Pagina 3 van 9

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 09:08
door Djeez
en-es schreef: za 14 sep 2024, 08:09 Er wordt regelmatig geschrapt tussen Arnhem en Emmerich, dat kun je ze wel verwijten.
Grootse probleem is personeel en voertuigen. Arnhem - Emmerich wordt als eerste geschrapt vanwege personeelsuitval en heel vaak, toevallig ook vandaag, rijden ze met voertuigen of machinisten die blijkbaar ineens niet meer de grens over mogen waardoor iedereen vanuit Emmerich moet overstappen op de trein vanuit Arnhem die weer terug gaat naar Arnhem en dat kost minimaal 30 minuten vertraging extra. Zo is de uurdienst vaak onbetrouwbaar. En met een beetje pech schrappen ze de volgende trein waardoor je weer minimaal een uur verder bent, dan eindigen ze de trein in Emmerich en staat er dus ook geen nieuwe trein klaar in Arnhem. De vakbonden zijn heel streng in Duitsland. Te weinig of geen pauze gaat vaak voor..

Qua infrastructuur is Duitsland vaak niet beter met kapotte wissels die echt lang duren om te repareren. Maar Vias is wel degelijk voor geschikte voertuigen en personeel. Het begint een beetje te lijken op de Maaslijn in het begin bij Arriva de concessie, dat was ook drama.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 14:10
door hauptbahnhof
Zou het niet gewoon een wettelijk iets zijn? Die pauzes? Dat is hier namelijk net zo. Een pauze niet nemen en daarna een ongeval hebben kan grote gevolgen hebben (ook al is het schuld van derden).

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 14:46
door ArrivaBas
In het wegverkeer zijn rij- en rusttijden Europees geregeld, maar op het spoor lijkt het mij ook logisch dat er in elk land regels zijn die verplichte pauzes voor machinisten vaststellen.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 16:18
door hauptbahnhof
Dat bedoel ik dus. Dus constant de bonden aanhalen heeft niet echt zin.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 17:49
door Rikkel
https://www.vrr.de/de/presse/vias-rail- ... einnetzes/

Er zijn wel 10 wachtdagen geweest voor een beroep, maar dat is er niet gekomen. Lijkt me wel dat er dan ook een ander heeft ingeschreven. Kan alleen nog niet vinden wie.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 14 sep 2024, 19:35
door bussende02
Die tien dagen zijn er nog niet geweest, maar zijn nu eerst begonnen.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 12:18
door Rikkel
Scherp, even afwachten.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 12:42
door Durashift
ArrivaBas schreef: za 14 sep 2024, 14:46 In het wegverkeer zijn rij- en rusttijden Europees geregeld (..)
Dan heb je nog theorie en praktijk. Als je in het wegvervoer een uur verloren hebt door een hevige file, daardoor te laat bent voor je tijdslot om te lossen en dus in de wacht gezet wordt.. dán heb je de keuze om dat als wacht(werk)tijd te bezien óf de tachograaf op rust zetten (wat je dan ook wel werkelijk aan het doen bent, rusten) en zo je verplichte pauze maakt en na het lossen weer door kan. Moet je wel een beetje geluk hebben dat je niet voortijdig wordt opgeroepen natuurlijk.

Ik maak mijn eerste kwartier rust van de dag haast nooit op de wettelijke manier. ;)

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 11:57
door Djeez
Hoe kan Vias al de hele week niet-NL geschikte treinstellen hebben? De voertuigen veranderen toch niet ineens? Of is er een machinist met een verlopen vergunning?

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 12:16
door en-es
Ik denk het laatste.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 21:40
door Vinny
hauptbahnhof schreef: za 14 sep 2024, 14:10 Zou het niet gewoon een wettelijk iets zijn? Die pauzes? Dat is hier namelijk net zo. Een pauze niet nemen en daarna een ongeval hebben kan grote gevolgen hebben (ook al is het schuld van derden).
Zelf denk ik dat het aan twee dingen kan liggen:
- Personeel zonder bevoegdheid in Nederland:
Door personeelsgebrek zetten ze machinisten in die niet door mogen rijden naar Nederland, maar Emmerich kan nog bediend worden. Vanuit het Roergebied is dat de belangrijkste bestemming voor treinen die op die lijn in Duitsland rijden richting Arnhem, dus begrijpelijk dat daar dan voor gekozen wordt in plaats van de rit helemaal uitvallen.
- Arnhem-Emmerich is een extratje binnen de concessie:
De vervoerder wordt minder hard afgerekend op verbindingen die open acces worden aangeboden ten opzichte van wat minimum vereist wordt volgens de concessie.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 22:36
door Wubbo
Een trein kan niet zowel open-access als onderdeel van de concessie zijn. Het is het één of het ander.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 21 sep 2024, 10:23
door en-es
De concessie is onlangs verlengd dus kunnen ze nog vele jaren aanmodderen. :trein:

