Pagina 3 van 3

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: do 25 feb 2010, 22:37
door Vinny
Aangezien een hemelsbrede afstand altijd korter is dan de afstand over de weg zal de kilometerprijs wel omhoog moeten gaan om 'break even' uit te komen. Ik denk dus niet dat het veel uit zal maken in de uiteindelijke tarieven. En voor een echte omweg kun je het ook zien als stimulans voor de reiziger om te gaan lopen/fietsen. Dat is gezond. Overigens is het niet heel moeilijk in te voeren; bij mijn weten wordt de ritprijs namelijk niet bepaald door de reisweg te berekenen, maar door een vast schema uit een database; waarin dus alle haltes van een buslijn met elkaar verbonden zijn. Zelf zou ik het toejuichen als alle actietarieven (zoals het Eurokaartje) automatisch worden verwerkt in het reizen op saldo. Op één of andere manier schijnt dat maar niet te kunnen lukken :evil:

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: do 25 feb 2010, 22:42
door Geert
Hou nou toch eens op over dat lopen/fietsen. Dat doen zat mensen, en lang niet iedereen die in de bus zit heeft de mogelijkheid om te lopen of te fietsen (zeker niet in het streekvervoer). Ik vind het een buitengewoon slechte dooddoener. :?

De tarieven worden inderdaad volgens een vaste tabel uitgerekend, dezelfde tabellen zijn tenslotte ook gebruikt voor de prijsberekening op 9292ov.nl.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: do 25 feb 2010, 23:07
door iljitsch
Als mensen niet kunnen lopen of fietsen, hoe komen ze dan bij de bushalte...?

In een beetje stad zijn de afstanden te groot om alles te kunnen lopen en er zullen vast wel een paar mensen zijn die niet kunnen fietsen, maar je maakt mij niet wijs dat al die scholieren in de bus en de tram allemaal een evenwichtsstoornis of iets dergeijks hebben...

(Overigens loop ik dagelijks 25 minuten naar m'n werk en terug en toen ik nog in Den Haag woonde deed ik alles op de fiets, maar toch prettig dat het stadsvervoer er is als die weer eens kapot is.)

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: do 25 feb 2010, 23:20
door Geert
Alsof er alleen scholieren en luilakken in de bus zitten. Niet dat ik wil ontkennen dat die er ook zijn, maar de maatschappelijke meerwaarde van OV wordt zo wel een beetje de grond ingeboord. Om een tegenvoorbeeld te geven: ik woon in Zeist, en daar wonen veel blinden omdat het Bartimeus-instituut ook in Zeist gevestigd zit. De meeste blinden kunnen prima met hun hond naar de halte lopen, maar lopen of fietsen naar Utrecht is toch net een brug te ver...

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: do 25 feb 2010, 23:29
door robert55
Voor een vervoersbedrijf dat op dienstregelingsuren offreert en daar ook op wordt afgerekend maakt het toch niet uit welke kilometers ze in die tijd maken?

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 09:05
door Vinny
Geert schreef:Alsof er alleen scholieren en luilakken in de bus zitten. Niet dat ik wil ontkennen dat die er ook zijn, maar de maatschappelijke meerwaarde van OV wordt zo wel een beetje de grond ingeboord. Om een tegenvoorbeeld te geven: ik woon in Zeist, en daar wonen veel blinden omdat het Bartimeus-instituut ook in Zeist gevestigd zit. De meeste blinden kunnen prima met hun hond naar de halte lopen, maar lopen of fietsen naar Utrecht is toch net een brug te ver...
Uh ja, maar daar gaat het in deze discussie niet over. Het gaat om de 'lussen' die bussen maken door woonwijken. In het nieuwe tariefsysteem loont het de moeite om met de fiets naar de halte te gaan voorbij de lus. Zo erg is dat helemaal niet; het alternatief is dat je voor de luxe kiest om 25 cent extra te betalen en dan wel voor de deur uit te stappen. (Uitgaande van een omweg van 1 kilometer en een retourrit en een gemiddelde km-prijs)

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 09:36
door iljitsch
In Zoetermeer rijdt de tram (vroeger de trein) een enorme dubbele lus die bekend staat als de krakeling. De eerste halte als je vanaf Den Haag in Zoetermeer aankomt is Voorweg. Randstadrail lijn 3 gaat dan de krakeling op kruist een eind verderop zichzelf bij die halte Voorweg. Wat je dus kan doen is de lus afsnijden door op Voorweg van RR3 naar RR3 (of RR4) over te stappen.

