Pagina 206 van 217
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 15:05
door Roeland
De gemeente Haarlemmermeer heeft een lijstje met wensen voor de drg-2026:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... i=89978449
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 15:10
door hauptbahnhof
sneltram schreef: ↑zo 05 jan 2025, 15:17
Het valt mij op hoe erbarmelijk slecht de verstoringsinformatie van Connexxion is. Volgend weekend ligt in Amstelveen zo'n beetje de belangrijkste Noord-Zuid-verbinding er uit. De 171, 174. 178 en 357 moeten omrijden, maar op de site van Connexxion is niets te vinden. In 9292 kun je gewoon een reis plannen vanaf bijvoorbeeld halte Hueseplein (midden in het gestremde gebied). Daar staat dan de melding 'halte vervallen, vervangende halte busstation', maar daar kun je zelfs te voet niet komen door die afsluiting. Je zal ongeveer 2 km moeten omlopen.
Of nog leuker: in de 300 wordt al twee weken aangekondigd dat er in januari een omleiding is. Meer info op de website. En dan zegt de website helemaal niets.
CXX past volgens mij nooit de reisinfo/dienstregeling aan bij omleidingen. Ik heb het ooit ook met aan buschauffeur gevraagd. Die zei van ja, de omleiding is kortdurend (enkele dagen/weken). En dan willen ze niet de normale dienstregeling voor aanpassen, noch de reisinfo. Dus dan kun je idd vanaf vervallen haltes gewoon een reis plannen, maar ook in de bus komen de vervallen haltes op de routelint te staan.
Heel slecht inderdaad.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 09 jan 2025, 18:10
door TheAgedGamerYt
Ik kwam zonet op Uithoorn Busstation iets heel onverwachts tegen:
Citaro 9255, die 2 jaar geleden naar Veluwe Zuid is gegaan, blijkt sinds gisteren weer in Amstelland Meerlanden te rijden.
Tot nu toe blijken de ritten op alleen lijn 274 gericht te zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 09 jan 2025, 20:29
door IIVQ
hauptbahnhof schreef: ↑wo 08 jan 2025, 15:10CXX past volgens mij nooit de reisinfo/dienstregeling aan bij omleidingen.
Nooit is overdreven, maar als de impact klein (zeg 3mn vertraging per rit - dat kan op een reis natuurlijk veel meer zijn) en de duur kort (±3 weken) is dan wordt het vaak niet in de drgl gezet, maar met een tekstbericht en als het goed is een vervallen-halte-melding afgedaan.
Wij hebben een relatief star IT-systeem waarbij in sommige gevallen een routewijziging tot wel 2½ maand van te voren ingeregeld moet zijn, terwijl kleine afsluitingen van de gemeente uit soms maar 3 week van te voren bekend zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat andere streekvervoerders het veel beter doen.
GVB is wel heel goed hierin, als die een omleiding - of zelfs een heel nieuw lijnnummer - bedenken kan die in principe een uur later rijden met alle reisinfo.
Maar ik herinner me ook zat omleidingen van slechts een halve dag die keurig in de drgl zaten. Vaak was dan de impact wat groter, zoals bijvoorbeeld bij de afsluiting van de Schagerbrug (dat kan meer dan 30km omreizen betekenen).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 13 jan 2025, 15:49
door Meltrain
IIVQ schreef: ↑vr 29 nov 2024, 18:48
Meltrain schreef: ↑do 21 nov 2024, 22:19
Ik snap op zich wel dat lijn 192 vervangen wordt door een scholirenlijn, maar ik snap niet dat die lijn alleen 's ochtends in één richting rijdt. Hoe moeten die scholieren dan weer naar huis?
Dat is wel vaker zo met scholierenlijnen. 's Middags zijn scholieren vaak veel gespreider uit (vanaf 13:00 tot 17:00, met de grote bups rond 14:30-15:00) en reizen ze niet samen met de forenzenmiddagspits. Bovendien, omdat ze geen strakke lesstart hebben, is het maatschappelijk acceptabeler om ze een niet-rechtstreekse route met een keer over te laten stappen met risico op bus missen en later dan gepland thuis komen.
