Pagina 21 van 21

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: do 24 apr 2025, 07:08
door TomSteyl
Dat zou inderdaad heel slim zijn om dan direct poortjes te installeren. En iedereen die dan achter iemand anders aanhobbelt kun je direct apart nemen.

Als ik het bovenstaande kaartje mag geloven zal de trein deels het oude tracé gaan volgen tot Ter Apel (vanuit Musselkanaal) en dan wellicht een gezamenlijke brug met de N366 over de Weerdingermond en dan ergens parallel aan de N391 te komen rijden zodat je ergens in Emmen Noord kunt aantakken weer op het voormalige tracé.

Ik heb wel eens begrepen dat NS en Prorail erg traag zijn met het verkopen van gronden bij voormalige spoorlijnen (grootgrondbezitters), dus wellicht dat er iig tot Ter Apel weinig problemen zullen zijn.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 00:18
door 010rdamm
Vinny schreef: wo 23 apr 2025, 20:50 Afbeelding
Dit is het voorgestelde tracé. In ieder geval het kopmaken bij Ter Apel lijkt er niet meer te zijn. Het aanmeldcentrum voor asielzoekers wordt wel een stuk beter per openbaar vervoer bereikbaar -0-
:') :') :') want alleen niet vluchtelingen hebben recht op ov. Wat is je volgende stap?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 08:43
door Z2N
Dat is niet wat er staat. (A)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: za 10 mei 2025, 16:07
door Vinny
Check je sarcasmemeter :mrgreen:

Ik vond het gewoon heel opzienbarend dat het 'strengste asielbeleid ooit'-kabinet zo'n spoorlijn voorstelt in de voorjaarsnota.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: za 10 mei 2025, 20:56
door trolly
Vast. Naast dat het natuurlijk zonde zou zijn een post te plaatsen waar niet iets negatiefs over asielzoekers staat :')

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 09:58
door TomSteyl
Vgs mij ligt de voormalige spoorlijn zelfs exact tussen dorp en AZC in, mooi meegenomen qua bereikbaarheid.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 22:31
door mave94
Of juist een extra fysieke barrière, het is maar net hoe je het bekijkt.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 11:17
door iamthedutchdude
Tot Ter Apel het voormalige tracé gebruiken zou inderdaad wel eens behoorlijk kunnen schelen in de eventuele uitkoop: Tot Musselkanaal is het voormalige tracé min of meer onaangeroerd en tussen Musselkanaal en Ter Apel ligt er een klein industriegebied op met voornamelijk bedrijfsloodsen (dus niet locatiegebonden: kunnen ook vrij eenvoudig naar een andere bedrijfsloods elders verhuizen) en enkele zandwegen (wegbeheerder: de gemeente).

Vervolgens ten zuiden van Ter Apel een ligging parallel aan de N391 (kan er direct naast, maar ook er iets verder vanaf) en dan ten zuiden van Weerdinge weer aan het oude tracé bij Emmen aansluiten (ligt momenteel een fietspad/bosweg op). Het lastigste zou dan zijn waar je de N391 kruist: nabij "knooppunt Ter Apel" (met dan dus de spoorlijn ten noordwesten van de N391, tussen Nieuw-Weerdinge en de N391) of juist pas vlakbij Emmen (met dan de spoorlijn grotendeels ten zuidoosten van de N391 en vlak langs geluidsportcentrum en energiepark Pottendijk).

En om nog op die asielzoekers terug te komen: Ik schat zo in dat de beveiliging van een nieuwbouwstation een stuk eenvoudiger is dan het beveiligen van enkele busverbindingen tussen Emmen en Ter Apel (zelfs als één van deze bussen op slechts twee haltes stopt: Station Emmen en AZC Ter Apel), aangezien je op het nieuwbouwstation hier met de fysieke inrichting al rekening mee kunt houden (o.a. de al genoemde poortjes). Het effect van de fysieke barrière zie ik niet zo: ik ga er niet vanuit dat enkele viaducten/tunnels de asielzoekers tegen gaat houden...