Nu is het interessante dat met de chipkaarttarieven op www.htm.net je hetzelfde betaalt wanneer je de lus maakt als wanneer je 'm afsnijdt... Dat is toch wel een interessante keuze van HTM / stadsregio haaglanden.

Van Voorweg Laag naar Den Haag CS (rechtstreeks) kost 2,59, maar vanaf Voorweg Hoog, waarbij je 7 haltes langsgaat en dan via Voorweg Laag naar Den Haag CS rijdt, kost het... 2,59.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 09:46
door Suus
Voorweg is gewoon één tariefpunt waarschijnlijk, en de tarieven van de HTM zullen waarschijnlijk met overstap worden berekend.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 10:19
door Daniel
Vinny schreef:Het gaat om de 'lussen' die bussen maken door woonwijken. In het nieuwe tariefsysteem loont het de moeite om met de fiets naar de halte te gaan voorbij de lus. Zo erg is dat helemaal niet; het alternatief is dat je voor de luxe kiest om 25 cent extra te betalen en dan wel voor de deur uit te stappen.
Je negeert hier echter volledig het feit dat haltes in steden waar dergelijke lussen vooral zullen voorkomen helemaal niet toegerust zijn op het stallen van fietsen, waarmee deze optie eigenlijk al niet meer realistisch is. Daarnaast verlies je er tijd mee door een lagere reissnelheid, zodat het er uiteindelijk op neer kan komen dat je net zogoed naar je bestemming door kunt fietsen. En dat wil de betreffende reiziger kennelijk niet, want anders had 'ie de bus niet genomen :wink:

Eigenlijk is naar de halte fietsen alleen lonend bij dorpen op het platteland waar zowel een buslijn door het dorp rijdt als een snelbus over de provinciale weg langs rijdt. En daar scheelt dat dus ook in de tarieven.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 10:20
door Geert
Vinny schreef:
Geert schreef:Alsof er alleen scholieren en luilakken in de bus zitten. Niet dat ik wil ontkennen dat die er ook zijn, maar de maatschappelijke meerwaarde van OV wordt zo wel een beetje de grond ingeboord. Om een tegenvoorbeeld te geven: ik woon in Zeist, en daar wonen veel blinden omdat het Bartimeus-instituut ook in Zeist gevestigd zit. De meeste blinden kunnen prima met hun hond naar de halte lopen, maar lopen of fietsen naar Utrecht is toch net een brug te ver...
Uh ja, maar daar gaat het in deze discussie niet over. Het gaat om de 'lussen' die bussen maken door woonwijken. In het nieuwe tariefsysteem loont het de moeite om met de fiets naar de halte te gaan voorbij de lus. Zo erg is dat helemaal niet; het alternatief is dat je voor de luxe kiest om 25 cent extra te betalen en dan wel voor de deur uit te stappen. (Uitgaande van een omweg van 1 kilometer en een retourrit en een gemiddelde km-prijs)
Dat is niet het enige wat speelt. Lussen door woonwijken bevinden zich niet alleen aan het einde van een lijn, maar soms ook halverwege. Reizigers die voor de lus instappen en pas na de lus weer uit moeten stappen betalen wel mee aan het omrijden, maar hebben er geen voordeel aan (wel de nadelen als langere reistijd e.d.). Hoe verhoudt dat zich tot jouw stelling?

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: vr 26 feb 2010, 20:41
door robert55
Reizigers aan het einde van de lijn profiteren in zoverre dat bestaan en frequentie van de lijn mede bepaald worden door het aantal passagiers dat onderweg instapt.
Op de een of andere manier moet ik altijd aan het einde van zo'n kronkellijn zijn en ik zit meer met het tijdverlies [en de verkeersdrempels :evil: ] dan met de extra reiskosten. Als je Vinny's lus van 1 km neemt dan praat je toch snel over 3-4 minuten. Stel dat je je eigen tijd een waarde van 20 euro per uur toekent dan 'kost' dat je dus een euro of meer. Daar is de 25c die Vinny berekende relatief klein bij.

