Pagina 3 van 14
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 08 jan 2014, 23:21
door dylanwild94
nu snap ik hem. Lees soms te vlug en let inderdaad met lezen ook niet altijd op de leestekens

Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 21:29
door Jurre
Sinds de nieuwe dienstregeling eind 2013 is men bezig de Procity's ''op'' te rijden. Hierdoor worden er dagelijks 2 stuks ingezet in de dienst van een Ambassador. De ene rijdt op lijn 1 en 104, onder andere in de spits, waarbij het busje dan zitvol is. De andere rijdt op lijn 101. Qua capaciteit meer dan prima, zij het niet dat de 101 een stuk over de snelweg rijdt. Dat is echt niet fijn in zo'n hok.
Overigens is in januari de Sprinter City 77 getest. Of nouja, getest... toen bleek dat hij door z'n dubbele achteras enkele bruggetjes niet kon nemen wist men al genoeg

.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: di 28 okt 2014, 22:04
door Michael
Het is weliswaar een topic kick maar het past hier wel:
Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: di 28 okt 2014, 22:10
door Milco
Dat las ik ook net op Facebook, ja Ik verbaas me erover dat er nog "maar" 12 Procity's rondrijden in het Gooi. Ik dacht dat het er nog wel meer waren.
Verder heb ik de vraag welke tijdelijke bussen er dan komen, maar goed, ik ben altijd nieuwsgierig qua busnummers...

Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: di 28 okt 2014, 23:23
door dylanwild94
het schijnt zelfs zo te zijn dat alle Amba's ook vervangen gaat worden.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 00:26
door Rdaalwil
Ik ben benieuwd, misschien de ex volans of brabantliners?
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 08:32
door Zonnig
Rdaalwil schreef:Ik ben benieuwd, misschien de ex volans of brabantliners?
Laten ze die Brabantliners gedeeltelijk in R-Net kleurstelling spuiten en gedeeltelijk in het bekende XX-groen.
Voordeel, je hebt iets reserve voor de 320 en je kan ze in de spitsen inzetten op de 101. Het andere materieel van de 101 kan dan op de andere lijnen ingezet worden.
Echter, naar mijn mening is de concessie Gooi een beetje een rommeltje aan het worden, XX was de enige inschrijver en heeft de concessie gewonnen???? Ze doen en laten er eigenlijk maar wat ze willen. Het terugzetten van de T-100 bussen naar 90 km is daar ook een voorbeeld van (onder het mom van zuiniger).
Vreemd spel wordt er daar gespeeld onder de rook van het hoofdkantoor! Het zou dan toch je paradepaardje moeten zijn!
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 09:04
door Suus
Connexxion doet altijd wat ze zelf wil, tenzij er een strenge overheid op zit, dan wordt er wel geluisterd.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:00
door Rickingsh
Goed dat die rammelkasten eens worden afgevoerd, al hebben ze om diezelfde reden nog wel een bepaalde 'charme'

Maar besides that; worden grote bussen niet een beetje overkill op karige lijntjes zoals in dit geval de 3? Toch wel zonde dat VDL nooit echt een waardige opvolger voor de Procity heeft gemaakt (zover ik weet). Het concept was goed, alleen de uitvoering was complete bagger. Om nu overal Mercedes Sprinters neer te kwakken op smalle trajecten (bijv. lijn 14 Haarlem-IJmond) vind ik nogal karig en onpraktisch als ik eerlijk moet zijn...
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:06
door flipje
Laten we eerlijk zijn die Procity's zijn/waren een ramp! Het zal juist een verbetering zijn deze procity's te vervangen door (luxe?) Amba's. En er is wel degelijk een 'opvolger' ,in de vorm van de Citea MLE.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:12
door Jurre
Michael schreef:Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in
Leuk om te lezen dat er weer nieuwe bussen komen naar het Gooi!
Milco schreef:Dat las ik ook net op Facebook, ja Ik verbaas me erover dat er nog "maar" 12 Procity's rondrijden in het Gooi. Ik dacht dat het er nog wel meer waren.
Dat dacht ik zelf ook. Maar misschien dat het wel klopt. Als ik enkele nummers opnoem die ik nog regelmatig tegenkom zijn dat de 3703, 3708, 3714, 3715, 3724, 3731, 3753 en de 3803. Misschien dat iemand met tijd over wil OVzoeker'en