De omreisroute van Hoofddorp naar Badhoevedorp is echter wel erg groot. Het zou fijn zijn als er op de N232 een nieuwe halte gerealiseerd zou worden waar reizigers kunnen overstappen tussen lijn 161 en lijn 346/356.
Tot die tijd zou ik lijn 645 ook twee retourritten geven rond 15:30 en 17:00 uur.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 13 jan 2025, 15:58
door Milco
Waarom rond 17:00 uur? De scholierenlijn is voornamelijk bedoeld voor het Kaj Munck College en doorgaans is een middelbare school dan allang uit. En aangezien er vaak één begintijd is, maar de eindtijd verschillend is, is er bij scholerenlijnen vaak alleen een ochtendrit en geen middagrit.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 13 jan 2025, 16:01
door Meltrain
Blijkbaar is dan het laatste lesuur afgelopen.
(
Op mijn middelbare school eindigde het laatste lesuur overigens om 16:35.)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 13 jan 2025, 16:07
door Milco
Meltrain schreef: ↑ma 13 jan 2025, 15:49
De omreisroute van Hoofddorp naar Badhoevedorp is echter wel erg groot. Het zou fijn zijn als er op de N232 een nieuwe halte gerealiseerd zou worden waar reizigers kunnen overstappen tussen lijn 161 en lijn 346/356.
Dan moet je de route van de lijnen 346 en 356 verleggen, want beide lijnen rijden nu nog via de A9.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 13 jan 2025, 16:23
door TheAgedGamerYt
Ik vind zelf ook dat lijn 357 mag terugkeren via de wijk Hornmeer, in de spits zit deze lijn richting Kudelstaart altijd vast in de file op de N231.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 14 jan 2025, 11:35
door OV-Ambtenaar
Meltrain schreef: ↑ma 13 jan 2025, 15:49
IIVQ schreef: ↑vr 29 nov 2024, 18:48
Meltrain schreef: ↑do 21 nov 2024, 22:19
Ik snap op zich wel dat lijn 192 vervangen wordt door een scholirenlijn, maar ik snap niet dat die lijn alleen 's ochtends in één richting rijdt. Hoe moeten die scholieren dan weer naar huis?
Dat is wel vaker zo met scholierenlijnen. 's Middags zijn scholieren vaak veel gespreider uit (vanaf 13:00 tot 17:00, met de grote bups rond 14:30-15:00) en reizen ze niet samen met de forenzenmiddagspits. Bovendien, omdat ze geen strakke lesstart hebben, is het maatschappelijk acceptabeler om ze een niet-rechtstreekse route met een keer over te laten stappen met risico op bus missen en later dan gepland thuis komen.
De omreisroute van Hoofddorp naar Badhoevedorp is echter wel erg groot. Het zou fijn zijn als er op de N232 een nieuwe halte gerealiseerd zou worden waar reizigers kunnen overstappen tussen lijn 161 en lijn 346/356.
Tot die tijd zou ik lijn 645 ook twee retourritten geven rond 15:30 en 17:00 uur.
Waarom zou je willen overstappen op lijn 346? Als die scholieren richting Haarlem of Amsterdam Zuid willen kunnen ze in Hoofddorp al met andere buslijnen reizen.
