Pagina 21 van 33
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: vr 22 sep 2017, 22:08
door sneltram
Belangrijk in deze discussie (afgezien dat het gaat om 'wensen' en niet om 2018, want dat staat gewoon vast: alle ic's stoppen in Meppel, Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden), is het belangrijk om te weten waar de meeste mensen naartoe reizen. Uit eigen observatie schat ik dat de 1800 en 600 vanuit Leeuwarden voor 80% leegstromen in Zwolle en uiteraard komen daar nieuwe reizigers voor in de plaats. Vanuit Steenwijk en Meppel reist het leeuwendeel van de reizigers dus naar Zwolle. Vanuit Akkrum en Grou-Jirnsum reist het grootste deel juist naar Leeuwarden. Wolvega is een grengeval, alhoewel daar behalve scholieren toch niet veel mensen instappen of uitstappen.
Kortom, zolang je de 9100 nog niet van Meppel naar Zwolle kan laten doorrijden, moet de 1800/600 in Steenwijk stoppen om de directe verbinding met Zwolle te behouden. Zodra de 9100 doorrijdt naar Zwolle, kun je overwegen of je de 1800/600 Steenwijk en Meppel kan laten overslaan omdat men dan met de 9100 een net zo goede verbinding heeft. Vraag is of Heerenveen en Leeuwarden tezamen voldoende reizigersvolume generenen om de intercity te vullen. Imeers, de sprinter krijgt subsidie, de intercity niet.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: vr 22 sep 2017, 23:36
door SuperGhost
sneltram schreef:Uit eigen observatie schat ik dat de 1800 en 600 vanuit Leeuwarden voor 80% leegstromen in Zwolle en uiteraard komen daar nieuwe reizigers voor in de plaats.
En hoeveel van die 80% stapt in de andere IC?
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: za 23 sep 2017, 19:53
door Vinny
(afgezien dat het gaat om 'wensen' en niet om 2018, want dat staat gewoon vast: alle ic's stoppen in Meppel, Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden),
Dank je wel, dat had ik niet zo scherp op mijn netvlies staan. Lijkt me wel logisch. Voor reizigers van en naar Wolvega is het wel spijtig, die verliezen hun directe verbinding met Zwolle en verder.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: wo 04 okt 2017, 09:28
door cassie127
Net even een tweetje gestuurd naar de NS ondervoorbehoud zal op 17 oktober de nieuwe dienstregeling in de (Hafas) reisplanner komen. Zover ik begreep zullen de Duitsers die ook op 17 oktober gaan publiceren en zijn vanaf dat moment de reizen van en naar Duitsland weer te boeken
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: wo 04 okt 2017, 20:03
door VIRM
Ah, fijn om te weten wanneer de dienstregeling in de planner staat! :)
Zijn er overigens n.a.v. de 10-minutenproef nog wijzigingen doorgevoerd?
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 14:04
door reisthijs
De Zwitsers lopen iets voor en hebben de nieuwe dienstregeling al:
https://www.sbb.ch/en/buying/pages/fahr ... plan.xhtml
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 14:39
door JWM
Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 14:51
door Nitein-Repart
In ieder geval betere aansluitingen in Zwolle
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 15:01
door dennistd
dennistd schreef:Ik heb aan de hand van het Locov-document een poging gedaan om de dienstregeling in Twente te reconstrueren:
http://dennistd.nl/trein/twente2018.htm
Conclusie: het past, maar het houdt allemaal niet veel over...
Aan de hand van de SBB-dienstregeling even mijn concept voor Twente bekeken voor wat reizigerstreinen betreft: ik zat er nergens meer dan drie minuten naast
Nieuwe versie op
http://dennistd.nl/trein/twente2018def.htm
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 16:22
door Michael
JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
Elektrische treinen zijn ook een stukje sneller dan dieseltreinen. Dus dat dat traject 5 minuten sneller word verbaasd me ook niets.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 17:28
door Dennenboom
Maastricht - Groningen v.v. ook 6 minuten sneller. En Vlissingen - Amsterdam met de combi nieuwe Intercity/Thalys in 2 uur en 21 minuten. Dat laatste zou best wel eens een FTE (Fastest Timing Ever) kunnen zijn.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 17:50
door SuperGhost
De Thalys mag je toch niet eens voor binnenlandse bestemmingen gebruiken?
