Pagina 3 van 4

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 12 jul 2024, 18:27
door OV-Ambtenaar
Ha sorry. Is inderdaad de gebruikelijke afkorting voor Haarlemmermeer (Ter onderscheiding van Haarlem, die gebruikt vaak zelf HLM als afkorting) :)

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 22:15
door Lijn 45
De nieuwe bussen voor Airside worden Lion's City's.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 10 okt 2024, 00:50
door Visgraatmodel
Toen ik de persfoto's zag kreeg ik al een mini hartverzakking omdat ik geen drie deuropeningen zag, gelukkig was het maar een demobus.
Op Schiphol mag de bus niet voller zijn dan 50 pax + 1 chauffeur. De rit van gate naar kist/toestel mag ook niet langer zijn dan tien minuten volgens Schiphol-regels, anders moet de bus terug naar de gate om weer vanaf 0 te beginnen.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 31 okt 2024, 11:52
door Station Luchtbal
Stadsbus schreef: wo 01 mei 2024, 12:35 En vanaf eind september komen de bussen aan. Oktober op dienst. Bussen kunnen zowel met stekker als pantograaf laden, er zal dus waarschijnlijk bij P30 een of twee laadpalen komen.
Is er al een spoor van de 7 elektrische gelede Solarissen?

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 31 okt 2024, 12:38
door omaylie
Vandaag wel, want er zijn twee van de zeven Solarissen aan een kenteken gekoppeld: 39-BZL-2 en 43-BZL-2. Of ze ook echt voor Schiphol zijn? Ik denk het wel.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 07 nov 2024, 14:49
door Etienne
De 43-BZL-2 draagt het nummer 1114; ik kreeg een foto van een proefrit doorgestuurd.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 07 nov 2024, 14:53
door Heel_Holland_Spot
Heeft de bus dezelfde kleur als de MAN's inmiddels hebben gekregen? En is de foto ook om hier te delen? Ik ben hartstikke benieuwd namelijk.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 08 nov 2024, 02:35
door Styyx
Staat al op Busposities. Inderdaad zelfde kleur als de MAN bussen. De 1111 rijdt ook rond. Morgen kijken of ik ze zelf op de foto kan zetten.

https://busposities.nl/foto/209615

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 08 nov 2024, 15:02
door Lijn 45
Gaan de MAN's uit dienst als de Solarissen zijn ingestroomd?

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 08 nov 2024, 15:03
door Milco
Zullen ze niet doorstromen naar lijn 1 die nog met Ambassadors rijdt?

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 04:15
door Stadsbus
Station Luchtbal schreef: do 31 okt 2024, 11:52
Stadsbus schreef: wo 01 mei 2024, 12:35 En vanaf eind september komen de bussen aan. Oktober op dienst. Bussen kunnen zowel met stekker als pantograaf laden, er zal dus waarschijnlijk bij P30 een of twee laadpalen komen.
Is er al een spoor van de 7 elektrische gelede Solarissen?
Inmiddels zijn alle zeven kentekens bekend bij het RDW. Zal dus niet lang meer duren tot dat alle MAN bussen van deze lijn vervangen zijn door de nieuwe Solaris bussen.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 21 dec 2024, 07:52
door Station Luchtbal
Sinds gisteravond laat zijn alle 7 Solarissen in dienst.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 21 dec 2024, 18:01
door TheAgedGamerYt
Wat zullen er met de MAN bussen gebeuren?

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 21 dec 2024, 18:02
door Milco
Schuiven door naar lijn 1 om de Ambassadors aldaar te vervangen.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 19:04
door matje82
vandaag rijdt Citea 8715 op lijn 1.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 03 jan 2025, 22:58
door Styyx
Milco schreef: za 21 dec 2024, 18:02 Schuiven door naar lijn 1 om de Ambassadors aldaar te vervangen.
Lijn 1 wordt nog gewoon gereden met de Amba's. MAN bussen zijn al 2 weken niet actief geweest (sommige zelfs 2 maanden). Misschien op termijn wel de bedoeling dat ze op lijn 1 komen te rijden maar ik denk niet met de hele vloot, 8 MAN bussen om max 3 Amba's te vervangen is wel overbodig. Er staat een opmerking op busposities voor de 1104 en 1107 dat ze in Groningen staan.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 13:37
door iamthedutchdude
Dan vermoed ik dat één van die twee nu (op de weg) terug is. Rond 12:00 uur trof ik er namelijk een aan op de Friese N31 van Drachten Noord naar Nijega. Helaas niet kunnen zien welke, moest op de weg letten...

