Ik was een aantal dagen van huis (zonder internet). Ik zie dat Yanaike in de tussentijd een fraai voorstel heeft gemaakt (hoe maak je toch zo'n kaartje?). Ik moet helaas concluderen dat ik het ontwerp op zijn zachtst gezegd liever zo snel mogelijk zie verdwijnen. Het spijt me als ik je kwets, Yanaike, ik ben nou eenmaal kritisch.
Ik loop mijn punten even per lijn af.
S1 en S2: Waarom trek je de S8 wel door naar Hoorn maar de S1 en de S2 niet naar Alkmaar? Er zijn aanzienlijke reizigersstromen, forenzen incluis, tussen Alkmaar en Amsterdam. Bovendien is jouw S-bahn een soort van sprinter met (te) veel haltes. Verder zie ik meer in een S1 tussen Uitgeest en Utrecht dan tussen Uitgeest en Almere conform het huidige traject van de sprinter.
S3 en S5: Heb je er over nagedacht dat het traject van de S3 en de S5 even lang is als een aanzienlijke intercitylijn? Dat geeft onvermijdelijk problemen bij de exploitatie. Bovendien is er tussen de termini nauwelijks sprake van vervoerswaarde, omdat intercity's namelijk sneller zijn. Waarom laat je de S3 en de S5 niet eindigen te Den Haag Centraal (dat je tot mijn verrassing compleet geïsoleerd laat) om vervolgens vanuit datzelfde station twee lijnen naar Dordrecht te laten lopen (eentje naar Sterrenburg en eentje naar Gorinchem)? Dan ben je ook meteen af van de S13.
S6: Prima lijn, maar waarom kies je er voor om de lijn te laten eindigen te Den Haag HS? De meeste mensen reizen naar Den Haag Centraal, niet alleen omdat het centrum daarvandaan dichterbij is, maar vooral omdat de grote ambtenarentorens in de buurt liggen. Daarbij komt nog dat Den Haag Centraal een veel belangrijker overstapstation is (op o.a. de tram). Dit gaat ook op voor de S13. Verder heb ik er geen moeite mee dat de lijn te Gouda eindigt.
S7: Prima lijn, maar waarom laat je de trein omreizen via Hilversum? Niet alleen is Hilversum al verbonden door de S11, je laat daarmee ook een veel belangrijkere as (Utrecht - Zuid via Breukelen) in de kou staan. Naar mijn mening kun de S7 dus beter via Breukelen laten rijden.
S8 / S9: Niets op aan te merken - al had je de S8 misschien kunnen doortrekken naar Enkhuizen of diezelfde lijn juist laten eindigen in Purmerend. Wat betreft de S9: ik vind die tunnel onder Crooswijk heel innovatief, maar ik vrees wel de kosten. Goedkoper zou zijn om de lijn naar Lombardijen door te trekken.
S10: Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je de lijn nar een belangrijke forensenstad als Amersfoort een gigantische omweg laat maken via Zeist en de Uithof terwijl er al een prachtige lijn voor de deur ligt (via Utrecht Overvecht). Bovendien zal het aantal extra reizigers miniem zijn. Beter is dan om de Uithoflijn (de sneltram) door te trekken naar Zeist en verder. Ik snap dat je het probleem van het kopmaken met jouw ontwerp probeert op te lossen, maar verstandiger is dan om Houten Castellum een tweede lijn te geven (Houten is immers volledig gericht op Utrecht).
S11: De S11 vind ik prima, al is het wel een beetje vergezocht om ook Tiel tot het netwerk te betrekken - die stad ligt immers ver van Utrecht. Houten Castellum als terminus kan ook.
S12: De S12 vind ik ook prima, maar houd je wel voldoende rekening met het kostenplaatje? Een S-Bahn naar Vianen is gerechtvaardigd, maar ook heel duur. Goedkoper zou zijn om de sneltram van Nieuwegein-Zuid door te trekken naar Vianen (zoals ook al eerder is voorgesteld). Je zou desnoods wel de sneltram in het S-Bahn net kunnen laten integreren.
S13: Heb je over a) de kosten; b) de vraag en c) de reizigersstromen? Ten eerste is de S13 extreem duur om aan te leggen, reken maar uit: twee tunnels (Bergse Bos en Maas), een traject dat dwars door woonwijken banjert (dus ook veel geluidswanden e.d.), enz. Ten tweede lijkt mij niet dat er vraag is naar een verbinding via het oosten van Rotterdam, aangezien die wijken al via de metro verbonden zijn (hoogstens zou je nog wel een metro tussen Zuidplein en Capelsebrug kunnen aanleggen, maar dat buiten beschouwing). Ten derde lopen de meeste reizigersstromen van voorsteden naar het centrum van Rotterdam - het is dus niet opportuun om Pijnacker, Berschenhoek, Nootdorp, etc. met Rotterdam Oost te verbinden. Zij hebben behoefte aan een verbinding met Rotterdam Centraal. De S13 kan wat mij betreft meteen de vuilnisbak in.
S14, S15 en S16: Niets op aan te merken - al blijft Katwijk aan Zee een beetje bekaaid achter. De S16 kan wat mij betreft vervangen worden door de RijnGouwelijn. De S15 zou ik dan laten doorrijden tot Rotterdam Centraal (dus niet naar Gouda via Alphen a/d Rijn) om zo een directe verbinding tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam te bewerkstelligen (aangezien ik de S3 en S5 splits te Den Haag Centraal vanwege hun lengte).
Wie kritiek heeft, moet zelf ook met wat komen. De beste stuurlui staan immers aan wal. Ik heb aangegeven wat ik zou veranderen in het voorstel van Yanaike, maar als ik zelf aan het roer stond, doe ik toch alles anders. Daarom kom ik met een eigen ontwerp, met kaartje! En ja, ik spreek mezelf gedeeltelijk tegen met alle kritiek hierboven. En ja, zelf ben ik er, om eerlijk te zijn, ook nog niet helemaal uit.
S0: Ringlijn Amsterdam
S1: Lelystad – Weesp – Amsterdam Centraal – Haarlem – Zandvoort
S2: Lelystad – Weesp – Amsterdam Zuid – Schiphol – Leiden Centraal
S3: Lelystad – Naarden-Bussum – Hilversum – Utrecht Centraal
S4: Baarn – Soest – Bilthoven – Utrecht Centraal – Houten Castellum – Geldermalsen – Tiel
S5: Harderwijk – Amersfoort – Bilthoven – Utrecht Centraal – Houten Castellum
S6: Rhenen – Driebergen-Zeist – Utrecht Centraal – Woerden Molenvliet
S7: Hoorn – Alkmaar – Uitgeest – Haarlem – Amsterdam Centraal – Weesp – Hilversum – Amersfoort
S8: Schagen – Alkmaar – Uitgeest – Zaandam – Amsterdam Centraal – Amsterdam Amstel – Duivendrecht – Breukelen – Utrecht Centraal
S9: Enkhuizen – Hoorn – Zaandam – Amsterdam Sloterdijk – Schiphol – Leiden Centraal
S10: Utrecht Centraal - Breukelen - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden Centraal - Den Haag Centraal
S11: Haarlem – Leiden Centraal – Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht Zuid
S12: Den Haag Centraal – Zoetermeer – Gouda Goverwelle
S13: Den Haag Centraal – Den Haag HS – Rotterdam Centraal – Gorinchem
S14: Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle
S15: Hoek van Holland – Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen
S16: Gouda Goverwelle – Gouda – Alphen a/d Rijn – Leiden Centraal
Ziehier het kaartje (zonder stationsnamen, helaas):