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 17:55
door Ardan
Als je maar betaalt :Y Je mag hem alleen niet gebruiken voor Schiphol-Amsterdam vv.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 18:48
door JWM
De tijdswinst van Thalys binnen Nederland ten opzichte van IC-direct is verwaarloosbaar. Om Zeeland een snellere verbinding met Schiphol en Amsterdam te geven kan de trein ook via de HSL verlegd worden zodat Dordrecht, Roosendaal en Bergen op Zoom ook meteen profiteren. Met de nieuwe generatie Intercity's is toch een hele flexibele capaciteitsinzet mogelijk? Als je die 1 รก 2x per uur laat rijden en een hip nieuw snel treintje alle stationnetjes in Zeeland 2x/u bedient zijn alle bezwaren daar opgelost :Y
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 18:50
door Wubbo
Dat lijkt me voor 2018 niet aan de orde.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 18:53
door JWM
Nee, dat is nogal een open deur

Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:00
door Meltrain
JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
De dienstregeling is echter wel onregelmatig: het ene half uur wordt 5 minuten stilgestaan in Raalte en het andere half uur 4 minuten in Nijverdal en 1 minuut in Almelo. (Terugweg: 4 minuten in Nijverdal resp. 4 minuten in Raalte.)
Ook komt er eens per uur een sneltrein (serie 17900) tussen Raalte en Enschede die onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo stopt.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:07
door waldo79
Wat ik op basis van de huidige woensdagdienstregeling heb ervaren wordt dus waarheid.
De verbeteringen van drgl2017 worden teruggedraaid op mijn reis
Tl -
Gvc. 11 minuten eerder vertrekken om op hetzelfde tijdstip te arriveren :(
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:12
door Nitein-Repart
Meltrain schreef:JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
De dienstregeling is echter wel onregelmatig: het ene half uur wordt 5 minuten stilgestaan in Raalte en het andere half uur 4 minuten in Nijverdal en 1 minuut in Almelo. (Terugweg: 4 minuten in Nijverdal resp. 4 minuten in Raalte.)
Ook komt er eens per uur een sneltrein (serie 17900) tussen Raalte en Enschede die onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo stopt.
Ik denk dat de achterliggende gedachte is om 1x/uur een snelle verbinding Raalte-Twente wil aanbieden en 1x/uur een snelle verbinding Nijverdal-Zwolle.
Op zich valt hier wel wat van te zeggen.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:13
door Wubbo
Nee, die dienstregeling is gemaakt op basis van het doorrijden van de sneltrein naar Zwolle en dan past het maar op 1 manier.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:17
door JWM
Maar die trein rijdt toch uitsluitend in de spitsuren? Nu kiest men ervoor ook in de daluren geen strakke 30/30 op alle stations aan te bieden.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:22
door Wubbo
Die trein rijdt ook tussen de spitsen.
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:23
door JWM
Ah, riant. Ook in het weekend of alleen ma-vr? En dan ook in beide richtingen neem ik aan?
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:26
door dennistd
Gezien de rijtijd
Nvd-
Rat van 8 minuten kun je inderdaad niet anders dan het patroon iets aanpassen naar tenminste .44-.00-.16
De eerste sneltrein gaat om 6.53u uit Raalte, de laatste is om 19.09u in Raalte. In Nijverdal gezien van zeven tot zeven dus, en alleen doordeweeks.
Wat ik me wel afvraag: blijft Raalte ook als Zwolle klaar is een stop voor de sneltrein, of gaat ie daar doorrijden?
Re: Dienstregeling 2018
Geplaatst: ma 16 okt 2017, 19:36
door Z2N
Ik zit momenteel de A2-corridor te bestuderen, en de huidige woensdagdienstregeling blijft volgend jaar ongewijzigd behouden tussen Utrecht en Eindhoven. In de tienminutendienst krijgen we:
*800 Den Helder/Schagen - Amsterdam - Eindhoven - Maastricht
*3500 Schiphol - Eindhoven - Venlo
*3900 Enkhuizen - Eindhoven - Heerlen
Deze wordt dagelijks van kracht, tussen 6:30 (9:00 op zaterdag, 11:00 op zondag) en 20:00 (21:00 op zondag).
De daldienstregeling wordt als volgt, in kwartiersdienst tussen Utrecht en Eindhoven:
*2900 Enkhuizen - Eindhoven - Maastricht
*3500 Schiphol - Eindhoven - Venlo (uitsnijding tot Schiphol - Utrecht na 23:00)
Eerlijk gezegd ben ik nog best verbaasd over de hoge frequentie, zeker in het weekend is een tienminutendienst erg luxe. :D