteen en (elektrische) bussen niet heel goed samen.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 22 okt 2024, 20:27
door Lange_Dre
Ik zou niet weten welke toevoegende waarde "elektrische" heeft. En of er überhaupt een relatie is tussen het vervangen van het natuursteen en bussen.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 22 okt 2024, 20:31
door Nicketick
Bij UMCG Noord waren de drempeltjes voor en na de halte best wel verzakt voordat hier asfalt in gedraaid is en het lijkt mij dat het hogere gewicht van de elektrische bussen hier geen positieve bijdrage aan levert
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 22 okt 2024, 20:51
door JeroenSpock
Citaro diesel 12 meter, 10,5 ton.
Ebusco 2.2, 13,3 ton zo uit mijn hoofd.
Scheelt niet zo veel, paar passagiers er bij en je kan het verschil niet zomaar meten in kg's.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 okt 2024, 18:45
door Lijn65
De combinatie van sierelementen en druk bereden wegen gaat niet goed samen. Die natuurstenen banden zorgen voor extra voegen in het wegdek en als dat ook maar een klein beetje begint te verzakken leidt dat tot trillingen en geluidshinder. Vooral als er veel zware voertuigen overheen rijden. Dit was met dieselbussen ook gebeurt, maar dan wellicht een half jaar later.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 okt 2024, 21:41
door gkw1969
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 okt 2024, 22:30
door huibf
Die kunnen ze dan gebruiken voor de boete die wellicht het OV bureau gaat opleggen vanwege het biet nakomen van de afspraken omtrend de inzet van electrische bussen.
Wat dat zou dan ook logischerwijs terecht zijn. Maar ook kunnen we die afspraken niet.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 09:16
door ZipperZapper
Nicketick schreef: ↑di 22 okt 2024, 20:24
Nadat eerder dit jaar het natuursteen bij UMCG Noord is verdwenen moet volgende week ook de Turfsingel er aan geloven en wordt ook daar het natuursteen door asfalt vervangen volgens de omschrijving van de werkzaamheden. Blijkbaar gaan natuursteen en (elektrische) bussen niet heel goed samen.
Bij UMCG Noord braken in ieder geval de strookjes bij het fietspad (die nog net worden meegepakt door een bus) telkens in stukken. Dat natuursteen is gewoon niet dik genoeg (of de losse elementen juist te groot) om de druk goed te verdelen, waardoor het knapt. Wel zonde, vooraf niet goed uitgedacht.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 11:46
door Zonnig
huibf schreef: ↑wo 23 okt 2024, 22:30
Die kunnen ze dan gebruiken voor de boete die wellicht het OV bureau gaat opleggen vanwege het biet nakomen van de afspraken omtrend de inzet van electrische bussen.
Wat dat zou dan ook logischerwijs terecht zijn. Maar ook kunnen we die afspraken niet.
De provincie MOET zeker een boete opleggen, Qbuzz levert nl niet wat ze hebben toezegt.
Qbuzze wordt al gecompenseerd door Ebusco, dus dat mag geen probleem zijn voor hun!
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 11:51
door Selivio
Moet?
Op grond waarvan? De afspraken tussen provincie en Qbuzz die wij hier niet kennen? En daarbij, de afspraken en de concessie zijn met het OV-bureau, dus als er al een boete zou komen, komt die daarvandaan en niet van de provincie(s)...
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 14:25
door Zonnig
In de overeenkomst tussen het OV-bureau en Qbuzz staat zeker een passage over boetes.
Als je geen boete oplegt wordt het wel heel vrijblijvend om zo te shoppen!
Qbuzz doet wel met aparte bedrijven zaken (Van Hool / Ebusco) en dan klagen dat ze niet op tijd geleverd krijgen ....
De prijs is niet voor niets laag!
Als ze bijv voor Mercedes hadden gekozen dan hadden ze de bussen wel conform overeenkomst ontvangen.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 14:35
door Milco
Waarom "aparte bedrijven"? Ten tijden van het bestellen van de bussen was er nog geen sprake van een faillissement, bij zowel Ebusco als VanHool...
VDL is niet failliet, maar ook als daar besteld was zou Qbuzz gaan klagen dat de levering te laat zou zijn...
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 okt 2024, 14:51
door Selivio
En als aanvulling op Milco. Qbuzz besteld bij aparte bedrijven simpelweg omdat niet elke leverancier elk type of rijbereik in het gamma heeft/had die Qbuzz wenst (vandaar orgineel VanHool voor Qliners omdat die zeiden dat ze elektrische 15 meter snelwegbussen konden leveren, en Ebusco voor de standaard-streek en Qlink lijn 6 bussen omdat Ebusco wel de gewenste range kon leveren (extra groot batterijpakket volgens Ebusco zelf). Daarnaast verwacht ik dat spreiding van risico ook ergens nog wel meespeelt. Bij het begin van de huidige concessie zijn ze immers met 7 verschillende leveranciers begonnen, waarvan er zeker 4 naar verwachting waren van Qbuzz.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 16:28
door Hainje
Op deze datum vertrekt de Arriva-trein naar Zwolle voor het eerst
De nieuwe Arriva-trein naar Zwolle vertrekt op 2 januari voor het eerst vanaf het Hoofdstation in Stad. Vanaf die dag is de NS het alleenrecht op het spoor tussen Groningen en Overijssel kwijt.
