Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: wo 07 dec 2016, 19:31
Oh, ik ben station MediaPark vergeten. Ach ja. Dat maakt verder niet heel erg veel uit ;)
Hoe jij wilt! Mijn variant 3 is ook met goederenpaden maar de andere varianten zijn volgens mij allemaal zonder goederenpaden. Je kunt ook eventueel allebei doen.Wubbo schreef:Ik heb een voorstel liggen, maar die is nog zonder goederenpaden. Wil je een uitwerking met of zonder goederenpaden voor de vergelijking? Goederen past er niet zomaar in.Yanaike schreef:Ik zou zeggen, werk 'm uit en geef 'm een nummertje! :D
Ja, maar zoals je ziet is op sommige trajecten de reistijd wel ruimer genomen. Zeker Almere - Bijlmer - Utrecht kan wel iets sneller dan dat er hier staat aangegeven denk ik. Het gaat er mij vooral om om te kijken of alles past.Wubbo schreef:@pedaalemmerzak: als er in jouw bestand maar 1 tijd staat, betekent dat dan aankomst en vertrek in dezelfde minuut? Dat lijkt me voor de IC's in Almere te weinig, en om de overstapknoop Weesp te maken (ik kan lastig zien of je dat ook daadwerkelijk van plan bent in je bestand) heb je sowieso meer nodig dan alleen een korte stop.
Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om je plan verder uit te werken. Ik heb echter een paar opmerkingen:pedaalemmerzak schreef:Ik heb alle treinen in Zuidelijke richting uitgewerkt op het traject Zwolle - Almere en verder. Op de Flevolijn past alles. Of het past met kruisende treinen (amsterdam - hilversum etc.) dat is de vraag. [...]
Hmmm, als ik 'IR' hoor, zou ik ergens verwachten dat die trein dan wél in Almere Buiten zou stoppen. En Lelystad geen IC-stop meer? Ik weet niet of die middelgrote provincie hoofdstad daar wel zo blij mee isWubbo schreef:Oke, daar is ie dan.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik blijf wel nieuwsgierig hoe je de SAAL-corridor dan in gedachte hebt in je 20-minuten dienstregeling. Blijkbaar moet je dan andere keuzes maken en ik ben benieuwd hoe die keuzes uitpakken.Wubbo schreef:En met een twintigminutendienst past deze treindienst nooit, hij is nu al op enkele plekken lelijk krap.
Grappig. Mijn sprinters worden namelijk juist wel ingehaald in Weesp (al hou ik de stationnementstijd wel kort).Yanaike schreef:Variant 6 heeft de sterkste winst in reistijden voor de SPR omdat er hier optimaal gebruik wordt gemaakt van het feit dat de SPRs niet meer ingehaald worden in Weesp.
Zover ik weet, (maar ik werk met sporenplan en dat loopt niet gelijk met de huidige infra) ligt er een spoor per richting tussen Weest en Almere Centrum. Kan zijn dat er een spoor extra gekomen is, maar anders zie ik een opvolgprobleem.pedaalemmerzak schreef:http://www.filedropper.com/saalalmerego ... alemmerzak
Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
EEN BOEL TEKST, dus quote ik het niet....
Zoals je ziet eindigt die sprinter op ?Almere C. Ik ga er dus vanuit dat er kopsporen worden aangelegd en dat dan de sprinter en de IC tegelijk kunnen vertrekken, de sprinter halteert dan nl op een van de kopsporen.CamilleKreemers schreef:Zover ik weet, (maar ik werk met sporenplan en dat loopt niet gelijk met de huidige infra) ligt er een spoor per richting tussen Weest en Almere Centrum. Kan zijn dat er een spoor extra gekomen is, maar anders zie ik een opvolgprobleem.pedaalemmerzak schreef:http://www.filedropper.com/saalalmerego ... alemmerzak
Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
EEN BOEL TEKST, dus quote ik het niet....
De IC Zwolle - Schiphol ligt gelijktijdig tot 2 minuten afstand vergeleken met sprinter Almere. Dat kan niet.