Terzijde: klinkt raar om te doen, maar op die manier heb ik bijv. bepaald dat het voor mij geen zin heeft zelf een achterfietsband te vervangen

De druk op opdrachtgevers om wat directere lijnvoering zal toenemen en ik vind dat geen slechte zaak.

Overigens; Je leest wel eens dat opdrachtgevers verdienen aan omrijden. Ik denk dat dat niet klopt zolang die opdrachtgever de helft of meer van de kosten betaalt

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 18:56
door Daantje
Vinny schreef:Mensen zullen ook gewoon eerder uitstappen. Als ik met bus 172 naar mijn ouders reis (Amsterdam - Aalsmeer), dan ben ik tegenwoordig eerder geneigd om al uit te stappen bij halte Zwarteweg. Hoewel dat meestal geen tijdwinst oplevert, scheelt het me tegenwoordig wel geld (en vroeger niet) :idea:

De totaal zinloze lus via het Hortensiaplein wordt daardoor eerder onrendabel. Hoop ik althans...
Maar dat is niet iets wat nu gekomen is met de chipkaart. Ik liep voorheen als ik met een strippenkaart reisde regelmatig een halte verder omdat die op de zonegrens lag en het me zo een strip scheelde. Nu met de chipkaart doe ik dat juist veel minder/niet meer.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 19:32
door Vinny
In de regio Amsterdam ken ik eigenlijk geen zonegrenzen die op een zeer onlogische plek liggen. Meestal is de zone-grens halte de gemeente (of stadsdeel) grens, of ligt die in onbebouwd gebied.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 19:34
door Daantje
Ik zeg toch niet dat ze waar ik reis wel op een onlogische plek liggen? Misschien woon ik gewoon net bij een stadsdeel of gemeentegrens? Dan kan het toch handig zijn.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 19:55
door Thijs
Vinny schreef:In de regio Amsterdam ken ik eigenlijk geen zonegrenzen die op een zeer onlogische plek liggen.
Er is een best grote reizigersstroom tussen station Duivendrecht en station Amsterdam Bijlmer Arena (bijv. komende vanuit Amersfoort, gaande naar de Arena of de kantoren/winkels). Dat ritje duurt 3 minuten met de metro maar ertussen ligt een zonegrens. Dat vind ik best onlogisch. ;)

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 20:08
door Suus
Die lijkt onlogisch, maar die ligt op een gemeentegrens. Vanaf metrostation Venserpolder loopt de zonegrens aan de zuidkant van de metrobaan tot de werkplaats, waardoor Diemen Zuid de zonegrens is. Dat is een menselijke barrière als zoengrens, want een groot deel van de Daalwijkdreef is gemeentegrens.

Lange tijd was er geen zonegrens daar, in ieder geval begin jaren 80 was Zuid-Oost ook nog gewoon zone 5715 (is nu zone 5725).

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 20:55
door robert55
Lijn 2, Amstelveenseweg. Zonegrens was ooit Hoofddorplein en dat is nog steeds stadsdeel Oudzuid. Maar ik geloof niet dat de stadsdelen iets te maken hebben met zonegrenzen. De zonegrenzen zijn nl i.h.a. logischer dan die van de stadsdelen :mrgreen:

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 21:09
door STF
En vergeet de laatste paar honderd meter van metrolijn 50 niet, Isolatorweg ligt in zone 5712 en Sloterdijk in zone 5713.

Re: Fouten invoering OV-chipkaart

Geplaatst: di 02 mar 2010, 10:00
door reisthijs
Bee schreef:Die lijkt onlogisch, maar die ligt op een gemeentegrens.
Nou lopen de gemeentegrenzen niet allemaal even logisch in het gebied rond Duivendrecht. Het station ligt volgens de gemeentegrens nét niet in Amsterdam Zuidoost. Het was logischer geweest als station Duivendrecht, als belangrijk overstapstation, op de zonegrens lag.