Re: Busvervoer in Fryslân
Geplaatst: ma 28 mei 2018, 19:42
Hoe wist Connexxion dan van Syntus dat een buurtbuslijntje over een concessiegrens heenging bij de aanbesteding in de provincie Utrecht? Hetgeen ze niet vonden kunnen.
Storingen van het materieel? Wat een lachertje, dat is al sinds december 2016 dan zo. Hier word puur om omlopen uit te sparen dit trucje doorgevoerd en zonder toestemming ook nog eens zoals de Gedeputeerde in de Leeuwarder Courant aangaf. Mooie flikkerij. Ben heel benieuwd wat de rechter hier van vind.regenmaker schreef:Zo simpel ligt het in mijn ogen niet. Arriva zegt zelf afspraken te hebben gemaakt met de provincie over de businzet. Zover ik weet mag Arriva op concessiegrensoverschrijdende lijnen beide typen bussen inzetten van de provincie. Dat Arriva ook op enkele lijnen die volledig in NZWF rijden ZOF en andersom bussen heeft ingezet, heeft volgens Arriva te maken met storingen van het materieel. Arriva belooft verbetering per 22 juli.
Als Arriva te goedkoop heeft ingeschreven had Qbuzz bezwaar moeten aantekenen bij de gunning (dat had Qbuzz toen al kunnen zien). Niet later als het contract definitief is nog gaan klagen, dan ben je te laat. Dat is ook hetgeen wat Arriva zegt.
Omdat dat buurtbuslijntje al vermeldt was in de zeer globale plannen die gepresenteerd werden direct na de gunningregenmaker schreef:Hoe wist Connexxion dan van Syntus dat een buurtbuslijntje over een concessiegrens heenging bij de aanbesteding in de provincie Utrecht? Hetgeen ze niet vonden kunnen.
Dat laatste is nu blijkbaar wel gebeurt volgens Arriva maar kan de gedeputeerde zich opeens niets meer herinneren. Hij zal toch niet vanaf 2016 om rode paprika's gevraagd hebben en zonder morren meer dan een jaar gele geconsumeerd hebben? Dat klinkt in ieder geval als het gedogen van een situatie. Ook Qbuzz lijkt wel heel laat in actie gekomen te zijn als de situatie vanaf het begin zo geweest is. Loopt de nieuwe eigenaar vanuit Rome opeens verontwaardigd te doen omdat hij nu pas beseft dat er in Nederland weinig te verdienen valt met bus-concessies?Wubbo schreef:Ik snap niet dat in dit topic Arriva zo de hand boven het hoofd wordt gehouden. Volgens mij is het allemaal vrij simpel:
* Arriva heeft een bod gedaan dat voldeed aan de eisen van de provincie, en daarmee de concessie in de wacht gesleept
* Vervolgens heeft Arriva de concessie anders uitgewerkt dan in het bod stond
* Daarover is geen afspraak gemaakt met de provincie
* De provincie heeft tot nu toe niet ingegrepen
* QBuzz wijst de provincie erop dat ze dat wel moeten doen, omdat Arriva niet voldoet aan haar eigen bod en geen afspraken heeft gemaakt over de afwijking daarop
Als ik met iemand afspreek dat hij een gele paprika voor me koopt en hij komt met een rode thuis spreek ik diegene daar ook op aan, ook al is het allebei een paprika. Hetzelfde geldt hier ook. Had ie me even gebeld in de supermarkt en gezegd dat de gele paprika's op waren, met de vraag wat ie moest doen, dan waren we er samen uitgekomen.
Geen enkel bedrijf is gelijk en dus is voor ieder bedrijf het speelveld per definitie anders. Als groot bedrijf heb je soms voordelen die een klein bedrijf niet heeft. Een bedrijf dan dwingen om inefficiënt te werken is waanzin en niet het belang van de opdrachtgever, de reiziger en de belasting betaler.JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.
Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
En hoe word een klein bedrijf dan ooit groot? De markt is er voor iedereen, en om iedereen kansen te geven moet er een gelijk speelveld zijn.Wat een nonsens zeg. Dwingen om inefficiënt te werken? Je hebt je gewoon aan de voorwaarden te houden van een concessie, Arriva doet dit niet. En door dit oogluikend toe te staan is de provincie is ook niet goed bezig.The Greyhound schreef:Geen enkel bedrijf is gelijk en dus is voor ieder bedrijf het speelveld per definitie anders. Als groot bedrijf heb je soms voordelen die een klein bedrijf niet heeft. Een bedrijf dan dwingen om inefficiënt te werken is waanzin en niet het belang van de opdrachtgever, de reiziger en de belasting betaler.JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.
Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Het zijn pure aannames die jij stelt maar je gaat het bijna denken ja, Fries bedrijf en garantie dat er in Heerenveen ook weer wat busjes worden gebouwd...JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.
Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Ik zou verwachten dat de provincie of Arriva dat nu wel gecommuniceerd zou hebben, als er afspraken zijn. Dan kan namelijk het kort geding van tafel.Zonnig schreef:We weten natuurlijk niet welke afspraken er nadien tussen de provincie en Arriva zijn gemaakt.
Zoiets hebben ze nog in België. Kost bakken geld, weinig service en smerige oude bussen, om over de spoorwegen maar niet te spreken.JP13357 schreef:@ bys1, Ik weet het zelf ook niet. Voor mij is ook een raadsel van de 335 van 6:11 en die om 7:11. Daar zitten al Arriva Touring Chauffeurs in.
viewtopic.php?f=33&t=1935&hilit=Groning ... &start=100 tijdens de aanbesteding in 2009 bij GD, dwarsboomde arriva(DB) ook alles, op grond dat qbuzz NS een staats bedrijf is. Een beetje het zelfde dat Keolis SNCF is, die mag wel en Qbuzz(NS) mocht niet mee aanbesteden net zoals in Limburg. Uiteindelijk heeft Arriva Deutsche Bahn het gewonnen. Niks is tegenwoordig meer Nederlands. En de Baas van VDL boos, omdat Qbuzz niks bestelde bij VDL en onjuistheden over Qbuzz verspreide. Qbuzz besteed de bussen ook aan, deze keer zijn ze gegaan voor Iveco bij DAV. Arriva is gegarandeerd VDL. Je zou bijna denken dat het Fries belang is, VDL Heerenveen, Anne Hettinga een Fries die topman is van Arriva Nederland waar het hoofdkantoor in Friesland is gevestigd. Schaf gewoon het aanbesteden af, maak het N.A.B.M. van Nederlandse auto Bus maatschappij van. VDL gaat weer Den Oudsten kwaliteit bussen maken. Nauwkeurig samen werken met NS en met een gezamenlijk infosysteem . Ook het regio spoor weer NS geen gelazer met: ov poortjes, verschillende abonnementen, omroepen voor overstappers, het overtreden van de aanbesteed regels, onzekerheid van de Chauffeurs die de routes niet weten bij de start van een nieuwe concessie en aanloop problemen om de 6 à 10 jaar.
Het lijkt mij dat men niet zomaar allerlei, aanvullende, contractafspraken kan maken die ook een financieel component hebben na het winnen van de aanbesteding. Dan wordt het 'speelveld' al direct een stuk hobbeliger.. lijkt meer op een onderhandse gunning dan..Zonnig schreef:We weten natuurlijk niet welke afspraken er nadien tussen de provincie en Arriva zijn gemaakt.
Wie weet krijgt Arriva wel minder uit de pot omdat zij bijv de 315 op de avonden / weekend hebben geïntegreerd in de 320 / 314.
Die zal de provincie alleen maar hebben goedgekeurd als dat een besparing zou opleveren voor mn de provincie en wie weet heeft Arriva wel meer van deze zaken zo geregeld met een win-win situatie voor beiden. Een besparing die niet mogelijk zou zijn geweest met Qbuzz of ieder ander.
Als Qbuzz denkt een goede zaak te hebben, moeten ze gewoon stappen ondernemen.Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
dan registreer je je toch? maar ov'tje heeft het prima samengevat.Hainje schreef:Betaal/registratiemuur. Zelfs via incognito.