RTV Noord
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 17:06
door Lange_Dre
Ik ben heel benieuwd waar dat calimero bedrijf het personeel en materieel vandaan gaan halen. Dat laatste zal ongetwijfeld wel redelijk makkelijk te regelen zijn.aar dat eerste, personeel vind ik erg interessant aangezien Arriva nog steeds personeel te kort komt voor hun concessies waar de Nederlandse Spoorwegen niet meer mogen komen. Lijkt mij dat dat bedrijf dat eerst op orde moet brengen. Van mij mag Arriva deze nieuwe verbinding snel weer kwijt raken, maar dat staat los van de twee genoemde punten aan het begin van mijn post.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 17:08
door Lijn 45
Materieel worden Maaslijn-FLIRTS.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 17:19
door Hainje
Worden die dingen ook nog eens gebruikt, hopelijk zijn ze niet al half weggeroest

Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 17:49
door Lange_Dre
Lijn 45 schreef: ↑za 26 okt 2024, 17:08
Materieel worden Maaslijn-FLIRTS.
Gaat de provincie Limburg daar dan mee akkoord of heeft Arriva die treinstellen zelf bekostigt?
Blijft over, waar haald dat bedrijf het personeel vandaan. Arriva heeft meerdere consessies waar ze nu al personeel te kort komen voor de diensten die ze volgens de concessie moet rijden.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 19:05
door waldo79
Niet overal is de nood aan personeel even hoog.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 19:55
door Dionysusnu
Volgens mij komen ze eigenlijk alleen in Limburg nog (veel) personeel tekort.
Maar goed, laat ik weer even een RTV-nieuwsartikel corrigeren:
Artikel schreef:Vanaf die dag is de NS het alleenrecht op het spoor tussen Groningen en Overijssel kwijt.
Dat waren ze al kwijt in - als ik het goed begrijp - september 2020; De minimale meldingstijd na de datum dat de spoorwegwet
wijzigde om nationale open toegang mogelijk te maken. Dat niemand daar tot nu toe gebruik van maakte is iets anders.
Artikel schreef:Het is mogelijk dat het aantal ritten nog wordt uitgebreid. Arriva wil namelijk graag 22 keer per dag rijden tussen Groningen en Zwolle. De Autoriteit Consument en Markt moet nog besluiten of Arriva vaker mag gaan rijden
Gaat dit niet over Capaciteitsverdeling, en dus ProRail? Arriva heeft geen recente open toegangsmelding gedaan bij de ACM, en voor de vorige is de bezwaartermijn natuurlijk al lang verstreken. Al is NS destijds wel in beroep gegaan bij het CBb; weet iemand hoe het met die zaak loopt?
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 19:57
door iamthedutchdude
Als ik het storingsarchief op Rijden de Treinen mag geloven, dan heeft Arriva voornamelijk personeelsproblemen in Limburg. Dat zegt echter weinig over andere regio's.
Op de Vechtdallijnen is de hoeveelheid personeel v.z.i.w. zelfs zo ruim dat zij in kunnen vallen op ZHO als dat nodig is.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 20:03
door iamthedutchdude
Dionysusnu schreef: ↑za 26 okt 2024, 19:55Gaat dit niet over Capaciteitsverdeling, en dus ProRail?
Arriva is n.a.v. die capaciteitsverlening
naar het ACM (toezichthouder op o.a. capaciteitsverdeling)
gestapt.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 okt 2024, 20:49
door Dionysusnu
Die had ik gemist, dankjewel. Wel een beetje kort door de bocht verwoord, alsof de ACM direct toestemming geeft om te rijden. Maar misschien heb ik een beetje bovengemiddelde verwachtingen op dit gebied

.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 28 okt 2024, 08:38
door VIRM
Lange_Dre schreef: ↑za 26 okt 2024, 17:06
Van mij mag Arriva deze nieuwe verbinding snel weer kwijt raken, maar dat staat los van de twee genoemde punten aan het begin van mijn post.
Hoe moet Arriva deze verbinding 'kwijt raken' als het niet onder een concessie valt? Wat mij betreft kunnen ze hun energie en tijd in andere dingen steken dan met een paar treintjes per dag NS pesten.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 28 okt 2024, 11:14
door JeroenSpock
Zonnig schreef: ↑do 24 okt 2024, 14:25De prijs is niet voor niets laag!
Als ze bijv voor Mercedes hadden gekozen dan hadden ze de bussen wel conform overeenkomst ontvangen.
Wat kost een 12 meter eCitaro dan?