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 21 sep 2024, 10:30
door rvdborgt
Vinny schreef: vr 20 sep 2024, 21:40 - Arnhem-Emmerich is een extratje binnen de concessie:
De vervoerder wordt minder hard afgerekend op verbindingen die open acces worden aangeboden ten opzichte van wat minimum vereist wordt volgens de concessie.
Bij mijn weten is Arnhem-Emmerich geen extraatje. Het is gewoon een van de te rijden verbindingen.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 21 sep 2024, 10:39
door sirvinniei
Ik dacht dat provincie Gelderland er aan mee betaalde. Als het Open Access is zou dat illegale staatssteun zijn.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: za 21 sep 2024, 10:49
door rvdborgt
De provincie Gelderland betaalt inderdaad mee en is een van de opdrachtgevers. Het is geen open toegang.

Re: Vias Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 17:33
door Djeez

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 20:25
door Rikkel
Ah duidelijk. Is VIAS Nederland een ding?

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 20:37
door Daniel
Rikkel schreef: vr 27 sep 2024, 20:25 Is VIAS Nederland een ding?
Lijkt puur een handelsnaam. Ze staan ingeschreven op hetzelfde adres als RTB Cargo in Rotterdam met dezelfde CEO volgens de website...
En RTB Cargo is gewoon een reeds bestaande dochteronderneming van de RATH Groep waar VIAS ook bij hoort.

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 12:39
door Djeez
De komende tijd (tot mei 2026) rijden er weer maandenlang geen treinen op zowel de gehele lijn maar bussen door werkzaamheden tussen Emmerich en Wesel (3,5 km spoor vervangen). Waaronder de hele zomermaanden juli en augustus 2025, bijna heel november 2024 en heel veel werkenden

https://www.zuginfo.nrw/download/172891 ... 5_2026.pdf en https://www.zuginfo.nrw/download/172891 ... _72dpi.pdf

Ben ik de enige die dit wel erg lang vindt voor 3,5km spoor? Of denk ik er te makkelijk over?

In ieder geval voor de reiziger geen pretje de komende tijd rond kerst, het voorjaar en de zomer. En met een beetje pech ook nog controle rond de grens. Bus tussen Arnhem en Emmerich duurt al ruim 1 uur afhankelijk van file. Dat kan zomaar 1,5 uur enkele reis worden ipv 25 minuten met de trein..

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 14:17
door trolly
Het wordt zeker geen pretje, maar zoals uit het door jezelf gelinkte artikel blijkt gaat het om behoorlijk wat meer dan 3,5 km spoor vervangen, met als hoogtepunt een nieuwe brug over het Wesel-Datteln-Kanal. Daar kan je ook van alles van vinden, maar bruggen bouwen duut nou eenmaal wat langer dan rechttoe-rechtaan spoor vernieuwen. Daarnaast wordt er hier neem ik aan ook een derde spoor aangelegd, dus al met al best wat gedoe.

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 14:39
door Ardan
Er komt bovendien een tijdelijk station Friedrichsfeld ten zuiden van het huidige, begint nu langzaam zichtbaar te worden. En die nieuwe brug komt anderhalve meter hoger te liggen dan nu het geval is, dus het hele baanlichaam moet opgehoogd worden. Dat is ook geen poezenurine.

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 15:02
door DDietzen
Ik vind de werkzaamheden wel erg versnipperd aandoen voor iets wat een "Generalsanierung" zou heten. Doelde die term niet juist op één aaneengesloten bouwperiode waarin het complete spoor op slot en de schop gaat?

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 15:06
door Suus
Het wordt anderhalf jaar voor iedereen afzien. Tussen Emmerich en Oberhausen of geen treinen, of veel minder treinen door enkelspoor. Tussen Rotterdam, Breda, Eindhoven en Venlo een grote goederentreinparade, zeker gedurende de sperperiodes achter Emmerich. Er zullen ook periodes zijn dat de RE13 Mönchengladbach - Venlo v.v. niet rijdt om ruimte te maken voor goederentreinen.

Re: Vias RE19 Arnhem Emmerich

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 19:59
door Vinny
Voor Duitse begrippen wordt er wel redelijk efficient gewerkt voorzover ik kan inschatten. Ze zijn er zelf ook achter dat de lijn Arnhem-Oberhausen, zeker voor goederenvervoer, een zeer belangrijke spoorlijn is die niet zomaar gemist kan worden.