Pagina 3 van 3

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 02:03
door deadlock
Natorious schreef:En geloof me, dat zal het ook wel weer worden, zodra de Rode Loper gereed is.
Dat mag ik wel hopen als ontlasting voor de Kalverstraat. Allejezus dat is echt niet meer te doen op zaterdagen.

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 02:18
door Ardan
Natorious schreef:Maar in de Westelijke richting hoor ik geen ander kruisingsstation als Lelylaan. Postjesweg en dan door naar Geuzenveld kan misschien ook nog, maar dan mis je het hele punt van de Osdorpertrams die ernstig belast zijn en minder belast moeten worden :/
Waar ik ook aan zit te denken is, als de metro er komt van Surinameplein via Lelylaan naar de Meer en Vaart en verder naar Schiphol, wat er dan met de trams gaat gebeuren. Op zich kun je het hele tramtraject ombouwen tot metrobaan, zo was het oorspronkelijk ook bedacht. Achter Surinameplein naar boven, over de afrit in de A10 heen, weer naar straatniveau, en bij de Meer en Vaart weer de grond in. Maar waar laat je de trams dan als je de metro op de huidige trambaan laat rijden?

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 09:56
door Alargule
Die zijn dan toch niet meer nodig op dat tracé? Of begrijp ik je vraag niet?

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:12
door n-evo
Alargule schreef:Ik denk zelf dus dat die overlast wel meevalt, zolang je het station niet pal onder het plein (zeg voor het Americain en de stadsschouwburg) wilt hebben, maar bijvoorbeeld in het water aan de Stadhouderskade bouwt. In alle plannen en voorstellen voor een metrolijn bij Leidseplein, bijvoorbeeld het Plan Stadsspoor, wordt daar ook een metrostation geprojecteerd.
Dat zou inderdaad kunnen. Al moeten er natuurlijk ook ruimte ingangen komen op het Leidse zelf.
deadlock schreef:Dat mag ik wel hopen als ontlasting voor de Kalverstraat. Allejezus dat is echt niet meer te doen op zaterdagen.
Ik zou er niet op rekenen. De binnenstad wordt alleen maar drukker. Dat zie je nu al: Rokin was altijd een oase van rust (relatief gezien dan) als je effe snel door wou lopen. Dat is nu al in steeds mindere mate het geval. Het hele centrum slibt dicht van de voetgangers.

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:39
door Alargule
Een ingang aan het Leidseplein is eenvoudiger en met minder overlast te realiseren dan een compleet metrostation. Met een ondergrondse passage, eventueel met winkels, voorkom je dat er bovengronds extra voetgangersstromen ontstaan. En sla je twee vliegen in één klap, want je kunt ondergronds extra winkelruimte regelen. Altijd lekker droog en aangenaam.

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 14:49
door n-evo
Er was ooit het idee om station Vijzelgracht met een ondergrondse passage inclusief rolpaden te verbinden met het Leidse. Uiteraard niks meer van vernomen.

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: do 25 dec 2014, 00:38
door Bram
Waar zou het metrostation dan komen? Onder de Leidsegracht, of juist meer aan de kant van de overtoom?

Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro

Geplaatst: do 25 dec 2014, 23:22
door Wubbo
Het topic is erg in de ideeënsfeer terechtgekomen, daarom verplaatst naar Ideeën OVer OV.