Pagina 202 van 217

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 12 nov 2024, 12:53
door Styyx
Het huidige Schipholnet rijdt altijd geleed, zelfs als het overbodig is. Inwoners van Badhoevedorp hebben al een tijdje last van de trillingen die de zware 18 meters op lijnen 194 en 195 veroorzaken. Ik neem soms lijn 192 (Hoofddorp - Badhoevedorp - Schiphol Noord), vaak heb ik geen medereiziger en zit ik dus helemaal alleen in een 18 meter. Alleen 1 ochtendrit van Badhoevedorp naar de scholen in Hoofddorp lijkt echt bezet te zijn. Maar nee, het moet met een 18 meter gereden worden omdat deze lijnen
onderdeel uitmaken van het Schipholnet, en dat net is onlosmakelijk verbonden met 1 voertuigtype, namelijk de 18 meter ZE voertuigen die op alle Schipholnetlijnen rijden.
Quote uit Vervoerplan 2025. Dit is trouwens al jaren het standpunt van Connexxion want de gemeente stelt elk jaar voor om 12 meters in te zetten op lijnen van/naar Badhoevedorp. Dat CXX het hele beleid nu opeens gaat veranderen voor 198, die op zich best wel reizigers kan hebben, denk ik niet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 12 nov 2024, 13:50
door sneltram
Connexxion bepaalt overigens niet dat het Schipholnet 18 meter moet zijn. Dat is de VRA als onderdeel van de concessie-eisen. Vroeger mocht 12 meter ook, destijds Sternet. Dat is niet meer.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 13 nov 2024, 10:57
door OV-Ambtenaar
Ik heb het PvE er even op nageslagen:
Daarnaast zorgt de Concessiehouder ervoor dat alle voertuigen die onder de productformule Schipholnet vallen, zijn uitgevoerd in de kleurstelling en zijn voorzien van de naamstelling die bij deze productformule hoort. De Stadsregio kan de Concessiehouder eventueel ontheffing verlenen om aan deze eis te voldoen voor zover het voertuigen betreft die de Concessiehouder inzet ter vervanging van defecte voertuigen.
Oftewel zolang de kleur- en naamstelling herkenbaar zijn als zijnde Schipholnet maakt het niet uit of de voertuigen onderling verschillend zijn (in lengte). Enige verdere eis is dat er voldoende bagageruimte moet zijn bij bussen op het Schipholnet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 16:24
door omaylie
Ik weet niet 100% zeker of het al voorbij is gekomen, maar ik zie op de Connexxion website welke route lijn 343 precies gaat rijden. Blijkbaar gaat deze lijn vanaf de Hoofdweg niet de Van Heuven Goedhartlaan op, maar een kruising verder, namelijk die met de Paxlaan/Graan voor Visch. Vanaf die kruising gaat deze lijn naar rechts (dus Graan voor Visch) en dan is het rechtdoor rijden tot aan het station (oftewel via de route van lijn 161). Hoeft er ook niks aangepast te worden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 15 nov 2024, 18:20
door Styyx
Ik zie het nu ook. Wel interessant: in de tegengestelde richting (naar SKWA) rijdt het een heel andere route, namelijk linksaf vanaf het station op de Van Heuven Goedhartlaan, weer linksaf op de Spoorlaan (route 163) en dan rechtsaf naar de Johan Enschedélaan op bij de bushalte van De President te komen.

Wel raar dat de lijnkleur Oranje is, die is bij CXX gereserveerd voor lijnen van/naar Elandsgracht. Ook 341 blijft gewoon groen (Amsterdam Zuid). Ik had ze beide rood verwacht voor "Haarlem of elders".

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 16:30
door TheAgedGamerYt
De nieuwe dienstregeling saat inmiddels online: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... anden-2025

Maar lees ik nu goed dat ze lijn 169 helemaal gaan opheffen zonder alternatief?! Lijn 343 kan helemaal geen alternatief genoemd worden want die rijdt helemaal buiten Hoofddorp.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 16:41
door OV-Ambtenaar
Nee alleen het deel tussen Spaarne Gasthuis en SKWA wat ooit door lijn 168 werd gereden. Het staat er nu een beetje ongelukkig zie ik, maar erboven staat welk deel ze bedoelen. Zal Connexxion er op aanspreken om het aan te passen/duidelijker te maken.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 16:44
door TheAgedGamerYt
Gelukkig maar, ik hoop wel dat er goeie bezetting zal zijn op lijn 343. Het traject tussen SKWA en Spaarne Gasthuis is in mijn mening altijd onderbezet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 16:54
door Styyx
Want niemand rekent op een lijn die 1x/u rijdt als een R-net lijn net daarnaast bestaat.