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: vr 14 mar 2025, 16:24
door Stadsbus
De resterende MAN’s zijn allemaal wit geworden voor inzet op lijn 1: https://busposities.nl/foto/244421

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 27 mar 2025, 12:14
door iamthedutchdude
En met de resterende MAN's bedoel je vermoedelijk de 1101-1103, de 1105-1106 en de 1108? De 1104 en 1107 (die in Groningen stonden) zijn namelijk gefotografeerd in Leeuwarden in de Fietsbus-huisstijl (dus voor de Afsluitdijk).


1104



1107

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: do 27 mar 2025, 14:41
door Stadsbus
Ja klopt. Dacht dat dat al gemeld was hier maar blijkbaar nog niet.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 19 apr 2025, 21:23
door Mdk
Waarom gebruikt Schiphol airside eigenlijk vrij reguliere OV-bussen ipv de pendelhokken zoals die van Cobus die vrij Universeel op luchthavens worden gebruikt. Is dat bewust beleid?

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 19 apr 2025, 23:26
door JordiBrabant
Worden de land- en airside bussen door elkaar gebruikt? De Cobus hokken die jij noemt, zijn breder dan 2,55m dus mogen niet zonder meer op de openbare weg rijden (naar P3).

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: za 19 apr 2025, 23:35
door Visgraatmodel
Mdk schreef: za 19 apr 2025, 21:23 Waarom gebruikt Schiphol airside eigenlijk vrij reguliere OV-bussen ipv de pendelhokken zoals die van Cobus die vrij Universeel op luchthavens worden gebruikt. Is dat bewust beleid?
Omdat de randwegen (de weg met directe verbinding naar het Vliegtuig Opstel Plaats oftewel de parkeerplaats van de kist) en haar bochten de Cobussen niet aankunnen.
Ook is de parkeerruimte bij de busgates te smal om een COBUS te plaatsen, Schiphol heeft 37 busgates.

Zie onderstaande foto's ter referentie van de krapte op de randwegen. Kijk bij foto 1 naar de breedte van de weghelft en bij foto 2 de ruimte van de onderste VOP's waar de kisten van KLC (C als in Cityhopper) staan.

Afbeelding

Afbeelding

Schiphol heeft een complex systeem waarbij het gebeurt dat het vliegtuig met een brug wordt aangesloten maar dat de passagiers naar het VOP moeten lopen via de trap van de brug en met een bus worden weggebracht.

Voorbeeld: vliegtuig uit Spanje komt (om welke reden dan ook) aan op een VOP/gate aan een intercontinentale pier (ja, dit gebeurt echt), omdat het Schengen is hoeven passagiers daar niet te zijn.
JordiBrabant schreef: za 19 apr 2025, 23:26 Worden de land- en airside bussen door elkaar gebruikt?
Ik weet niet wat de status is van de Citea's maar naar mijn weten worden alleen BYD's gebruikt en die zullen ook tot nader order zonder kenteken rijden.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: zo 20 apr 2025, 10:29
door Lijn 45
Dat laatste duurt niet lang meer. De nieuwe MAN's voor Airside zouden deze maand al.moeten instromen volgens het persbericht over hun bestelling.

Re: Concessie Schiphol Landside/Airside (pendeldiensten)

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 13:37
door Station Luchtbal
flipje schreef: ma 02 jun 2025, 17:22 BYD's 2057 (226) en 2183 (222) keren weer terug naar IJssel-Vecht, na een avontuur op Schiphol. Er volgt nog een derde wagen.

Edit: bus 223, 226 en 227 keren terug.
Betekent dit dat de nieuwe MAN bussen rijden?