Pagina 21 van 34
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:19
door RW2104
Daniel schreef: ↑wo 02 okt 2024, 16:08
RW2104 schreef: ↑wo 02 okt 2024, 15:27
- Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
Wellicht hebben die MANs te maken met de te bieden kwaliteit op de U-liner? Of zijn het geledes zodat de capaciteit waarvoor ze de gelede Yutongs besteld hebben vanaf het begin al kunnen bieden?
Zal dan inderdaad iets te maken moeten hebben met de kwaliteitseisen op de U-link/U-liners
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:24
door Meltrain
Of het busstation komt (deels) op de plek van de huidige P&R, waarna de parkeerplaats deels verplaatst wordt naar het door Daniel genoemde grasveld.
Mogelijk moeten er dan wel voorzieningen komen voor de berging van hemelwater, aangezien een nu onverhard terrein wordt verhard.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:36
door henrivanderweijden
Daniel schreef: ↑wo 02 okt 2024, 16:18
Plek zat op het grasveld bij de hoek Ravelijn/Stationsweg, dan kan je via de tunnel naar de kant waar hellingbanen zijn. Enige alternatief is omrijden met langere reistijd als gevolg.
Lekker gevaarlijk. Tunnel heeft geen voetpad. En het fietspad en de weg zijn al vrij smal.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:45
door Talbot
Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 17:28
door sirvinniei
Laten we ook vooral rolstoelgebruikers mijden vanuit de train naar de bussen richting Veenendaal

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 18:24
door Kopri
Talbot schreef: ↑wo 02 okt 2024, 16:45
Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
Zo te zien wel aangezien ze 15m en 18m materieel willen laten rijden op lijn 50 al in 2025.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 18:49
door Daniel
Dan heb je nog wel lijn 87 natuurlijk, maar die kan meeprofiteren van een busstation voor lijn 50.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 19:22
door Talbot
Kopri schreef: ↑wo 02 okt 2024, 18:24
Talbot schreef: ↑wo 02 okt 2024, 16:45
Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
Zo te zien wel aangezien ze 15m en 18m materieel willen laten rijden op lijn 50 al in 2025.
Maar, komen de S418’s dan weer terug naar Keolis, of blijven die voor Pouw rijden?
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 19:29
door Kopri
Ik heb geen idee wat ze met de S418's gaan doen.
Laten we in ieder geval hopen dat Transdev nu ook eens het bezwaarprocedure wint zodat de start soepel kan lopen volgend jaar.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 20:35
door Daniel
Kopri schreef: ↑wo 02 okt 2024, 19:29volgend jaar.
Ze hebben nog een jaartje langer, de concessies starten pas in december 2025.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 21:00
door Kopri
Daarom zeg ik ook volgend jaar. Het zal heus niet allemaal in 1x gaan, maar de instroom begint wel dan.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 21:43
door meneerh2o
Volgens mij komt vanaf dag één de beloofde capaciteit, dus geleed en vijftien meter. Dat zal deels ex-Pouw en deels van andere Keolis-bedrijven zijn. Zoals ik het begreep is het de bedoeling dat Keolis dit zoveel mogelijk zelf gaat rijden.
Lijn 74 krijgt een 9-meter bus.
Hopelijk daarnaast een ruime reservevloot, maar het lijkt erop dat er zeker lessen geleerd zijn en dat er de tijd wordt genomen om te zorgen dat alles naar wens functioneert. Sowieso verstandig om de boel in twee delen uit te rollen.
Of Yutong goed is weet ik niet, ik heb er nooit mee gereden. Maar de electrische touringcar heb ik onlangs van binnen gezien en dat ziet er in ieder geval keurig uit.
En vergeet niet dat de eerste series van de Ambassador ook helemaal k#t waren. Te weinig vermogen, teveel herrie, zeer matige bouwkwaliteit, problemen met de chassis en ga zo maar door. Dat is uiteindelijk ook doorontwikkeld naar een best wel fijne bus, dus laten we afwachten wat we krijgen. In ieder geval staat men open voor suggesties en aanpassingen en dat is alvast een goed begin!
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 02 okt 2024, 22:07
door Daniel
Wat de provincie in deze ook wel goed doet is het houden van een regulier vervoerplanproces voor het eerste concessiejaar, dan kan je eventuele pijnpunten er nog uit halen. (Al zullen die er sowieso al minder zijn gezien het referentienetwerk geboden moest worden om een big-bang te voorkomen).