Enige nut die het had was als je vanaf Floriande naar Spaarne wou en per toeval die rit tegenkwam. Hij zou volgens de dienstregeling 2 minuten eerder aankomen dan de 341. Probleem is dat de 169 op dat stuk 9 van de 10 keer ook rijdt met 3-5 minuten vertraging. Dus kwam de 341 toch eerder...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 14:55
door TheAgedGamerYt
Wordt het niet tijd om lijn 300 op alle werkdagen naar 12X per uur te verhogen? Dit is vrijwel bijna de drukste buslijn van Nederland geworden en zit op elk moment van de dag vol.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 14:57
door Milco
Zijn er genoeg chauffeurs?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 17:40
door TheAgedGamerYt
Dat weet ik nog niet, ik weet wel dat er genoeg chauffeurs zijn voor 9x per uur en 10x per uur dus dat zal wellicht helpen.

Hopelijk zal de hele Dienstregeling rond 2026 voor de pandemie zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 17:48
door OV-Ambtenaar
Er wordt stapsgewijs opgebouwd. 9x per uur vanaf deze december en 10x per uur vanaf mei 2025.

Of er daarna verder uitgebouwd wordt betwijfel ik. Binnen het Haarlemse schuurt het nu al qua aantal bussen (zowel op de route door de binnenstad als op het busstation) en vanaf volgend jaar gaat ook het busstation op Schiphol Plaza volledig op de schop voor ongeveer 2 jaar. Ik durf ook niet te zeggen of er bij CXX voldoende bussen zijn om nog verder uit te breiden, maar gezien de twee eerder genoemde punten zie ik 10x per uur voorlopig wel als het max haalbare.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 18:03
door OV-Ambtenaar
TheAgedGamerYt schreef: do 21 nov 2024, 17:40 Dat weet ik nog niet, ik weet wel dat er genoeg chauffeurs zijn voor 9x per uur en 10x per uur dus dat zal wellicht helpen.

Hopelijk zal de hele Dienstregeling rond 2026 voor de pandemie zijn.
Eerder dit jaar zijn er - na langdurige gesprekken - herijkingsafspraken gemaakt tussen Vervoerregio Amsterdam en Connexxion mbt AML.
Feitelijk is de situatie pre-Corona losgelaten en wordt nu uitgegaan van een 'nieuwe nul-situatie'.

De oorspronkelijk afgesproken groei in bij einde concessieperiode (20% meer DRK's en 55% meer reizigers tov 2017) is volledig losgelaten. Waar eerst uitgegaan werd van circa 30mio DRK's in de 2e helft van de concessieperiode wordt nu uitgegaan van 26mio DRK's in 2029-2032 (ten opzichte van 21,4mio nu). En dat was 27,7mio DRK's pre-Corona.
Dus nee, de DR in AML zal in 2026 niet zoals voor de pandemie zijn en in de jaren tot 2032 hoogstwaarschijnlijk ook niet :cry:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... f3167f0469

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 18:33
door TheAgedGamerYt
Ik vind het zelf jammer wat de pandemie allemaal veroorzaakt heeft, dus dit betekent dat de kans klein is dat de lijnen 244 en 342 zullen terugkeren.

Ik zie nog wel het volgende kunnen veranderen:
  • Lijn 341 weer volledig 8x per uur
  • Lijn 346 weer 4x per uur op Zondag
  • Lijn 397 weer 6x per uur op Zaterdag
Voor de rest zie ik niks meer gebeuren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 19:10
door mp623
Wat is eigenlijk heel jammer vind, is dat de frequenties van de N30 en N97 nooit meer terug zijn gegaan naar naar 2x per uur. In de weekenden zie ik nog steeds regelmatig dat passagiers op de haltes achterblijven omdat de bussen vol zitten. Stiekem hoopte ik dat dit met de herverdeling van de dru's na het wegvallen van de 347/348 weer rechtgetrokken zou worden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 19:21
door TheAgedGamerYt
Ik vind zelf ook dat alle nachtbussen weer elke dag moeten rijden ook al is het maar 1x per uur.

De meeste nachtbussen zitten inderdaad overvol.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 20:43
door Milco
TheAgedGamerYt schreef: do 21 nov 2024, 18:33
  • Lijn 397 weer 6x per uur op Zaterdag
Dat rijdt ie toch? ;)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 21:28
door OV-Ambtenaar
mp623 schreef: do 21 nov 2024, 19:10 Wat is eigenlijk heel jammer vind, is dat de frequenties van de N30 en N97 nooit meer terug zijn gegaan naar naar 2x per uur. In de weekenden zie ik nog steeds regelmatig dat passagiers op de haltes achterblijven omdat de bussen vol zitten. Stiekem hoopte ik dat dit met de herverdeling van de dru's na het wegvallen van de 347/348 weer rechtgetrokken zou worden.
Ik sluit niet uit dat dat op termijn alsnog gaat gebeuren. Zover ik weet heeft dat meer te maken met het nog niet voldoende chauffeurs hebben dan een onwil bij de betrokken partijen.