Door alles naast elkaar te zetten in één schema kun je heel snel zien wat er allemaal klopt/niet klopt. Zo valt mij meteen al op dat de SPR naar Hoofddorp vertrekt om :05 uit Weesp, :11 uit Diemen Zuid, :14 uit Duivendrecht, :18 uit Rai, :21 uit Zuid en :26 uit Schiphol, de IC naar Schiphol die daar achteraan rijdt, rijdt om :06 door Weesp, :10 door Diemen Zuid, :15 door Duivendrecht, :18 uit Zuid en :25 uit Schiphol. Aan deze twee treinen zijn een heleboel dingen die niet koppen:pedaalemmerzak schreef:Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
Oeps :@ Ik heb mijn bericht aangepast.Wubbo schreef:Grappig. Mijn sprinters worden namelijk juist wel ingehaald in Weesp (al hou ik de stationnementstijd wel kort).Yanaike schreef:Variant 6 heeft de sterkste winst in reistijden voor de SPR omdat er hier optimaal gebruik wordt gemaakt van het feit dat de SPRs niet meer ingehaald worden in Weesp.
Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:Wubbo schreef:Ik zal voor de grap nog eens gaan puzzelen met een 20-minutendienst om te kijken welke rare keuzes ik daarbij tegenkom.
En ik was er nou nét benieuwd naar hoe je die dan ging oplossen!Wubbo schreef:Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:
Ik ben benieuwd! Je moet de Gooilijn overigens niet onderschatten. Een voordeel dat je daar hebt is dat je vanuit Hilversum meteen twee kanten op kunt met treinen, terwijl je bij Almere Centrum altijd nog tot aan Almere Oostvaarders met dezelfde treinen in de knoop blijft zitten. Bovendien ligt er tussen Hilversum en Amersfoort maar één extra SPR station, daarom kun je problemen in Hilversum heel makkelijk doorschuiven naar Amersfoort. Ik denk overigens dat een fly-over voor de sporen Utrecht -> Hilversum over de sporen van/naar Amersfoort geen overbodige luxe zou zijn bij frequenties van 10 minuten.Ik ben ondertussen trouwens een andere uitwerking aan het maken waarbij ik sprinters op IC's doorkoppel op Weesp. Dat lukt op de Flevolijn wel maar op de Gooilijn past het niet. Sowieso lijkt die Gooilijn veel beperkender dan de Flevolijn, doordat je op de Flevolijn op 2 plekken treinen de baan op kan sturen (Oostvaarders en Almere Centrum) waar je dat op de Gooilijn alleen in Hilversum kan (en dan ook nog eens op beperkte momenten in het uur ivm de overkruis van de trein uit Utrecht met de trein naar Amersfoort).
Als de situatie van sporenplan nog klopt, kun je in theorie nog inhalingen bij Naarden-Bussum laten plaatsvinden. In de praktijk weet ik echter niet of het kan. Er staat niet bij hoe snel je de wissels daar nemen kan.Wubbo schreef:Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:Wubbo schreef:Ik zal voor de grap nog eens gaan puzzelen met een 20-minutendienst om te kijken welke rare keuzes ik daarbij tegenkom.
- Bij een twintigminutendienst moet je verdichten tot een 10-minutendienst voor zowel de sprinters als de IC's op de Flevolijn (want ik wil de frequentie niet laten zakken naar minder dan nu), dat past niet als er ook nog een gooiboogtrein in moet en je niet stopt in Weesp
- Wel stoppen in Weesp past niet omdat je dat met 12 treinen wil doen (6x IC en 6x Sprinter), die ieder 2 minuten stilstaan (overstapknoop) en waarbij de opvolging tussen vertrek en aankomst 4 minuten is. Dat betekent dat ik 12*2+12*4=72 minuten per uur nodig heb en dat past niet. Je moet dan dus naar een opvolgtijd van 3 minuten tussen vertrek en aankomst (lijkt me technisch wel te halen) maar dat levert op de baanvakken rare constructies op met uitgebogen IC's of sprinters die niet overal stoppen, of extra perrons (en sporen) op Weesp.
Ik ben ondertussen trouwens een andere uitwerking aan het maken waarbij ik sprinters op IC's doorkoppel op Weesp. Dat lukt op de Flevolijn wel maar op de Gooilijn past het niet. Sowieso lijkt die Gooilijn veel beperkender dan de Flevolijn, doordat je op de Flevolijn op 2 plekken treinen de baan op kan sturen (Oostvaarders en Almere Centrum) waar je dat op de Gooilijn alleen in Hilversum kan (en dan ook nog eens op beperkte momenten in het uur ivm de overkruis van de trein uit Utrecht met de trein naar Amersfoort).