Ik ben ook wel benieuwd wat ze met de stadsdienst Amersfoort willen gaan doen zoals beschreven wordt in de statenbrief bij het stukje over het ontwikkelplan. Een nieuwe opzet kan daar immers zeker geen kwaad, gezien op dit moment feitelijk nog grotendeels het netwerk van 2011 wordt gereden met wat kleine wisselingen van takjes.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 11:46
door RW2104
Bevestiging dat het bezwaar van Qbuzz inderdaad om het eerder vermeldde 100% ZE rijden vanaf start ging:
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/10/03 ... recht-aan/
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 13:41
door Kopri
Enigszins ben ik ook wel benieuwd hoe Transdev dit van plan is om te doen, ik hoop alsnog dat ze winnen maar het is wel ambitieus.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 13:47
door Z2N
De vragen van Qbuzz lijken mij in ieder geval legitiem, want naast de leverproblemen voor elektrische bussen is het stroomnet in de gehele provincie overvol waardoor Transdev niet zomaar aan stroom kan komen voor de bussen.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 14:06
door RW2104
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar argumenten van beide kanten. De provincie zal in ieder geval goed moeten kunnen uitleggen waarom zij het plan als betrouwbaar hebben beoordeeld.
In de Statenbrief van gisteren zag ik trouwens een opvallend detail dat hiermee te maken kan hebben;
Daarbij is beoordeeld het comfort dat het aangeboden materieel biedt aan de reiziger, de betrouwbaarheid van de transitie naar 100% ZE
(niet de snelheid waarmee dit gebeurt), de mate waarin ingespeeld wordt op de energietransitie (netcongestie)...
Ze maakten dus even extra duidelijk dat het niet om de snelheid van de transitie ging ^^
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 17:08
door sirvinniei
Stadsbus schreef: ↑wo 25 sep 2024, 18:38
Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Gelede bussen voor lijn 50, 107 en 202? Lekker staan met lange stukken 80 km/u.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:15
door BasGeluk
In Amersfoort moeten sinds de komst van de MAN bussen reizigers ook vaker staan in lijn 2, 3 en 76 op 80 km-wegen.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:34
door Nickipedia
Dat wordt dan de komende jaren veel staan in (gelede) MAN’s

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 20:57
door Kopri
Als Yutong op tijd de eerste order levert dan rijden die ook al rond. Dan is het een mix van Yutong, Setra & MAN.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 07:58
door Meltrain
sirvinniei schreef: ↑do 03 okt 2024, 17:08
Stadsbus schreef: ↑wo 25 sep 2024, 18:38
Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Gelede bussen voor lijn 50, 107 en 202? Lekker staan met lange stukken 80 km/u.
Op dit moment rijden op de lijnen 50 en 107 bussen van 12 meter. Gelede bussen hebben toch niet minder zitplaatsen dan bussen van 12 meter?
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 08:33
door meneerh2o
Een Citaro
G heeft er 49.
Een Yutong U18 heeft er 55.
Een Citea SLFA heeft er 52.
Dus weinig meerwaarde op het gebied van zitplaatsen. De winst zit hem in het aantal staanplaatsen.
Ideaal? Vast niet. Maar je moet de mensen toch vervoeren en zolang chauffeurs niet aan bomen groeien... Staan in de spits hoort er nou eenmaal bij en dat is niet iets van de laatste jaren en ook niet iets wat exclusief aan het vervoermiddel of de betrokken uitvoerder verbonden is.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 08:34
door ITF
Wat @Meltrain inderdaad zegt en daarnaast is extra sta capaciteit tussen Zeist en Utrecht ook niet overbodig. Het is een redelijk kort traject, dus dat stukje staan is te doen. En eigenlijk is het een uitloper van de Utrechtse stadsdienst, Utrecht - Zeist is 20 minuten, hetzelfde geldt voor Utrecht - Vleuterweide.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:45
door Kopri
Daarnaast is het stukje Driebergen-Zeist - Doorn Centrum ook best druk in de spits hoor. Daarvan gaan ze de frequentie ook verhogen en is die extra capaciteit ook meer dan welkom.