Gemeente Haarlemmermeer lijkt er in ieder geval weer opnieuw voor te gaan pleiten voor het Vervoerplan 2026 (waarbij ook de N95 opnieuw onder de aandacht wordt gebracht):
https://haarlemmermeer.bestuurlijkeinfo ... 378ce73ae0

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 21:30
door sneltram
Ik mis ook een beetje creativiteit. Al jaren is bijvoorbeeld de route Schiphol - Amsterdam Zuid erg zwak. Dat was zo toen het lijn 310 werd in 2007 en het is nu nog zo. De 356 is leuk voor de Ouderkerklaan in Amstelveen, maar is verder overbodig in de avond tussen Amstelveen en Bijlmer. Als je in de avond de 346 via Schiphol Noord laat rijden, keurig in 15/15-ligging met de 356, heb je op de corridor Haarlem - Schiphol Noord een prima verbinding. Wil je verder naar Amstelveen / Bijlmer kan het met de 300 (dus ieder halfuur rechtstreeks 356 en ieder halfuur 346/300, samen ieder kwartier).

De 342 is echt een gemis. Ik denk dat die lijn het veel beter zou hebben gedaan met het gereedkomen van de busbaan in Aalsmeer.

De 199 in Amstelveen is in de avond en het weekend totaal overbodig in Waardhuizen en Groenelaan. Rijdt alleen voor de politiek. Gewoon mee ophouden.

Er valt echt wel meer te halen uit het huidige DRK-aanbod.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 21:41
door OV-Ambtenaar
TheAgedGamerYt schreef: do 21 nov 2024, 18:33 Ik vind het zelf jammer wat de pandemie allemaal veroorzaakt heeft, dus dit betekent dat de kans klein is dat de lijnen 244 en 342 zullen terugkeren.

Ik zie nog wel het volgende kunnen veranderen:
  • Lijn 341 weer volledig 8x per uur
  • Lijn 346 weer 4x per uur op Zondag
  • Lijn 397 weer 6x per uur op Zaterdag
Voor de rest zie ik niks meer gebeuren.
Lijn 244 zou wellicht nog kunnen in een of andere vorm aangezien het ook past binnen het idee van de studie HOV HSA (Haarlem-Schiphol/Amsterdam). Lijn 342 zal denk ik niet gebeuren nee. Hij was eigenlijk al R-net onwaardig en daarom vervangen door Schipholnet-lijn 198. De opening van Knooppunt Schiphol-Zuid heeft 'm denk ik definitief de das om gedaan.

Het hele idee van de HOV Schipholring was altijd om bussen 'van buiten het Schipholterrein' aan de randen op te vangen en de passagiers op de Cirkellijn over te zetten (180/181) om zodoende Schiphol Centrum/Plaza te ontlasten. Daarom wordt er ook ingezet op verbetering van de bereikbaarheid van Knooppunt Schiphol-Oost (Project ZOSO) en is er ooit een visie opgesteld voor een Knooppunt Schiphol Zuidwest om de lijnen uit (met name) Zuid-Holland op te vangen. Met de 340 wordt dit feitelijk gedaan vanuit het Amstelland richting Schiphol. Daarom zie ik de 342 of 198 ook niet meer terugkeren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 22:19
door Meltrain
Styyx schreef: wo 20 nov 2024, 16:54 Want niemand rekent op een lijn die 1x/u rijdt als een R-net lijn net daarnaast bestaat.

Enige nut die het had was als je vanaf Floriande naar Spaarne wou en per toeval die rit tegenkwam. Hij zou volgens de dienstregeling 2 minuten eerder aankomen dan de 341. Probleem is dat de 169 op dat stuk 9 van de 10 keer ook rijdt met 3-5 minuten vertraging. Dus kwam de 341 toch eerder...
Over welke lijn heb je het nu? Je bericht is nogal cryptisch.
TheAgedGamerYt schreef: wo 20 nov 2024, 16:30 De nieuwe dienstregeling saat inmiddels online: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... anden-2025
Ik snap op zich wel dat lijn 192 vervangen wordt door een scholirenlijn, maar ik snap niet dat die lijn alleen 's ochtends in één richting rijdt. Hoe moeten die scholieren dan weer naar huis?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 21 nov 2024, 23:11
door TheAgedGamerYt
TheAgedGamerYt schreef: do 21 nov 2024, 18:33 Ik vind het zelf jammer wat de pandemie allemaal veroorzaakt heeft, dus dit betekent dat de kans klein is dat de lijnen 244 en 342 zullen terugkeren.

Ik zie nog wel het volgende kunnen veranderen:
  • Lijn 341 weer volledig 8x per uur
  • Lijn 346 weer 4x per uur op Zondag
  • Lijn 397 weer 6x per uur op Zondag
Voor de rest zie ik niks meer gebeuren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 22 nov 2024, 10:52
door Styyx
Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 22:19 Over welke lijn heb je het nu? Je bericht is nogal cryptisch.
Lijn 169 richting/vanaf SKWA. Het stuk waar de 169 en 341 samen rijden om precies te zijn.
Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 22:19 Ik snap op zich wel dat lijn 192 vervangen wordt door een scholirenlijn, maar ik snap niet dat die lijn alleen 's ochtends in één richting rijdt. Hoe moeten die scholieren dan weer naar huis?
Hoe het in 2017 ook voorgesteld werd: 340 + 300/341/397 + 356. Mag je lekker 2 keer overstappen en je reistijd verdubbelen! *bus*

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 22 nov 2024, 10:57
door Milco
Jammer dat je bij Lijnden niet eenvoudig kan overstappen tussen 161 en 194/195/356...