Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Maar de sneltrams en vallen in Amstelveen dan juist wel weer onder GVB.
Vind de frequentie van lijn 319 trouwens ook wel opvallend. 8x per uur voor een plaats met 11.000 inwoners.
Connexxion is dan ook niet zo blij dat GVB de exploitatie van de Amstelveenlijn heeft behouden. En Connexxion zou ook graag lijn 369 overnemen van Connexxion, omdat die lijn ook buiten het vervoersgebied van GVB komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ja, maar Landsmeer is sterk op Amsterdam georiënteerd. En Landsmeer ligt toch net ietsje verder van veel Amsterdamse bestemmingen verwijderd dan veel Amsterdamse woonwijken.
Waarschijnlijk in combinatie met een jarenlange aantrekkelijke OV-verbinding, waardoor potentiële reizigers de bus in gelokt worden, in plaats van eruit gejaagd.
Het netwerk in Waterland toont aan dat streekvervoer, ook voor middelgrote dorpen, méér kan zijn dan eens in het halfuur een streekbus met een onaantrekkelijke slingerroute.
sirvinniei schreef: ↑do 15 jul 2021, 23:07
Nu heeft Zuidplein wel een sterkere knooppuntfunctie voor de stad dan Amsterdam Noord.
En de metro op Zuidplein - Rtd CS heeft ook een hogere frequentie dan op Noord - Asd CS.
(tja, ik schrik ervan om het op te schrijven, maar er is toch nog minstens één situatie waar de RET een hogere frequentie biedt dan het GVB )
Verder speelt in Waterland mee dat er veel buitenlandse toeristen naar Volendam en Marken reizen (in andere jaren dan). Toeristen weten doorgaans wel waar CS ligt, maar kunnen Boiksloutermiirplain niet eens uitspreken.
Ja, maar Landsmeer is sterk op Amsterdam georiënteerd.
Landsmeer is historisch met streekvervoer bediend. Het is een andere gemeente dan Amsterdam en 'dus' geen GVB gebied. Toen er nog geen aanbestedingen waren was het stadsvervoer van het GVB beperkt tot het oppervlak van de gemeente met een paar (praktische) uitzonderingen in Amstelveen en Diemen. Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Dit stukje snap ik niet. Op 28 mei 2006 zijn de busdiensten die GVB in Amstelveen had overgegaan naar Connexxion en de busdiensten die Connexxion in Diemen had overgegaan naar GVB. In beide plaatsen komt tegenwoordig geen bus van de andere vervoerder meer (het streektraject langs het Diemense industrieterrein en de Diemerknoop daargelaten).
Wat heeft Landsmeer hier trouwens mee te maken?
Aanvang concessie december 2023 in principe voor 10 jaar (december 2033), onder voorwaarden kan deze 5 jaar verlengd worden, ivm afschrijvingstermijn laadinfra en ZE materieel.
Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Dit stukje snap ik niet. Op 28 mei 2006 zijn de busdiensten die GVB in Amstelveen had overgegaan naar Connexxion en de busdiensten die Connexxion in Diemen had overgegaan naar GVB. In beide plaatsen komt tegenwoordig geen bus van de andere vervoerder meer (het streektraject langs het Diemense industrieterrein en de Diemerknoop daargelaten).
Wat heeft Landsmeer hier trouwens mee te maken?
Jij richt je op de wisseling in 2006
In de jaren '90 had je Connexxion die reed naar Landsmeer, in Diemen en een groot aantal lijnen in Amstelveen. Alleen de lijn Amsterdam Amstel - Amstelveen - Schiphol Oost werd volgens mij door het GVB geëxploiteerd, wel in de Schiphol Sternetformule. Er is toen wat geschoven en het GVB kreeg meer lijnen in Amstelveen. In 2006 is dat toen weer eens herzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Voor wat betreft Landsmeer en GVB kan ik op de wiki zo gauw één lijn vinden: lijn 29. Amstelveen is door GVB historisch altijd wel met meer lijnen bediend (zoals de 63, 65, 66, 67 en 69) maar sinds de veranderingen in 2006 rijdt GVB (met de bus) buiten Amsterdam alleen in Diemen en Duivendrecht en het ziet er voorlopig niet naar uit dat Amstelveen en Landsmeer daar binnenkort bij zullen komen.
Het is de introductie van de concessies begin jaren ‘00 geweest dat het allemaal wat strakker is getrokken met ingang van de zomerdienstregeling van 2006.
Diemen werd daarvoor bediend door bussen van Amstelland-Meerlanden, Gooi- en Vechtstreek, Utrecht West en trams van het GVB. Zal best een goede verbinding met de rest van de wereld hebben opgeleverd, maar praktisch managen was het niet.
Nu is de situatie dat het bij Landsmeer misschien efficiënter kan door het aan het GVB-net toe te voegen, maar GVB heeft een gesloten thuismarkt zonder concurrentie dus er zal veel kritiek komen van de private vervoerders als je zo’n lucratieve verbinding uit de markt haalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP schreef: ↑di 20 jul 2021, 18:42
Voor wat betreft Landsmeer en GVB kan ik op de wiki zo gauw één lijn vinden: lijn 29. Amstelveen is door GVB historisch altijd wel met meer lijnen bediend (zoals de 63, 65, 66, 67 en 69) maar sinds de veranderingen in 2006 rijdt GVB (met de bus) buiten Amsterdam alleen in Diemen en Duivendrecht en het ziet er voorlopig niet naar uit dat Amstelveen en Landsmeer daar binnenkort bij zullen komen.
Ooit had Amstelveen doorgaande GVB-lijnen, die ook ten noorden van de A10 kwamen.
"Gelukkig" heeft het GVB die historische vergissing de afgelopen jaren teruggedraaid door de doorgaande sneltram 51 te vervangen door tram 25, die niet meer verder dan station Zuid komt.
Diemen werd daarvoor bediend door bussen van Amstelland-Meerlanden, Gooi- en Vechtstreek, Utrecht West en trams van het GVB. Zal best een goede verbinding met de rest van de wereld hebben opgeleverd, maar praktisch managen was het niet.
NS!
Vanaf de rest van de wereld naar Diemen waren de stations Diemen en Diemen-Zuid per trein het snelst bereikbaar
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
CamilleKreemers schreef: ↑ma 20 dec 2021, 14:36
Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
CamilleKreemers schreef: ↑ma 20 dec 2021, 14:36
Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
Persbericht Vervoerregio: twee inschrijvingen op ZaWa: Connexxion en EBS.
Vervoerders die het openbaar vervoer willen verzorgen in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland hebben vandaag hun offertes ingediend bij Vervoerregio Amsterdam. Daarmee is een einde gekomen aan de inschrijfperiode voor de nieuwe concessie die eind 2023 ingaat. De huidige vervoerders in de twee gebieden, Connexxion (Zaanstreek) en EBS (Waterland), hebben een offerte ingediend.
Heeft Connexxion zich dan als zijnde "Connexxion" ingeschreven? Ik dacht dan men juist wilde overstappen naar het merk Transdev, of blijft dat beperkt tot de Gooi- en Vechtstreek?