Het lastige van de retourritten is dat je dus ook (loze) matritten krijgt. Afhankelijk van welk materieel gereden wordt kan ik mij voorstellen dat ze voor die ene schoolrit alsnog vanuit de stalling Schiphol-Noord (Cateringweg) gaan rijden. Dan kan vanuit Hoofddorp die bus meteen door richting het Schipholnet z'n reguliere dienst beginnen. Andersom is lastiger, zeker op die tijdstippen. Dan moet je dus een bus hebben die rond die tijdstippen naar binnen moeten en dat klinkt minder logisch.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 14 jan 2025, 16:13
door Denniss
Zojuist op stalling Haarlem AML is de 9262 gesignaleerd, met de nieuwe 'reizen door Zeeland' opdruk.
https://busposities.nl/foto/227628
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 14 jan 2025, 17:26
door ThatPCDude
Blijkbaar rijdt de 5825 (ex-Veluwe Zuid, exex-HWGO) tijdelijk in Amstelland-Meerlanden vanwege de grote hoeveelheid defecte Ebusco's.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 14 jan 2025, 17:30
door Heel_Holland_Spot
Ik neem aan dat je de 5852 bedoelt?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 14 jan 2025, 19:06
door Denniss
Inmiddels heeft de 9262 al enkele ritten op AML Lijn 255 gereden
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 15 jan 2025, 09:19
door sneltram
Ik zag 'm vanochtend (15/1) op lijn 300.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 15 jan 2025, 21:12
door custermans
Er staan bijna 40 Ebusco's stil daar, iemand enig idee wat er loos is?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 15 jan 2025, 21:58
door Remco1989
Accu's
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 10:52
door OV-Ambtenaar
Vanochtend de Zeeuwse 5891 gespot op lijn 343. Hebben ze in Zeeland nog wel bussen over?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 10:53
door OV-Ambtenaar
Interessant. Lijstjes indienen is één, wat Connexxion er uiteindelijk mee doet is twee...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 17:14
door Meltrain
Ik snap op zich best wel dat Connexxion niet te vaak een bus wil laten stoppen bij de halte Koekoekslaan, maar voor lijn 198 (die 2x/uur rijdt) zou zo'n stop toch wel inpasbaar moeten zijn?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 19:37
door Styyx
Omdat die halte vrijwel nutteloos is, ook voor mensen in Badhoevedorp Oost. Er is inderdaad een pad onder de A4/A9 die er heen gaat, maar die kan je alles behalve rechtstreeks noemen, dus het is 1km lopen/fietsen voordat je de eerste huizen in Badhoevedorp bereikt. Zelfs voor de meest Oost liggende huizen is het makkelijker om de haltes Havikstraat en Badhoevelaan te bereiken, waar de 195 ook 2x/u stopt.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 19:59
door Dionysusnu
Er staan ook huizen langs de Nieuwemeerdijk, daarvoor is (was) Koekoekslaan wel de beste halte. Toevallig zag ik daar laatst dit
opinieartikel over. Ik snap net als Meltrain niet waarom bediening van Koekoekslaan zo moeilijk inpasbaar zou zijn.
eerdere houding Connexxion (volgens wensenlijst) schreef:de hoge kosten van een extra stop met een HOV-lijn, aangezien dan alle bussen op een dag daar moeten stoppen en niet enkel 1 á 2 keer per uur in het kader van betrouwbaarheid en continuïteit. Dit past dus niet in de R-netgedachte.
Connexxion heeft het over betrouwbare bediening, maar er zijn toch genoeg andere haltes waar ook alleen een normale lijn stopt terwijl de R-netlijnen ervoorbij rijden?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 20:01
door TheAgedGamerYt
Ik merk nu dat er naast Gooi-Vechtstreek bussen hier ook nieuwe In/Uitcheck palen krijgen, deze zijn te vergelijken met die van de GVB en Qbuzz Zuid Holland Noord.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 20:29
door bartjemestrom
Alle CXX concessies krijgen de nieuwe apparatuur, gefaseerd...
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 16 jan 2025, 20:50
door nvdw
Meltrain schreef: ↑do 16 jan 2025, 17:14
…maar voor lijn 198 (die 2x/uur rijdt) zou zo'n stop toch wel inpasbaar moeten zijn?
Dat denk ik ook
niet.
Voor de rest van Badhoevedorp: laat die mensen het eerst maar met elkaar eens worden, want
niemand wil er een bus door zijn straat.