.
Zonnig schreef:Echter, naar mijn mening is de concessie Gooi een beetje een rommeltje aan het worden, XX was de enige inschrijver en heeft de concessie gewonnen???? Ze doen en laten er eigenlijk maar wat ze willen. Het terugzetten van de T-100 bussen naar 90 km is daar ook een voorbeeld van (onder het mom van zuiniger).
Sterker nog, met ingang van de nieuwe dienstregeling worden de Citea's teruggekeurd naar 80 km/pu!
Rickingsh schreef:Maar besides that; worden grote bussen niet een beetje overkill op karige lijntjes zoals in dit geval de 3?
Ja, en ook op lijn 2, 106, 107 en 110. Al zitten eigenlijk nergens in het Gooi de bussen meer vol.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:19
door Rickingsh
flipje schreef:Laten we eerlijk zijn die Procity's zijn/waren een ramp! Het zal juist een verbetering zijn deze procity's te vervangen door (luxe?) Amba's. En er is wel degelijk een 'opvolger' ,in de vorm van de Citea MLE.
Alles wat afwijkt van een Procity is zonder twijfel al een verbetering. De Citea MLE zou ik nog niet gelijk als opvolger willen beschouwen. Het mag dan wel een midibus zijn, maar nog steeds te groot om smalle trajecten te bedienen. Ik zou 'm eerder in de categorie van de Ambassador 120 zetten.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:28
door flipje
Rickingsh schreef:
Alles wat afwijkt van een Procity is zonder twijfel al een verbetering. De Citea MLE zou ik nog niet gelijk als opvolger willen beschouwen. Het mag dan wel een midibus zijn, maar nog steeds te groot om smalle trajecten te bedienen. Ik zou 'm eerder in de categorie van de Ambassador 120 zetten.
De kleinste versie MLE 88 is een meter 8.8 meter lang en 2.4 meter breed.
De Procity is 7.8 meter lang en 2.2 meter breed.
Verschil is dus niet heel erg groot.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:40
door Rickingsh
Tegelijkertijd lees ik op de site van VDL dat de Citea MLE (2,45m volgens de site) maar liefst 10cm smaller is dan de gemiddelde reguliere bus. Een Procity zou dan dus ongeveer 35cm smaller zijn dan een reguliere bus. Dat zijn verschillen die je een nieuwe zijspiegel en eventuele lakschade kunnen besparen.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:48
door Meltrain
Michael schreef:Ik las net dat de 12 fryskers die nu nog rijden per december afgevoerd worden. Ter vervanging komen 12 Ambassadors van Veolia Brabant. Maar omdat die pas laat vrijkomen zet Connexxion tijdelijk 12 andere Ambassadors in
Die Ambassadors van Veolia komen vrij per 14 december.
Moeten die Procity's per se ook op die datum weg zijn of mogen die blijven tot 1 januari? Als dat laatste het geval is,lijkt me het inzetten van tijdelijke bussen niet echt nodig.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:30
door flipje
Jurre schreef:
Dat dacht ik zelf ook. Maar misschien dat het wel klopt. Als ik enkele nummers opnoem die ik nog regelmatig tegenkom zijn dat de 3703, 3708, 3714, 3715, 3724, 3731, 3753 en de 3803. Misschien dat iemand met tijd over wil OVzoeker'en

.
Via OVaub heb je alle Procity's zo gevonden

. Om 11 uur reden er 25 stuks rond, op 1 na reed alles rond in Noord-Holland. In het Gooi reden de:
- 3703 (105)
- 3708 (2)
- 3714 (105)
- 3717 (107)
- 3724 (101)
- 3731 (107)
- 3740 (110)
- 3753 (107)
- 3803 (110)
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 15:34
door Zonnig
@ Jurre > Als de Citea's teruggekeurd worden naar 80 km/h dan voldoet XX toch niet meer aan de eisen die voor deze bussen is gesteld > voor lijn 320 T-100?? Of heb ik het mis. Of komen daar dan nu ook andere bussen voor?
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 15:47
door Klaasje
De winst van 100 km/h is alleen incasseerbaar als je dat ook echt het grootste deel van de tijd kan rijden. Dat is dus niet in de spitsen en zelfs overdag regelmatig niet. Je kan de dienstregeling er dus niet op afstemmen en als je wel 100 km/h kan rijden ben je dus sneller dan nodig is. Daar tegenover staat dat je met een bus die voor 100 km/h gekeurd is geen reizigers staand mag meenemen wat dus ook maakt dat je bij drukke tijdstippen minder reizigers mee kan nemen en ook nog eens extra tijd kwijt bent om te kijken of die ene laatste reiziger nu wel of niet mee kan. Op een lijn die voornamelijk door forensen en scholieren op niet al te grote afstanden gebruikt wordt heb je meer last van die 100 km/h dan dat je er profijt van hebt. Goede keuze om de bussen terug te laten keuren en weer staplaatsen te geven.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: do 30 okt 2014, 02:57
door Mike
Je mag officieel helemaal geen staande reizigers vervoeren buiten de bebouwde kom.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: do 30 okt 2014, 08:46
door Zonnig
Ik ben van mening dat een bus op de snelweg sowieso geen reizigers zou mogen vervoeren die staan. In geval van een noodstop heb je de poppen aan het dansen. De kans op gewonden is dan wel erg groot. En hoe vaak gebeurt het niet dat een bus stevig moet remmen om een ongeluk te voorkomen. Het zou zelfs nog beter zijn als OV-bussen op de snelweg komen deze standaard uitgerust moeten zijn met gordels en dat deze dan ook echt gebruikt gaan worden. Dit voor de veiligheid van ons allen.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: za 08 nov 2014, 00:45
door Jurre
Heb het even nagevraagd, en al het huidige materieel van de concessie Gooi en Vechtstreek (dus de Procity's én de Amba's) worden vervangen door een complete batterij Ambassadors uit Brabant. Het schijnt dat ze allen uit eenzelfde nummerreeks komen en dat door middel van deze switch de 'nieuwe' bussen mee kunnen tot einde concessie in 2019. Er is geen geld voor aanschaf van nieuwe midibussen. Tot die tijd is het dus: hallo overkill.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: za 08 nov 2014, 08:40
door robert55
@ Zonnig: autosnelwegen zijn over het algemeen de veiligste wegen. Provinciale wegen zonder gescheiden rijbanen de riskantste.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: za 08 nov 2014, 11:59
door Erik1100
Die Veolia Amba's zijn 2 jaar jonger dan de Amba's die in Hilversum rijden. En dat terwijl er in Almere Amba's van 10+ rijden.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: za 08 nov 2014, 13:07
door Klaasje
Daar zijn er eisen aan de staat van het materieel maar juist weer niet aan de leeftijd. Terecht wat mij betreft.
Re: Materieelwisseling in het Gooi
Geplaatst: za 08 nov 2014, 14:36
door Jurre
De bron noemde het ook 'nieuwe 2e handsjes'. Ze hebben minder kilometers op de teller dan de huidige Ambassadors en daar gaat het uiteindelijk om.